دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

سلامتمد و زیبایی

چروک پوست ، دلایل و راه‌های جلوگیری از آن در سنین مختلف

اولین نکته برای جوان ماندن،‌ داشتن پوستی زیبا و بدون چروک است. اما چطور جوان بمانیم؟ چطور جلوی چروک شدن پوست را بگیریم؟ باید بدانید که جوان ماندن خیلی آسان‌تر و ساده‌تر از آن است که فکرش را بکنید! تنها کافی است تا تغییراتی در زندگی روزمره خود انجام دهیم و نکات کوچکی را رعایت کنیم. در این مقاله از مجله پروماگ می‌خواهیم راهکارهایی برای جلوگیری از چروک پوست بیان کنیم لطفاُ تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

جلوگیری از چروک پوست

چطور جلوی چروک شدن پوست را بگیریم؟

به‌طورکلی منظور از چین‌وچروک پوست، خط‌ها و شیارهایی است که به دلایل مختلف بر روی پوست ایجاد می‌شوند. شیارهای عرضی در پیشانی، شیارهای طولی بین دو ابرو یا شیارهای کنار چشم‌ها، لب‌ها و گونه‌ها را چروک پوست می‌نامند. اما این چروک‌ها چگونه به وجود می‌آیند؟

جلوگیری از چروک شدن پوست

دلایل به وجود آمدن چروک پوست

مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیل ایجاد چین‌وچروک در پوست، بالا رفتن سن در افراد است. خیلی دقیق و استاندارد نمی‌توان سن مشخصی را برای شروع تولد چروک‌های پوستی در نظر گرفت. بنا بر سبک زندگی افراد، زمان وقوع چروک پوستی می‌تواند متفاوت باشد.

نوشته های مشابه

علاوه بر سن، عوامل محیطی نیز می‌توانند بسیار زیاد بر روی پوست تأثیر بگذارند. درواقع باید گفت که عوامل محیطی و سبک زندگی، ارتباط مستقیمی با ایجاد چین‌وچروک در پوست دارند.

در ادامه به مهم‌ترین علل به وجود آمدن چروک پوست اشاره می‌کنیم تا بتوانید با در نظر گرفتن این موارد، پوستی زیبا و لطیف به خود هدیه دهید.

جلوگیری از چروک شدن پوست با کرم ضدچروک

چین و چروک پوست، سوغات بالا رفتن سن!

چروک پوست را دلیل نازیبایی ندانید. تمام این خط و شیارها، تجربیاتی را از گذر عمر در خود نهفته دارند. اما چرا با بالا رفتن سن، پوست چروک می‌شود؟

چروک پوست،‌ از فرایندهای طبیعی بالا رفتن سن است. با بالا رفتن سن، پوست خاصیت ارتجاعی خود را ازدست‌داده و توانایی کمتری در نگهداری رطوبت از خود بروز می‌دهد. از طرفی کارایی غدد چربی پوست نیز کاهش می‌یابد.

همچنین لایه داخلی پوست (درمیس) نازک می‌شود و سلول‌های پوست نیز با سرعت خیلی کمتری تقسیم می‌شوند. شبکه الاستین و کلاژن موجود در لایه بیرونی پوست نیز از هم باز می‌شوند. در نتیجه این عوامل، فرورفتگی‌هایی در سطح پوست ایجاد می‌شوند.

نقش پررنگ استعمال دخانیات در ایجاد چروک پوست!

پوست بدن همواره در حال ترمیم و بازسازی است و استعمال سیگار و به‌طورکلی دخانیات، مانند سدی بر سر راه این بازسازی قرار می‌گیرد!

کلاژن موجود در پوست دائماً در حال تولید و جابجایی با کلاژن‌های تجزیه‌شده و از بین رفته است. هنگامی‌که این کلاژن‌های جدید دیگر تشکیل نشوند، خطوطی روی پوست ظاهر شده و به‌اصطلاح پوست دچار چین‌وچروک می‌شود. سیگار کشیدن و استعمال دخانیات باعث کاهش چشمگیر تولید کلاژن در پوست می‌شود!

از طرفی دیگر، سیگار کشیدن، سرعت فرایند پیری سلول‌های پوست را نیز بالا می‌برد.

نقش امگا3 در چروک پوست

نور خورشید باعث چروک پوست می‌شود؟!

شاید عجیب به نظر برسد ولی قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز چروک پوست را به دنبال خواهد داشت! اشعه فرابنفش موجود در نور خورشید،‌ فیبرهای کلاژن و فیبرهای الاستین موجود در پوست را تخریب می‌کند. این امر می‌تواند تا حدود زیادی باعث پیری زودرس شود! به این نوع از پیری زودرس، «پیری نوری» نیز می‌گویند.

برای جلوگیری از آثار مخرب نور خورشید بر روی پوست، از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید تا پوستتان استحکام و انعطاف‌پذیری خود را از دست ندهد.

همچنین برای جلوگیری از ایجاد چروک دور چشم و خط اخم می‌توانید از عینک آفتابی نیز استفاده کنید!

چطور بخوابیم تا پوستمان چروک نشود؟

عجیب است ولی حتی نحوه خوابیدن نیز بر روی روند چروک شدن پوست تأثیر گذار است.

حتماً تابه‌حال برایتان اتفاق افتاده که از خواب بیدار شوید و خط بالشت را بر روی گونه و صورت‌تان ببینید. اگر به وضعیت خوابیدنتان توجه نکنید این خطوط به‌مرورزمان،‌عمق بیشتر و نمای واضح‌تری به خود خواهند گرفت! برای اینکه از چروک شدن پیشانی، گونه‌ها، زیر چشم و حتی پوست گردن خود جلوگیری کنید بهتر است همیشه به پشت یا طاق‌باز بخوابید. سعی کنید از قرار دادن صورت بر روی بالش نیز خودداری کنید.

چروک پوست

برای جلوگیری از چروک پوست، رژیم غذایی خود را حفظ کنید!

اکثر افراد عادت دارند با رژیم‌های غذایی گوناگون و در زمان‌های مختلف، وزن خود را تغییر می‌دهند. اما نمی‌دانند که با این تغییرات و کم‌وزیاد شدن وزنشان، آسیبی جدی به پوست خود وارد می‌کنند!

چاق و لاغر شدن‌های پی‌درپی باعث کشش پوست می‌شوند که تداوم این امر، از دست رفتن خاصیت کشسانی و کاهش قوام پوست را به دنبال خواهد داشت. با این کار، ‌به‌مرورزمان پوست دچار افتادگی شده و طراوت خود را از دست می‌دهد. تمام این مسائل در کنار هم،‌ چروک پوست را به همراه خواهد داشت.

پس اگر قصد دارید لاغر شوید، حتماً با توصیه پزشک ‌از یک رژیم مناسب استفاده کنید؛ و این نکته مهم را مدنظر قرار دهید:

اگر مطمئن نیستید که می‌توانید رژیم خود را ادامه دهید یا خیر، هرگز آن را شروع نکنید!

 چه خوراکی‌هایی بخوریم تا از چروک پوست جلوگیری کنیم؟

اگر همان‌قدر که به مغز و قلب خود اهمیت می‌دهیم برای پوست خود نیز ارزش قائل باشیم قطعاً به این سادگی‌ها تولد چروک‌ها را نخواهیم دید! در رژیم غذایی خود، ویتامین‌های زیر را بگنجانید و سلامت و طراوت را به پوست خود هدیه دهید.

  • پوست برای بازسازی و طراوت خود به مواد غذایی مناسب نیاز دارد. ویتامین‌های گروه B از جمله موادی است که سلامت پوستتان را تأمین خواهد کرد.
  • از طرفی مصرف ویتامین‌های C و E به‌عنوان آنتی‌اکسیدانی قوی، از تخریب سلول‌ها جلوگیری می‌کند. درنتیجه طول عمر سلول‌های پوستی بیشتر می‌شود.
  • ویتامین A نیز نقش کلیدی در ترمیم سلول‌های پوستی ایفا می‌کند.

خوراکی‌های مفید برای پوست و راه جلوگیری از چروک پوست

  • میوه و سبزیجات را به مقدار زیاد در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید. گوجه‌فرنگی، هویج، سبزیجات برگ‌دار، سالادها و … گزینه‌های خوبی برای کمک به بازسازی پوست هستند.
  • ویتامین‌ها و فیبرها را افزایش دهید. حداقل هفته‌ای دو بار از غلات کامل استفاده کنید.
  • به مواد معدنی، پروتئین‌ها و کلسیم‌ها نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید.
  • آب بنوشید. آب بنوشید. آب بنوشید! آب مانع ایجاد چروک پوست می‌شود.

شاید سه بار تکرار کردن برای بیان اهمیت نوشیدن آب کافی باشد! مصرف آب و ترکیبات مرطوب‌کننده، در سلامت و طراوت پوست بسیار تأثیر گذار هستند.

  • مصرف امگا 3 را نیز افزایش دهید زیرا موجب افزایش سطح چربی مفید پوست می‌شود و از چرک شدن پوست جلوگیری می‌کند.

پوستی سالم و زیبا با خواب کافی

همان‌طور که متوجه شدید برای داشتن پوستی سالم و بدون چروک و با طراوت و جلوگیری از چین‌وچروک پوست، تنها کافی است:

  • زندگی و تغذیه‌ای سالم داشته باشیم! به همین سادگی. چهره چروک پوست خودبه‌خود پیدا نخواهد شد.
  • در کنار مصرف مواد غذایی سالم و مغذی، ورزش کردن را از یاد نبرید. ورزش مناسب و آب کافی می‌تواند به مقدار قابل‌توجهی، تولد چروک‌ها را به تاخیر بیاندازد.
  • از نرم‌کننده‌ها، کرم‌های ضد آفتاب و ضد چروک مناسب استفاده کنید.
  • دقت داشته باشید که هرگز صورت خود را با آب داغ شست‌و‌شو ندهید.

در آخر هم راحت‌ترین پیشنهاد را برایتان داریم؛ به‌اندازه کافی بخوابید و از استرس‌ها دوری‌کنید.

با تشکر از شما مخاطبان همیشگی پروماگ که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید. پیشاپیش از نظرات شما درباره این مطلب سپاسگزاریم. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا