دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

گل و گیاه

کاکتوس کریسمس – همه چیز در مورد پرورش و نگهداری کاکتوس های تعطیلات

معرفی گیاه کاکتوس کریسمس

کاکتوس کریسمس یک گیاه محبوب گلدار برای اتاق نشیمن است. گل های رنگارنگ براق و لوله ای شکل بزرگ در رنگ های صورتی، بنفش، زرد، سفید و قرمز جلوه خاصی به کاکتوس کریسمس داده اند. این گل های زیبا و شگفت انگیز در اوایل سال جدید میلادی ظاهر می شوند یکی از دلایلی که این گیاه زیبا را کاکتوس کریسمس نامیده اند همین گلدهی آن در کریسمس است، در طول سال شاخه های سبز آویز که متشکل از برگهای آبدار در امتداد هم است به رشد خود ادامه می دهند و در نهایت در زمستان انتهای هر شاخه یک غنچه ظاهر می شود. هر چه تعداد شاخه های این گیاه بیشتر باشد تعداد گلها نیز بیشتر و زیبایی آن چندین برابر می شود.

پرورش و نگهداری این گیاه خاص و شگفت انگیز زیاد مشکل نیست با رعایت چند نکته کلیدی که در این مقاله از مجله پروماگ به آنها اشاره خواهیم کرد شما می توانید در خانه خود چند رنگ مختلف کاکتوس کریسمس را داشته باشد و از زیبایی آنها لذت ببرید.

شاخه های آویز سبز طبقه ای این گیاه تا 90 سانتیمتر طول رشد می کنند گل ها نیز به شکل یک لوله بلند با چندین گلبرک نوک آن تقریباّ به طول 7 تا 8 سانتیمتر در اوایل فصل زمستان رشد خواهند کرد. عمر هر گل چند روز طول می کشد و دوره گلدهی برای چندین هفته ادامه می یابد. 

گل کاکتوس کریسمس

معرفی انواع کاکتی تعطیلات

کاکتوس کریسمس انواع مختلفی دارد که شکل برگها و گل های آنها متفاوت است معمولاً در زبان لاتین آنها را بر اساس زمان گلدهی نامگذاری نموده اند مانند عیدپاک، شکرگذاری و کریسمس که به تعطیلات خاصی متعلق هستند. 

  1. در کاکتوس کریسمس برگ ها سبز براق و گرد با لبه های دندانه دار و برگها در ادامه یکدیگر می رویند و شاخه را ایجاد می کنند یعنی ساقه ای وجود ندارد و برگها هستند که شاخه را تشکیل می دهند. (تصویر وسط)
  2. کاکتوس شکرگذاری برگهای کشیده در امتداد هم و دندانه دار تیز با گل های کریستالی رنگ دارد. (تصویر سمت چپ)
  3. کاکتوس عیدپاک برگ های گرد در امتداد هم با دندانه های ریز دارد ولی گل های آن بزرگتر و گلبرگهای آن بیشتر هستند. (تصویر سمت راست)

نوع کاکتوس شکرگذاری خواستار بیشتری دارد.

انواع کاکتوس کریسمس

خاک، نور و دمای مورد نیاز این گیاه

  • کاکتوس کریسمس در اکثر خاک های سبک رشد می کند. اطمینان حاصل کنید که خاک آن زهکشی خوبی داشته باشد و در گلدان آن چند سوراخ برای خروج آب تعبیه شده باشد.
  • دمای روزانه مناسب کاکتوس کریسمس حدود 21 درجه و دمای شب حدود 15 تا 18 درجه سانتیگراد در نظر گرفته شود.
  • در صورت امکان در تابستان گیاه کاکتوس کریسمس را در زیر نور فیلتر شده خورشید در دمای کمتر از 10 درجه نگهداری کنید تا در زمستان گلدهی بیشتری داشته باشد.
  • نور مناسب کاکتوس های تعطیلات نور ملایم پنجره شرقی است ولی دقت کنید که تابش نور مستقیم خورشید می تواند کاکتوس شما را دچار مشکل کند. 

نگهداری از کاکتوس کریسمس

  • به محض اینکه حدود 2 سانت از سطح خاک گلدان خشک شد حتماً آبیاری را انجام دهید. خاک را بطور کامل خیس کنید به نحوی که مقداری آب از زیر گلدان خارج شود. دقت کنید گلدان از زیرگلدانی فاصله داشته باشد تا آب اضافی به راحتی از آن خارج شود.
  • از اول بهار تا اوایل پاییز هر دو هفته یکبار خاک گلدان را با کود کامل پتاس بالا تغذیه نمایید و در طول پاییز و زمستان کاکتوس کریسمس خود را بصورت ماهیانه تغذیه کنید.
  • گیاه کریسمس را در ماه اردیبهشت و خرداد ماه تکثیر کنید زیرا در این ماه ها شاخه ها در حال رشد هستند و نوک آنها فاقد غنچه است بنابراین می توانید به راحتی چند بند از شاخه ها را جدا کنید و سپس قطعات را در ورمیکولیت مرطوب بکارید این قطعات پس از مدتی ریشه دار شده و هر کدام یک کاکتوس کریسمس جدید خواهند شد.
  • برای اینکه کاکتوس کریسمس شکوفا شود باید طول شب آن حداقل 14 ساعت و روز آن بین 8 تا 10 ساعت به مدت شش هفته باشد. اگر شب ها در محل نگهداری گیاه خود چراغ روشن می کنید سعی کنید روی آن را با کاور بپوشانید تا در تاریکی قرار بگیرد.
  • گل ها زمانی ایجاد می شوند که دمای اطراف گیاه در حدود 10 تا 13 درجه سانتیگراد باشد پس باید گیاه خود را به قسمت های خنک منزل انتقال دهید. تا کاکتوس های تعطیلات شما گلدهی زیادی داشته باشند. 
  • اگر کاکتوس کریسمس شما گل نداد نگران نباشید قطعاً در سال بعد شکوفا خواهد شد.
  • گلدان کاکتوس های تعطیلات را می توانید هر ساله بعد از فصل گلدهی با یک سایز بزرگتر تعویض کنید.

امراض و آفات گیاه کاکتوس کریسمس

اگر گیاه شما در معرض هر نوع استرس باشد، گیاه شکوفایی خود را از دست می دهد این استرس ها می تواند تغییر در میزان نور و یا تغییر ناگهانی درجه حرارت محیط باشد که شرایط مناسب آن در قسمت قبلی توضیح داده شد و بهتر است گیاه همیشه در شرایط نرمال قرار داشته باشد. همچنین از بی آبی و خشکی خاک هم جلوگیری نمایید.

یکی دیگر از بیماری های این گیاه پوسیدگی ریشه است که در اثر آبیاری بیش از حد و یا تغذیه بیش از نیاز بوجود می آید. در صورتی که گیاه شما دچار پوسیدگی ریشه شد آن را از خاک خارج کنید و قسمت های خراب و پوسیده را جدا کنید و مجدداً گیاه را در خاک جدید بکارید.

واریته های گیاه کاکتوس تعطیلات

همانگونه که در قسمت های قبل بیان شد این کاکتوس دارای سه نوع واریته است که هر کدام تفاوت هایی با هم دارند و با توجه به زمان شکوفایی نامگذاری شده اند :

  • کاکتوس کریسمس که در اوایل زمستان تقریباً همزمان با کریسمس شکوفا می شود.
  • کاکتوس شکرگذاری که در اواخر پاییز بصورت نامنظم شکوفا می شود.
  • کاکتوس عیدپاک که در اواسط بهار شکوفا می شود.

هنگامی که غنچه های این کاکتوس ها ظاهر می شوند آبیاری را بطور منظم انجام دهید و گیاه خود را در دمای سرد نگهداری کنید.

نحوه تکثیر کاکتوس کریسمس

  • تکثیر از طریق بذر

کاکتوس کریسمس از راه بذر و قلمه تکثیر میشود. در صورتیکه گیاه شما بعداز گلدهی کیسه بذر تشکیل داد بگذارید کاملا خشک شود بعد جدا کرده و روی کاغذ بذارید، در جای خشک و غیر مرطوب که کاملا بذرها خشک بشوند بعد در خاک سبک ضد عفونی شده اقدام به کاشت نمایید و بهتر است برای بالابردن درصد جوانه زنی ، ظرف و گلدان را با کیسه پلاستیکی کاور نمایید با چند سوراخ برای تهویه.
وقتی بذرها سبز شدند آرام آرام کاور را بردارید و نور بیشتری بدهید تا رشد کنند. تکثیر با بذر در مورد این گیاه زمان بر هست مگراینکه شما بخواهید هیبرید کنید و واریته جدید بدست آورید.

  • تکثیر از طریق قلمه

روش روتین و معمول تکثیر این گیاه جدا کردن قلمه بعداز گلدهی گیاه هست که در آب یا در خاک به راحتی ریشه دار خواهند شد، یک قلمه حدود 7 تا 10 سانتی از محل بندهای آن جدا کنید و سپس برای ریشه دار کردن بهتر است در آب قرار دهید، کف قلمه به ته ظرف برخورد نداشته باشد و اگر در خاک کاشتید حتما با ایجاد تهویه کاور کنید.
خاک مناسب برای قلمه های این گیاه ترکیب پرلیت و پیتماس یا کوکوپیت و پرلیت به همراه مقداری ورمیکولیت میباشد. بهترین زمان برای قلمه زنی این گیاه پایان فصل گلدهی است یعنی زمانی که هوا شروع به گرم شدن می کند نیمه های اردیبهشت به بعد بهترین زمان برای تکثیر کاکتوس کریسمس است.

منبع :

Almanac

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا