دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

زناشویی

دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زن

همان‌طور که می‌دانید، دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زن لازمه طلاق‌گرفتن هستند و زن فی‌نفسه حق طلاق ندارد. بر اساس قانون اساسی حق طلاق با مرد است و زن بدون داشتن این دلایل محکمه پسند، نمی‌تواند طلاق بگیرد.

در ادامه این مطلب، ضمن آشنایی کلی با روند طلاق، درمورد راه‌های طلاق از طرف زن نیز بحث می‌کنیم. هرچند توصیه ما این است که قبل از هر اقدامی، با یک وکیل خانواده مشورت کنید. مؤسسه دادنیک یک مؤسسه خوش‌نام در زمینه مسائل حقوقی است. شما می‌توانید از طریق وب‌سایت دادنیک و ارتباط با وکلای این مؤسسه حقوقی، انواع خدمات حقوقی در زمینه انواع طلاق توافقی، طلاق یک‌طرفه و یا طلاق ایرانیان خارج از کشور را دریافت کنید.

سریع‌ترین راه طلاق از طرف زن

اگر زوجین بر موضوع طلاق توافق نداشته باشند و این درخواست صرفاً از طرف زن مطرح شده باشد، باید روند دادگاهی طی شود. سریع‌ترین راه طلاق از طرف زن، به صورت زیر است. دقت کنید که در این روند، دریافت مشاوره و اعطای حق وکالت به یک وکیل حاذق، اصل مهمی در پیش رفتن مراحل است.

نوشته های مشابه
  1. در مرحله اول، درخواست طلاق برای دادگاه بدوی ارسال می‌شود و پس از بررسی و تأیید درخو‌است، به مرد یک مهلت ۲۰ روزه برای دفاع از خود داده می‌شود. در صورت عدم تأیید درخواست، زن یک مهلت ۲۰ روزه برای دفاع از درخواست خود خواهد داشت.

  2. در صورت وجود اعتراض، دادگاه تجدیدنظر برگزار شده و بدون حضور طرفین، رسیدگی مجدد انجام می‌شود. پس از صدور رأی دادگاه، باز هم طرفین می‌توانند به مدت ۲۰ روز اعتراض خود را نسبت به رأی صادره اعلام کنند.

  3. در صورت وجود اعتراض مجدد، پرونده طلاق به دیوان عالی کشور فرستاده می‌شود تا مجدداً بررسی شده و حکم نهایی اعلام شود.

دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زن

دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زن

دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زن، دلایلی هستند که با ارائه و اثباتشان، زن می‌تواند به صورت یک‌طرفه قرارداد ازدواج را باطل کرده و از همسر خود جدا شود. مهم‌ترین دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زن را به طور خلاصه در ادامه ذکر می‌کنیم.

داشتن حق طلاق زن

با وجود این که قانون حق طلاق را فقط به مرد می‌دهد، در صورتی که در زمان عقد، زن وکالت در طلاق را از جانب شوهر دریافت کرده باشد، او هم حق طلاق را خواهد داشت.

دوازده شرط ضمن عقد

در زمان عقد و امضای سند ازدواج، ۱۲ مورد شروط ضمن عقد توسط مرد تأیید می‌شود که در صورت اثبات تحقق هر یک از این موارد، دادگاه با طلاق از طرف زن موافقت خواهد کرد.

عدم پرداخت نفقه

در صورتی که مرد به مدت ۶ ماه از پرداخت نفقه سر باز زده باشد یا توانایی پرداخت نداشته باشد، زن می‌تواند نفقه را مطالبه کند. در صورتی که مرد امتناع نماید، زن می‌تواند با دلیل عدم پرداخت نفقه، تقاضای طلاق کند.

عسر و حرج زن

مهم‌ترین دلیل از میان دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زن، شاید همین مورد است. عسر و حرج یعنی وجود شرایطی که ادامه زندگی مشترک دشوار باشد. این شرایط، موارد مختلفی را شامل می‌شود، از جمله:

  1. سوءرفتار مستمر زوج: سوءرفتار مستمر از سوی مرد، به طوری که باعث آسیب مالی، جسمی یا روحی زن شود. البته اثبات این مورد در دادگاه بسیار دشوار است و بهتر است از مشورت وکیل متخصص طلاق از طرف زن استفاده کنید.

  2. محکومیت زوج به مدت بیشتر از ۵ سالدر صورتی که مرد به حبس ۵ سال یا بیشتر محکوم شده و مجازاتش در حال اجرا باشد.

  3. عقیم بودن زوج: عقیم بودن یا هر مشکل جسمی دیگر که به مدت ۵ سال یا بیشتر، باردار شدن زوجه ممکن نبوده باشد به شرط ارائه مدارک پزشکی به دادگاه.

  4. اعتیاد زوج: هر نوع اعتیاد مضر که موجب ایجاد شرایط دشوار مالی، جسمی یا روحی برای زوجه یا فرزندان شده باشد.

  5. ازدواج مجدد زوج بدون رضایت زوجه: ازدواج مجدد مرد بدون کسب رضایت از زن، در صورتی که مرد اجازه دادگاه را برای ازدواج مجدد نداشته باشد.

  6. ترک زندگی مشترک: زمانی که مرد به مدت حداقل ۶ ماه متوالی یا ۹ ماه متناوب در یک سال و بدون عذر موجه، زندگی مشترک را ترک کرده باشد.

درخواست طلاق

سایر شرایط و دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زن که جزئی‌تر هستند را می‌توانید در مقالات حقوقی وب‌سایت دادنیک مطالعه کنید. همچنین بهترین راه اطلاع از ریز و درشت قوانین و پیش بردن درخواست حقوقی، مشاوره با وکیل و کمک گرفتن از او در روندهای حقوقی و دادگاهی است. وکلای خانواده در مؤسسه دادنیک، آماده ارائه مشاوره و انواع خدمات حقوقی به صورت آنلاین و حضوری هستند. برای اطلاع از راه‌های ارتباطی و روش دریافت سایر خدمات، به وب‌سایت مؤسسه به آدرس dadnik.com مراجعه کنید.

کلام آخر

طلاق، گاهی توافقی و از سوی هر دو طرف ازدواج درخواست می‌شود، گاهی هم فقط از سوی زن یا مرد مطرح است. مرد بر اساس قانون، حق طلاق دارد؛ ولی شرایط برای زنان کمی پیچیده‌تر است. اگر درخواست طلاق فقط از طرف زن مطرح شده باشد، دادگاه به دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زن احتیاج دارد.

این دلایل شامل عسر و حرج زن، تحقق یکی از شروط ۱۲گانه ضمن عقد، داشتن حق طلاق زن (از سوی مرد و در زمان ازدواج به او داده می‌شود) و عدم پرداخت نفقه می‌شوند. در صورت تأیید این موارد و عدم اعتراض مرد به رأی دادگاه، روند طلاق به سرانجام خواهد رسید.

منبع : دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا