دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزشتربیت کودک

بدغذایی در کودکان ؛ با چه روش هایی می توان کودک را به خوردن غذا ترغیب کرد؟

بدغذایی در کودکان ، بیش از هر چیزی در روند رشد کودک می‌تواند کسل‌کننده باشد. کودکی که بدغذایی می‌کند و تمایل به خوردن خوراکی‌های مفید را نشان نمی‌دهد، حتما پدر و مادر را کلافه خواهد کرد. شاید این تجربه را داشته باشید که زمان زیادی را صرف پختن یک غذای مفید و سالم برای کودک خردسال خود کرده باشید، اما او با دیدن رنگ و بوی غذا، لب ورچیده و از خوردن غذا، امتناع می‌کند؛ دیدن این صحنه به راستی خستگی را بر تن باقی می‌گذارد!!! در این مقاله از وب‌سایت پروماگ قصد داریم راجع به بدغذایی در کودکان و دلایل آن، همچنین راهکارهایی برای رفع بدغذایی در کودک صحبت کنیم. امیدواریم ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید:

تغذیه سالم ، یکی از اصلی‌ترین نیازهای کودک:

تغذیه سالم ، یکی از مهم‌ترین نیازهایی ست که بدن انسان در هر سن و سالی، به آن نیاز دارد. برای داشتن یک جسم سالم، به وجود مواد مغذی سالم نیاز هست و این مهم، در کودکان از اهمیت بیشتری برخوردار است. کودکی که دسترسی به موادغذایی سالم و مقوی نداشته باشد، دچار سوءتغذیه خواهد شد و ممکن است جسم و ذهن او، آسیب جدی ببیند، ازین رو کودکان باید تغذیه مناسب و کاملی داشته باشند. اما گاهی کودکان از خوردن غذاهای سالم و مفید، امتناع می‌کنند و این مساله می‌تواند برای سلامتی آن‌ها آسیب‌زننده باشد.

 

بدغذایی در کودکان
مواد غذایی مورد نیاز برای رشد کودک

به چه دلایلی ممکن است کودک شما بدغذا باشد؟

بدغذایی در کودکان علل مختلفی ممکن است داشته باشد. البته باید این نکته را نیز در نظر بگیرید که یک یا چند ماده غذایی ممکن است باب میل و طبع هر انسانی نباشد و کودکان هم ممکن است برخی از غذاها را دوست نداشته باشند، اما اگر این قضیه به شکل فراگیر در مورد بیشتر غذاها وجود داشته باشد، باید گفت کودک، بدغذا ست. بدغذایی در کودکان می‌تواند به سبب دلایل زیر رخ دهد:

  • بیماری در کودک:

بیماری، باعث کاهش اشتها و بدغذایی در کودکان می‌شود که این مساله با از بین رفتن بیماری برطرف می‌شود.

  • سختگیری والدین در آداب و رسوم غذا خوردن:

سختگیری بیش از اندازه در خوردن غذا مانند اصرار در تمیز نگاه‌داشتن لباس و یا نریختن غذا بر روی زمین، می‌تواند منجر به مخالفت و لجبازی کودک در غذا خوردن شود.

  • محیط زندگی پرتنش:

ناراحتی‌های روحی و محیط زندگی پرتنش یکی دیگر از دلایل بدغذایی در کودکان است و باعث می‌شود کودک اشتهایی برای خوردن غذا نداشته باشد. کودک در یک محیط پراسترس، رغبتی به خوردن غذا نشان نمی‌دهد و میل او به خوردن غذا کم خواهد شد.

  • دسترسی کودک به هله‌وهوله و خوراکی‌های ناسالم:

خوردن غذاهای ناسالم و پرکالری، مانند انواع شیرینی‌ها یا شکلات و یا خوراکی‌هایی مانند پفک و چیپس، بدون رساندن مواد غذایی سالم به بدن کودک، باعث سیری کاذب در او می‌شوند و میل او به غذاهای سالم را کاهش می‌دهند.

  • نگرانی و وسواس والدین در غذا خوردن:

نگرانی وسواس‌گونه برخی مادرها یا پدرها، می‌تواند باعث شود کودک ازین حربه برای جلب توجه و مخالفت با والدین استفاده کند و بدغذایی کند.

  • استفاده ابزاری از غذا به عنوان تنبیه:

برخی از والدین از غذا به عنوان تنبیه برای کودک استفاده می‌کنند که این روش باعث می‌شود کودک از خوردن غذا دلزده شود و امتناع کند.

  • مجبور کردن کودک به خوردن غذا:

اجبار در خوردن غذاهایی که مورد علاقه کودک نیست، ممکن است باعث بدغذایی در کودکان شود. از آنجا که کودکان در سنین پیش از دبستان به طور ذاتی لجبازی می‌کنند، این روش باعث لجبازی بیشتر کودک و امتناع از خوردن غذا خواهد شد.

  • نادیده گرفتن استقلال کودک:

کودکان به تدریج که بزرگتر می‌شوند، تمایل بیشتری به استقلال پیدا می‌کنند و این مساله، در غذا خوردن هم خود را بروز می‌دهد. والدینی که به بهانه پاکیزگی یا تغذیه بهتر، استقلال کودک را نادیده می‌گیرند و ترجیح می‌دهند خودشان به کودک غذا دهند، باعث ایجاد واکنش در کودک به شکل بدغذایی خواهند شد.

 

بدغذایی در کودکان

 

روش‌هایی برای رفع بدغذایی در کودکان :

لزوم تغذیه سالم برای کودکان، بر هیچکس پوشیده نیست و ما در این مقاله سعی کردیم، به برخی از دلایل بدغذایی در کودکان اشاره کنیم. بدیهی ست اجتناب ازین موارد می‌تواند به رفع بدغذایی در کودکان منجر شود. در ادامه چند پیشنهاد کاربردی دیگر به شما ارائه می‌دهیم که می‌تواند به افزایش میل و اشتها و رفع بدغذایی در کودک دلبندتان بینجامد:

  • بی‌توجهی به بدغذایی کودک:

از آنجا که کودکان در سنین خردسالی به لجبازی کردن علاقه دارند و ازین روش برای مخالفت با والدین استفاده می‌کنند، ممکن است بدغذایی آن‌ها، ریشه در این مساله داشته باشد. بنابراین در وهله‌ی اول، سعی کنید به عدم تمایل کودک به غذا، بی‌اهمیت و بی‌توجه باشید. در این زمینه با کودک صحبت نکنید و یا در حضور او، با همسرتان گفتگو نکنید و اجازه ندهید که کودک‌تان پی به حساسیت شما ببرد. اگر احساس کردید که کودک‌تان تمایل به خوردن غذا نشان نمی‌دهد، بدون سروصدا و یا هیچ واکنشی، ظرف غذای او را بردارید تا میل به غذا پیدا کند، سپس شما دوباره همان غذا را برای او سرو کنید.

  • ساعت مشخص برای غذا خوردن داشته باشید:

کودکان به علت بازیگوشی، ممکن است به غذا خوردن توجه کمتری نشان دهند و یا با خوردن غذای کم و ناکافی، تنها گرسنگی خود را رفع کرده و مجددا به بازی و سرگرمی مشغول شوند.  غذا خوردن در کودکان باید قاعده و قانون داشته باشد یعنی در ساعت‌های مشخصی غذای اصلی و میان‌وعده بخورند.  این قاعده بر اساس سن کودک و تغییر نیازهای جسمی او، متفاوت است، به این معنی که کودک در سنین کمتر به فواصل کوتاهتری به غذا نیاز دارد.

 

 

  • از روش‌های خلاقانه و جالب برای سرو غذا استفاده کنید:

یکی دیگر از روش‌های جلب توجه کودک به غذا خوردن، استفاده از روش‌های خلاقانه برای سرو غذا ست. بسیاری از غذا‌ها و خوراکی‌های مفید را می‌توانید به اشکال جالب مانند گل‌های رنگارنگ و حیوانات درآورید که باعث ترغیب بیشتر کودک به غذا خوردن شود. بسیاری ازین اشکال و تزئینات در فضای وب موجودند و شما با سرچ کردن می‌توانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

  • غذا خوردن را در کودکان، تبدیل به بازی و سرگرمی کنید:

اگر کودکتان تمایل به غذا خوردن را از دست داده، سعی کنید غذا خوردن را به کاری مفرح و شاد تبدیل کنید. به عنوان مثال، غذایش را به اتاق خودش ببرید و یا اجازه دهید او هم به عروسک‌هایش غذا بدهد و یا هر روش دیگری که باعث می‌شود زمان غذا خوردن، تبدیل به زمانی برای شادی و سرگرمی باشد.

  • به سلیقه کودک اهمیت بدهید:

طبیعی ست که کودک شما، سلیقه غذایی خاصی داشته باشد و شما باید به سلیقه او احترام بگذارید. به این معنی که اگر غذایی را بیشتر دوست دارد، بیشتر برایش تهیه کنید و چنانچه به یک ماده غذایی خاص علاقه کمتری نشان می‌دهد او را به زور وادار به خوردن آن نکنید.

  • کودک را تشویق کنید:

با روش تشویق‌کردن، بسیاری از عادات بد از جمله بدغذایی در کودکان را می‌توان اصلاح کرد.

  • در پخت و طبخ غذا، از کودک کمک بگیرید:

این روش، راه موثری در تقابل با بدغذایی کودکان است. سعی کنید کودکتان را در مراحل پخت غذا مشارکت دهید تا او تمایل بیشتری به خوردن غذایی که خودش هم در پخت آن سهیم بوده، نشان دهد.

 

 

  • غذا خوردن در جمع همسالان:

در سنین خردسالی، کودکان بسیار از همسالان خود تقلید می‌کنند و شما می‌توانید ازین میل طبیعی کودک، در ترغیب فرزندتان به غذا خوردن استفاده کنید.

  • با کودک گفتگو کنید:

اگر کودک‌تان به سنی رسیده است که می‌توانید با او گفتگو کنید و او می‌‌تواند معانی جملات شما را به درستی درک کند، با او صحبت کنید و از فوائد خوردن غذاهای سالم و لزوم ترک غذاهای ناسالم برایش بگویید. به عنوان مثال می‌توانید با کمک همدیگر چند غذای سالم را نقاشی کنید و یا کاردستی درست کند. این روش را برای غذاهای ناسالم مانند فست‌فود‌ها نیز بکار ببرید زیرا کودکان علاقه زیادی به خوردن غذاهایی دارند که چندان هم برایشان مفید نیست. قصه‌گویی ، ابزار دیگری ست که می‌توانید در بستر آن، کودک را به خوردن غذاهای سالم ترغیب کنید.

  • از غذاهای سالم استفاده کنید:

سعی کنید غذاهای ناسالم را از سبد غذایی خانواده خود خارج کنید. به جای میان‌وعده‌های پرکالری و نامفید که بدون رساندن مواد ضروری مورد نیاز بدن، تنها کودک‌تان را سیر می کند، از خوراکی‌های سالم‌تر مانند آجیل و خشکبار یا میوه استفاده کنید. استفاده از میان‌وعده‌های ناسالم باعث می‌شود که کودک شما تمایل و اشتهای کمتری به خوردن غذاهای سالم داشته باشد.

  • بررسی کنید که کودک دچار یبوست نشده باشد:

بسیاری از داروها و یا حتی عدم مصرف میوه و سبزیجات سالم، ممکن است کودک را با یبوست درگیر کند. کودکی که دچار یبوست شده، اشتهایش را به خوردن غذا از دست می‌دهد، بنابراین حتما این مساله را در نظر بگیرید. به عنوان مثال مصرف قطره‌ی آهن، ممکن است باعث سفت شدن مدفوع کودک شود و او را به یبوست دچار کند، برای رفع این مشکل، از خشکباری مانند آلو و انجیر بیشتر استفاده کنید و یا میوه‌ها و سبزیجاتی مانند هویج یا کیوی را بیشتر به کودک بدهید.

  • با پزشک متخصص مشورت کنید:

بدغذایی در کودکان با سلامت جسمی آن‌ها در ارتباط است، بنابراین چنانچه بدغذایی کودک مکرراً تکرار شد، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. ممکن است کودک شما دچار بیماری شده باشد و یا لازم باشد پزشک طبق نظر و صلاحدید خودش، از داروهای اشتهاآور استفاده کند.

 

 

سخن پایانی:

امروزه با وجود انواع غذاهای فست‌فودی و ناسالم که با بسته‌بندی‌های مهیج و جذاب در اطراف کودکان ما جلب توجه می‌نمایند، لزوم استفاده از غذاهای سالم و مقوی دوچندان شده است. سعی کنید از سنین کودکی، فرزندتان را با خوراکی های سالم و مقوی آشنا کنید و او را به خوردن خوراکی‌های نامفید یا تراریخته مانند چیپس یا پفک عادت ندهید.

در پایان باید گفت، اغلب کودکان در سنین خردسالی، دچار بدغذایی می‌شوند و این مساله تا حدود بسیار زیادی با گذر زمان و عاقل‌تر شدن کودک و اندکی تدبیر بزرگترها رفع خواهد شد و نیاز به مداخلات جدی ندارد.

سیما گودرزی هستم و از شما بابت همراهی با این مقاله سپاسگزارم. امیدواریم این محتوا برای شما مفید و سودمند واقع شده باشد.

مقالات مرتبط را در بخش آموزش بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا