دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

مسافرت

جنگل ابر ایران کجاست ؟ – چگونه از این جاذبه گردشی خاص بازدید کنیم ؟

بعضی از سفرها می‌توانند آن‌قدر عمیق باشند که بیکرانی و عظمت جهان هستی را به تصویر بکشند و برای همیشه در خاطره‌ها ماندگار باقی بمانند. این دسته از سفرها که بکرترین آن‌ها می‌تواند در دامان طبیعت و جنگل اتفاق بیفتد، روح آدمی را صیقل می‌دهند و در پی تجربه‌های ناب و دست‌نیافتنی در درون آدمی جوانه می‌زنند. این نوع از سفر علاوه بر اینکه نیازمند برنامه‌ریزی‌ها و اندیشیدن امکانات و داشتن روحیاتی ماجراجویانه است، باید در کمال احترام به محیط‌زیست و حیوانات صورت بگیرد. پس اگر دارای چنین روحیاتی هستید سفر به جنگل ابر می‌تواند خاطره‌ای بسیار دلپذیر را برای شما رقم بزند. کشور عزیز ما ایران نیز دارای این‌چنین جاذبه‌های دیدنی و زیبایی است که می‌توان به جنگل ابر شاهرود اشاره کرد. این جنگل قدمتی تاریخی دارد و در استان سمنان نیز واقع‌شده است و همچنین از گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری نیز بهره می‌برد. در ادامه این مقاله از مجله پروماگ برای آشنایی بیشتر با امکانات و شرایط موردنیاز جهت سفر به جنگل ابر می‌توانید با ما همراه باشید.

جنگل ابر شاهرود

جنگل ابر شاهرود یکی از شاهکارهای طبیعت و جاذبه های گردشگری ایران است که در استان سمنان، شهرستان شاهرود روستای ابر جنگل ابر واقع شده است. وسعت این جنگل در حدود 35 هزار هکتار تخمین زده شده است. این جنگل ابر از شمال به جنگل های استان گلستان و از جنوب به دشت سمنان منتهی می شود. گونه های گیاهی خاصی امثال توسکا، دم روباهی، افرا، بلوط، راش … در جنگل ابر شاهرود رشد می کنند. گونه های جانوری هم می توان به خرس قهوه ای، گرگ، پلنگ، روباه، خوک وحشی و … اشاره کرد.

نوشته های مشابه

مقدمات سفر به جنگل ابر

معمولاً سفر به جنگل ابر روحیه ماجراجویانه نیاز دارد و قبل از آغاز آن باید مسائل مختلفی را در نظر بگیرید. همچنین باید توجه داشته باشید، اگر برای اولین بار است که به جنگل ابر سفر می‌کنید از اطلاعات راهنماها و افراد خبره استفاده کنید. برخی از آژانس‌های مسافرتی، راجع به این نوع از سفرها و اقامت در جنگل ابر خدماتی را ارائه می‌دهند. همچنین قبل از آغاز سفر باید نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • اگر پیاده‌روی در هوای بارانی شما را کلافه می‌کند و یا با مه‌آلود بودن هوا مشکلی دارید پس بهتر است مقصد دیگری برای سفر انتخاب کنید و در غیر این صورت می‌توانید دست‌به‌کار شوید.
  • قبل از سفر باید با محیط کاملاً آشنا باشید و مدت‌زمان سفر خود را مشخص کنید. همچنین ممکن است در جنگل ابر تلفن همراه شما آنتن نداشته باشد و ارتباطات خود را با جهان خارج از دست بدهد، پس بهتر است که شخصی را درباره زمان سفر و مدت‌زمان اقامت خود مطلع کنید.
  • اطلاع از وضعیت آب‌وهوا از دیگر اقداماتی است که باید صورت گیرد.
  • با خود کوله‌پشتی مناسب به همراه داشته باشید. یک کوله‌پشتی مناسب باید عایق بسیار خوبی در مقابل رطوبت و خیس شدن باشد.
  • جعبه کمک‌های اولیه نیز برای سفر به جنگل توصیه می‌شود که باید شامل مواد ضدعفونی‌کننده و وسایلی مانند گاز استریل و باند باشد.

لباس‌های مناسب سفر به جنگل ابر

لباس مناسب از ملزومات سفر است. حال جنگل ابر نیز با دارا بودن ویژگی‌های شاخص نیازمند لباس‌های مخصوصی است. ازآنجایی‌که جنگل‌های ابر، از هوایی مرطوب برخوردار هستند، پس امکان وجود جانوران و حشراتی وجود دارد که ممکن است نیش بزنند، به همین دلیل باید برای محافظت از خود لباس‌های مناسب به تن کنید و همچنین نکات زیر را در انتخاب لباس مناسب در نظر داشته باشید.

  • پیراهن آستین‌بلند و شلوارهای بلند و بادوام بپوشید.
  • لباس‌هایی که انتخاب می‌کنید باید از جنس الیاف و کتان‌های خشک باشند تا در اثر خیس شدن و یا عبور از رودخانه زودتر خشک شوند.
  • لباس‌هایی مناسب هوای بارانی به همراه خود داشته باشید.
  • کلاه لبه‌دار پهن نیز موردنیاز خواهد بود.
  • شلوارهای زیپ‌دار مخصوص گردش در طبیعت نیز با، قابلیت کوتاه و بلند شدن می‌توانند انتخاب خوبی باشند.
  • جوراب‌های ضد زالو بپوشید. این نوع از جوراب‌ها از جنس کتان و نایلون هستند.
  • همیشه جوراب و پیراهن اضافه به همراه داشته باشید.

کفش مناسب جنگل ابر

در مورد انتخاب کفش برای سفر به جنگل ابر باید در نظر داشته باشید که علاوه بر مقاوم و محکم بودن، کفشی را انتخاب کنید تا از قابلیت‌های بیشتری برخوردار باشد و بتواند در آینده نیز مورداستفاده قرار بگیرد. این نوع از کفش‌ها که برای جنگل پیمایی در جنگل‌های ابر نیز توصیه می‌شوند، باید مناسب اقلیم‌های مختلف بوده، جلوی تعرق پا را بگیرند و از خصوصیت ضدآب بودن نیز بهره‌مند باشند. نمونه‌ای از این کفش‌ها را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

کفش مناسب جنگل

چطور مزاحم حیوانات نشویم؟

اگرچه جنگل زیبایی‌های قابل‌تحسینی دارد؛ اما باید قوانین آن را بپذیرید و از آسیب رسیدن به قانون زمین جلوگیری کنید. به‌عنوان‌مثال باید مراقب هرگونه رفتاری باشید تا صدمه‌ای به گیاه و یا درختی وارد نشود. چراکه ممکن است گیاهی که آسیب می‌بیند، غذای حیوانی بوده و یا درختی که شاخه‌ای از آن مورد صدمه واقع‌شده، محل زندگی حیوان دیگری باشد. اگر هر گردشگری بخواهد آسیب اندکی به طبیعت وارد کند، چرخه زیستی آن منطقه تغییر کرده و اتفاقات ناگواری رخ می‌دهد که گاه می‌توان آثار آن را در افزایش آفات و کاهش محصولات زراعی و مشکلات بی‌شمار شهرنشینی مشاهده کرد. در بازدید از جنگل ابر نیز باید توجه به اخطارها در مورد محل زندگی حیوانات وحشی ضروری است و علاوه بر آن محل‌هایی را برای برپایی چادر انتخاب کنید که نزدیک لانه جانوران و حشرات نباشد تا هم از گزند طبیعی آن‌ها در امان باشید و هم اینکه به آن‌ها آسیبی نرسانید. در برپایی آتش و خاموش کردن آن نیز حواستان جمع باشد و آتش را بدون خاموش کردن رها نکنید و از رها کردن زباله در دامان طبیعت جداً خودداری کنید که ممکن است صدمات جبران‌ناپذیری به طبیعت منطقه و حیوانات آن وارد کند.

آیا شب در جنگل ابر بمانیم؟

در جنگل ابر هنگامی‌که هوا کم‌کم رو به تاریکی می‌رود، چشم، چشم را نخواهید دید و باید چراغ‌قوه قوی و تجهیزات مناسب همراه خود داشته باشید. تنها در این صورت است که می‌توانید شب را دوام بیاورید. همچنین به همراه داشتن لباس‌های مناسب در هر فصلی در بازدید از جنگل ابر، از واجبات سفر محسوب می‌شود. در صورت فراهم شدن این امکانات می‌توانید با خیال راحت از آرامش شب در جنگل ابر و آسمانی لبریز از ستاره لذت ببرید. بدون شک سوسوی ستارگان در میان ابرها منظره‌ای شگفت‌انگیز خواهد بود.

نکاتی برای سپری کردن شب در جنگل ابر

اقامت یک شب، در محلی با درختانی که گویی در آسمان هستند، دارای لذتی توصیف‌ناپذیر است؛ اما برای کسب چنین تجربه‌ای نیاز دارید که علاوه بر نکات بیان‌شده موارد دیگری را نیز رعایت کنید:

  • وسیله‌ای برای بر پا کردن آتش ضروری است که البته توصیه می‌شود به‌جای کبریت از فندک استفاده کنید. چراکه کبریت در اثر رطوبت جنگل کارایی خود را از دست خواهد داد.
  • داشتن دوربین دوچشمی و وسایل مربوط به پخت‌وپز پیشنهاد می‌شود.
  • چادری ضدآب و ضد رطوبت انتخاب کنید و توجه داشته باشید که زیر درختان کهن‌سال و بلند نیز اقدام به چادر زدن نکنید و محوطه‌ای که چادر می‌زنید خالی از درخت باشد.
  • زمین را بررسی کنید و دقت کنید که چادر خود را نزدیک لانه مورچه‌ها و یا روی آن برپا نکنید.
  • زمین موردنظر باید خشک و عاری از گل‌ولای، نم و یا رطوبت باشد.
  • شیب برپایی چادر نباید بیشتر از 10 درجه باشد.
  • خاک نقطه‌ای که چادر برپا می‌کنید نباید سست باشد و قابلیت میخ زدن را داشته باشد.

کلام آخر

جنگل ابر در قلب خود دیدنی‌های نهفته بسیاری دارد. برخی از آن‌ها به چشمه‌سارهای متعدد، آبشارهای زیبا، رودخانه مزین هستند که همه و همه دست در دست هم، می‌توانند تجربه زیبایی را رقم بزنند. علاوه بر آن‌ها گام برداشتن در میان ابرها و تجربه وجود آسمان در زمین می‌تواند از بکرترین خاطرات سفر باشد. در این سفر که زیبایی‌های بی‌شماری میزبان شما خواهند بود، باید دقت داشته باشید که آداب مهمانی نیز را به نحو احسن به‌جا آورید و تا آنجا که امکان دارد هم از خود و هم از فضای در دسترس حفاظت کنید. به یاد داشته باشید قبل از آغاز سفر آب‌وهوای منطقه را بررسی کرده و آژانس مسافرتی مطمئنی را انتخاب کنید و تجهیزات لازم سفر را تدارک ببینید تا با خیالی آسوده، زمانی را در کمال آرامش و لذت سپری کنید. ازاین‌رو علاوه بر تماشای زیبایی‌های روز با اندیشیدن تمهیداتی می‌توانید از جذابیت مهتابی جنگل ابر در شب نیز بهره‌مند شوید.

با سپاس از شما خوانندگان همیشگی مجله پروماگ که تا انتهای این مطلب با ما بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا