دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

سرگرمی

انواع سرگرمی های مفید برای کودکان در خانه

 در این روزها که کودکان بیشتر تمایل دارند در خانه بازی کنند و از طرفی آلودگی هوا، چالش های دوستیابی کودکان و افزایش هزینه های خرید لوازم بازی های خیابانی هم مزید بر علت شده است بهتر است با برخی از سرگرمی های مفید آشنا شویم و حداقل مزایای انها را به خودمان یادآوری کنیم.

بهترین سرگرمی های مفید

ساخت اوریگامی

با معنای اوریگامی شروع کنیم و به فواید جالبش هم میپردازیم، همین اول بگویم که اوریگامی فقط یک سرگرمی جالب برای بچه‌ها نیست، حتی بزرگ‌ترها هم می‌توانند از انجام آن لذت ببرند اما ببینیم اوریگامی چیست؟

اوریگامی (Origami)  کلمه‌ای ژاپنی است  که از ۲ کلمه به معانی کاغذ و تا ایجاد شده است. در فارسی به آن هنر کاغذ و تا و هنر تا کردن کاغذ هم می‌گوییم. همان‌طور که از این کلمات می‌توان حدس زد، در اوریگامی، هدف ساخت اشیاء دوبعدی و حجم‌های سه‌بعدی با تا زدن کاغذ است؛ همان کاری که در دوران کودکی با ساختن موشک، نمکدان و کلاه کاغذی انجام می‌دادیم. البته بعضی تاریخ‌دان‌ها عبارت اوریگامی را چندان نمی‌پسندند و عقیده دارند که این فن را منحصر به ژاپن می‌کند؛ درحالی‌که هنر تا کردن کاغذ ممکن است در بسیاری از نقاط دنیا و به‌طور مستقل، سابقه داشته باشد.

نوشته های مشابه

مهمترین فواید اوریگامی:

از جمله مهم ترین فواید اوریگامی میتوان به 

  • افزایش خلاقیت
  • تقویت مهارت حل مسئله و مهارت محاسبات ریاضی
  • جلوگیری از الزایمر زودرس اشاره کرد.

اوریگامی هر روزه محبوب تر میشود و پس از سریال فرار از زندان و اردک کاغذی شخصیت مایکل اسکافیلد شدیدا رشد بیشتری هم پیدا کرد و بسیاری به دنبال آموزش اوریگامی میگشتند و امروزه جزو فعالیت های بسیاری از مدارس خصوصی در خارج از کشور است.

مهمترین فواید اوریگامی

فیلم و انیمیشن آموزنده

سرگرمی دیگری که شاید جزو محبوبترین انواع سرگرمی کودکان در این روزها است تماشای فیلم های جذاب و انیمیشن های آموزنده برای کودکان است که البته افراط و تفریط در آن باعث ایجاد مشکل میشود و در ادامه به مزایا و معایب این مورد میرسیم.

از جمله مزایای تماشای انیمیشن:

  • افزایش قدرت کاوشگری کودکان
  • تقویت مهارت گفتاری و صحبت کردن
  • یادگیری بصری و شناخت رنگها
  • کاهش استرس

اما معایبی هم وجود دارد مانند افزایش خشونت در صورت انتخاب نامناسب انیمیشن و همینطور کاهش فعالیت بدنی و افزایش وزن که البته این موارد به کودکان بندرت اتفاق میافتد، برای جلوگیری از این عوارض کافیست والدین از زیاده روی کودکان در زمان مشاهده فیلم جلوگیری کنند.

بازی های کامپیوتری فکری

بچه های زیر ۵ سال استعداد عجیبی در استفاده از فناوری‌های هوشمند دارند.

با آنکه والدین هنگام بازی بچه‌ها با ابزار کامپیوتری نفس راحتی می‌کشند اما ته دلشان همواره این نگرانی وجود دارد که نکند این تفریحات به مغز و ذهنیت بچه‌هایشان آسیب برساند.

اما زمان گذاشتن برای صفحه های کامپیوتری به ویژه اگر تجربه‌ای دو سویه باشد، برای یادگیری بهتر مفید است.

تحقیقات در دانشگاه ویسکانسن نشان داده است که کودکان بین سنین ۲ تا ۳ سال بیشتر به صفحه‌ای عکس‌العمل نشان می‌دهند که از آن‌ها می‌خواهد بهشان دست بزنند تا صفحه‌ای که تعاملی با کودکان ندارد.

این تحقیقات نشان داده است که هر چه صفحه‌‌ای بیشتر تعاملی باشد، واقعی‌تر است و از دید یک کودک دو ساله جالب‌تر است و او خود را به آن نزدیک می‌داند.

هدر گریگوریان، استادیار دانشگاه ویسکانسن که این تحقیقات را انجام داده است، می‌گوید که صفحه های لمسی، قابلیت یادگیری کودکان را افزایش می‌دهند.

وقتی او آزمایش دیگری در زمینه یادگیری کلمات انجام داد، باز نتیجه مشابهی گرفت.

او در این باره گفت: “کودکانی که با موبایل و کامپیوتر بازی می‌کنند با سرعت بیشتری یاد می‌گیرند و کمتر اشتباه می‌کنند اما تبدیل به یک نابغه نمی‌شوند فقط با این کار اطلاعات بیشتری دریافت می کنند.”

با تمام این تفاسیر و بیان ایت نکته که بازی‌های کامپیوتری باعث بهبود پردازش محرک‌های دیداری در بازیکنان می‌شوند. بازیکنان بازی‌های کامپیوتری، نسبت به دیگران عملکرد بهتری در کارهای دیداری دارند. مطالعات نشان می‌دهد بازیکنان عملکرد بهتری در دنبال کردن اشیاء، دنبال کردن چند شیء همزمان با هم، پیدا کردن تفاوت‌ها در تصاویر و تصویرسازی سه‌بعدی دارند. میتوان نتیجه گرفت که بهتر است زمان مناسبی برای کودکان احتصاص دهید که غرق در دنیای بازی های مجازی شوند اما باید برای آنها قوانینی هم درنظر بگیرید.

لیست فواید بازی های کامپیوتری:

  • بازی های کامپیوتری مهارت حل مسئله را در شما تقویت می‌کنند
  • بازی های کامپیوتری ذهن شما را فعال نگه می‌دارند
  • بازی های کامپیوتری مهارت‌های دیداری را در شما تقویت می‌کنند
  • بازی های کامپیوتری سرعت پردازش اطلاعات را بالا می‌برند
  • بازیکنان حافظه‌ی بهتری دارند
  • بازی های کامپیوتری در انجام همزمان چند کار به شما کمک می‌کنند
  • قدرت تصمیم گیری را  افزایش می دهد
  • باعث بهبود مهارت اجتماعی می شود
  • باعث تشویق به کار گروهی میشود
  • باعث افزایش تمرکز می شود
  • احساس مسئولیت پذیری را در کودک ایجاد می کند

در این مطلب سعی کردیم مهمترین مواردی که جزو بهترین گزینه های برای کودکانی است که تمایل دارند در منزل و خانه بازی کنند را بر اساس اطلاعات بهترین سایت های حوزه کودک مانند دانزی بررسی کنیم. موارد بسیار زیادی وجود دارد که میتوان به این لیست اضافه کرد و شما میتوانید برای کامل کردن این مطلب موارد پیشنهادی خودتان را در کامنت ها درج کنید.

یک دیدگاه

  1. سلام و خسته نباشید واقعا این مطلبتون درباره کودک و سرگمی او خیلی عالی بود. من برای سرگرم کردن فرزندم علاوه بر بازی های مختلف از اسباب بازی هم استفاده میکنم و همیشه اسباب بازی استاندارد میخرم. من از فروشگاه اینترنتی بازار آنلاین می‌خرم که هم قیمت مناسبی دارند و هم همه اسباب بازی‌هاشون اصلی و اورجینال هستش پیشنهاد میکنم خوانندگان مطالب شما به این فروشگاه حتما سر بزنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا