دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

تجهیزات آشپزخانه

از طراحی کابینت تا کابینت سازی

زمانی که ما برای تهیه کابینت مراجعه می کنیم چه برای خرید و چه برای ساخت، مسئله ای رو به روی ما قرار می گیرد این است که؛ جنس مورد استفاده برای کابینت سازی از چوب خام باشد یا ام دی اف؟

کدام یک از این ها بر دیگری برتری دارند؟!!

تصور عموم افراد این می باشد که؛ چوب خام مقاومت و سختی بیشتری نسبت به ام دی اف دارد و همینطور درمقابل ام دی اف را سبک تر نسبت به چوب خام می دانند. اما در واقع هر دو مزایا و معایبی دارند که نمی توان به صورت قطعی گفت که کدام بهتر است اما امروزه برای ساخت کابینت از چوب ام دی اف استفاده می شود.

ام دی اف به دلیل ظرفیت و مقاومت بالا در برابر رطوبت و تغییرات جوی دما و به دلیل نداشتن گرده های سطحی (گرده های سطحی و تراشه ها در چوب خام وجود دارند) پس از رنگ کاری، سطحی صاف و صیقلی می گیرند و در کابینت سازی جایگاه خوبی دارند و اکثر کابینت سازان آن را به عنوان متریال اصلی انتخاب می کنند.

نکته دیگری که می شود به آن اشاره نمود؛ چوب خام دارای پیچ خوردگی هست و به مرور زمان تاب بر می دارد و دچار ترک خوردگی های متعددی می گردد. اما MDF این موارد را ندارد و اصلا تحت تاثیر شرایط جوی و محیطی، تغییر حالت نمی دهد.

طراحی و نقشه کشی کابینت

شکل ظاهری آشپزخانه ها با یک دیگر متفاوت است و استفاده از یک نوع نقشه برای طراحی کابینت اجرایی نیست و بسته به شکل و ظاهر آشپزخانه، باید برای هر کدام نقشه برداری و طراحی کرد. در آموزش طراحی کابینت سه بعدی شما با جزئی ترین نکات از انتخاب متریال اولیه مانند چوب گرفته تا پیاده سازی آن در نرم افزار آشنا خواهید شد.

نقشه متناسب با آشپزخانه علاوه بر تاثیردرزیبایی، دارای کارایی لازم و نیازهای خواسته شده است. ابعاد و همچنین چینش و قرارگیری کابینت های آشپز خانه باید به صورتی باشد که در هنگام قرار دادن وسایل برقی حجیم مثل یخچال و یا بعضی موارد مانند ماشین لباس شویی یا ظرف شویی،  فضای مناسب و کافی وجود داشته باشد.

کشیدن طرح اولیه از محل قرار گیری کابینت و همچنین وسایلی که مربوط به آشپزخانه هستند و فضایی از آن اشغال می کنند از جمله موارد ضروری است که باید رعایت شود؛ چرا که باعث وضوح و دید روشن تری نسبت به محیط آشپزخانه پیش از اجرای کابینت می گردد.

این کار به ما کمک می کند ایرادات و چالش هایی که ممکن است در هنگام اجرای کابینت به وجود بیاید را تشخیص بدهیم و قبل از این که زمان و هزینه ای در خصوص خرید وسایل و ابزار صرف شود؛ برای چالش مد نظر چاره ای پیدا کنیم.

هرچه زمان بیشتری برای آموزش طراحی کابینت سامان چوب و نقشه کشی اختصاص داده شود، درزمان اجرا، کابینت با ظرافت و کیفیت بالاتریی در دسترس خواهد بود.

آموزش طراحی کابینت سامان چوب

محیط آشپزخانه متشکل از سه عنصر اصلی است:

  • نور رسانی مناسب بر روی گاز و محیط طبخ غذا
  • همچنین بر روی سینک ظرفشویی، فضای مناسب برای کار با ام دی اف و کابینت
  • مهم تر از همه نحوه ی سازماندهی و چینش کابینت

چینش و محل قرار گیری کابینت باید به گونه ای باشد که دسترسی به حبوبات و سایر موارد موجود در آشپزخانه آسان باشد. نحوه قرار گیری یا به اصطلاح مثلث کار را می توان در آموزش طراحی کابینت با اتوکد کاملا دقیق یاد گرفت.

شاید با در نظر گرفتن سه فاکور فوق به این نتیجه رسیدید که فضای کافی ندارید و فضا کم می آورید اما با طراحی اصولی و استاندارد برای کوچک ترین محیط ها نیز می توان اجرا نمود.

اساس طراحی نقشه برای یک آشپزخانه از اتصال محل قرار گیری گاز، یخچال و سینک ظرف شویی که به صورت یک مثلث کشیده می شود. هر چه ضلع های این مثلث کوچک تر باشند محیط آشپزخانه بهینه تر و الگوی آن کارآمد تر است.

متداول ترین الگو های چینش یا طراحی آشپزخانه با توجه به اضلاع مثلث معروف و بهینه ساز ترین آن ها مدل یو و مدل ال هستند که سه جز اصلی به بهترین نحو قرار داده می شوند. این مدل ها به همراه سایر مدل های چینش و قرار گیری در آموزش حرفه ای طراحی کابینت قابل دسترس می باشد و با مثال های کاملا عینی توضیح داده شده اند.

امروزه برای طراحی کابینت از راهکار و نرم افزارهای متفاوتی استفاده می شود. با توجه به نوع مهارت و نیاز کار، می توان از نرم افزارهای متفاوت و قدرتمندی استفاده نمود. اگر می خواهید از نرم افزار های سه بعدی برای این آموزش استفاه کنید و یاد بگیرید، کافی است با توجه به نوع نیاز و خواسته خود یکی از سه نرم افزار پیشنهادی زیر را انتخاب کنید.

نرم افزارهای طراحی سه بعدی اسکچاپ، تری دی مکس، اتوکد، هر سه برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرند.

علاوه بر موارد فوق نرم افزارهای دیگری نیز وجود دارند که صرفا فقط برای این کار، برنامه نویسی و طراحی شده اند؛ که به هیچ عنوان قابل قیاس با نرم افزار های های سه بعدی نمی باشند. همچنین عملکرد و بازدهی کمتری دارند اما بنا به شرایطی مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از نرم افزارها در این حوزه برای نسخه اندروید هم به زبان فارسی و هم انگلیسی ساخته شده اند که با استفاده از آن ها، امکان طراحی با گوشی همراه نیز مقدور می باشد اما خب همان طور که می دانید کیفیت و کارایی کمتری دارند.

آموزش کابینت سازی

آموزش کابینت سازی

مراحل آموزش کابینت سازی را می توان به سه بخش زیر تقسیم نمود:

  1. طراحی و نقشه کشی
  2. اندازه گیری  و ساخت
  3. اجرا و نصب

پس از اتمام طراحی و تعیین محل قرار گیری اجزا، با توجه به اندازه گیری های حاصل قطعات چوب (ام دی اف) را برش زده و برای جلو گیری از نفوذ رطوب و ایجاد زیبایی بیشتر، نوارهایی را که معمولا از جنس پی وی سی هستند با استفاده از دستگاه یا حتی دست، به لبه های قطعات ام دی اف می چسبانند.

بعد از چسباندن لبه به قطعه های ام دی اف، حفره هایی برای اتصال قطعات و قفسه ها و همچنین ریل های که مربوط به کشو هستند؛ ایجاد می گردند. برخی از این سوراخ ها از بیرون قابل مشاهده هستند که؛ برای جلوگیری از ایجاد آسیب، خزینه کاری مرحله مهمی است. در نهایت می توان برای پنهان کردن شان، می توان پوشش های چسبی را به کاربرد.

پس از انجام مراحل سوراخ کاری و چسباندن لبه ها، نوبت به مرحله اتصال قطعات و سرهم کردن می رسد. مرحله پایانی که خروجی کار را نمایش می دهد، قطعات به صورت دقیق در جای خود قرار می گیرند و با اتصالات مورد نیاز، به یکدیگر متصل می شوند.   

توجه به اولویت هاو محدودیت ها

در هنگام طراحی همیشه باید به الزاماتی که نمی توان آن ها را تغییر داد توجه داشت. برای نمونه وسایل مربوط به پخت و پز مانند گاز و فر باید در کنار شیر گاز باشند یا سینک ظرفشویی و ماشین لباس شویی در نزدیکی ورودی لوله های فاضلاب قرار بگیرند. این موارد قابل تغییر نمی باشند.

اگر ساختمان در مرحله ای باشد که امکان تغییر موارد فوق وجود داشت، دست ما در طراحی باز تر خواهد بود.

رعایت استاندارد های طراحی

رعایت اصول و استاندار های طراحی که با توجه به ارگونومی بدن انسان است، از موارد قابل توجه در بخش معماری و به خصوص معماری داخلی است. توجه به محوریت ها و ابعاد و اندازه انسان و همچنین رعایت استفاده درست از فضا باعث لذت بخشی محیط آشپزخانه می شود.

چند نمونه از استاندارد هایی که باید در طراحی به آن ها توجه نمود:

  • ارتفاع یونیت های زمینی 72سانتی متر است.
  • ارتفاع یونیت های هوایی 92 سانتی متری است.
  • عرض دب ها 30 تا 60 سانتی متر و عرض صفحه ها 60 تا 90 سانتی متر است.

موارد گفته شده نمونه های از استانداردهای طراحی کابینت هستند که تعدادشان بیشتر است. اگر این اصول و استاندار ها رعایت نشود مشکلاتی از مرحله تولید و ساخت تا جابه جایی و اجرا کابینت به وجود می آید. پس بهتر است در چارچوب اصول طراحی کنیم، تا با مشکلی رو به رو نشویم.

ارائه طراحی

آخرین مرحله آموزش، ارائه پروژه طراحی شده، می باشد. بهتر است دفترچه ای شامل یک یا چند رندر از زاویه های متفاوت به همراه نقشه های اتوکد تهیه و به کارفرما ارائه دهید.

نکته قابل توجه این است که ادیت کردن طرح شما توسط کارفرما حق طبیعی و معمول آن ها است و شما در قراردادی که در ابتدا بسته اید، تعداد دفعات ادیت را قید کنید تا در صورت صلاح دید کارفرما برای طرح، تغییرات اعمال شود. همچنین ذکر شود که اگر تغییرات بیش از تعداد ذکر شده باشد، مبلغی مازاد برمبلغ قرارداد دریافت می شود.

معرفی چند نرم افزار

در پایان این مقاله، قصد داریم شما را با چند برنامه کاربردی در زمینه کابینت سازی آشنا سازیم.

کار در فضای سه بعدی تری دی مکس

پس از نهایی شدن طراحی در فضای دو بعدی اتوکد، می توانیم در فضای سه بعدی اتوکد طراحی اولیه را آغاز کنیم و سپس طرح را وارد 3 DMAX کنیم یا در همان ابتدا در محیط تری دی مکس شروع کنیم.

داشتن تسلط به محیط تری دی مکس از موارد مهم در کار به شمار می رود زیرا خروجی کار شما را به کارفرما نمایش می دهد. اگر شما یک طراحی دقیق و بی نقص هم انجام دهید اما یک رندر گیری ضعیف، سطح خروجی کارتان را پایین می آورد.

یک خروجی زیبا جلوه ای بسیار جذاب به کارتان می بخشد. پس هر چه سطح کار و مهارت شما بالاتر باشد، پیشرفت بیشتری حاصل خواهد شد.

کار در محیط اتوکد

کار را در محیط دو بعدی اتوکد آغاز می کنیم. این اشتباه است برخی از افراد در ابتدای شروع یادگیری، مستقیم به سراغ نسخه های سه بعدی مانند تری دی مکس و اتوکد سه بعدی می روند. چرا که؛ کار در محیط دو بعدی اتوکد، راحت تر است و اصلاحات وادیت ها آسان تر انجام می شود. پس طرح اولیه خود را در اتوکد بسازید و پس از نهایی شدن آن، به سراغ طراحی در محیط سه بعدی بروید.

طراحی کابینت در اتوکد

به طور کلی اولین کار آموزش کابینت سازی سامان چوب، انتخاب نوع پلان مد نظر برای محیط آشپزخانه است تا بهترین و کارامد ترین طرح، مورد استفاده قرار گیرد. الگو هایی وجود دارند که بهترین و مشهور ترین آن ها، آشپزخانه یو شکل و ال شکل بود. به جز الگو های نام برده شده، الگو هایی مثل آشپز خانه خطی، آشپزخانه گالری و آشپزخانه جی شکل نیز برای طراحی شکل قرار گیری کابینت ها وجود دارد.


پیشنهاد پروماگ جهت مطالعه بیشتر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا