دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

زناشویی

مقایسه حق طلاق با مهریه

همان‌طور که احتمالا می‌دانید، مهریه جزو حق و حقوق مالی و قانونی زن است و بعد از جاری شدن صیغه عقد، این حق متعلق به او خواهد بود. در صورت عندالمطالبه بودن مهریه باید زمانی‌که زوجه آن‌را طلب می‌کند، مرد به‌طور کامل مهریه را به خانم پرداخت کند و این امر نیز برای زن هم در حین زندگی مشترک و هم بعد از طلاق قابل انجام است.

شاید شنیده باشید که برخی از خانم‌ها مهریه خود را در قبال حق طلاق می‌بخشند. در واقع عدم دریافت مهریه از طرف زن برای مرد یک ضمانت به شمار می‌آید و در عوض زن می‌تواند با بخشیدن مهریه خود حق طلاق را به‌دست آورد.

با توجه به این موضوع ما در تیم دادنیک قصد داریم که در ادامه این مطلب به نوعی یک مقایسه بین حق طلاق و مهریه داشته باشیم تا اگر درگیر موضوع طلاق شده‌اید، بتوانید تصمیم درستی را اتخاذ کنید و همچنین در رابطه با این‌که حق طلاق بهتر است یا مهریه به یک جمع بندی کلی برسید. پیشنهاد می‌کنیم که تا انتها با ما همراه باشید.

نوشته های مشابه

حقوق زن در خانواده چیست ؟

خانم‌ها بعد از ازدواج حق و حق دارند و مرد نیز بایستی به آن‌ها پایبند باشد. زن در خانواده حق و حقوق مالی از جمله مهریه، نفقه، اجرت المثل، نحله، ارث و … دارد که اصلی‌ترین آن‌ها مهریه است و همان‌طور که در ابتدای مطلب به آن اشاره شد، در صورت عندالمطالبه بودن مهریه، مرد ملزم است در هر زمانی‌که زن مهریه‌اش را طلب کند، آن‌را به‌طور کامل به او پرداخت کند.

حق طلاق چیست ؟

طبق ماده 1133 قانون مدنی، حق طلاق با مرد است، اما مرد می‌تواند طی وکالتی، حق طلاق را به همسرش دهد. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که اگر مرد به زن وکالت‌نامه بلاعزل طلاق را داده باشد، حق طلاق از طرف مرد هنوز هم پابرجا خواهد ماند و می‌تواند برای طلاق دادن زن اقدام کند. حق طلاق به 2 صورت می‌تواند به زن داده شود :

  • در زمان عقد، یکی از شروط عقد می‌تواند دادن حق طلاق به زن باشد.

  • مرد می‌تواند با مراجعه به یکی از دفاتر اسناد رسمی، حق طلاق را طی یک وکالت‌نامه به زن بدهد.


گرفتن حق طلاق در ازای مهریه !

برخی از مواقع تحمل زندگی مشترک برای زن به حدی کم می‌شود که به این فکر می‌افتد که در ازای مهریه خود حق طلاق را از مرد بگیرد تا سریع‌تر از همسرش جدا شود. در عین حال برخی از آقایان در ازای دادن حق طلاق به زن نیز در ابتدای زندگی مشترک با او توافق می‌کنند که مهریه‌ خود را بخشیده و یا به‌طور کلی طلب مهریه نکند. البته باید اشاره کنیم که با توجه به سخت شدن شرایط زندگی مشترک، در جامعه می‌بینیم که خانم‌‌ها برای گرفتن حق طلاق در ازای مهریه با همسر خود توافقاتی را انجام می‌دهند.

لازم به ذکر است که برای بخشیدن مهریه در ازای گرفتن حق طلاق، بایستی خانم و آقا مشترکا به یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کرده تا مرد به‌صورت محضری طی یک وکالت‌نامه بلاعزل حق طلاق را به خانم بدهد تا فاقد تجدید نظر باشد. در عین حال خانم نیز به‌صورت محضری بایستی مهریه خود را به‌طور کامل و غیر قابل بازگشت به مرد ببخشد.

داشتن وکیل مهریه در گرفتن حق طلاق در ازای مهریه چه تاثیری دارد ؟

همواره داشت یک وکیل مهریه متخصص در این زمینه می‌تواند به افرادی که می‌خواهند حق طلاق خود را در ازای مهریه به‌دست آورند، کمک کند. داشتن وکیل مهریه مجرب و حرفه‌ای مزایایی برای خانم‌ها دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

  • با مراجعه به وکیل مهریه مجرب، می‌توانید از تمامی جزییات قانونی پرونده خود مطلع شوید تا در روند پیش بردن پرونده خود دچار هیچ‌گونه مشکلی نشوید.

  • یک وکیل مهریه با تجربه و متخصص قطعا می‌تواند روند دادرسی به پرونده شما را تسریع بخشد تا بتوانید از حق خود به خوبی دفاع کنید.

  • با وجود داشتن وکیل مهریه حرفه‌ای می‌توانید آرامش خاطر خود را حفظ کرده و حتی حضور در جلسات دادگاه را نیز به وی بسپارید تا از حق و حقوق شما دفاع کند.

البته توجه داشته باشید که با وجود وکیل مهریه می‌توانید بدون دردسر حق طلاق را در ازای بخشیدن مهریه خود به‌دست آورید. در عین حال اگر در صدد به‌‌دست آوردن حق مهریه خود بعد از طلاق هستید نیز وکیل مهریه می‌تواند به شما کمک کند.

همچنین ممکن است برای شما این سوال پیش آید که هزینه وکیل برای داشتن طلاق یا حق طلاق چقدر است ؟

شما عزیزان می‌توانید برای دریافت پاسخ سوال خود از طریق شماره تماس‌های موجود در سایت موسسه حقوقی دادنیک با مشاورین و وکلای مهریه ما ارتباط برقرار کرده و از هزینه‌های به‌روز مربوط به داشتن وکیل اطلاع پیدا کنید.

کلام آخر …

بسیاری از خانم‌ها از شرایط زندگی خود رضایت ندارند و به دلایل مختلف قصد دارند از همسر خود جدا شده تا بتوانند با آرامش بیشتری به زندگیشان ادامه دهند. اما موضوع حق طلاق در مقابل مهریه یکی از مواردی است که سد راه خانم‌ها برای پایان دادن به زندگی مشترک است، چرا که در حال انجام مراحل طلاق توافقی بایستی تصمیم بگیرند که آیا حق طلاق بهتر است یا مهریه ؟

با توجه به این موضوع ما در دادنیک تلاش بر این داشتیم که در مطالب ذکر شده به تمامی سوالات شما در رابطه با حق طلاق و مهریه پاسخ دهیم. امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا