دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزشتربیت کودک

لکنت زبان در کودکان و روش های درمانی آن ؛ چگونه با کودک دچار لکنت زبان رفتار کنیم؟

لکنت زبان در کودکان ، اختلالی است که در ادا کردن کلمات کودکان به‌وجود می‌آید. لکنت زبان ، سبب ایجاد آشفتگی و گسستگی در تلفظ کلمات و همچنین تکرار بیهوده‌ی کلمات می‌شود و می‌تواند فن بیان کودک و گفتار او را تحت تاثیر قرار ‌دهد؛ از آنجا که امروزه، فن بیان و به‌طور کلی مهارت‌های سخنوری، نقش به سزایی در موفقیت اشخاص دارد، لکنت زبان می‌تواند موفقیت کودک را در آینده تحت تاثیر قرار دهد. در این محتوا از وب‌سایت پروماگ قصد داریم، علل پیدایش این اختلال و راه‌های درمان آن را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید:

لکنت زبان در کودکان :

لکنت زبان ، به  نوعی از ناروایی گفتار گفته می‌شود که باعث بروز اختلال در الگوی صحبت کردن خواهد شد و می‌تواند در عملکرد اجتماعی فرد موثر باشد. چنانچه کودک شما دچار لکنت زبان باشد، این موضوع می‌تواند در اعتمادبنفس، سازگاری او با محیط و سایر تعاملات اجتماعی موثر باشد.

نرخ شیوع لکنت زبان در افراد، حدود یک درصد است و شیوع آن در پسرها شایع‌تر است. لکنت زبان ممکن است موقتی باشد و با گذشت زمان برطرف شود و در مواردی هم به شکل دائمی در فرد ماندگار باشد.لکنت زبان در گروه سنی  ۲ تا ۵ سالگی بسیار شایع است، زیرا این در این بازه زمانی، کودک در حال یادگیری زبان است و ممکن است اختلالات تکلم مانند لکنت زبان را تجربه کند، اما در سنین بالاتر نیاز به درمان و دخالت پزشک متخصص دارد. این عارضه ممکن است موقتی باشد و با گذشت زمان برطرف شود و در مواردی هم به شکل دائمی در فرد ماندگار باشد.

علت‌های به‌وجود آمدن لکنت زبان در کودکان

  • زمینه‌ی وراثتی و ژنتیکی:

در سال‌های اخیر و با پیشرفت‌هایی که در زمینه‌ی ژنتیک، حاصل شده است، دانشمندان توانسته‌اند ژن‌هایی را  شناسایی کنند که باعث ایجاد لکنت زبان در کودکان می‌شوند. احتمال بوجود آمدن این اختلال در کودکانی با سابقه‌ی خانواده‌ای لکنت زبان ، حدود پنج برابر دیگر کودکان است.

حدود ۶۰ درصد افراد مبتلا به لکنت زبان ، به واسطه‌ی عوامل وراثتی، به این عارضه دچار می‌شوند، بنابراین تاثیرگذارترین عامل در بروز لکنت زبان در کودکان ، وابسته به عوامل وراثتی و ژنتیکی هستند.

  • مشکلات عصبی و گفتاری در مغز:

تقریبا همه‌ی اعمال بدن را، اعصاب کنترل می‌کنند. اختلال در اعصاب مرتبط با تکلم یا ایجاد مشکل در بخش تکلم مغز، از عواملی است که سبب ایجاد لکنت زبان در کودکان می‌شود. در برخی موارد این اختلال ناشی از عدم ارتباط پیوسته میان اعصاب و ماهیچه‌ها است. به علاوه اگر کودکی دچار سایر مشکلات گفتاری باشد، به مرور زمان ممکن است دچار لکنت زبان نیز بشود.

  • شرایط محیطی و خانواده:

رشد و نمو در یک محیط پرتنش و به‌دور از آرامش، در مواردی سبب بروز لکنت زبان می‌شود. البته در این مورد، به‌طور معمول لکنت زبان موقتی بوده و با گذشت زمان برطرف می‌شود.

نتایج حاصل از تحقیقات علم گفتار درمانی، بیانگر این موضوع است که هیجانات و تنش‌های ناگهانی و احساساتی مانند ترس، ممکن است سبب بروز لکنت زبان موقتی در کودک شود. این هیجانات به‌طور معمول بر اعصاب کودک تاثیر گذاشته و ازین طریق، موجب لکنت زبان در کودک می‌شود. البته معمولا با گذشت زمان، لکنت زبان موقتی از بین می‌رود.

  • ضربه به سر یا آسیب‌های مغزی:

چنانچه مغز دچار آسیب یا ضربه شود و بخش تکلم را تحت تاثیر قرار دهد، ممکن است باعث ایجاد لکنت زبان در کودکان و بزرگسالان شود.

 

توصیه‌هایی برای والدین:

  • لکنت زبان در کودکان امری شایع است و معمولا خود به خود رفع می‌شود و چنانچه روند درمانی در سنین پایین‌تری انجام شود، درصد بهبودی بیشتر است. با افزایش سن، درمان لکنت زبان با مشکل و به کندی صورت خواهد گرفت، بنابراین اگر کودک شما دچار اختلال گفتاری و لکنت زبان است، لازم است هر چه زودتر برای درمان او اقدام کنید.
  • درمان لکنت زبان در کودکان توسط پزشک صورت گرفته و بوسیله‌ی گفتار درمانی انجام می‌شود.
  • اقدام به موقع و زودهنگام، در درمان لکنت زبان اهمیت بسیار زیادی دارد. در بسیاری از موارد، با راهکارهایی ساده می‌توان این اختلال را درمان کرد.
  • اگر فردی، دچار لکنت زبان باشد، در هنگام عصبانیت، ناراحتی و یا حتی خوشحالی، لکنت زبان او تشدید خواهد شد و این امری طبیعی است.
  • هنگامیکه کودکی دچار لکنت زبان می‌شود، به آرامی به صحبت‌هایش گوش دهید و هرگز از کودک درخواست نکنید که صحبت‌هایش را کنترل کند؛ این کار فقط سبب تشدید لکنت زبان در کودک می‌شود.
  • آرام و شمرده با کودک صحبت کنید. صحبت‌هایش را قطع نکنید و برای تصحیح جملاتش اقدامی انجام ندهید.
  • هرگز این مشکل را به کودک گوشزد نکنید؛ همانگونه که اشاره کردیم اعصاب تاثیر بسزایی در این اختلال دارند و هنگامیکه کودک از وجود این پدیده در خود آگاه می‌شود، دچار ترس و اضطراب شده و در نهایت لکنت زبان او تشدید خواهد شد.
  • همواره با کودک‌تان، آرام و شمرده صحبت کنید.
  • از کودک نخواهید که تندتر یا آرام‌تر صحبت کند.
  • کودک را وادار نکنید که کلمات خود را اصلاح کند.
  • سعی کنید محیط خانه را آرام و بدون تنش نگهدارید تا کودک در محیطی آرام و بدون استرس باشد.
  • درباره‌ی موضوعات مختلف با کودک گفتگو کنید.
  • چنانچه لکنت زبان کودکان تا ۵ سالگی ادامه داشت و یا در همان سنین پائین‌تر تشدید شد، می‌توانید به یک کارشناس گفتار درمان و یا یک روانشناس کودک مراجعه کنید؛ پس از ارزیابی گفتار کودک شما توسط کارشناس گفتار درمان، با انجام تمرینات تخصصی و تکنیک‌های مربوطه می‌توان این عارضه را بهبود بخشید. همچنین ممکن است مشکلات روانشناختی مختلفی سبب ایجاد این اختلال شده‌باشند که در این صورت به کمک یک روانشناس کودک نیاز خواهیدداشت.
  • چنانچه لکنت زبان در کودک شما شدید بود، با تقویت توانایی‌های دیگر، می‌توان تاثیر این عارضه را کاهش داد.

 

سخن پایانی:

اگرچه وجود لکنت زبان، ممکن است سبب ایجاد برخی مشکلات در آینده‌ی اجتماعی و فردی کودک شود و بر روابط شغلی و اجتماعی کودک تاثیر منفی داشته‌باشد، اما در نظر داشته باشید تاکنون افراد موفق زیادی وجود داشته‌اند که دچار این عارضه بوده‌اند. در این شرایط کودک به حمایت خانواده‌اش نیاز دارد و اگر خانواده‌ از او حمایت نکند، ممکن است کودک دچار افت اعتماد به‌نفس شده و به مرور زمان دچار عوارض روحی نیز بشود. 

 امیداریم این محتوا از وب‌سایت پروماگ برای شما مفید و سودمند واقع شده‌باشد و از خواندن آن بهره‌ی کافی را برده باشید. 

مقالات مرتبط را در پروماگ بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا