دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

مبلمان ، میز و صندلی

چگونه وسایل چوبی منزل را دوباره جلا دهیم ؟

در این مقاله یاد می‌گیریم که چگونه بدون برداشتن لایه‌ی رویی وسایل چوبی آن‌ها را جلا دهیم. سعی شده که در این مقاله، به آسان‌ترین شکل ممکن و بدون استفاده از مواد شیمیایی، تعمیر و جلا دادن وسایل چوبی، آموزش داده شود.

مزایای جلا دادن بدون نیاز به تراشیدن لایه‌ی رویی:

لایه برداری وسایل چوبی، یک پروسه‌ی زمانبر و پردردسر است و گاهی اوقات، نتیجه باب میل شما نمی‌شود اما خوشبختانه، همیشه نیاز نیست که لایه‌ی رویی تراشیده شود تا به وسیله‌ی ما به آن سطح از جلوه و درخشندگی اولیه‌ی خود برسد. راه دیگری برای رسیدن به این هدف وجود دارد که در این مقاله بر آنیم تا مرحله به مرحله آن را بررسی کنیم. با این روش، علاوه بر صرفه جویی در زمان، وسیله‌ی موردنظر، زیبایی و آنتیک بودن خود را نیز نگه می‌دارد. 

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید در قدم اول می‌توانید هزینه نجاری را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال نجار در تهران باشید می‌توانید درخواست نجاری ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

نوشته های مشابه

سطح کار را با استفاده از یک اسپریت معدنی، ارزیابی کنید:

قبل از انجام هر کاری، مقداری از یک  حلال یا اسپریت معدنی را بر روی سطح کار بمالید. آغشته کردن سطح چوب با این مواد، به شما این اجازه را می‌دهد که مشاهده کنید وضعیت فعلی چوب چگونه است. نگران نباشید؛ این عمل به خود چوب و پروسه‌ی جلادهی، آسیب نمی‌رساند. اگر وضعیت چوب، مناسب بود، تنها کاری که بایستی انجام دهید، استفاده از یک روغن جلا است ولی اگر غیر از این بود، نیاز به انجام کارهای بیشتری بر روی سطح چوب دارید. 

وسایل چوبی منزل

سطح چوب را تمیز کنید:

تمیز کردن دقیق و کامل سطح چوب از مهم‌ترین مراحل اولیه‌ی جلاکاری است. از بین بردن گرد و خاک و کثیفی‌های نشسته بر سطح چوب در طی سال‌ها، کمی از جلوه‌ی اصلی چوب را به ما نشان می‌دهد. تمیز کردن چوب با مقداری آب و صابون، هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. حتی می‌توان از مخلوط آب و مایع ظرفشویی نیز استفاده کرد. یک اسفنج را در این مخلوط فرو برده، آب اضافی آن را بگیرید و به آرامی سطح را تمیز کنید. از یک قلم‌موی نقاشی برای تمیز کردن کنده‌کاری‌ها استفاده کنید. بعد از تمیز کردن سطح با اسفنج کفی، با استفاده از آب و یک اسفنج تمیز، آن را از کف باقی‌مانده پاک کنید و سپس با یک حوله، خشک نمایید.

لکه‌ها را از بین ببرید:

حتما شما هم لکه‌هایی را که ته لیوان بر روی چوب باقی می‌گذارد، دیده‌اید. لایه‌‌ی ضخیمی از وازلین بر روی این لکه‌ها بمالید و بگذارید یک شب بماند. چربی  درون وازلین، به درون لکه نفوذ کرده و آن را از بین می‌برد و یا آن را کمرنگ می‌کند. اگر این روش فایده نداشت، از محصولاتی که در بازار هستند و برای این منظور، تولید شده‌اند، استفاده کنید و چه بهتر که با یک متخصص در این زمینه، مشورت کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید.

رنگ را بدون آسیب رساندن به چوب، بتراشید:

وجود لکه‌های رنگ بر روی وسایل چوبی قدیمی، امری بدیهی است و غالبا می‌توان بدون آسیب رساندن به چوب، از شر آن‌ها خلاص شد و حالا سراغ یک ترفند برای از بین بردن این لکه‌ها می رویم که با استفاده از تنها یک تیغ، انجام می‌شود. اول، لبه‌های تیز تیغ را با استفاده از نوار چسب کاغذی، بپوشانید. سپی تیغ را کمی خم کنید تا یک منحنی تشکیل شود. نوار چسب باعث می‌شود که بتوانید به راحتی رنگ را از سطح چوب بتراشید بدون اینکه به خود چوب، آسیب برسانید. لبه‌ی منحنی تیغ این اجازه را به شما میِ‌دهد که بتوانید به عمق لکه‌ی خشک شده‌‌ی رنگ دست بیابید و اگر کمی تیغ را جا به جا کنید، حتی لکه‌هایی که نازک هستند نیز از روی چوب، به راحتی تراشیده می‌شوند.

پریدگی‌های چوب را درست کنید (با استفاده از اپوکسی)

اگر متوجه پریدگی چوب در بعضی از مناطق شدید، می‌توانید از «اپوکسی چوب» آن‌ها را پر کنید طوریکه با سطح اصلی چوب، مو نزند‍! اپوکسی چوب قابلیت شکل‌گیری دارد و رنگ و فشردگی‌ای مانند چوب دارد. هم چنین میِ‌توان آن را سمباده زد. 

برای استفاده از اپوکسی چوب، مقداری از آن را با یک تیغ یا چاقو، برش داده و در دست خود ورز دهید. دقت کنید که قبل از ورز دادن، دستکش پوشیده باشید. زمانی که اپوکسی حالت چسبناک به خود گرفت، آماده‌ی استفاده است. تقریبا پنج الی ده دقیقه زمان دارید تا قبل از سفت شدن، از آن در مکان مناسب استفاده کنید. به همین دلیل است که تنها به میزان مصرف خود، باید اپوکسی را برش دهید.

دقت کنید که ابتدا باید اپوکسی را با استفاده از انگشتان دستتان، شکل دهید. با استفاده از آب، اپوکسی را مرطوب کنید تا از چسبندگیش کاسته شود. سپس با لبه‌‌ی تیغ، اپوکسی را هم سطح با چوب کنید. اگر سطح چوبتان، طرح و خطوط خاصی داشت، قبل از خشک شدن اپوکسی، با یک تیغ روی آن خط بیندازید.

اپوکسی؛ مرحله‌ی آخر:

بعد از گذشت چند ساعت، اپوکسی به طور کامل خشک می‌شود. حالا زمان این است که از سمباده استفاده کنید. در این مرحله می‌توانید از سمباده‌های چسب‌دار استفاده کنید و حواستان باشد که به سطح سالم چوب، آسیب نرسانید. 

حال کافی است که قسمت تعمیر شده را هم رنگ و هم طرح سطح چوب کنید. می‌توانید از ماژیک‌های مخصوص این کار استفاده کنید، اما استفاده ازجلادهنده‌های ژل مانند، توصیه می‌شود زیرا که غلیظ هستند و هم چنین اگر جایی از کار، خراب شد؛ میِ‌توانید به راحتی آن را با استفاده از حلال‌ها، پاک و از اول شروع به رنگ کردن کنید.

از دو طیف رنگی برای رنگ آمیزی استفاده کنید. ابتدا دو رنگ را بر روی قطعه‌ای از چوب مخلوط کنید تا به رنگ دلخواه خود برسید. سپس با استفاده از قلم مو، نقش و نگارهای روی چوب را ایجاد کنید. اگ قسمت رنگ شده، مطابق میلتان و شبیه سطح اصلی نبود، کل سطح را با استفاده از یک پاک کننده، بپوشانید تا همه جای کار، یک دست شود.

رنگ وسیله‌های چوبی را زنده کنید!

جلادهنده‌های ژله‌ای می‌توانند رنگ یک وسیله‌ی چوبی قدیمی را به حالت اول برگردانند که واقعا جالب توجه است! و در ضمن برای این کار، نیازی به تراشیدن و از بین بردن لایه‌ی رویی وسیله نیست. 

محصولات دیگری نیز هستند که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد اما این گونه جلادهنده‌ها، هم به راحتی قابل کنترل هستند و هم اگر لازم باشد، می‌توان یک لایه‌ی ضخیم ازآن‌ها استفاده کرد. هم چنین به دلیل حالت ژل مانندی که دارند، قابل اصلاح هستند. پس اگر نتیجه‌ی نهایی را دوست نداشتید، میِتوانید با اسپیریت‌های معدنی، آن را پاک کنید. برای اینکه جلادهنده از دوام بیشتری برخوردار باشد، اجازه دهید در طول شب، به خوبی خشک شود و سپس از یک لایه پاک کننده استفاده کنید.

شکاف‌های کوچک را پر کنید:

اگر بعد از اتمام کار، شکاف و ترک‌های کوچکی بر سطح کار مشاهده کردید، با استفاده ازموم‌های رنگی آن‌ها را پر کنید. توصیه می‌شود یک مقدار از موم را در دست خود گرم کنید، سپس با استفاده از یک ابزار صاف، آن را در شکاف فشار دهید. 

از شر فرورفتگی‌ها خلاص شوید:

اگر یک قطره آب بر روی فرورفتگی‌ها بپاشید، رطوبت باعث می‌شود که بافت چوب به حالت اولیه‌ی خودش برگردد. البته این روش در مورد بریدگی‌ها و شیارها صدق نمی‌کند. برای این که این روش فرورفتگی‌ها را از بین ببرد، لازم است که رطوبت به چوب نفوذ کند که البته جلا مانع نفوذ رطوبت می‌گردد. پس باید چه کرد؟ با استفاده از یک تیغ، روزنه‌های کوچکی بر روی چوب ایجاد می‌کنیم تا رطوبت بتواند به چوب وارد شود. از گوشه‌های تیغ استفاده می‌کنیم و خطوطی موازی با نقش چوب، بر روی سطح آن ایجاد میِ‌کنیم. سپس فرورفتگی با آب پر می‌کنیم تا زمانی که خشک شود. اگر فرورفتگی کماکان قابل دیدن بود، این پروسه را تکرار می‌کنیم. 

درخشندگی و جلوه‌ی چوب با استفاده از جلادهنده:

مرحله‌ی آخر، استفاده از یک لایه‌ جلادهنده است. بعد از اینکه اثاثیه‌ی چوبی خود را تمیز و تعمیر کردید، حالا کافی است که یک لایه جلادهنده بر روی سطح کار استفاده کنید تا هم درخشندگی اولیه‌ی خود را بازیابد و هم در برابر آسیب، محافظت شود. معمولا یک لایه جلادهنده کافی است. برای اتمام کار، ابتدا مقداری جلا دهنده روی یک پارچه‌ی تمیز بریزید و به صورت چرخشی، بر روی سطح چوب، بکشید. سپس اجازه دهید تا در طی شب خشک شود و بعد از آن، می‌توانید سرتان را افتخار بالا بگیرید و میزی را که خودتان به آن جلا دادید، به همه نشان دهید!


توصیه مجله پروماگ جهت مطالعه بیشتر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا