دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزشتربیت کودک

افزایش دایره لغات کودک با روش های آسان و قابل اجرا که پروماگ می گوید…

افزایش دایره لغات کودک ، یکی از مسائل مهم در بحث هوش کلامی و فن بیان کودک است و می‌تواند در تقویت مهارت‌های اجتماعی او موثر باشد. کودکان از زمان تولد، کم‌کم با لغات و واژه‌هایی که می‌شنوند، آشنا شده و ارتباط آن را با دنیای اطراف درک می‌کنند. پنج سال اول تولد کودک را می‌توان مهم‌ترین بخش زندگی او در یادگیری زبان دانست که از نظر هوش کلامی و فن بیان، بسیار پررنگ‌تر باقی سال‌های عمر او ست. در این محتوا از وب‌سایت پروماگ قصد داریم اطلاعاتی کارآمد راجع به افزایش دایره لغات کودک به شما ارائه دهیم. از شما دعوت به عمل می‌آید، ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

چرا تقویت هوش کلامی کودک مهم است؟

نحوه‌ی گفتگوی کودک با اطرافیان و به خصوص همسالان، در نوع ارتباطی که با آن‌ها برقرار می‌سازد، موثر است. کودک به واسطه‌ی زبان و کلام ، مقصود و نیت خود را می‌تواند به دیگران منتقل سازد و طبیعی است اگر نتواند منظور خود را به درستی بیان کند، با اشکال مواجه خواهد شد. هر چه دایره‌ی لغات کودک بیشتر باشد، به این معنی است که او شناخت بیشتری از محیط اطراف خود دارد و بهتر و کامل‌تر می‌تواند با دنیای اطراف خود ارتباط برقرار کند.

کودکی که نتواند به معنای درست و مطلوب، منظور خود را به دیگران برساند، عصبی و گوشه‌گیر خواهد شد و ترجیح می‌دهد از محیط فاصله بگیرد. علاوه‌ بر این، تقویت فن بیان و افزایش دایره لغات کودک می‌تواند موفقیت بیشتری را در زمینه تحصیلی و شغلی در آینده برای او رقم بزند و تاثیر بسیار مثبتی در اعتماد بنفس کودک داشته باشد.

 

مهارت گفتاری در کودکان به چه معناست؟

بالا بودن مهارت گفتاری به این معنا ست که کودک بتواند لغات را در جای مناسب و با تلفظ صحیح ادا کند و بتواند در جهت ارسال پیام به دیگران، بیشترین استفاده را از واژه‌ها و کلماتی که یاد گرفته است ببرد.

ارتباط کلامی کودک باید به شکل فعال باشد!

افزایش دایره لغات کودک ، زمانی موثر است که کودک بتواند به شکل فعال از کلمات یاد گرفته شده استفاده کند، نه اینکه تنها آن‌ها را تکرار کند و نداند که کاربرد آن‌ها چیست.  زمانی که کودک نداند کاربرد کلماتی که می‌گوید چیست، یعنی در عمل، هیچ پیشرفتی در زبان آموزی نداشته است.

نکته‌ی مهمی که بسیاری از والدین به آن اهتمام نمی‌ورزند و متاسفانه در بسیاری از مهدکودک‌های ما نیز رایج است، حفظ طوطی‌وار شعر‌ها و عبارات زبان‌های خارجی است. حفظ کردن اشعار مختلف به زبان‌های دیگر، هیچ کمک و تاثیر مثبتی در تقویت زبان آموزی و افزایش دایره لغات کودک نخواهد داشت. اگر می خواهید کودکتان زبان دومی را فرا بگیرد باید بر طبق اصول و قواعد آموزش زبان دوم  گام بردارید.

 

افزایش دایره لغات کودک

روش‌هایی برای افزایش دایره لغات کودکان‌ :

  • با کودک خود هر چه بیشتر صحبت کنید. صحبت کردن شما با کودک می‌تواند هر روزه واژگان بیشتری را در اختیار کودک شما قرار دهد و کودک بتواند در گفتگوهای بعدی آن‌ها را به شکل فعال بکار برد.
  • با زبان و ادبیات کودکانه با فرزندتان صحبت نکنید! بسیاری از والدین، با ادبیات و زبان کودکانه با کودک خود صحبت می‌کنند و این اشتباه بزرگی است. کودک در سنین خردسالی از شما، رفتارتان و کلام‌تان می‌آموزد و اگر شما با ادبیات کودکانه با او صحبت کنید، او همان را یاد خواهد گرفت ؛ یعنی تلفظ نادرست کلمات را.
  • از جملات توصیفی برای گفتگو با کودک بهره بگیرید. به این معنی که هر واژه‌ای را که بکار می‌برید، توضیحاتی در وصف آن بازگو کنید. به عنوان مثال مثلا بگویید: “درخت سبز را ببین.” یا “پرتقال شیرین و نارنجی را بخور.”
  • برای کودک خود کتاب بخوانید. معمولا هر کتاب حاوی لغات جدیدی است که می‌تواند به افزایش دایره لغات کودک منجر شود. هر چه بیشتر برای کودک کتاب بخوانید او با لغات بیشتری آشنا می‌شود.
  • با ادبیات سطح بالاتر، با کودک صحبت کنید و سعی کنید از واژگان جدید، در گفتگوی روزمره خود استفاده کنید.
  • برای کودکتان فرهنگ لغت مصور مخصوص کودکان تهیه کنید.
  • برای کودکتان اشعاری از حافظ و سعدی بخوانید. نگران این موضوع نباشید که کودک معنای کلمات شما را درک نمی‌کند. همینکه این اشعار را بخوانید گوش کودک به کلمات جدید و لغات سطح بالا آشنا می‌شود، به علاوه، در هر شعر تنها ممکن است چند واژه باشد که کودک معنای آن را درک نکند، در عوض بسیاری از واژگان برای او آشنا و شناس خواهد بود و او کنجکاو خواهد شد، معنای کلماتی که نمی‌داند را از شما بپرسد.

 

 

  • اگر کودکتان معنای کلمه‌ای را از شما پرسید با صبوری آن را برای کودک بازگو کنید و از بیان توضیحات مضایقه نکنید.
  • داستان‌های صوتی و شعرهای کودکانه بخرید و برای کودکتان پخش کنید. برای این منظور می‌توانید یک دستگاه اسپیکر کوچک که به وسیله‌ی یو‌اس‌پی یا بلوتوث کار می‌کند تهیه کنید و در اتاق کودک قرار دهید و از گوشی موبایل‌تان هنگامی که کودک در حال بازی‌ است برای او داستان یا شعر پخش کنید.
  • از کودک بخواهید با کلمات جدید که می‌آموزد، جمله بسازد و مثال بزند.
  • جلسات گفتگوی خانوادگی صحبت کنید و اجازه دهید کودکتان در بحث‌های گروهی که البته مطابق سن اوست، شرکت کند. به عنوان مثال می‌توانید راجع به حیوانات اهلی به طور خانوادگی صحبت کنید و اطلاعات خود را با همدیگر به اشتراک بگذارید.
  • اشتباهات گفتاری کودک را اصلاح نکنید! همه‌ی کودکان در ابتدای مسیر صحبت کردن، به دلیل عدم توانایی و تسلط بر گفتار، بسیاری از کلمات را اشتباه ادا می‌کنند. سعی نکنید اشتباه کودک را دائما اصلاح کنید. بلکه به جای آن، در بین جملاتی که بیان می‌کنید، کلمه‌ی مورد نظر را بیشتر و با شکل صحیح تکرار کنید. اگر اشتباهات گفتاری کودکتان را به طور مستقیم اصلاح کنید، این کار باعث کاهش اعتمادبنفس او خواهد شد.
  • گوش سپردن به موسیقی آهنگین و البته مناسب سن کودک، می‌تواند در تقویت و افزایش دایره لغات کودک موثر باشد. البته موسیقی که برای او پخش می‌کنید، باید مناسب سن او باشد. از پخش کردن موسیقی‌های سطح پایین و یا انواعی که حاوی کلمات مستهجن و زننده هستند، پرهیز کنید و به جای آن، موسیقی معنادار و فاخر برای کودکتان پخش کنید.
  • از کودک بخواهید برایتان قصه گویی کند و با صبوری به داستان او گوش دهید.
  • از کودک بخواهید روزی را که گذرانده برایتان تعریف کند و درباره‌ی تجربیاتش در طول روز از او سوال بپرسید. به عنوان مثال از او بپرسید: ” امروز چه غذایی خوردیم؟ غذا خوشمزه بود؟ چه طعمی داشت؟”

 

افزایش دایره لغات کودک

سخن پایانی:

افزایش دایره لغات کودک در وهله‌ی اول، به این بستگی دارد که کودک در محیط غنی از کلمات و واژگان فاخر پرورش یابد و رشد کند. اگر می‌خواهید کودک شما به طور فعال از لغات و واژگان سطح بالا و مترادف آن‌ها استفاده کند، خودتان هم باید تلاش کنید تا از واژگان غنی‌تر و مناسب‌تری استفاده کنید.

سیما گودرزی هستم و امیدوارم این مقاله برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد. ازین که همراه همیشگی وب‌سایت پروماگ و بخش آموزش هستید، از شما سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط را بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا