دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

زناشویی

5 دلیل که با استناد به آن‌ها زن می‌تواند طلاق بگیرد

همه ما می‌دانیم که ازدواج یک سنت پسندیده است و طبق احادیث دینی با انجام آن دین فرد کامل می‌شود. همه دختران و پسران جوان وقتی که با عشق و علاقه بین یکدیگر اقدام به ازدواج می‌کنند، مایلند زندگی آرام و شیرینی را در کنار هم تجربه کنند و در کنار هم به تکامل برسند. در معنای دیگری از ازدواج، می‌توان گفت ازدواج منجربه رابطه‌ای بین زن و شوهر می‌شود تا بتوانند نیازهای یک‌دیگر را برطرف نمایند، از جمله نیازهای ضروری توجه به نیازهای روحی و روانی و مهم‌تر از آن، برطرف کردن نیازهای جنسی است. همچنین زوجین مایلند در این رابطه زناشویی صاحب فرزند و یا فرزندانی شوند که بتوانند آن‌ها را به‌خوبی تربیت کرده و فرزندان صالحی را به جامعه تحویل دهند. در نهایت به‌طور جامع و قانونی، ازدواج را این گونه می‌توان معنا کرد که بین طرفین یک اتحاد رسمی و قرارداد اجتماعی و حقوقی بسته می‌شود که این قرارداد قانونی به لحاظ اقتصادی و احساسی آن‌ها را به هم متصل می‌کند. با توجه به آن‌چه در معنای ازدواج و استحکام زندگی بر پایه عشق و محبت بیان کردیم، هیچ یک از طرفین قراری بر جدایی و طلاق ندارند؛ مگر آن که پس از ازدواج با شرایطی مواجه شوند که به هر دلیل امکان ادامه زندگی برای آن‌ها ممکن نباشد و یکی از طرفین درخواست جدایی و طلاق داشته باشد . این نوشتار به قلم یک وکیل خانواده تدوین شده است.

طلاق چیست

طلاق چیست و راه‌های انجام آن چگونه است؟

شاید بهتر باشد در ابتدا به موضوع طلاق از دیدگاه پیامبر بنگریم؛ زیرا ایشان در یکی از احادیث خود می‌فرمایند: «منفورترین حلال در نزد خداوند طلاق است». زیرا چنانچه در زندگی، بین زن و شوهر مشکلاتی به وجود آید که قابل حل نباشد، می‌توان اقدام به طلاق کرد؛ اما باز با این‌حال جدایی زن و شوهر در هیچ یک از احادیث دینی مورد نظر نبوده است. طلاق در معنای لغوی کلمه‌ای عربی به‌معنای باز کردن و گشودن گره است ولی در معنای فقهی به‌معنای از بین بردن و شکستن عهد و پیمان ازدواج می‌باشد. در حال حاضر می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین و مرسوم‌ترین دعاوی که در دادگاه‌های خانواده مطرح می‌شود، پرونده‌های مربوط به طلاق است که به شکل‌های مختلفی مانند درخواست طلاق از طرف مرد،  درخواست طلاق از طرف زن و همچنین طلاق توافقی، عنوان می‌شود. ما در ادامه این مطلب سعی داریم به بررسی یکی از روش‌های طلاق با ارائه درخواست طلاق از طرف زن بپردازیم؛ اما پیش از آن پرداختن به یک نکته لازم و ضروری است زیرا می‌تواند به روشن شدن مطالبی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم کمک نماید. با توجه به قانون، حق طلاق با مرد است و اگر زن بخواهد اقدام به این امر نماید، ممکن است با دشواری‌هایی روبه‌رو شود؛ زیرا در چنین شرایطی این فرایند پیچیده‌تر شده و اگر زوجه نتواند با داشتن وکیل مجرب اقدام به این امر نماید، موفقیت وی کم‌تر خواهد شد؛ اما باز با این حال در قوانین مرتبط با طلاق، قانون‌گذاران شرایطی را در نظر گرفته‌اند که زن با استناد به آن‌ها می‌تواند اقدام به گرفتن طلاق نماید.

نوشته های مشابه

درخواست طلاق از طرف زن:

روش اول داشتن؛ حق طلاق:

در این روش طلاق به صورتی از طرف زن ممکن می‌شود که در اصطلاح عرفی در زمان ازدواج حق طلاق را دریافت کرده باشد و یا وکالت در طلاق داشته باشد. چنانچه زن این حق را دریافت کرده باشد، می‌تواند در هر زمان که بخواهد از شوهرش جدا شود مضاف بر این‌که همچنان لازم است مراحل طلاق طی شود.

روش دوم؛ عسر و حرج زن:

یکی‌دیگر از راه‌های درخواست طلاق از طرف زن، زمانی ممکن می‌شود که بتواند اثبات نماید در شرایط عسر و حرج و یا شرایط سخت دیگر در زندگی قرار دارد؛ به این ترتیب می‌تواند از دادگاه حکم طلاق را دریافت نماید. در تعریف عسر و حرج باید به این موضوع اشاره کرد که چنانچه شوهر به مدت طولانی غایب باشد و یا اعتیاد به مواد مخدر داشته و یا به هر دلیل دچار محکومیت قطعی به حبس به مدت 5 سال یا بیشتر شده باشد و یا در زندگی زناشویی اقدام به ضرب و شتم زن کرده باشد و شرایط زندگی را برای زن به‌خصوص با وجود فرزند یا فرزندان غیرممکن کرده باشد، به‌گونه‌ای که تحمل آن دشوار باشد، اقدام به ارائه درخواست طلاق از طرف زن در محکمه قانونی قابل پذیرش است. البته عسر و حرج شامل موارد دیگری هم می‌شود که در این‌جا ما به تعدادی از آن‌ها اشاره کردیم.

درخواست طلاق

روش سوم عدم پرداخت نفقه:

یکی از قوانینی که در ازدواج به زن تعلق می‌گیرد، دریافت نفقه از طرف شوهر است؛ بنابراین طبق ماده 1129 قانون مدنی چنانچه مرد از پرداخت نفقه سر باز زند و عاجز از پرداخت آن باشد و زن بتواند این امر را در دادگاه ثابت نماید، دادگاه زوج را مجبور به طلاق خواهد کرد. در چنین شرایطی اگر باز مرد به طلاق تن در ندهد، دادگاه اقدام به اجرای صیغه طلاق کرده و سند آن را امضا می‌کند.

روش چهارم مطالبه مهریه:

یکی از روش‌هایی که درخواست طلاق از طرف زن را ممکن می‌سازد، مطالبه مهریه است. همان‌طور که می‌دانید، مهریه یکی از حقوق مالی است که در هنگام ازدواج برای زن در نظر گرفته می‌شود و از آن جا که مهریه در قوانین مربوط به ازدواج عندالمطالبه ذکر شده است، زن می‌تواند نسبت به دریافت آن در هر زمان که مایل است اقدام نماید؛ زیرا پس از خواندن خطبه عقد زن مالک مهریه به حساب آمده و مانعی بر مالکیت و دریافت آن وجود نخواهد داشت. این نکته نیز حائز اهمیت است که اگر در دوران عقد اقدام به طلاق صورت گیرد بر مرد واجب است تا نیمی از مهریه تعیین شده را پرداخت نماید؛ بنابر آن‌چه گفتیم، با به اجرا گذاشتن مهریه و درخواست طلاق از طرف زن، وی می‌تواند مرد را ملزم به پرداخت آن و در نهایت طلاق نماید. 

روش پنجم طلاق توافقی:

در برخی مواقع زوجین با آگاهی و توافق با یکدیگر، به این نتیجه می‌رسند که امکان ادامه زندگی مشترک بین آن‌ها وجود ندارد؛ اما با این حال نگهداری و گرفتن حضانت فرزندان و دریافت نفقه برای آن‌ها از همسر می‌تواند یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های زنان به شمار آید. در چنین شرایطی چنانچه مشکلی بابت مطالبه مهریه، نفقه و حضانت فرزند و یا یا فرزندان بین آن‌ها وجود نداشته باشد، زوجین می‌توانند ضمن طی کردن مراحل قانونی و تشریفاتی دادگاه، اقدام به تقاضای صدور گواهی عدم سازش کرده و نسبت به طلاق توافقی اقدام نمایند. هرچند که در این روش نیز لازم است مراحلی تشریفاتی طی شود.

طلاق سخت‌ترین اتفاق دنیا نیست

طلاق توافقی

گاهی بسیاری از ما فکر می‌کنیم که با جدا شدن و بیرون آمدن از یک ازدواجی که دارای مشکلات بسیار عدیده ای است، دنیا به پایان می‌رسد و ممکن است دیگران به ما به چشم بد نگاه کنند. با توجه به این‌که از نظر عرف جامعه، طلاق و جدایی چندان پسندیده نیست، اما در زمانی که زن و یا مرد به مشکلات خاصی بر می‌خورند که هیچ درمانی برای آن‌ها وجود ندارد و در این میان یکی از طرفین دچار آسیب‌های روحی و جسمی فراوانی می‌شود و چنانچه فرزند و یا فرزندانی در این میان باشند، تاثیر این کشمکش‌ها و مشکلات می‌تواند شرایط بسیار بدی را برای آن‌ها رقم بزند، بهترین کار طلاق است تا حداقل بچه‌ها بتوانند زندگی آرام‌تری را در کنار پدر و یا مادر بگذرانند. ضمن آن که در چنین شرایطی هر یک از طرفین می‌توانند زندگی جدیدی را شروع کرده و موفق باشند.


پیشنهاد پروماگ جهت مطالعه بیشتر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا