دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

بارداری و زایمانخانومانه

آیا خوردن جگر در بارداری مفید است یا مضر ؟

دوران شیرین بارداری یکی از مهم ترین قسمت های زندگی زنان است که باعث ایجاد تغییرات متعددی در بدن می شود. در این دوران مادران باردار به مواد مغذی متعددی نسبت به قبل نیاز دارند و در برخی موارد باید از خوردن برخی خوراکی ها و غذاها پرهیز کنند. جگر مرغ یا هر نوع جگر دیگری، یکی از آن دسته از خوراکی ها محسوب می شود که محدودیت هایی را در دوران حساس بارداری برای مادران باردار ایجاد می کند. دانستن محدودیت ها و یا نحوه مصرف این خوراکی به شما کمک می کند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از این غذا استفاده کنید. در این مطلب از مجله پروماگ قصد داریم مطالبی را در خصوص خوردن جگر در بارداری به شما ارائه کنیم. با ما همراه باشید.

مصرف جگر در بارداری

استفاده از جگر در دوران بارداری

به طور کلی مصرف جگر در دوران بارداری برای زنان باردار ممنوع نیست. حتی برعکس جگر حاوی انواع مختلفی از مواد مغذی مفید است که می تواند برای مادر و فرزند روبه رشد بسیار عالی باشد. با این حال خوردن جگر در بارداری خطراتی را نیز به همراه دارد که با دانستن آنها می توان مضرات آن را به حداقل رساند و از مزایای بی نظیر جگر نهایت بهره و استفاده را برد.

مزایای خوردن جگر در بارداری

جگر حاوی برخی از عناصر مفید است که می تواند تا حد زیادی برای مادر و نوزاد او در دوران بارداری ضروری و حیاتی باشد. به این ترتیب، مادران باردار می توانند جگر را به عنوان یک خوراکی بسیار پر مزیت در دوران بارداری انتخاب کنند. جالب است که بدانید این غذا داری مواد مغذی و ویتامین های متعدد و حیاتی برای بدن به شرح زیر است:

  • اسید فولیک: جگر به عنوان یک منبع بسیار غنی اسید فولیک شناخته می شود. این ماده غذایی لذیذ و محبوب نقشی بسیار مهم و کلیدی در حفاظت از کودک در رحم مادر دارد و باعث رشد و شکل گیری بهتر سیستم عصبی جنین می شود. با خوردن جگر در بارداری می توانید بخش زیادی از اسید فولیک مورد نیاز را تامین کنید.
  • پروتئین: در حقیقت پروتئین منبع اصلی انرژی است که یک مادر در دوران بارداری به آن نیاز مبرم دارد. جگر حاوی مقادیر زیادی از پروتئین است و با خوردن جگر در بارداری می تواند نیاز به پروتئین و انرژی را در این دوره بر طرف کند.
  • ویتامین A: ویتامین A ارزش تغذیه ای بسیار بالایی دارد و می تواند به طور مستقیم بر بهبود قدرت بینایی و افزایش قدرت ایمنی بدن کودک تاثیر بگذارد. جالب است که بدانید ویتامین A به حد فراوانی در جگر یافت می شود و مصرف آن در طول دوران بارداری می تواند نیاز مادر و جنین به ویتامین A را تا حد زیادی تامین کند.
  • آهن: وجود مقادیر زیاد آهن در جگر باعث شده است تا پزشکان و متخصصان، خوردن جگر در بارداری را به مادران باردار توصیه کنند. مصرف جگر در این دوره می تواند خطر ابتلا به کم خونی را کاهش دهد و خون را سالم نگه دارد.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را حتماً مطالعه کنید : بایدها و نبایدهای دوران بارداری که از شنیدن آنها شگفت زده می شوید

میزان مصرف جگر برای زنان در طول دوران بارداری

در واقع هیچ معیار مشخصی برای خوردن جگر در بارداری برای زنان وجود ندارد. اما به خاطر وجود انواع ویتامین ها و مواد مغذی فراوان در این ماده به طور کلی به زنان باردار توصیه می شود که در ماه یک الی دو بار از این غذای لذیذ و پر خاصیت استفاده کنند و از مزایای بی شمار آن برای بدن خود و کودکشان بهره ببرند.

مصرف جگر در بارداری

خطرات احتمالی مصرف جگر در دوران بارداری

به طور کلی استفاده از انواع گوشت در طول دوران بارداری می تواند برای زنان و جنین آنها بسیار مفید و پر خاصیت باشد. اما یک مسئله مهم در مورد استفاده از این ماده غذایی خوشمزه در این دوره حساس وجود دارد. همانطور که پیش تر نیز ذکر کردیم، جگر حاوی مقادیر زیادی از انواع ویتامین ها و مواد مغذی مفید است. پس خوردن جگر در بارداری بیش از حد آن می تواند باعث ایجاد مشکلات جدی شود. پس هنگام مصرف جگر باید به این نکات توجه کنید:

  • میزان مواد مغذی موجود در جگر مرغ تفاوت زیادی با جگر دیگر چهارپایان دارد. این مسئله را باید در رژیم غذایی در نظر گرفت.
  • ویتامین A به حد فراوانی در جگر یافت می شود. همانطور که مصرف این ویتامین می تواند برای بدن مزایای بی شماری را به همراه داشته باشد، زیاده روی در مصرف آن می تواند مشکلات متعدد و جدی برای جنین ایجاد کند.
  • ویتامین A در جگر به شکل رتینول وجود دارد. و رتینول به طور قابل توجهی قوی تر از خود ویتامین A است و به همین دلیل مصرف آن در مقادیر زیاد می تواند برای مادر و جنین بسیار خطر آفرین باشد. دریافت بیش از انداره این ویتامین با خوردن جگر در بارداری ارتباط مستقیمی با نقص در رشد کودک و ایجاد سرطان در مادران باردار دارد.
  • همانند رتینول، جگر همچنین دارای مقادیر بسیار قابل توجهی کلسترول است و این مسئله باعث می شود بروز مشکلات و محدودیت مصرف در مادران بارداری می شود که دچار مشکلات مربوط به فشار خون بالا هستند.

از مصرف این محصولات در دوران بارداری اجتناب کنید

با توجه به مسائلی که عنوان شد شاید شما از خوردن جگر در بارداری اجتناب کنید اما باید به این موضوع واقف باشید که در این دوران بسیار حساس باید مراقب استفاده از محصولات مشابهی باشید که در ساخت آنها از کبد استفاده شده است و یا دارای مشتقات مشابه جگر هستند. این ماده ها عبارتند از:

  • انواع خاصی از محصولات مراقبت از پوست که در تولید آنها از رتینول استفاده شده است.
  • مکمل های مغذی که دارای ماده رتینول برای افزایش سطح ویتامین A در بدن هستند.
  • روغن کبد ماهی یا روغن کوسه و یا کرم هایی که حاوی مواد مغذی موجود در جگر یا خود جگر در ترکیبات خود هستند.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را حتماً مطالعه کنید : خطرات و ریسک های ناشی از استعمال مواد مخدر و مصرف الکل در بارداری

منابع جایگزین برای ویتامین A

ویتامین A بدون شک یکی از مهمترین ویتامین ها برای جنین است و مصرف جگر در دوران بارداری می تواند نیاز به این ویتامین را برطرف کند. اما برای رساندن این ویتامین به بدن فرزند دلبند خود در داخل رحم الزاما مجبور به خوردن جگر در بارداری نیستید و می توانید از منابع و مکمل های متعدد دیگری برای رفع نیاز به این ویتامین استفاده کنید. یکی از منبع های مهم ویتامین A سبزیجات هستند که این ویتامین مهم و حیاتی را در خود به شکل بتاکاروتن، به جای رتینول دارند. برخی از مهمترین سبزیجات حاوی بتاکاروتن عبارتند از:

  • برگ ترب
  • اسفناج
  • کدو حلوایی
  • سیب زمینی شیرین
  • هویج

خوردن جگر در بارداری

سخن آخر

بارداری دوره ای بسیار حساس است که با مراقبت و رعایت نکات می توان آن را به یکی از خاطرات شیرین زندگی تبدیل کرد. مادران باردار می توانند با تنظیم تغذیه خود و توجه به آنچه که مصرف می کنند از تمامی خوراکی ها به ویژه خوردن جگر در بارداری در این دوره لذت ببرند و دوران بارداری سالمی را تجربه کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سلامتی و سبک زندگی اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا