دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزش

تمرین افزایش تمرکز را با روش های پیشنهادی پروماگ تجربه کنید….

داشتن تمرکز یکی از اصلی ترین دلایل موفقیت در هر فعلی است که شما انجام می دهید. بدون داشتن تمرکز، فعالیت هایی که انجام می دهیم، ناکارآمد، زمان بر و ناقص خواهد بود. جذابیت های محیط اطراف، شلوغ بودن فضا، تشویش های درونی و ذهن ناآرام ما باعث می شود، نتوانیم به درستی بر موضوع خاصی که انجام آن بر عهده ی ماست متمرکز شویم. ما در این مقاله قصد داریم شما را با چهار روش از کاربردی ترین روشهای تمرین افزایش تمرکز در جهان، آشنا سازیم. امیدواریم این روش ها به کارتان آید و بتوانید از آن ها استفاده مطلوب نمایید. مجله ی آنلاین پروماگ را در این محتوا همراهی کنید:

چهار تمرین برای افزایش تمرکز در جهان

  • روش تمرکز بر نقطه سیاه:

این روش یکی از اصلی ترین و قدیمی ترین روش های افزایش تمرکز در جهان است و اگر چه قدمت آن به چند صد سال و شاید هزاران سال برسد، اما هنوز کارایی بسیار بالایی در بالا بردن قدرت تمرکز دارد.

برای انجام روش تمرکز بر نقطه سیاه، لازم است که یک نقطه سیاه به شعاع سه تا پنج سانتی متر بر روی کاغذی کاملا سفید، رسم کنید. این کاغذ را در فاصله ی دو متری از دید رس تان، زمانی که بر یک صندلی نشسته اید، نصب کنید به طوری که نقطه سیاه دقیقا جلوی پیشانی شما قرار گرفته باشد.

برای انجام این تمرین، محل ساکت و خلوتی را انتخاب کنید و زمانی این تمرین را انجام دهید که تنها هستید. چشم هایتان را ببندید و چند نفس عمیق بکشید و سپس چشمتان را باز کنید و به نقطه سیاه مقابل متمرکز شوید. به نقطه سیاه مقابل نگاه کنید و سعی کنید به هیچ چیز دیگری نیندیشید. به حد فاصل نقطه سیاه و سفیدی کاغذ نگاه کنید و نگاهتان را حول این محور بچرخانید. سپس مجددا به مرکز نقطه سیاه خیره شوید.

این حرکت را چندین بار تکرار کنید و اگر احساس سوزش چشم کردید، چشمان را در حالی که نگاهتان به نقطه سیاه است، کمی تنگ کنید. بعد از چند ثانیه چشم هایتان را به طور کامل باز کنید و توجه تان را به نقطه سیاه معطوف کنید. این تمرین را به دفعات تا زمانی که احساس خستگی نکردید، ادامه دهید و زمانی که احساس خستگی کردید، تمرین را متوقف کنید.

زمانی که به نقطه سیاه نگاه می کنید، باید تلاش خود را بکنید که فقط به نقطه سیاه فکر کنید و اجازه ندهید افکار دیگری به جز نقطه سیاه به ذهن شما خطور کند. با تکرار این تمرین، میزان تمرکز شما به حد قابل قبولی افزایش خواهد یافت. تمرین تمرکز بر نقطه سیاه، یکی از اصلی ترین روش های تمرکز در هیپنوتیزم است.

 

تمرین افزایش تمرکز
انواع تمرین افزایش تمرکز باعث بهبود عملکرد های ذهنی شما می شود.
  • روش تمرکز بر شمع:

برای تمرین تمرکز بر شمع نیاز به یک اتاق تاریک و یک شمع روشن دارید و باید محیط آرامی را انتخاب کنید. روی یک صندلی بنشینید و شمع را دقیقا تا سطح بینایی خود بالا بیاورید. چشم هایتان را ببندید و چند نفس عمیق بکشید و سپس چشم هایتان را باز کنید و به شعله شمع خیره شوید. به شمع و هاله های نور آن دقت کنید و به هیچ چیز جز شعله ی شمع و هاله های آتش نیندیشید.

بعد از دو دقیقه چشمانتان را ببندید و در تصورات خود آنچه را که دیده اید، یعنی شعله ی شمع و هاله های آتش آن را به یاد آورید. به مدت دو دقیقه تصورات ذهنی خود را معطوف به شعله شمع کنید و بعد از آن چشم هایتان را باز کنید و مجددا دو دقیقه به شعله ی شمع خیره و متمرکز شوید. بعد از دو دقیقه مجددا چشم هایتان را ببندید و به آنچه دیده اید بیندیشید. این حرکات رفت و برگشتی دو دقیقه ای را به طور متناوب تکرار کنید تا چشمان تان، احساس خستگی کنند. 

تمرین تمرکز بر شعله های شمع، در تمرین های یوگا وهیپنوتیزم به کار برده می شود و به دلیل حالت عرفانی خاصی که در شعله های شمع نهفته است، این روش طرفداران بسیاری دارد. اگر میزان تمرکز شما بسیار پایین است، پیشنهاد می دهیم در گام اول روش تمرکز بر شعله ی شمع را انجام دهید، زیرا این تمرین در تاریکی انجام می شود و به دلیل تاریک بودن فضا، حواستان به راحتی پرت نمی شود. همچنین رقص شعله ی شمع و جذابیت های آن باعث می شود که راحت تر بر آن تمرکز کنید.

 

تمرین افزایش تمرکز
تمرین افزایش تمرکز شما را به فردی با توان ذهنی بالا تبدیل می سازد.
  • تمرین پرش آگاهانه فکر:

تمرین پرش آگاهانه فکر، یکی دیگر از کاربردی ترین روش های افزایش تمرکز است و با انجام آن خواهید دید که این تمرین در موقعیت های مختلفی چون سخنرانی ها، آزمون ها و سایر جاهای مشابه، چگونه به کارتان می آید. برای انجام این تمرین به هیچ ابزاری جز یک محیط آرام و یک صندلی راحت احتیاج نیست. بر روی صندلی بنشینید و چند نفس عمیق بکشید و تمرین را شروع کنید.

به مدت دو دقیقه به یک موضوع آزاد فکر کنید. موضوع می تواند هر چیزی باشد. دقیقا به همان موضوع متمرکز شوید و اجازه ندهید تمرکز شما از موضوع منحرف شود. بعد از دو دقیقه، به سرعت به یک موضوع دیگر فکر کنید. سعی کنید تصاویر و جزئیات موضوع اول را به طور کامل از ذهنتان حذف کنید و فقط به موضوع دوم بیندیشید.

بعد از دو دقیقه سریعا به موضوع سوم جهش کنید و دو دقیقه بر روی این موضوع تمرکز کنید. سپس موضوعات چهارم و پنجم و …

این تمرین را تا زمانی که احساس خستگی نمی کنید، با موضوعات متفاوت ادامه دهید. در دفعات اولی که این تمرین را انجام می دهید، پرش فکر از یک موضوع به موضوع دیگر، ممکن است کمی برایتان دشوار باشد اما با تکرار این تمرین، خواهید دید قدرت تمرکز شما بسیار بالاتر رفته و انجام آن برایتان آسان تر می شود.

 

تمرین افزایش تمرکز
تمرین افزایش تمرکز باعث می شود در آزمون ها موفقیت بیشتری کسب کنید.
  • تمرین تمرکز بر هیچ یا تمرکز بر گل سرخ:

تمرین تمرکز بر هیچ یکی از روش های تمرینی مکمل بر تمرین های دیگر است و خود به تنهایی روشی موثر در بهبود افزایش تمرکز محسوب می شود.

در این روش، شما آگاهانه به یک منظره مانند یک گل سرخ خیره می شوید و سعی می کنید نه تنها به گل سرخ، بلکه به هیچ چیز دیگری تمرکز نکنید. به هیچ چیزی فکر نکنید و فقط نگاهتان را در منظره روبرو که می تواند یک گل سرخ باشد، رها سازید. دقت و تمرکز شما به تمام جزئیات منظره، باید یکسان باشد و شما نباید به هیچ جزئیات خاصی خیره شوید یا دقت کنید! بلکه باید تصویری محو از تمام منظره را در نظر بگیرید و خودتان را در کل تصویر غرق کنید.

در روش تمرکز بر هیچ، همه ی اجزاء تصویر، به اندازه هم دیده می شوند و هیچ یک از جزئیات بر دیگری، رجحان نخواهد داشت. در واقع شما در این روش که یکی از اصلی ترین تمرین های مدیتیشن و مراقبه نیز هست، شما بر هیچ متمرکز می شوید.

 

تمرین افزایش تمرکز
تمرین افزایش تمرکز را با روش های پیشنهادی وورکساز تجربه کنید.

 

خواندن این محتوا را به شما پیشنهاد می دهیم:

وسواس فکری ؛ راهکار هایی برای دور کردن افکار مزاحم و آزار دهنده…

کتاب خوانی دریچه ای بیش از افزایش دانش را به سوی شما خواهد گشود…

تعریف تمرکز و توجه

نکته آخر:

در نظر داشته باشید که این تمرین های افزایش تمرکز، به هزینه و امکانات خاصی نیاز ندارند و شما را برای انجامشان به دردسر نخواهند انداخت. بلکه تنها لازم است که این تمرین ها را در یک محیط ساکت و آرام انجام دهید. سعی کنید قبل از انجام هر روشی که انتخاب کرده اید، چند نفس عمیق بکشید و اجازه دهید عضلات بدن شما در حالت سکون و آرامش باشند تا نتیجه ی بهتری از آن دریافت کنید. تمرینات افزایش تمرکز ، تمرینات ذهنی هستند، بنابراین زمانی که کسل، خسته یا بی حوصله هستید اقدام به تمرین نکنید. شما لازم نیست همه ی تمرینات را انجام دهید، بلکه به انجام هر تمرینی که برایتان جذاب تر است، بپردازید.

این چهار تمرین که در بخش آموزش پروماگ به شما معرفی شد، از عالی ترین و بهترین روش های افزایش تمرکز در جهان است که با کمترین هزینه، فوائد زیادی را برایتان به همراه خواهد داشت. امیدواریم از خواندن این محتوا بهره ی لازم را برده باشید و نظرات ارزشمند خود را برای ما بنویسید. ازین که همراه پروماگ بوده اید، از شما سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا