دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

مسافرت

سفر به بیابان نکات ایمنی، راهکارها، وسایل و تجهیزات لازم

سفر کردن یکی از راه‌های گریز از زندگی پرمشغله امروزی است، سفر به بیابان‌ها و تماشای آسمان پرستاره کویر منجر به آرامش و کاهش استر‌س‌های روزمره می‌شود. رعایت نکاتی در سفر به نقاط بیابانی باعث جلوگیری از خسارات مالی و جانی و لذت بردن از زیبایی‌ و آرامش طبیعت می‌شود. ما در این مقاله از مجله پروماگ سعی داریم تا شما را با مفهوم بیابان آشنا کنیم و نکات کلیدی و مهم سفر به نقاط بیابانی و کویری را شرح دهیم.

چه مناطقی را بیابانی و کویری می‌نامند؟

مناطق و سرزمین‌های گسترده‌، خشک و بسیار کم‌بارانی را که از پوشش گیاهی ناچیزی برخوردار هستند، بیابان می‌نامند. از جمله بارزترین ویژگی‌ها و مشخصه‌هایی بیابان، می‌بایست به رطوبت کم، بارش اندک باران سالیانه، اختلاف دمای شدید میان روز و شب، تقریباً بدون پوشش گیاهی و همچنین موجودات زنده بسیار کم، اشاره کرد. در فارسی به چنین مناطقی برهوت نیز می‌گویند.

سفر به بیابان

نکات سفر به نقاط بیابانی و کویری

در هنگام سفر به مناطق بیابانی، باید موارد مهم و حیاتی از قبیل آب، غذا، میزان پیاده‌روی و استراحت، مقابله با حیوانات، به همراه داشتن تجهیزات لازم و … را رعایت کرد. ما در اینجا تمامی موارد ذکر شده را یک‌به‌یک برای شما شرح می‌دهیم تا بتوانید سفر خود به مناطق بیابانی را به بهترین شکل ممکن پشت سر بگذارید.

نوشته های مشابه

امنیت در سفر به بیابان – موارد اولیه

بهتر است قبل از انجام هر کاری، برای سفر به چنین نقاطی برنامه‌ریزی کرده و بهترین زمان ممکن را انتخاب کنید. پس از مشخص شدن زمان سفر؛ می‌بایست لوازمی نظیر عینک ضد آفتاب (در صورت نداشتن عینک آفتابی برای چشم‌های خود سایبان ایجاد کنید)، کلاه لبه‌دار، پیراهن آستین‌دار، شلوار مخصوص و بلند، لباس‌هایی با رنگ روشن، کفش‌ سبک با کیفیت و مناسب آماده شوند. بیابان‌ها به دلیل برخورداری از تابش مداوم و شدید خورشید، آلودگی چندانی ندارند و شما برای سفر تنها به روغن ضد ترک پوست و لب و همچنین کرم ضد آفتاب نیاز خواهید داشت و باید استفاده از این مواد و روغن‌ها را در طول سفر به‌طور مداوم ادامه دهید.

نکته مهم : هیچگاه به تنهایی و با یک خودرو به بیابان و کویر سفر نکنید، حتماً بصورت گروهی با چند خودروی مناسب (آفرود) به این مکان ها بروید. 

 امنیت در سفر به بیابان و کویر – تجهیزات ضروری

اولین و خطرناک‌ترین دشمن شما در سفر به نقاط بیابانی، حمل وزن زیاد و اضافی است. در ابتدا وسایل مورد نیاز و حیاتی نظیر آینه فلزی کوچک (به منظور علامت‌دهی)، سوت، چاقوی جیبی، فویل آلومینیومی، قطب نمای مغناطیسی، سنگ چخماق، قمقمه یک لیتری، نقشه، کبریت ضد آب و مواردی از این دست را بر حسب نیاز مرتب کنید. همچنین از جمله لوازم اضافی که در صورت تمایل می‌توانید به همراه داشته باشید باید به باند کمک‌های اولیه، قرص ید یا کلر، فنجان، نخ دندان اشاره کرد. برای مواقع لزوم نیز بهتر است یک کیت مخصوص مارگزیدگی، نخ پینه‌دوزی، صابون کوچک، اره چوب و کتابچه راهنمای نجات را به همراه داشت.

امنیت در سفر به بیابان

سفر به بیابان – آب

بدن انسان به طور روزانه حدود چهار لیتر آب نیاز دارد، از این رو شما باید به طور مداوم و قبل از تشنه ‌شدن، میزان معینی آب بنوشید. در آوردن لباس، سیگار کشیدن،‌ نشستن روی سطح زمین و پرتاب آب دهان از جمله مواردی هستند که باعث تبخیر و از دست دادن سریع آب بدن می‌شوند. در صورت تمام شدن آب قمقمه، می‌توانید خود را از طریق راه‌هایی نظیر دنبال کردن رد پرواز و صدای پرندگان، رد پای انسان‌ها و حیوانات به مکانی که در آن آب وجود دارد برسانید. پس از یافتن آب، حتماً آن را بجوشانید یا با استفاده از قرص‌‌های کلر، ید و حتی مایع سفید کننده خانگی، ضدعفونی کنید.

سفر به بیابان و کویر – غذا

در سفر به نقاط بیابانی باید غذاهای سبک و خشک را استفاده کرد. مواردی نظیر شیرینی خشک، نان خشک، کنسرو تن ماهی، کنسرو مرغ، ژامبون، سوسیس، میوه خشک، آجیل، مکمل‌های غذایی و … که در کوله‌پشتی لِه و خُرد نمی‌شوند، برای این امر مناسب هستند. همچنین از آنجایی که ممکن است جیره غذایی‌تان در طول سفر به اتمام برسد، می‌بایست درباره گیاهان خوردنی که در مناطق بیابانی رشد می‌کنند، اطلاعات لازم را کسب کنید تا در صورت لزوم آن‌ها را مورد استفاده قرار دهید.

امنیت در سفر به بیابان – میزان حرکت و پیاده‌روی

اکثر افراد عادی با شرایط فیزیکی مساعد، می‌توانند حدود 20 تا 30 کیلومتر پیاده‌روی کنند و برای جلوگیری از خستگی، همه افراد باید در هر یک ساعت، 10 دقیقه به استراحت بپردازند. از این رو می‌بایست، حرکت خود را به طور آهسته و یکنواخت تنظیم کرده و تا جای ممکن از تپه‌های بیابانی پرشیب، موانع، دره، آبراه، گودال و … عبور نکنید. همچنین در صورت حرکت گروهی، بهتر است سرعت خود را مطابق با کندترین افراد گروه تنظیم کرده و ساده‌ترین و مطمئن‌ترین مسیرها را در بیابان برای عبور برگزینید.

امنیت در سفر به بیابان – مکان استراحت

در نقاط بیابانی از استراحت در مکان‌هایی نظیر غارها، اطراف آب، زیر درختان و ارتفاعات بلند بپرهیزید. بهترین مکان برای استراحت، گودال‌های اطراف درختان است و در صورتی که مجبور به استراحت در مکان‌های باز شدید، می‌بایست برای نشستن از فوم مخصوص استفاده کنید و حتماً از نشستن بر روی سطح زمین (بدون فوم) بپرهیزید. عوض کردن جوراب و در آوردن کفش از جمله مواردی هستند که شما را در رفع سریع خستگی یاری می‌دهند.

امنیت در سفر به بیابان – گم شدن

اگر در حین سفر مسیر خود را گم کردید (گم شدید)، ضمن حفظ آرامش، ابتدا به بررسی اطراف بپردازید و سپس در یک مکان، ثابت بمانید و از طریق روش‌های استاندارد و بین‌المللی مانند SOS، X و HELP از دیگران یا هلیکوپتر و هواپیماهایی که از آن منطقه عبور می‌کنند درخواست کمک کنید. در برخی مواقع، دنبال کردن رد پای خودتان باعث می‌شود تا به یک نقطه آشنا برسید و از آنجا به مسیر خود ادامه دهید. از جمله دیگر راه‌های درخواست کمک؛ روشن کردن آتش و مواد دودزا در طول روز و همچنین استفاده از مواد تولید کننده نور مثل مُنَوَر در طول شب است.

نکته مهم : اگر با خودرو هستید و به هر دلیلی خودروی شما قادر به ادامه مسیر نبود هیچگاه خودروی خود را ترک نکنید، در صورت گم شدن در بیابان گروه های نجات راحتر می توانند خودروی شما را مشاهده و به شما کمک کنند. فاصله گرفتن از خودرو در اینگونه مواقع می تواند جان شما را به خطر بیندازد.

امنیت در سفر به بیابان – مقابله با حیوانات

برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از حیوانات بیابانی، در هنگام شب و خوابیدن تمام بدن خود را به خوبی بپوشانید. در طول روز و در مواجهه با حیوانات سمی از تحریک آن‌ها بپرهیزید و در زمان حرکت به محل قرار دادن گام‎‌های خود دقت کنید. اگر توسط جانوران سمی، دچار گزیدگی شُدید در اسرع وقت محل گزیده شده را برش دهید و نیش را از آن محل خارج سازید. در ضمن از مکیدن زهر ناشی از گزش مار تا جای ممکن خودداری کنید.

امنیت در سفر به بیابان

در حال حاضر بسیاری از افراد، مناطق بکر و کمتر معرفی‌شده‌ای نظیر بیابان را برای سفرهای خود انتخاب می‌کنند. سفر به مناطق بیابانی می‌تواند ضمن بالا بردن قدرت تفکر؛ باعث افزایش روحیه و آرامش در انسان گردد. مناطق بیابانی در طول روز منظره‌ای بسیار زیبا و چشم‌نواز دارند، اما آنچه که افراد را به سفر در چنین مناطقی ترغیب می‌کند؛ آسمان حیرت‌آور بیابان در طول شب است که با زیبایی خیره‌کننده‌اش روح انسان را جلا می‌دهد. تمامی نکاتی که در این مقاله بدان اشاره کردیم، به‌ طور کلی برای منظور آشنایی و کسب اطلاعات اولیه در جهت سفر به مناطق بیابانی بود تا شما بتوانید از سفر خود به مناطق بیابانی و کویری کمال استفاده و لذت را ببرید.

از اینکه شما مخاطبان همیشگی پروماگ تا پایان این مطلب درباره سفر به مناطق بیابانی همراه ما بودید سپاسگزاریم.

بیشتر بخوانید:

داروهای ضروری در سفر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا