دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

بارداری و زایمانخانومانه

باید ها و نباید های قبل و بعد از بارداری برای داشتن فرزند زیبا و سالم

نکات زیادی قبل از بارداری وجود دارد که روی داشتن فرزند زیبا و فرزند سالم تاثیرات عمده ای دارند از جمله این نکات می توان به انتخاب صحیح همسر ، سن پدر و مادر جهت فرزند دار شدن ، آمیزش صحیح جنسی اشاره کرد و از جمله نکات مهم تغذیه صحیح قبل و بعد از بارداری است. بعضی از مواردی که در داشتن فرزند زیبا موثر هستند در این مقاله از مجله پروماگ به آنها اشاره شده است لطفاً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اصول تغذیه برای داشتن فرزند زیبا و سالم

تغذیه پدر قبل از تشکیل نطفه برای داشتن فرزند زیبا و سالم

بعضی غذاها باعث تقویت قوای جنسی مرد شده و اسپرم ها را قویتر میکنند هر چه اسپرم مرد قویتر باشد راحتر خود را به تخمک می رساند و سالم تر خواهد بود. تغذیه مناسب باید مدتی قبل از آمیزش رعایت شود.
خوردن میوه هایی مثل : انارشیرین در افزایش تعداد اسپرم ها موثر است. برای درمان ناتوانی جنسی باید انجیر، زیتون و آب لیموترش مصرف شود. حتی الامکان مرد هر روز صبح ناشتا یکی از میوه های گلابی، به، سیب درختی و انار شیرین را میل کند. همچنین استفاده از مغزها خصوصا تخمه بو داده خربزه، مغز بادام، معجون شیر و خرما و گردو برای داشتن فرزند زیبا و سالم بسیار موثر هستند. خوردن روزی یک لیوان عرق کاسنی با عسل توسط مرد یکماه قبل از تشکیل نطفه، صورت فرزند را زیبا می کند.

باید ها و نباید های تغذیه ای مادر باردار برای داشتن فرزند زیبا و سالم

در بارداری از خوردن مایعات و میوه ها و ملین هایی مثل آلبالو، آب انجیر و آب انگور دریغ نورزید.حتما شیر و فراورده های آن را در برنامه غذایی خود قرار دهید. زیرا شیر بهترین غذای زن باردار است.

فراموش نکنید که زن باردار باید به مقدار کافی و مورد نیاز نه بیشتر غذا بخورد و خوب غذا خوردن را ملاک خود قرار دهد. زیرا پرخوری و بدخوری نوعی زیان زدن به خود و جنین و مانع داشتن فرزند زیبا و سالم خواهد شد.

 اگر روی میوه یا غذایی تاکید میشود به معنای استفاده بیش از حد و افراطی از آن غذا نیست!!

خوردن شیرینیهای خامه دار به خصوص نزدیک به وعده های غذایی ممنوع میباشد. زیرا اشتها را از بین میبرند و مانع خوردن غذاهای مفید توسط مادر باردار خواهند شد. بهتر است مادر باردار به جای سه نوبت غذا چند نوبت غذا با حجم کمتر بخورد. 

تا آنجا که ممکن است از زیاد خوردن نمک اجتناب کند خصوصا سه ماهه آخر چون در اواخر حاملگی بدن زن باردار مستعد تورم و مرطوب شدن میباشد و نمک به این تورم کمک میکند. از خوردن خرما و انگور در کل دوران بارداری غافل نشوید. خوردن گوجه فرنگی زیاد سبب ناقص الخلقه شدن فررند میشود.

از خوردن سیب زمینی زیاد اجتناب کنید زیرا امکان پیدایش (اسپینا بیفیدا) یا پیدایش بچه های بدون مغز (آنانسفال) وجود دارد. در دوره بارداری و حاملگی از خوردن سرکه بطور جدی پرهیز کنید. اگر میل به ترشی دارید از این قبیل ترشی ها بخورید:
الو زرد، آلوسیاه، آلوچه، گوجه سبز، آب نارنج و پرتقال.

 

فرزند زیبا
برای داشتن فرزند زیبا با چشمان رنگی بیشتر عامل ژنتیک تاثیر دارد و تغذیه تقریباً هیچگونه تاثیری روی چشمان رنگی نخواهد داشت.

از خوردن کالباس، سوسیس، کنسروها، خیارشور، چای و قهوه به مقدار زیاد پرهیز کنید. از ترشی هاییکه با سرکه ساخته میشود یا آب نبات هایی که با جوهر لیمو (اسید سیتریک) ساخته میشود دوری کنید.چون قلب را ضعیف و گردش خون را سخت میکند. و تنفس مادر را تحت تاثیر قرار میدهد.

هر روز مخلوطی ساخته شده از عرق بیدمشک با تخم شربتی و تخم ریحان و عسل و سیب درختی همراه با مقدار آب کافی میل نمایند. این ترکیب باعث خوشرنگی پوست جنین و برای تقویت قلب و صحت مزاج مفید و باعث بدنیا آوردن فرزند زیبا و سالم میشود.

از ماه هشتم به بعد استراحت کافی داشته باشید از سبزیهای پخته شده و بخار پز بسیار استفاده کنید. گوشت ماهی آزاد و سفید بر زیبایی فرزند می افزاید. از خوردن سیر و پیاز و بادمجان و فلفل ها بطور افراطی پرهیز کنید.

از مصرف حبوبات بصورت زیاد و خصوصا باقالا که باعث کودن و خرفت شدن بچه میشود پرهیز کنید از خوردن ادویه های تند به شدت اجتناب نمایید.

مرباها را بصورت متعادل مصرف کنید خصوصا مربای شقاقل که برای محکم شدن استخوان بندی جنین مفید است. مصرف کمپوتهای هلو، زردآلو، سیب و گلابی بسیار مفید است.

خوردن آب زیاد غذاهای شور نشستن در جای  خیلی سرد در زمان بارداری زایمان را سخت میکند. از خوردن گوشتها و تخم مرغ بصورت نیم پز خودداری نمایید. اسفناج پخته زیاد مصرف کنید زیرا باعث خونسازی و رفع کمخونی جنین میشود.

در خوردن زعفران، جعفری، غوره، آبغوره، مارچوبه، رازیانه، زیره، دارچین و عرق نعنا احتیاط نماید. مصرف مقدار مناسب ویتامین E میتواند سبب جلوگیری از سقط جنین گردد.

برای داشتن فرزند زیبا هر روز نیم لیتر شیر یا ماست مصرف کنید .کسانی که تحمل شیر را ندارند، از ماست یا دوغ کم نمک یا پنیر تازه استفاده کنند. شیر جوشیده سرد بهتر از شیر گرم تحمل میشود. گوشت روزی یک وعده و تخم مرغ هفته ای چهار عدد حتما در برنامه غذایی قرار بگیرد.

از خوردن آب در وسط غذا و یا بعد از غذای چرب خودداری شود زیرا در هضم غذا ایجاد مشکل خواهد کرد. از غذاهای پرچرب، سرخ شده، بسیار شور و بسیار شیرین پرهیز شود.

در زمان بارداری نیاز بدن به ویتامین B بیشتر می شود.خوردن بادام زمینی میتواند به رفع کمبود این ویتامین و همچنین مقداری رفع کمبود زینک را انجام دهد. از میوه های سالم، رسیده و تازه استفاده نماید. ریحان بیشتر مصرف نماید زیرا منبع آهن میباشد.

از آنجا که باید در دوران بارداری، عوارض احتمالی آن از قبیل مسمومیتها و عفونتها به حداقل برسد بنابر این نباید از قرص های ضد بارداری و هر چه که ترشح غددی را در پی دارد برای درمان یا آزمایش حاملگی استفاده کرد. از خوردن مشروبات الکلی مطلقا دوری نماید. استفاده از الکل پیامدهای ناگواری برای جنین خواهد داشت. استفاده هر قرص و دارویی باید تحت نظر پزشک باشد.

استفاده از انواع کلم ها را به حداقل برسانید.کلم با تاثیر روی تیرویید مادر ممکن است باعث بهم خوردن سطح ترشحات این غده شود. مصرف آهن به خصوص در سه ماهه آخر بارداری برای مادر ضروری است. مغز گردو مقدار قابل توجهی مس دارد که برای مادران باردار ضروری است.حتما مقداری گردو با صبحانه میل نمایند.

از نوشیدن نوشابه های گازدار خودداری نمایید .زیرا گاز کربنیک موجود در نوشابه ها میتواند موجب تاخیر در حرکات و ترشحات معده شود. اگر هنوز وعده غذایی هضم نشده، غذای دیگری مصرف نمایید، دچار نفخ، ترش کردن، بدطعمی دهان، تهوع و تلخی دهان خواهد شد.

داشتن فرزند زیبا ، گیسو بلند و پر مو با خوردن شنبلیله خام یا پخته امکان پذیر است. روغن زیتون رنگ پوست جنین را سرخ و سفید و کبد کودک را اصلاح مینماید. در طول روز قسمتهایی از بدنتان را مقابل نور ملایم خورشید قراردهید .برای جذب و ساخت ویتامین دی در بدن شما و کودکتان جذب ویتامین الزامی است.

خوردن مواد کلسیم دار باعث سلامتی دندانهای جنین و راحت درآمدن آنها خواهد شد همچنین مادر از کمر درد و پادرد در امان خواهد بود. بنابر آنچه در روایات آمده است، خوردن انارشیرین و کاسنی در ایام بارداری، عامل مؤثری برای زیبا رو شدن فرزند میباشد ولی نباید در خوردن آن زیاده روی کرد.

بعضی ویتامینها مثل ویتامین A و K اگر به میزان زیاد مصرف شوند باعث لب شکری شدن جنین یا همان شکاف کام بچه منجر خواهد شد.لطفا در مصرف جیگر احتیاط نمایید .این غذا حاوی مقادیر بسیار زیاد ویتامین A میباشد. فقدان غذاهای کافی باعث کاهش طراوت مادر شده و مقاومت او را در مقابل بیماریها و امراض کم میکند.همچنین بر روی فعالیتهای جنین در هنگام تولد تأثیر خواهد گذاشت.

از بهترین غذاهایی که یک خانم باردار میتواند برای داشتن فرزند زیبا و سالم مصرف کند به خصوص در اوایل بارداری که سبب حفظ جنین نیز خواهد شد، استفاده از جوانه ی گندم میباشد. مادران باردار بهتر است که جوانه گندم خام را میل نمایند .چون بسیار مؤثر است .جوانه گندم را باید کم میل کرد چون بسیار مقوی است.همچنین خوردن سمنو در صورتیکه زیاد حرارت ندیده باشد مفید است.

مصرف مقدار کم رب انار در دوران بارداری علاوه بر اینکه از ویار نجات میدهد، تأثیر زیادی در زیبایی نوزاد دارد. مصرف آب آناناس با یک قاشق عسل باعث زیبایی و لطافت پوست جنین خواهد شد. سویا حاوی مواد غنی و پروتئین و ویتامین است مصرف آن مفید است سیب در زیبایی کودک نیز نقش زیادی ایفا میکند.

اگر میخواهید نوزادی با چشمان درست و شهلا داشته باشید جویدن یک یا دو عدد رازیانه بصورت روزانه فراموش نشود.دقت کنید زیاده روی نکنید.

مصرف میوه احتمال خطر سقط جنین را کاهش داده و نوزاد را خوش آب و رنگ مینماید .دقت کنید میوه به را بصورت پخته با کمی شکر یا عسل میل کنید. خوردن خربزه باعث تولد فرزند زیبا خواهد شد. با آرامش و آرام غذا بخورید تا صورت نوزادتان دچار لک نشود.

خردل، دارچین و نعنا را اگر زیاد مصرف کنید باعث اگزما در بدن فرزند خواهد شد. از خوردنیهای دوست دار کبد استفاده کنید مثل، روغن زیتون، روغن ماهی، کره، خیار، کاهو.کاسنی، کنگر، هویج، شیرخشت، زرشک و عناب.

فرزند زیبا

نکاتی را که یک خانم باید قبل از باردار شدن برای داشتن فرزند زیبا و سالم رعایت کند:

 سن مناسب بارداری برای داشتن فرزند زیبا و سالم

بهترین سن برای باردارشدن بعد از سن ۱۸سالگی است .زیرا تا این سن خود زن نیاز به کسب انرژی برای تکمیل شدن رشد بدن خود دارد.؛و در صورت بارداری رقابت بین مادر و جنین در بدست آوردن مواد غذایی صورت میگیرد.و باعث کمبود مواد غذایی اساسی در بدن هر دوی آنها خواهد شد.

مادر باید از لحاظ انرژی و قوای بدنی و جسمی کاملا قوی باشد تا فرزند زیبا و سالم به دنیا بیاورد.

کنترل وزن قبل از بارداری برای داشتن فرزند زیبا و سالم

پیش از اقدام به بارداری مادر باید سعی کند وزن خود را در محدوده مناسب بیاورد.مشکلات وزن بالا و درد سرهای وزن پایین در دوران بارداری دست و پاگیر مادر خواهند شد و خطراتی برای نوزاد ایجاد خواهند کرد. یک وزن مناسب بایستی از رابطه طول قد منهای عدد 100 بدست آید در صورتی که وزن شما با رقم بدست آمده برابر باشد وزن شما برای بارداری و داشتن فرزند زیبا و سالم مناسب است.

آزمایش و چکاب کلی قبل از بارداری برای داشتن فرزند زیبا

مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان برای پایش بارداری و سلامت بدن مادر و نوزاد قبل و حین و بعد بارداری واجب است و این نکته برای قبل بارداری اهمیت ویژه ای دارد. با انجام آزمایشات شما متوجه خواهید شد دچار کمبود آهن، کلسیم، یا ویتامین دی و سایر پارمترهای مهم هستید یا خیر. که با تجویز و کمک پزشک به رفع این کمبودها میپردازید و در نهایت بارداری بسیار سالمی خواهید داشت. استفاده از قرص فولیک اسید چهار ماه قبل از بارداری اهمیت موضوع مراجعه به پزشک قبل از اقدام به بارداری را دوچندان میکند.

اسید فولیک

استفاده از این داروی مهم، از بسیاری از نواقص جنین جلوگیری خواهد کرد.

اسید فولیک از ویتامینهای گروه B است که برای تشکیل دستگاه عصبی مرکزی کودک خصوصا در چند هفته نخست بارداری لازم است.در سه ماه نخست بارداری لازم است سه برابر مواقع دیگر اسید فولیک مصرف کنید.اسید فولیک با پختن بیش از حد و نگهداری طولانی مدت سبزیجات از بین خواهد رفت، اما با انجماد خیر بنابراین اگر نمیتوانید روزانه سبزیجات تازه بخرید سبزیجات منجمد تهیه کنید هر وعده غذای دارای اسید فولیک حدود 30 میکروگرم از این ویتامین را برای بدن شما تامین میکند.نیاز روزانه شما به اسید فولیک در حدود 400 میکروگرم است. بنابر این سالم ترین رژیم غذایی نیز همه ی نیاز شما به اسید فولیک را تأمین نخواهد کرد. و لازم خواهد بود آن را به صورت مکمل دارویی مصرف کنید.

غذاهای غنی از اسید فولیک (50 تا 100) میکروگرم در هر وعده :

لوبیا چشم بلبلی پخته، عصاره گوشت گوساله، مخمرآبجو، قلوه ی پخته، کلم برگ، اسفناج، نان سبوس دار، سبزیجات بهاری، کلم بروکلی، حبوبات سبز، فندق و در کل سبزیجات دارای برگهای سبز رنگ منبع غنی از اسید فولیک هستند .که باید روزانه از هر کدام آنها مقداری در برنامه غذایی شما قرار گیرد.

فرزند زیبا و سالم

کلام آخر

داشتن فرزند زیبا و سالم آرزوی هر پدر و مادری است. رعایت اصول تغذیه قبل از بارداری و بعد از بارداری برای مرد و زن برای داشتن فرزند سالم و زیبا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در کنار رعایت تغذیه مناسب مصرف داروهای تقویتی و مکمل با مشورت پزشک متخصص تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از بروز مشکلات بارداری و تاثیرات نامطلوب بر روی جنین خواهد داشت. بیاد داشته باشید از مصرف هر گونه دارویی بدون تجویز پزشک و مشورت با متخصصان زنان و زایمان پرهیز نمایید.

از اینکه تا پایان این مقاله از مجله پروماگ همراه بودید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم مطالب بخش خانومانه مجله مورد استفاده شما مادران محترم قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا