دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

خانومانه

مراقبت از پستان امری حیاتی و مهم؛ چگونه سلامت پستان های خود را حفظ کنید

هنگامی که یک خانم در پستان های خود توده‌ یا یک نقطه سفت حس می کند می تواند یکی از ترسناک‌ترین لحظات زندگی او باشد، بلافاصله ذهن او سمت سرطان و عواقب آن می رود، گاهی این ترس منجر می شود که از مراجعه به پزشک نیز خودداری کند.

به یاد داشته باشید سلامت پستان برای خانم ها امری بسیار مهم و حیاتی است، شما باید بصورت دوره‌ای تحت معاینه پزشک خود قرار بگیرید و اگر چیز بدی حس کردید حتماً با دکتر خود مشورت کنید، حفظ سلامت سینه ها با غلبه بر ترس و پیشگیری امکان پذیر است.

دلیلی وجود ندارد که در مورد سلامت پستان ها با ترس زندگی کنید، مخصوصاً اگر بدن خود را بدرستی بشناسید و نحوه صحیح مراقبت از آن را بدانید.

حتی اگر مشکلات ژنتیکی پستان در خانواده خود در مورد سینه های فیبروکیستیک ، توده‌ها ، سرطان و غیره دارید، به این معنی نیست که شما هم محکوم به ابتلا به آنها هستید، با این حال مهم است که نباید تا زمانی که نیاز به درمان پیدا می کنید منتظر بمانید، شما باید از پستان های خود مراقبت کنید و سلامت آنها فقط با مراقبت درست تضمین می‌شود.

پیشگیری یک اصل مهم است و شما نیازمند یک برنامه مراقبتی از سینه های خود هستید که در ادامه این مقاله از مجله پروماگ آن را توضیح خواهیم داد، پس با ما همراه باشید.

اول، چرا بسیاری از زنان در وهله اول دچار مشکلات سینه می شوند؟ این به یک موضوع رایج برمی گردد : میزان استروژن.

چگونه میزان استروژن باعث ایجاد مشکلات پستان می شود ؟

بله تسلط استروژن عامل اصلی بسیاری از مشکلات پستان است که زنان امروزه آن را تجربه می کنند، این موضوع چه در سینه های فیبروکیستیک، توده های سینه یا سرطان سینه. همچنین در سایر سرطان های مرتبط با استروژن مانند سرطان رحم و تخمدان نقش دارد.

غلبه استروژن دقیقاً چیست؟

تسلط استروژن یک عدم تعادل در سطوح استروژن نسبت به پروژسترون است، افزایش میزان “استروژن های تهاجمی” (E1 و E2) نسبت به استروژن E3 که یک محافظ برای زنان است، یا چرخش مجدد متابولیت های استروژن است که سپس مانند استروژن عمل می کنند. این وضعیت متأسفانه در دنیای مدرن ما به دلیل مسمومیت، انتخاب رژیم غذایی بد و عوامل سبک بد زندگی رایج شده است.

چند علامت تسلط استروژن که باید مراقب آنها بود عبارتند از :

  • سینه های برآمده و فیبروکیستیک
  • فیبروم ها
  • ندول های تیروئید
  • PMS
  • دوره های دردناک
  • پولیپ رحم یا اندومتریوز
  • ناباروری و سقط جنین
  • نوسانات خلقی
  • بیخوابی
  • خستگی
  • نفخ و افزایش وزن (به ویژه در اطراف باسن و ران)

یکی از راه های پیشگیری مشکلات سینه اصلاح تسلط استروژن بوسیله داشتن رژیم غذایی مناسب، گیاهان دارویی و استفاده از مکمل‌ها می باشد. راه دوم حمایت از سیستم لنفاوی بدن است.

چگونه سیستم لنفاوی بدن بر سلامت پستان ها تاثیر می‌گذارد ؟

زمانی که صحبت از خود مراقبتی از سینه ها می‌شود سیستم لنفاوی نقش اصلی را ایفا می کند، سیستم لنفاوی بدن مانند یک بزرگراه است که زباله ها و مواد زاید بدن از طریق مجاری لنفاوی ، غدد لنفاوی و مایع لنفاوی حمل می‌شوند و اندام ها و بافت ها را تمیز می کند، این یک تعریف قابل درک از این سیستم است.

سیستم لنفاوی اطراف پستان و بغل

غدد لنف از طریق فیلتر کردن مایع لنفاوی سموم ، ویروس‌ها و باکتری های مضر را از بدن خارج می کنند، سیستم لنفاوی بدن در سینه ها و زیر بغل ها متراکم شده است، رکود در غدد لنفاوی اطراف پستان ها می تواند مشکل ساز شود، حساس شدن سینه ها، فیبروکیستیک شدن آنها و به مرور زمان منجر شدن به سرطان سینه از عوارض آن می باشند.

از آنجایی که جریان لنفاوی با افزایش سن کاهش می‌یابد، حمایت از سیستم لنفاوی خود با نزدیک شدن به یائسگی بیشتر و بیشتر اهمیت پیدا می کند. (منبع)

در ادامه چگونگی تقویت و حمایت سیستم لنفاوی را توضیح خواهیم داد.

منیزیم ماده موثر بر سلامت پستان

یکی دیگر از عدم تعادل های احتمالی که ممکن است در بدن رخ دهد و باعث ایجاد مشکلات سینه شود کمبود منیزیم است، منیزیم یک ماده معدنی مهم برای سم‌زدایی و تولید هورمون است، که هر دو برای دستیابی و حفظ سلامت پستان مهم هستند.

منیزیم به حذف استروژن اضافه بدن کمک می کند

منیزیم با فولات و آنتی اکسیدان گلوتاتیون برای تسهیل سم زدایی فاز دوم در کبد کار می کند. در طی این فرآیند، متابولیت‌های استروژن تجزیه شده و محلول در آب می‌شوند تا بدن شما بتواند آنها را از طریق ادرار یا مدفوع دفع کند. با این حال، اگر مصرف منیزیم شما خیلی کم باشد، سم زدایی فاز دوم ممکن است به خوبی کار نکند. در نتیجه، استروژن بدن افزایش میابد و منجر به تسلط استروژن می شود.

منیزیم به تولید هورمون های جنسی کمک می کند

منیزیم همچنین در فرآیندهای مهمی نقش دارد که به بدن شما اجازه می دهد هورمون های استروژن، پروژسترون و تستوسترون را تولید کند. اگر اینها به مقدار کافی تولید نشوند و استروژن دوباره اضافه شود، ممکن است تسلط استروژن ایجاد شود. خاموشی جنسی نیز می تواند ناشی از کمبود منیزیم باشد.

برای تعیین میزان منیزیم شما نیازمند یک آزمایش هستید، می توانید از پزشک خود درخواست کنید تا یک آزمایش میزان منیزیم برای شما تجویز کند و پس از دریافت نتیجه میزان منیزیم بدن خود را تنظیم کنید.

منیزیم به تسکین درد سینه ها کمک می کند

براساس برخی تحقیقات انجام شده، منیزیم ممکن است برای درد سینه (“مستالژی”) مفید باشد. در مطالعه ای روی 38 زن، مصرف 200 میلی گرم منیزیم به مدت 2 ماه به طور قابل توجهی علائم PMS را که همراه با احتباس مایعات بود، از جمله افزایش وزن، نفخ و درد سینه را بهبود بخشید.

مرکز بهداشت دانشگاه میشیگان مصرف مکمل منیزیم را در نیمه دوم پریودی برای تسکین درد سینه مرتبط با چرخه قاعدگی توصیه می کند.

برای اینکه سطح منیزیم خود را به سطح سالم برگردانید، توصیه می شود با 300 میلی گرم منیزیم در روز شروع کنید و سپس آن را تا زمانی که مدفوع شل داشته باشید، افزایش دهید. ممکن است برای تامین نیاز خود به 1200 میلی گرم در روز نیاز داشته باشید. اگر این مقدار زیاد بود مقدار را کاهش دهید تا زمانی که عملکرد سیستم گوارش و وضعیت دفع مدفوع شما به حالت عادی بازگردد.

تکنیک‌های خود مراقبتی پستان

بهترین روش خود مراقبتی برای سلامت سینه ها تحریک غدد و سیستم لنفاوی است، برای اینکار باید سینه های خود را ماساژ دهید تا جریان لنفاوی بدن نیز تحریک شود SLD نوعی ماساژ است که می توانید آن را روی خود انجام دهید تا غدد و کانال های حاوی مایع لنف تحریک شوند و از حالت رکود خارج شوند.

روش های انجام ماساژ SLD

هنگام حمام پس از شستشوی بدن بخش سینه ها را با صابون لیز کنید.

  1. ابتدا مشخص کنید که با کدام سینه می‌خواهید کار را شروع کنید، اگر سینه چپ را انتخاب می کنید باید با دست راست ماساژ را انجام دهید و بلعکس.
  2. در مرحله بعد با دست باز ماساژ را در جهت جریان مایع لنفاوی شروع کنید ( مطابق جهت فلش ها بخش سبز رنگ در تصویر زیر).
  3. در مرحله بعد به حالت رفت و برگشت از نوک پستان در جهت ساعات 12:00 رفت ، 2:00 برگشت ، 4:00 رفت ، 6:00 برگشت ، 8:00 رفت و 10:00 برگشت دو بار سینه را ماساژ دهید، طول زمان این حرکت برای هر بار حداقل یک دقیقه باشد.( مطابق جهت فلش ها بخش قرمز رنگ در تصویر زیر).
  4. برای هر حالت برگشت به آرامی عمق فشار به سینه را برای سه تا پنج ثانیه افزایش دهید.
  5. سینه های خود را مانند اسفنج آغشته به عسل فرض کنید که می خواهید به آرامی عسل را از درون آن با حرکت رفت و برگشت خارج کنید.
  6.  در زمان ماساژ بخش سینه های خود را ریلکس کنید و اجازه دهید دستان به آرامی و نرمی روی پستان‌ها حرکت کنند.

ماساژ سینه برای تحریک سیستم لنفاوی

با تماشای ویدیو زیر می توانید با حرکات ماساژ بیشتر آشنا شوید و نحوه صحیح فعال سازی سیستم لنفاوی خود را فرابگیرید، اینکار را می توانید حتی زمانی که زیر دوش هستید نیز انجام دهید.

ویدیو آموزش انجام ماساژ SLD

روغن ریشه پوک (سرخاب کولی)

در هنگام ماساژ می توانید از روغن های روان کننده مانند روغن ریشه سرخاب کولی (poke root oil) که برای سیستم لنف بدن نیز مفید است استفاده کنید و حتی می توانید از این روغن بدون ماساژ استفاده کنید تا از خواص درمانی آن بهرمند شوید، روغن ریشه پوک که بومی آمریکا می باشد یک گیاه عالی برای تقویت جریان لنفاوی و سلامت سینه است. خواص شناخته شده آن شامل کاهش التهاب، تحریک سیستم ایمنی، مبارزه با سرطان و تقویت جریان لنفاوی است.

توجه تحقیقات اولیه روی این روغن خواص درمانی آن را اثبات نموده ولیکن عوارض آن تا کنون مشخص نشده، لذا زنان باردار از استفاده آن خودداری کنند، چون ممکن است عوارضی داشته باشد.

حمام منیزیم

روش سوم یک راه عالی (و محبوب) برای وارد کردن منیزیم به بدنتان، حمام کردن با نمک اپسوم است. نمک اپسوم سولفات منیزیم است و منیزیم مستقیماً از طریق پوست خیس جذب بدن می شود. تکه های کلرید منیزیم گزینه دیگری برای حمام کردن است. برای افزایش آرامش و سم زدایی، چند قطره اسانس اسطوخودوس را در نمک ها بریزید.

همه این نکات و روش‌های درمانی به خوبی با هم کار می‌کنند، تا شما سینه های زیبا و سالم داشته باشید. نتایج این روش‌ها در صورتی مشاهده می شود که آنها را بطور منظم بکار بگیرید و با استفاده از آنها پستان های خود را در برابر بیماری مراقبت و محافظت کنید.


پیشنهاد مجله پروماگ جهت مطالعه بیشتر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا