دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

معماری و دکوراسیون

اتاق مطالعه برای مطالعه بهتر، خستگی کمتر و جذابیت بیشتر

مطالعه بخش جدانشدنی از زندگی ما انسان ها را تشکیل می دهد و ما امروز هرچه داریم مدیون مطالعه و تدبرمان بوده است، بنابراین داشتن یک مکان مشخص و بخصوص برای انجام مطالعه یکی از مهم ترین ملزومات زندگی است. معمولا در هر خانه ای قسمتی را برای مطالعه انتخاب کرده و دکوراسیون خاص مطالعه را نیز بر‌ آن حکم فرما می کنند، اما بدون شک داشتن یک اتاق مطالعه جذاب، سرانه مطالعه ما را بیشتر خواهد کرد و تاثیر خودش را خواهد گذاشت. ما در این مطلب از مجله آنلاین پروماگ سعی می کینم به بیان نکات اساسی و کلیدی که باید در اتاق مطالعه برای مطالعه بهتر رعایت شوند بپردازیم و از اهمیت این نکات و رازها، برای شما پرده برداریم.

اتاق مطالعه برای مطالعه بهتر، خستگی کمتر و جذابیت بیشتر

اتاق مطالعه برای انجام تکالیف و کار با رایانه و مطالعه کتاب های مختلف طراحی می شود، بنابراین باید محیطی دنج، بی سروصدا و آری از هرگونه وسائل اضافی باشد که ممکن است حواستان را پرت کند. در ادامه با ما همراه باشید تا به شما بگوئیم که انجام چه کار هایی در یک اتاق مطالعه برای مطالعه بهتر ضروری است.

1- اتاق مطالعه: رنگ اتاق مطالعه باید چگونه باشد

از نظر روانشناسی رنگ ها تاثیر بسیار زیادی در حال و حوصله افراد دارند و بر میزان یادگیری، تفکر عمیق و میزان خستگی افراد تاثیر مستقیم دارند پس بیشترین دقت ممکن را در انتخاب رنگ مورد استفاده خود برای اتاق مطالعه انجام دهید. رنگ هایی مناسب هستند که در طیف رنگ های خنثی و سرد قرار می گیرند، زیرا این رنگ ها موجب تنش و اضطراب نمی شوند و محیطی آرام و دور از استرس ایجاد می کنند، مانند رنگ های سفید، خاکستری، آبی، سبز، قهوه ای روشن و شیری. در نقطه مقابل استفاده از رنگ های محرک اعصاب مانند قرمز، صورتی، بنفش، زرد و نارنجی به هیچ عنوان مناسب اتاق مطالعه نیستند.

اتاق مطالعه

2- اتاق مطالعه: جدا کردن اتاق مطالعه و اتاق خواب

به هیچ عنوان اتاق خواب و اتاق مطالعه خود را ادغام نکنید. این کار از منظر روان شناسی به هیچ عنوان توصیه نمی شود. شما وقتی وارد اتاق مطالعه می شوید باید ذهنتان ناخودآگاه به سمت تفکر و خواندن و نوشتن سوق پیدا کند، حال اگر در همان اتاقی که می خوابید مطالعه نیز انجام دهید، شک نکنید که خستگی و کسالت بسیار زودتر از حد ظرفیتتان شما را در بر خواهد گرفت و کارایی شما را کم و کمتر خواد کرد. دیدن تخت خواب و لوازم خوابیدن مانند بالش و لحاف، تاثیری مستقیم و غیرقابل مهار رو اعصاب و ناخودآگاه شما وارد می کند و بازده شما را پایین می آورد.

اتاق مطالعه

3- اتاق مطالعه: استفاده ار نور کافی و نورپردازی صحیح

در اتاق مطالعه خود نور کافی و حد الامکان نور طبیعی داشته باشید. اگر خواهان مطالعه ای مفید و به درد بخور هستید، و اگر نمی خواهید سریع خسته شده و از کوره در بروید، پس از نور کافی در اتاق مطالعه خود بهره مند شوید. نور کم نه تنها به چشم و مغز شما فشاری مضاعف وارد می کند، بلکه باعث می شود احساس خواب آلودگی به شما دست بدهد. در این بین اگر از نور طبیعی بهره مند هستید که خوش بحالتان، ولی اگر از نور افتاب محروم هستید، از لامپ های آفتابی استفاده کنید و در صورت امکان از یک چراغ مطالعه رومیزی برای متمرکز کردن نور روی فضای مطالعه خود استفاده کنید تا زود خسته نشوید.

اتاق مطالعه

4- اتاق مطالعه: توجه به نکاتی که به زعم شما اهمیت ندارند و یا اهمیت کمتری دارند!

یک سری نکات و اصولی اساسی وجود دارند که شاید در وهله اول تاثیرشان بر کیفیت مطالعه شما بر شما پوشیده باشد، ولی اگر خواهان داشتن اتاق مطالعه برای مطالعه بهتر هستید، بهتر است از اهمیتشان آگاه شوید و سعی کنید از آن ها استفاده کنید. چند نمونه از این نکات به ترتیب زیر هستند:

  • در حین مطالعه، از گوشی موبایل خود دوری کیند.
  • از صداهای مزاحم دور شوید، هنگام مطالعه از هندزفری و پلی کردن آهنگ استفاده نکنید.
  • به هم ریختگی میز خود را کم و کمتر کنید.
  • یک میز و صندلی خوب، با کیفیت و استاندارد داشته باشید و حدالمقدور در حالت نشسته مطالعه کنید
  • یک تایم مشخص برای انجام مطالعه روزانه داشته باشید، بدن شما همانطوری که به ساعت های خوابیدن و غذا خوردن عادت می کند، به ساعات مطالعه نیز عادت می کند و این باعث افزایش کیفیت مطالعه شما در ساعت مخصوص مطالعه می شود.
  • در حین مطالعه زیاد به فکر خوردن تنقلات نباشید، زیرا هم حواس شما را پرت می کنند و هم مواد قندی و کافئین دار می توانند باعث افت تمرکز شما عزیزان شوند.
  • هرگز با صدای بلند مطالعه نکنید، این کار میزان یادگیری شما را کاهش می دهد و باعث می شود مطالب خیلی زود از یادتان بروند.
  • حتما وسیله ای مانند یک وایت برد دم دستتان باشد تا نکات مهم را یادداشت کنید. این کار در مرور زمان تبدیل به یکی از تفریحات لذت بخش شما خواهد شد.
  • داشتن قفسه یا کتابخانه برای جاگذاری و طبقه بندی کتاب ها بسیار لازم و ضروری است.
  • استفاده از گیاهان باعث انتقال حس شادابی و انرژی بیشتر به شما می شود.

اتاق مطالعه

سخن آخر

به امر مطالعه مانند یک مراسم آئینی احترام بگذارید و یک مکان مناسب طبق اصول و قوائدی که گفته شد برای این کار در نظر بگیرید. داشتن یک اتاق مطالعه برای مطالعه بهتر، بیشتر از هر چیزی، به خود شما بستگی دارد. امیدواریم مطالب ما به کارتان آیند و گره از مشکلاتتان بگشایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا