دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

بارداری و زایمانخانومانه

تغییرات بدن در بارداری

حاملگی باعث ایجاد  تحولات جسمی زیادی می شود. تغییرات بدن در بارداری متغیر است و می تواند به شکل تورم یا تغییر قدرت بینایی و یا هر تغییر دیگری نمایان شود. در این مطلب از مجله پروماگ قصد داریم این تحولات را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

تغییرات بدن در بارداری

هر فردی با باردار شدن تحولاتی را در بدن خود احساس می کند. این تحولات عبارتند از:

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی که در مدت زمان حاملگی رخ می دهند منحصر به فرد هستند. زنان باردار معمولا افزایش یکباره و قابل توجه استروژن و پروژسترون را تجربه می کنند. آنها همچنین تغییراتی را در مقدار و عملکرد تعدادی از هورمون های دیگر تجربه می کنند. این تغییرات بدن در بارداری نه تنها بر خلق و خوی مادران باردار تاثیر می گذارد، بلکه می تواند علایم زیر را در مادران ایجاد کند

  • بی تابی بارداری
  • علایم مربوط به رشد جنین
  • تاثیر فیزیکی و تغییر در فعالیت بدنی

تغییرات بدن در بارداری

تغییرات بدن در بارداری در استروژن و پروژسترون

استروژن و پروژسترون مهمترین هورمون بارداری هستند. این هورمون ها در دوران بارداری به مقدار بیشتری در بدن ترشح می شوند. افزایش استروژن در حاملگی باعث می شود:

  • عروق کرونری جنین (تشکیل عروق خونی) بهبود پیدا کند.
  • مواد مغذی به جنین منتقل شود.
  • رشد جنین بهبود پیدا کند.

سطح ترشح استروژن در طول بارداری به طور پیوسته افزایش می یابد و در سه ماهه سوم به اوج خود می رسد. افزایش سطح استروژن در سه ماهه اول باعث تهوع و استفراغ می شود. این هورمون در سه ماهه دوم، نقش مهمی در ایجاد شیر مادر دارد.

سطح پروژسترون نیز در دوران بارداری تا حد زیادی افزایش پیدا می کند. تغییرات در پروژسترون موجب سستی رباط ها و مفاصل در بدن می شود. علاوه بر این،  پروژسترون باعث برخی از ارگان های بدن مانند رحم بزرگتر شوند. 

هورمون های بارداری و آسیب های ناشی از ورزش

در حالی که این هورمون ها برای داشتن بارداری سالم بسیار حیاتی هستند، اما می توانند ورزش را دشوارتر کنند. از آنجا که رباط ها در بارداری به خاطر ترشح بیشتر هورمون پروژسترون دچار سستی هستند، زنان باردار ممکن است بیشتر در معرض پیچ خوردگی و آسیب و سوسپانان مچ پا یا زانو قرار گیرند.

در مدت زمان حاملگی شکل فیزیکی مادران کاملا تغییر می کند؛ سینه آنها بزرگتر می شود، شکم به جلو می آید و کمر دچار گودی قابل توجهی می شود. تمامی اینها تغییرات بدن در بارداری هستند و باعث می شوند زنان کمتر بتوانند تعادل خود را حفظ کنند.

افزایش وزن و فعالیت فیزیکی

زنان باردار با توجه به بزرگتر شدن جنین و کم تر شدن فعالیت فیزیکی خود شاهد افزایش وزن قابل توجهی در بارداری خواهند بود. این وزن اضافی باعث آهسته شدن سرعت گردش خون و مایعات بدن به ویژه در اندام تحتانی می شود. در نتیجه زنان باردار مایعات بیشتری را در بدن حفظ می کنند و این باعث می شود آنها تورم صورت و اندام را تجربه می کنند. علاوه بر این، وجود مایعات بیشتر در بدن موجب ایجاد محدودیت در ورزش و فعالیت فیزیکی می شود. معمولا به خاطر تورم بدن بیشتر زنان در این دوره دچار درد های مفصلی به ویژه در ناحیه دستان می شوند.

بسیاری از زنان در سه ماهه دوم تورم بیشتری را تجربه می کنند. این مسئله اغلب تا سه ماهه سوم ادامه می یابد. اما نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که این افزایش وزن و تورم ناشی از وجود مایعات بیشتر در بدن در مدت زمان حاملگی است.  کارهایی که زنان می توانند برای کاهش تورم انجام دهند، عبارتند از:

  • استراحت
  • اجتناب از ایستادن طولانی مدت
  • اجتناب از مصرف کافئین و سدیم
  • افزایش پتاسیم غذایی

افزایش وزن معمولا مهمترین دلیل سخت شدن ورزش در زنان حامله است. این موضوع حتی در مورد ورزشکاران حرفه ای نیز صدق می کند. 

تغییرات بدن در بارداری در حس بینایی

برخی از زنان باردار تحولاتی را در بینایی خود تجربه می کنند و اکثر آنها دچار اختلال در نزدیک بینی می شوند. خوشبخانه پس از زایمان بینایی به حالت طبیعی باز می گردد. تغییرات عمومی در مدت زمان حاملگی شامل تار شدن دید و ناراحتی در استفاده از لنزهای تماسی است. زنان باردار اغلب افزایش فشار داخل چشمی را نیز تجربه می کنند. زنان مبتلا به پری-اکلامپسیا یا دیابت بارداری ممکن است بیشتر در معرض خطر مشکلات بینایی مانند از بین رفتن شبکیه یا از دست دادن بینایی باشند.

تغییر در حس بویایی و چشایی

اکثر زنان در طول حاملگی تغییراتی را  در حس چشایی  خود را تجربه می کنند. آنها معمولا غذاهای ترش و نمکی یا غذاهای شیرین تر را نسبت به زنان غیر باردار ترجیح می دهند. آنها همچنین آستانه تحمل بالاتری در برابر طعم های قوی  شور و شیرین دارند. این مسئله معمولا در طول سه ماهه اول بارداری بیشتر مشهود است.

تغییرات در مو و ناخن در بارداری

بسیاری از زنان تغییراتی را در رشد مو و ناخن در دوران بارداری را تجربه می کنند. گاهی اوقات تغییرات هورمون باعث ایجاد ریزش مو می شود. این امر مخصوصا در زنان با سابقه خانوادگی آلوپسی بیشتر رخ می دهد. اما بسیاری از زنان نیز در دوران بارداری رشد و ضخیم شدن مو را حتی موهای زائد تجربه می کنند. اغلب تغییرات در رشد مو پس از تولد نوزاد به حالت طبیعی باز می گردد. با این حال، ریزش موی سر حتی تا یک سال بعد از زایمان نیز شایع است.

ناخن ها نیز در زنان همچنین در طول حاملگی سریع تر رشد می کنند. تغذیه مناسب و مصرف ویتامین های پیش از تولد باعث افزایش هورمون رشد بارداری می شود. اگرچه از نظر بعضی از مادران این تغییر را مطلوب بدانند، اما بسیاری از افراد دچار شکنندگی و شیار ناخن ها نیز می شوند. تغییرات غذایی سالم برای افزایش قدرت ناخن می تواند به جلوگیری از شکستگی بدون استفاده از محصولات ناخن شیمیایی کمک کند.

تغییرات بدن در بارداری

تغییر در متابولیسم

میزان متابولیسم در طول بارداری به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. تغییرات در میزان متابولیسم بیانگر نیاز به افزایش مصرف کالری در دوران بارداری است. بدن یک زن باردار به آرامی نیازهای انرژی خود را برای کمک به تغذیه، تغییرات و رشد در مادر و نوزاد افزایش می دهد. در طول سه ماهه آخر رشد، میزان متابولیسم به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. این افزایش میزان متابولیسم ممکن است زنان باردار را در معرض خطر بالای هیپوگلیسمی یا قند خون پایین قرار دهد. اگر چه میزان متابولیسم ممکن است با زایمان ممکن است کمی کاهش پیدا می کند، اما در طول چند هفته پس از زایمان نیز همچنان بدن متابولیسم بالایی را تجربه می کند. این مسئله در طول مدت زمان شیردهی نیز افزایش می یابد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سلامتی اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا