دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزش

اریگامی برای کودکان ؛ پانزده فایده شگفت‌انگیز اریگامی یا کاغذ و تا ….

همه‌ی ما تجربه‌ی ساختن قایق، موشک یا کلاه را با یک تکه کاغذ مربع شکل داریم! یک قایق کاغذی کوچک می‌توانست ما را حسابی شاد کند و یا گذاشتن کلاه کاغذی بر سر، می‌توانست حس یک پادشاه را در ما تداعی کند و ما را شادمان سازد. خوب است بدانید که امروزه به وسیله‌ی همان تکه کاغذ، اشکال هندسی بسیار پیچیده‌ای ساخته می‌شود و در نگاه اول، ابدا قابل تصور نیست که اینهمه زیبایی و خلاقیت، تنها از همان یک تکه کاغذ بدست آمده است. نام این هنر جذاب و دوست داشتنی، اریگامی است که امروزه در سراسر جهان توجه‌ ویژه‌ای به آن می‌شود و کودک و بزرگ را به خود مشغول ساخته است. در این محتوا از وب‌سایت پروماگ قصد داریم اطلاعاتی درباره‌ی فوائد و محاسن اریگامی برای کودکان شرح دهیم.

امیدواریم تا انتهای این مقاله، ما را همراهی کنید:

اریگامی چیست؟

اریگامی به معنای کاغذ و تا ، نوعی هنر است که به وسیله‌ی تا کردن کاغذ به دست می‌آید. خواستگاه اریگامی ، کشور ژاپن بوده است، اما امروزه به دلیل فوائدی که این هنر و کاردستی بر خلاقیت و رشد ذهنی کودک دارد، اریگامی به سراسر جهان راه یافته و از جمله رشته‌های هنری پرطرفدار، به خصوص برای گروه کودک و نوجوان محسوب می‌شود. بالطبع در کشور ما هم، چند سالی است که اریگامی طرفداران بسیاری را به سمت خود جذب کرده است و استفاده از آن، خصوصا در مهدهای کودک و مراکز آموزشی و خلاقیت محور، بسیار رایج است.

 

 

اریگامی در واقع هنر تا کردن کاغذ، بدون برش دادن آن است. به وسیله‌ی هنر اریگامی ، می‌توان طرح‌های بسیار زیاد و جذاب را پدید آورد. در اریگامی ، از یک تکه کاغذ مربع شکل استفاده می‌شود که به وسیله‌ی انواع تا زدن بر روی آن، می‌توان شکل‌های هندسی و سه بعدی را پدید آورد.

برای ایجاد شکل‌های پیچیده، می‌توان از چند کاغذ مربعی استفاده نمود و شکل‌های مختلف دیگری را پدید آورد.

 

 

آیا اریگامی فقط مخصوص کودکان است؟

همه‌ی ما از دیرباز، الفتی دیرینه با کاغذ داریم و کار کردن با آن برایمان جذاب و رضایت‌بخش است. اریگامی کاری لذت‌بخش و آرامش بخش است و نقش موثری در زدودن تنش‌های روزانه دارد، ازین رو افراد زیادی به انجام آن تمایل دارند.

از آنجا که بوسیله‌ی اریگامی می‌توان اشکال هندسی و فضایی را پدید آورد، این هنر در سطح دانشگاهی نیز کاربرد دارد و از روش‌های آن برای خلق آثار و مدل‌های هندسی استفاده می‌شود. اریگامی در صنعت و ساخت ماکت‌های فضایی هم بسیار کاربرد دارد.

 

اریگامی برای کودکان

اریگامی کم‌هزینه‌تر از آن چیزی است که به ذهن شما خطور می‌کند.

 

وسایل مورد نیاز برای انجام اریگامی:

اریگامی برای کودکان ، فعالیت و هنری کم هزینه است که می‌تواند اوقات فراغت کودک شما را به شکلی مفید پُر کند. برای این منظور، تنها به یک تکه کاغذ مربع شکل، احتیاج دارید. کاغذی که برای اریگامی استفاده می‌کنید می‌تواند یک تکه کاغذ از دفتر باشد، یا یک تکه از روزنامه و یا کاغذ کادوهایی که دیگر مورد استفاده شما نیستند و یا حتی کاغذهای باطله‌ای که محکوم به زباله هستند. کاغذ اریگامی بهتر است در ابعاد 12 در 12 تا ابعاد 20 در 20 سانتی‌متر باشد، البته می‌تواند در ابعادی بزگتر یا کوچکتر ازین نیز باشد.

کاغذ اریگامی می‌تواند از هر جنسی باشد، کاغذهای رنگی روغنی، یکی از بهترین گزینه‌هایی است که در آموزش اریگامی برای کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا به وسیله‌ی آن‌ها، هم می‌توانید رنگ‌ها را به کودک آموزش دهید و هم کودک از ساخت مجسمه‌های رنگی کاغذی، لذت بیشتری می‌برد.

 

 

اریگامی برای کودکان

فوائد اریگامی برای کودکان :

  • پرورش خلاقیت:

اولین چیزی که از فوائد اریگامی برای کودکان استنباط می‌شود، افزایش و پرورش خلاقیت است؛ در واقع اریگامی ، هنر خلق اشکال مختلف و زیبا به وسیله‌ی کاغذ است و طبیعی است انجام اریگامی می‌تواند باعث پرورش بیشتر خلاقیت در کودکان شود.

  • آموزش هندسه و حجم و تجسم سه‌ بعدی:

اشکال هندسی که به وسیله‌ی اریگامی ساخته می‌شود، یکی از بهترین روش‌های تدریس هندسه و حجم در سنین کودکی است. به وسیله‌ی اریگامی به راحتی می‌توان ذهن هندسی کودکان را پرورش داد و مفاهیم هندسی را به سهولت به آن‌ها آموخت.

  • آموزش مفاهیم ریاضی و مفاهیم مهندسی:

 مفاهیم ریاضی از قبیل اندازه، تقارن، اشکال دو بعدی و سه بعدی و سایر مفاهیم مهندسی را می‌توان از طریق اریگامی به کودک آموزش داد.

یکی از بهترین روش‌های آموزش خصوصا برای کودکان زیر دوازده سال، روش‌ بازی است و اریگامی فعالیتی بازی محور است که فوائد آموزشی بسیاری دارد و می‌تواند در انتقال مفاهیم ریاضی بسیار مفید و سومند باشد.

  • افزایش مهارت چشم و دست:

هماهنگی بین عضلات چشم و دست، یکی از مهارت‌هایی است که در سنین پیش از دبستان به آن تاکیدی بسیاری می‌شود و اریگامی برای کودکان ، می‌تواند باعث تقویت و هماهنگی بیشتر این عضلات و ارتباط بیشتر آن‌ها در مغز کودک باشد.

 

 

  • تقویت دست‌ورزی:

دست‌ورزی، یکی دیگر از مهارت‌های لازم برای کودکان در سنین پیش از دبستان است. اریگامی می‌تواند باعث تقویت بیشتر دست‌ورزی کودکان شود. کودکان به وسیله‌ی تا زدن کاغذ، اشکال هندسی و سه بعدی ایجاد می‌کنند و به مرور عضلات دست آن‌ها تقویت شده و مهارت دست‌ورزی در آن‌ها افزایش می‌یابد.

  • تقویت هوش و مغز:

اریگامی از جمه فعالیت‌هایی است که هر دو نیمکره مغز را به خود درگیر می‌کند و باعث تقویت آن می‌شود. امروزه از اریگامی برای تقویت هوش و مهارت‌های مغزی در کودکان کم‌توان و استثنایی استفاده می‌شود، زیرا هنر اریگامی در واقع یک ورزش فکری مفید محسوب می‌شود.

  • ارزش‌گذاری مفاهیم هنری و زیباشناختی:

اریگامی برای کودکان می‌تواند باعث پرورش ذوق هنری شود. اگر ترجیح می‌دهید کودکی هنرمند و دوستدار هنر و زیبایی داشته باشید، اریگامی را در دستور فعالیت‌های هفتگی کودک قرار دهید.

  • افزایش اعتماد بنفس:

کودکان عاشق خلق کردن و ایجاد اثر هنری هستند. اریگامی برای کودکان می‌تواند این نیاز طبیعی کودک را رفع نماید. زمانی که کودک دست به خلق یک اثر هنری، کاردستی و یا یک نقاشی می‌زند، اعتماد بنفس و توانایی‌های او افزایش می‌یابد و او به مرور زمان، در می‌یابد که می‌تواند!

 

 

  • تمرین صبور بودن:

صبر و حوصله، چیزی است که امروزه کمتر می‌توان آن را در زندگی روزمره یافت و جستجو کرد. کودکان امروز با زندگی ماشینی و سرعت سرسام‌آور زندگی خو گرفته‌اند و در مقابل، صبوری و شکیبایی را از یاد برده‌اند. اریگامی تمرین مناسبی برای کودکانی است که کارها و فعالیت‌های خود را به طور نیمه‌کاره رها می‌کنند و حوصله به انجام رساندن یک کار را تا انتها ندارند.

به وسیله‌ی اریگامی، کودک یاد می‌گیرد با پیگیری و دنبال کردن الگو‌ها و طی کردن گام به گام مراحل، می‌تواند به یک اثر شاخص هنری دست یابد.

  • کمک به آرامش اعصاب:

یکی از فوائد اریگامی برای کودکان و البته بزرگسالان، دوری از تنش‌ها و استرس و رسیدن به آرامش بیشتر است. بر خلاف بازی‌های یارانه‌ای و کامپیوتری که تنش و استرس را به کودک منتقل می‌کنند، اریگامی فعالیتی بسیار آرام بخش است و باعث می‌شود فرد از فشارهای عصبی و تنش‌های روزانه که با آن دست به گریبان است به دور باشد و آرامش بیشتری به دست آورد.

  • افزایش توانایی‌های فردی:

هر گاه کودک در ‌یابد که اثری هنری خلق کرده و به تنهایی آن را ساخته است، به توانایی‌های فردی خود ایمان می‌آورد و  ازین طریق، اعتماد بنفس و خودپنداره مثبت در او تقویت خواهد شد.

  • افزایش دقت، توجه و تمرکز:

از دیگر فوائد اریگامی برای کودکان ، افزایش توجه و دقت است. برای انجام اریگامی ، کودک باید مرحله به مرحله، از روی دستورالعمل پیگیری ‌کند و ناگزیر است که دقت و توجه بیشتری به خرج دهد. تکرار این روال، منجر به افزایش تمرکز و به دنبال آن توجه بیشتر در کودک خواهد شد.

 

  • یک فعالیت مفید کم هزینه:

اریگامی یکی از مفیدترین فعالیت‌هایی است که در مقابل فوائد شگفت‌انگیز آن، احتیاجی به تجهیزات خاص و گران‌قیمتی نیز ندارد. شما با خرید چند بسته کاغذ رنگی می‌توانید اشکال زیبا و قابل توجهی را به کمک کودک خود خلق کنید.

  • افزایش مهارت‌های اجتماعی:

امروزه اریگامی در بسیاری از مهدکودک‌ها و مدارس به عنوان یک کار گروهی مفید و پربازده تدریس می‌شود. چه کودک شما در کلاس درس یا کلاس‌های هنری اریگامی انجام دهد و چه شما خودتان در خانه با او تمرین کنید، اریگامی می‌تواند مهارت‌های اجتماعی کودک را افزایش دهد.

اریگامی به عنوان یک فعالیت مفید می‌تواند به صورت انفرادی و گروهی انجام شود و برای این کار، کافی است که بسته کاغذ رنگی را به یک میهمانی ببرید و از کودکان حاضر در میهمانی بخواهید اشکال مختلفی را به وسیله‌ی تا زدن کاغذ بسازند.

  • یک تزئین مناسب برای اتاق کودک:

چه چیزی همانند مجسمه‌های کاغذی رنگی که کار دست و حاصل ذوق و هنر کودک دلبند شماست، می‌تواند تزئین کننده دیوارهای اتاق کودک‌تان باشد؟

 

کودک شما با دیدن آثار هنری‌اش بر روی دیوار یا میز تحریرش، غرق در شادی و اعتمادبنفس خواهد شد.

اریگامی را از کجا یاد بگیریم؟

امروزه دسترسی به فضای وب و اینترنت، امکان مناسبی را برای یادگیری اریگامی فراهم می‌آورد. اریگامی، هنر پیچیده‌ای نیست و شما با نگاه کردن به ویدئو‌های آموزشی به راحتی و سهولت، آن را فرا خواهید گرفت. بر همین اساس،  کتاب‌ها و مجلات معتبری نیز وجود دارند که اشکال ساده اریگامی را به کودکان به صورت مرحله به مرحله آموزش می‌دهند و شما می‌توانید این کتاب‌ها را با هزینه‌ی اندک برای کودک‌تان فراهم کنید.

اگر قصد دارید کودک‌تان به طور حرفه‌ای اریگامی را یاد بگیرد، می‌توانید او را به کلاس‌های مربوطه بفرستید.

در هر صورت، تنها چیزی که برای اریگامی و خلق مجسمه‌های کاغذی نیاز دارید، چند تکه کاغذ مربع شکل، یک قیچی و کمی خلاقیت است.

 

 

سخن پایانی:

اریگامی برای کودکان یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌تواند سرگرمی، آموزش، پرورش ذهن و خلاقیت را به طور توامان به همراه داشته باشد. مجسمه‌های کاغذی که حاصل از هنر اریگامی است می‌تواند یکی از بهترین تزئینات برای اتاق کودک شما باشد و او همواره از دیدن آن لذت ببرد.

سیما گودرزی هستم و از شما بابت همراهی با مجله‌ی آنلاین پروماگ سپاسگزارم و امیدواریم خواندن این محتوا برای شما و کودکان دلبندتان مفید و سودمند واقع شده باشد.

مقالات بیشتر را بخوانید:

آموزش نظم به کودک ؛ روش های ساده و کاربردی برای پرورش کودکی منظم…

سفالگری برای کودکان ؛ آیا با فوائد شگفت انگیز سفالگری آشنا هستید؟

افزایش دایره لغات کودک با روش های آسان و قابل اجرا که پروماگ می گوید…

چگونه می توانیم سلامت جسمی و روحی کودکمان را حفظ کنیم ؟

نقاشی کودکان و دنیایی گسترده تر از آنچه در ذهن شما وجود دارد….

اوقات فراغت کودکان و نوجوانان را چگونه و با چه فعالیت هایی پر کنیم؟

هوش هیجانی کودک و تاثیرات آن بر روند رشد احساسی و اجتماعی کودک…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا