دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

بارداری و زایمان

بایدها و نبایدهای دوران بارداری که از شنیدن آنها شگفت زده می شوید

شما باید به رشد نوزاد خود در یک محیط امن و سالم کمک کنید. این لیست بایدها و نبایدهای دوران بارداری می تواند به شما بگوید که چه کارهایی نباید انجام دهید و در واقع باید نگران چه مسائلی باشید. ما در این مطلب از مجله آنلاین پروماگ این لیست پر اهمیت را در اختیار شما قرار می دهیم تا بتوانید بارداری سالمی داشته باشید. با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

  1. مصرف مولتی ویتامین یکی از بایدها و نبایدهای دوران بارداری

داشتن یک رژیم غذایی متعادل که غنی از ویتامین ها و مواد معدنی است، بهترین راه برای تأمین مواد مغذی بدن شما جهت حمایت از نوزاد شما و رشد کردن او است. با این حال، داشتن یک رژیم غذایی سالم به تنهایی برای بارداری کافی نیست. ویتامین های دوران بارداری حاوی مقادیر بالاتری از مواد مغذی خاصی هستند که مادران باردار باید آنها را مصرف کنند. این ویتامین ها عبارتند از: اسید فولیک، کلسیم، و آهن.

این ویتامین ها به رشد مناسب جنین و پیشگیری از نقص های زایمان کمک می کنند. پزشک شما می تواند به شما در پیدا کردن مولتی ویتامین مناسب یا مجموعه ای از ویتامین هایی که برای شما مناسب هستند کمک کند. مولتی ویتامین معمولا شامل DHA، EPA یا هر دو آنها می شود. DHA، EPA چربی های امگا 3 هستند که برای رشد مناسب مغز جنین شما اهمیت دارند. با این حال، بیش از یک دوز مولتی ویتامین را مصرف نکنید. برخی از ویتامین ها در مقادیر بالا می توانند برای نوزاد مضر باشند.

  1. سیگار نکشیدن یکی از مهم ترین بایدها و نبایدهای دوران حاملگی

سیگار نکشیدن یکی دیگر از بایدها و نبایدهای دوران بارداری است که اهمیت بسیار بالایی دارد. نوزادان متولد شده از مادرانی که در دوران حاملگی خود سیگار می کشیدند، احتمال دارد وزن کمتری داشته باشند و بیشتر در معرض ریسک ناتوانی های یادگیری نسبت به کودکان متولد شده از مادران غیر سیگاری قرار می گیرند. علاوه بر این، کودکان متولد شده از زنانی که سیگار می کشند، به دلیل اعتیاد فیزیولوژیکی به نیکوتین احتمالأ از سنین خیلی پائین شروع به سیگار کشیدن کنند.

بایدها و نبایدهای دوران بارداری

  1. خواب کافی یکی دیگر از بایدها و نبایدهای دوران بارداری

تغییر سطح هورمون ها، انتظار و اضطراب می توانند در طول 9 ماه حاملگی باعث شوند که شما خواب کافی نداشته باشید. بارداری به خصوص در سه ماهه آخر بسیار پر استرس و پر اهمیت می شود و شما به خواب کافی نیاز خواهید داشت. اگر احساس خستگی یک چرت کوتاه بزنید و سعی کنید در هر زمانی که می توانید و وقت دارید کمی بخوابید. زمان خواب خود را تنظیم کنید و به این زمان ها پایبند باشید. شما باید در دوران حاملگی خود هر شب 7-9 ساعت بخوابید. خستگی نشانه ای است که بدن شما به استراحت بیشتری نیاز دارد، بنابراین به اندازه کافی بخوابید.

  1. در دوران حاملگی به هیچ عنوان الکل مصرف نکنید

الکل ممکن است به شدت بر رشد کودک شما تأثیر بگذارد. افرادی که در طول بارداری الکل مصرف می کنند ممکن است یک کودک مبتلا به سندرم الکل جنینی (FAS) داشته باشند. علائم FAS عبارتند از: وزن کم هنگام تولد، ناتوانایی های یادگیری، مشکلات رفتاری، و الگوهای عقب ماندگی از لحاظ رشد. حتی مقدار کم الکل می تواند یک مشکل بزرگ به وجود بیاورد. به نظر می رسد که هیچ میزان مناسبی برای مصرف الکل در دوران بارداری وجود ندارد. بدین ترتیب مصرف الکل یکی دیگر از بایدها و نبایدهای دوران حاملگی است که برای داشتن کودکی سالم باید به آن توجه کنید. اگر باردار هستید و الکل مصرف می کنید باید هر چه سریعتر مصرف آن را متوقف کرده، و در اسرع وقت با پزشک خود صحبت کنید. هرچه زودتر مصرف الکل را متوقف کنید، کودک شما سالم تر خواهد بود.

  1. در دوران حاملگی خود ورزش کنید

اکثر خانم های باردار در دوران حاملگی خود هیچ کاری نمی کنند: اما اکنون ما می دانیم که ورزش برای مادر و نوزاد مفید است. در واقع، ورزش منظم می تواند به شما در مبارزه با بسیاری از مسائلی کمک کند که در طول بارداری به وجود می آیند، از جمله: بی خوابی، درد عضلانی، افزایش وزن بیش از حد، و مشکلات روحی. اگر قبل از بارداری به طور منظم ورزش می کنید، این عادت خود را حفظ کنید. با پزشک خود در مورد کارها و ورزش هایی که باید انجام دهید صحبت کنید، به ویژه هنگامی که وارد سه ماهه دوم و سوم خود می شوید. اگر به طور منظم ورزش نمی کنید، بدانید که باید این عادت را کنار بگذارید و به سراغ ورزش بروید، از پزشک خود بخواهید به شما یک برنامه ورزشی مناسب بدهد. پزشک شما می تواند به شما برنامه ای بدهد که برای خود شما و رشد کودک شما مناسب است. بنابراین ورزش کردن را در میان لیست بایدها و نبایدهای دوران بارداری خود قرار دهید.

  1. گوشت خام نخورید

گوشت و تخم مرغ های خام خطر ابتلا به بیماری های مواد غذایی مانند لیستریوز و توکسوپلاسموز را افزایش می دهند. مسمومیت غذایی نیز یکی دیگر از ریسک های خام خواری است. این شرایط ممکن است بیماری های جدی و تهدید کننده ای را ایجاد کند که می تواند منجر به نقص های شدید زایمان و حتی سقط جنین شود. توجه داشته باشید که عدم خوردن گوشت خام در دوران بارداری یکی دیگر از بایدها و نبایدهای مهم دوران بارداری است و اگر می خواهید گوشت یا تخم مرغ بخورید باید آنها را خوب بپزید.

  1. مصرف غذاهای دریایی یکی دیگر از بایدها و نبایدهای دوران حاملگی

غذاهای دریایی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی مانند اسیدهای چرب امگا 3، روی، و آهن هستند. این مواد مغذی در دوران حاملگی برای مادر و کودک اهمیت زیادی دارند. اما غذاهای دریایی خام می توانند مشکلات جدی ایجاد کنند. غذاهای دریایی ممکن است باکتری ها و ویروس های مضری داشته باشند که اگر به طور کامل پخته شوند از بین می روند. همچنین زنان باردار باید از مصرف ماهی های خام و ماهی هایی که ممکن است حاوی مقادیر زیادی جیوه باشند، اجتناب کنند. نمونه هایی از ماهی های حاوی مقادیر بالای جیوه عبارتند از: کوسه، و اره ماهی. انواع غذاهای دریایی را مصرف کنید، بدین ترتیب شما همه مواد معدنی را از یک نوع ماهی جذب نخواهید کرد. البته دقت داشته باشید که در مصرف ماهی زیاده روی نکنید.

بایدها و نبایدهای دوران بارداری

  1. رابطه جنسی داشته باشید

داشتن رابطه جنسی یکی از اصلی ترین بایدها و نبایدهای دوران بارداری است. داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری بسیار مفید است، البته تنها تا زمانی که بارداری پر خطر وجود نداشته باشد. رابطه جنسی با همسر شما ایمن است تا زمانی که کیسه آب شما پاره نشده باشد. اگر خیلی در رابطه جنسی راحت نیستید، می توانید حالت های جدید را امتحان کنید. اگر در مورد ایمنی مقاربت در حین بارداری سؤالی دارید با پزشک خود مشورت کنید.

  1. در دوران حاملگی خود محصولات لبنی پاستوریزه نشده مصرف نکنید

کلسیم برای رشد نوزاد بسیار مهم است، اما مادرها باید حواسشان باشد که چطور کلسیم را از محصولات لبنی دریافت کنند. از آنجا که شیر خام پاستوریزه نشده است، مصرف آن برای مادران باردار در دوران حاملگی توصیه نمی شود. این بدان معنی است که باکتری های اینگونه محصولات از بین نرفته اند. به طور خاص، شیر خام ممکن است حاوی باکتری لیستریا باشد. این باکتری می تواند به بیماری، سقط جنین یا حتی پیامدهای تهدید کننده منجر شود.

  1. انجام ورزش یوگا یکی دیگر از بایدها و نبایدهای دوران حاملگی

انجام ورزش یوگا می تواند برای شما و نوزادتان مفید باشد و به شما آرامش دهد. به دنبال کلاس های یوگا برای دوران بارداری یا دوران قبل از تولد نوزاد خود باشید. مربیان این کلاس ها می دانند که بهترین ورزش برای مادران باردار چیست و چه کارهایی باید انجام دهند. اگر قبل از اینکه باردار شوید یوگا انجام نمی دهید، قبل از ثبت نام برای کلاس یوگا، با پزشک خود صحبت کنید. در حالی که این امکان وجود دارد که بتوانید ورزش خود را شروع کنید، بهتر است که با خطرات و ریسک های این کار با پزشک خود صحبت کنید.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را حتماً مطالعه کنید : خطرات و ریسک های ناشی از استعمال مواد مخدر و مصرف الکل در بارداری

  1. به جکوزی یا سونا نروید

اگرچه جکوزی و سونا آرامش بخش هستند، محیط گرم آنها ممکن است برای مادران باردار بسیار خطرناک باشد. در واقع، تحقیقات نشان می دهند که استفاده از جکوزی و سونا در سه ماهه اول دوران حاماگی شما ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد. قرار گرفتن در آب گرم می تواند دمای بدن را بالا ببرد و این امر سبب بروز مشکلاتی در کودک شما می شود، از جمله افزایش خطر ابتلا به نقص های مادرزادی. برای اطلاع از مضرات جکوزی و سونا در دوران حاملگی این مقاله را مطالعه نمایید.

دوران بارداری

  1. واکسن آنفلوآنزا یکی از بایدها و نبایدهای دوران بارداری

زنان باردار باید واکسن آنفلوانزا بزنند. این مورد یکی دیگر از مهمترین موارد بایدها و نبایدهای دوران بارداری است که بسیار حائز اهمیت در نظر گرفته شده است.  تزریق واکسن، یک ویروس زنده نیست. امکان ندارد که شما بیماری آنفلوآنزا را از تزریق واکسن آنفلوآنزا بگیرید. اگر در دوران بارداری آنفلوانزا بگیرید، خطر عوارض جانبی در دوران حاملگی بیشتر از مواقع عادی است. واکسن از شما و همچنین جنین در حال رشد شما محافظت خواهد کرد.

  1. خیلی کافئین ننوشید

کافئین می تواند از طریق جفت عبور کند و ضربان قلب نوزاد شما را افزایش دهد. تحقیقات کنونی نشان می دهند که زنان می توانند هر روز یک یا دو فنجان قهوه مصرف کنند، اما مصرف به اندازه کافئین را در لیست بایدها و نبایدهای دوران بارداری خود قرار دهید و زمانی که باردار هستید مراقب باشید که در مصرف آن زیاده روی نکنید.

  1. مراقب وزن خود باشید

مشاوره “خوردن به جای دو نفر” برای مادران باردار مجوز خوردن هر آنچه که دوست دارید نیست. در عوض، زنان باید در مورد آنچه می خورند و همچنین مقدار آن برنامه داشته باشند. افزایش وزن در دوران بارداری ممکن است به کودک شما آسیب برساند. در طول سه ماهه اول، شما فقط 100 کالری اضافی در روز برای حمایت از جنین در حال رشد خود نیاز دارید. در سه ماهه سوم شما، این کالری اضافی به 300 کالری در روز می رسد. بنابراین با توجه به لیست بایدها و نبایدهای دوران بارداری، مراقب افزایش بیش اندازه وزن خود باشید.

  1. مراقب حیوانات خانگی خود باشید!

حیوانات خانگی خیلی دوست داشتنی هستند، اما شما یک لیست از بایدها و نبایدهای دوران بارداری برای خود دارید و در این لیست آمده که شما نباید محل خواب گربه خود را تمیز کنید.

  1. به دندانپزشک خود مراجعه کنید

در دوران بارداری همچنین باید به طور مرتب به دندانپزشک خود مراجعه کنید و از سلامت دهان و دندان خود مطمئن شوید.

دوران بارداری

سخن پایانی

بچه دار شدن یکی از آرزوهای هر زوج جوانی است، اما شما باید توجه داشته باشید که یک لیست از بایدها و نبایدهای دوران بارداری وجود دارد که حتمأ باید به آن عمل کنید. ما در این مطلب این بایدها و نبایدها را برای شما عنوان کردیم. امیدواریم مطلب ما برایتان مفید بوده باشد. از اینکه بار دیگر با مجله آنلاین پروماگ همراه بودید از شما متشکریم.

اینفوگرافیک بایدها و نبایدهای بارداری

بایدها و نیایدهای بارداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا