دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

سلامتمد و زیبایی

هر آنچه که باید درباره جوش صورت، جوش بدن و روش های درمان آنها بدانید

بدون شک بارها و بارها در مقابل آینه به جوش صورت خود خیره شده‌اید و به فکر فرورفته‌اید که چگونه از شر آن‌ها خلاص شوید. اغلب افراد برای رهایی یافتن از این جوش‌های مزاحم به پزشک مراجعه کرده و هزینه زیادی برای کرم‌ها، محلول‌ها و قرص‌های مختلف پرداخت می‌کنند. شما می‌توانید از درمان‌های خانگی که جزو روش‌های ساده و کم‌خرج هستند برای درمان جوش‌های خود استفاده کنید. در ادامه این مقاله از مجله پروماگ همراه ما باشید.

جوش صورت چیست و چگونه به وجود می‌آید؟

جوش‌ها از جمله مشکلات پوستی هستند که به دلیل تجمع چربی در زیر پوست به وجود می‌آیند. برخی جوش‌ها در دوران نوجوانی و برخی دیگر در هر سنی به دلیل اختلال هورمونی و یا با مصرف داروهای خاص اتفاق می‌افتند. رژیم غذایی نامناسب و پرچرب، لوازم‌آرایشی چرب و نامناسب و همچنین استرس از دیگر عوامل به وجود آورنده جوش صورت هستند.

درمان جوش صورت

درمان جوش صورت با روش‌های خانگی

 ۱- استفاده از یخ

یخ می‌تواند تا زمانی که جوش هنوز به‌طور کامل عفونی نشده، مؤثر واقع شود. به‌وسیله یخ التهاب جوش کم شده و غدد چربی شروع به منقبض شدن می‌کنند تا چربی اضافی و میکروب‌های داخل آن خارج شوند.

۲- روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای ترکیبات آنتی‌باکتریال و خاصیت تسکین‌دهندگی است که به خشک‌کردن جوش‌های سرسفید و از بین بردن آکنه‌ها کمک می‌کند. برای بهره‌مندی از این خاصیت کافی است مقدار کمی از برگ‌های درخت چای را روی نقاط حساس پوست قرار داده و پس از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آن را شستشو دهید. حتماً پس از چند بار شستشو تفاوت به وجود آمده در پوستتان را احساس خواهید کرد.

۳- لیموترش

لیموترش از جمله منابع اسیدی برای درمان جوش صورت است که به رفع باکتری‌های پوستی و خشک شدن سریع جوش‌ها کمک قابل‌توجهی می‌کند. اگر صورتتان دارای جوش است پیشنهاد می‌کنیم هر شب قبل از خوابیدن، یک نیمه از لیموترش را روی صورت خود بمالید و صبح شستشو دهید. چنانچه پوستی حساس دارید، جانب احتیاط را در استفاده از لیموترش رعایت کنید. به‌طورکلی، آب‌لیمو میکروب‌کشی است که ارگانیسم‌های میکروسکوپی دخیل در ایجاد جوش را از بین می‌برد و باعث خارج شدن چربی‌های تجمع یافته در زیر پوست می‌شود.

۴- خمیردندان

خمیردندان ماده‌ای است که علاوه بر جلا بخشیدن به دندان‌های شما می‌تواند تا حدودی جوش‌های صورتتان را نیز تحت کنترل قرار دهد. خمیردندان به‌سادگی جوش‌های صورت را خشک و اندازه آن‌ها را کوچک‌تر می‌کند. دقت داشته باشید که این ماده برای آکنه‌ها و جوش‌های مزمن کاربردی ندارد و می‌تواند به پوست آسیب وارد کند. برای بهره‌مندی از این خاصیت سعی کنید شب‌ها پس از مسواک زدن مقدار کمی خمیردندان را روی جوش‌های پوستی خود بمالید و صبح‌ها آن را بشویید.

۵- سیر

سیر یکی از سبزی‌ها و ادویه‌های مفید و طعم‌دهنده در آشپزی است که جوش‌های صورتتان را محو می‌کند. این خوراکی آنتی‌باکتریال در نابودسازی سریع آکنه‌های پوستی نقشی اساسی دارد. برای این منظور سیرها را تکه‌تکه کنید و روی جوش‌هایتان بگذارید. پس از چند دقیقه صورت خود را بشویید تا پوستی صاف داشته باشید.

۶- آسپرین

آسپرین به دلیل خاصیت ضدالتهابی علاوه بر قابلیت مبارزه با جوش‌ها سبب کم‌رنگ شدن آن‌ها نیز می‌شود. یک‌چهارم آسپرین را هنگام خواب روی پوست ملتهب خود بگذارید و صبح آن را بشویید.

۷-نمک دریایی

نمک دریایی یکی از درمان‌های سریع و اساسی برای از بین بردن جوش‌های صورت است. برای انجام این کار مقداری آب را به دو قرص نمک دریایی اضافه و آن را روی جوش بگذارید. سریع‌تر از آنچه که فکرش را می‌کنید جوش‌ها نابودشده و پوست صورتتان شفاف می‌شود.

۸- بخور

یکی دیگر از درمان‌های سریع‌السیر جوش صورت استفاده از بخور است. بخور گرم به علت باز کردن منافذ پوست، چربی‌های جمع شده و آلودگی‌ها را از پوست خارج می‌کند.

۹-عسل

یکی از خواص مهم عسل، آنتی‌باکتریال بودن آن است. به‌طورکلی، این ماده طبیعی علاوه بر نابود ساختن آکنه‌های پوستی، از بروز عفونت نیز جلوگیری به عمل می‌آورد. برای بهره‌مندی از این نتیجه مطلوب حداقل هفته‌ای دو بار صورت خود را با عسل ماساژ دهید.

۱۰-گلاب

گلاب یکی از راه‌های پیشگیری مفید و همچنین یک درمان برای جوش‌های صورت است. سعی کنید هر شب قبل از خواب صورت خود را با گلاب شستشو دهید.

۱۱-ماست

ماست علاوه بر اینکه غذایی دلپذیر برای وعده صبحانه و میان وعده محسوب می‌شود، به‌صورت موضعی بر روی پوست مورداستفاده قرار می‌گیرد. در برخی کشورها، ماست برای درمان جوش و کاهش التهابات پوستی کاربرد دارد.

۱۲-آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا گیاهی است که با کاهش التهاب پوست، قرمزی جوش را نیز از میان می‌برد. با استفاده از این گیاه درمانی می‌توانید پوستی صاف و شفاف داشته باشید.

درمانهای جوش صورت و بدن

عوامل ایجاد جوش صورت

روش‌های خانگی بسیاری برای درمان جوش صورت وجود دارد و هر یک از شما بنا بر مواد در دسترس یکی از آن‌ها را برای بهبودی سریع انتخاب می‌کنید. استفاده از گیاه آلوئه‌ورا، گلاب، عسل، سیر، خمیردندان و… راهکارهایی هستند که در این مقاله به آن‌ها اشاره‌شده است. برخی از این روش‌ها سریعاً تأثیر خود را نشان می‌دهند و برخی دیگر به‌مرورزمان سلامت و زیبایی پوست را بازمی‌گردانند.

عوامل مهمی که باعث جوش صورت می‌شود کدامند؟

حتماً شما هم متوجه شده‌اید که در هنگام ناراحتی‌های روحی نظیر افسردگی و استرس‌های شدید، جوش‌های صورتتان با شدت بیشتری نمایان می‌شوند. در این میان، برای برطرف کردن جوش صورت و شادابی پوست، راهکارهای بسیاری وجود دارد. یکی از این راهکارها، آگاهی از عوامل دخیل در بروز جوش صورت است. در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با عوامل پیدایش جوش صورت آشناسازیم.

عوامل مؤثر در ایجاد جوش صورت

به‌طورکلی ازنظر متخصصان پوست، از جمله مهم‌ترین دلایل در بروز جوش صورت به شرح زیر است:

۱- بلوغ

آکنه یا جوش به‌عنوان بیماری دوران بلوغ شناخته می‌شود. درواقع، ترشح غدد چربی پوست در این دوران افزایش می‌یابد که زمینه‌ساز بروز جوش بر روی صورت خواهد بود. ایجاد جوش در سنین بزرگ‌سالی دو فرضیه را به وجود می‌آورد، نخست اینکه آکنه دوران نوجوانی مجدداً عود کرده و دوم اینکه نوعی عدم تعادل هورمونی در بدن شما رخ‌داده است. در رابطه با مورد دوم باید هورمون‌های بدن را توسط روش‌های طبیعی و یا مصرف داروهای شیمیایی تنظیم کنید. لازم به ذکر است که شدت ایجاد جوش صورت در هنگام عادت ماهانه به اوج خود می‌رسد.

۲- چربی پوست

یکی از مهم‌ترین عوامل در ایجاد جوش صورت، داشتن پوست چرب است. همان‌طور که گفته شد یک پوست چرب برای وجود آکنه الزامی است. افراد مبتلا به جوش دارای افزایش ترشح چربی پوست هستند و یکی از مشخصه‌های آن‌ها، برق زدن قسمت‌های چرب بر روی پوست است. درواقع، میزان چربی پوست رابطه مستقیمی با تشدید آکنه دارد. ترکیب چربی پوست افراد مبتلا به جوش با سایر افراد فرق می‌کند؛ بدین معنا که ممکن است فردی دارای پوست چرب باشد؛ اما به دلیل طبیعی بودن ترکیب پوستش، دچار جوش نشود. به یاد داشته باشید افرادی که در معرض جوش و التهاب قرار دارند، اغلب دارای شوره چرب در سرشان هستند.

۳-ارث

ژن افراد از جمله عوامل تأثیرگذار در بروز آکنه و جوش است. چنانچه افراد خانواده مانند پدر یا مادر مبتلا به جوش باشند، احتمال ایجاد برآمدگی‌های چربی زیرپوستی در فرزندان آن‌ها نیز بالا خواهد بود. همچنین وراثت نقش مهمی در شدت و محل وقوع جوش‌ها و زمان بهبود خودبه‌خودی آن‌ها ایفا می‌کند. چنانچه جوش‌ها تحت تأثیر مشکلات ژنتیکی و وراثتی ایجادشده باشند، به‌تدریج مجدداً عود می‌کنند. این موضوع به دلیل فعالیت بیش‌از حد غدد سباسه پوست است که درنهایت منجر به شکل‌گیری جوش می‌شود، در این مواقع حتماً باید زیر نظر متخصص پوست باشید.

۴-عوامل محیطی

در مشاغلی که افراد با روغن‌های صنعتی یا عوامل محیطی نظیر نور خورشید، رطوبت هوا و… سروکار دارند، بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به جوش هستند. تعریق زیاد، ورزش شدید و طولانی و گرمای زیاد بستر مناسبی را برای ایجاد جوش فراهم می‌کند. همچنین مصرف مواد آرایشی و بهداشتی چرب نظیر ضد آفتاب‌های روغن‌دار سبب تحریک پوست صورت و تشدید جوش می‌شود. به یاد داشته باشید که شما برای آرایش صورت خود می‌توانید از مواد آرایشی که عبارت «برای پوست‌های چرب و جوشی و یا نان کومدوژنیک (غیر جوش‌زا)» بر روی آن‌ها قیدشده، استفاده کنید. درعین‌حال چنانچه شما دچار آکنه شده‌اید، بهتر است حتی از مصرف این نوع مواد آرایشی نیز خودداری کنید. از سویی دیگر، بیماران آکنه‌ای در هنگام استفاده از لوازم‌آرایش گیاهی حتماً باید نسبت به ذکر غیر کومدوژن (جوش‌زا) بودن بر روی محصول اطمینان حاصل کنند.

۵-مواد غذایی

مصرف مواد غذایی از قبیل شکلات، شیرینی، خوراکی‌های چرب و زیاد سرخ‌شده، تنقلات مثل تخمه، پفک، آجیل، آدامس، ادویه‌جات تند و نوشابه‌های گازدار موجب تشدید جوش صورت می‌شوند و نباید مورد استفاده قرار گیرند. در عوض شما می‌توانید با خوردن مواد غذایی تازه، سبزی‌ها، میوه‌ها، مقدار زیادی آب، ماهی، مکمل آهن، برکلی، کدو و غلات علاوه بر دفع سموم بدن، از جوش زدن صورتتان نیز جلوگیری کنید.

عوامل ایجاد جوش صورت

چرا جوش می‌زنیم؟

امروزه حفظ سلامت پوست و زیبایی صورت به موضوعی مهم تبدیل‌شده که در ایجاد اعتمادبه‌نفس افراد بسیار تأثیرگذار است. به‌جز عوامل ذکرشده در این مقاله، از دیگر دلایل تشدید جوش صورت و بدن، عدم رعایت بهداشت فردی، رژیم غذایی نامناسب، آلودگی‌های محیطی، سن، کم‌خونی، کم‌تحرکی و… است. درواقع، شما با ایجاد حس آرامش، خواب کافی و رفع نگرانی‌ها می‌توانید پوستی شاداب و زیبا داشته باشید. جدا از مزایای درمان خانگی، یک رژیم غذایی مطلوب و ایده آل در درمان و رفع تورم و قرمزی جوش نیز مؤثر است.

جوش‌ها می‌توانند به شما بگویند که کدام عضو از بدنتان به‌درستی فعالیت نمی‌کند یا دچار مشکل شده است! برای آگاه شدن از این موضوع، ما را در این مقاله همراهی کنید تا دلایل ظهور جوش در هر منطقه از بدن را برای شما عزیزان شرح دهیم.

جوش در هر منطقه از بدن چه معنایی دارد؟

این بخش را به‌دقت مطالعه کنید؛ زیرا قصد داریم با معرفی دلایل ایجاد جوش در هر منطقه از بدن، راهکارهایی را برای کاهش و از بین بردن این جوش‌های مزاحم به شما معرفی کنیم.

 پیشانی

ظاهر شدن جوش در پیشانی، نشان‌دهنده آن است که دستگاه گوارش به‌درستی عمل نمی‌کند. البته این تنها دلیل ایجاد جوش بر پیشانی نبوده و استرس یا فشارهای عصبی نیز بر این اتفاق تأثیرگذار خواهند بود.

پس اگر استرس را به‌عنوان دلیلی برای بروز جوش‌های پیشانی خود می‌دانید، به‌منظور از بین بردن آن‌ها می‌بایست به تمرینات مخصوصی نظیر یوگا و مدیتیشن بپردازید. همچنین نوشیدن مقدار بسیار فراوان آب و اضافه کردن میوه و انواع سبزی‌ها به سبد غذایی‌تان و با برطرف سازی مشکلات گوارشی، از تعداد جوش‌های پیشانی‌تان بکاهد

میان ابروها

در مواقعی که جوش‌ها در بین ابروها و بخش میانی پیشانی ظاهر می‌شوند،‌ قصد دارند تا شما را نسبت به بروز مشکلی در کلیه، معده یا حتی کبدتان آگاه سازند.

نوشیدن مشروبات الکلی، خوردن غذاهای چرب و استعمال سیگار، مهم‌ترین دلایل بروز مشکلات یادشده هستند. پس بهتر است این عادات بسیار بد را هرچه زودتر کنار بگذارید!

 بینی

بسیاری از متخصصان بر این باورند که ظهور جوش بر روی بینی، منعکس‌کننده مشکلات تنفسی، ریه‌ها و قلب است.

به‌منظور غلبه بر جوش‌های بینی باید برای موادی نظیر گوشت، قهوه و غذاهای تند در سبد غذایی‌تان؛ جایگزین‌های دیگری را انتخاب کنید. برای آگاهی از سالم بودن قلبتان میزان فشارخونتان را همواره موردبررسی قرار دهید و در ضمن، ورزش کردن هم فراموش نشود!

 گونه راست

معمولاً در طب سنتی چینی، بدن را به دو قسمت چپ و راست تقسیم می‌کنند. به همین منظور اگر در گونه راستتان جوشی را مشاهده کردید، بدانید که سیستم تنفسی شما بالأخص ریه با مشکل مواجه است.

انجام تمرینات تنفسی به قوی‌تر شدن ریه‌ها کمک می‌کند و لطفاً کشیدن سیگار را نیز ترک کنید!

 گونه چپ

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، گونه چپ شما با کبدتان در ارتباط است و درصورتی‌که جوش در این ناحیه ظاهر شود، از مشکلات کبد خبر خواهد داد.

داشتن یک رژیم غذایی سالم (عدم استفاده از غذاهای پرچرب) و بهبود سبک زندگی، به عملکرد بهتر کبد کمک می‌کند و باعث می‌شود که کبد به‌درستی کار کند. در ضمن از خوردن مشروبات الکلی نیز به‌شدت پرهیز کنید!

 دورِ بینی

 اگر در نواحی دورِ بینی خود جوش‌هایی را مشاهده می‌کنید، باید بدانید که روده کوچک شما درخطر است.

به همین منظور باید از مصرف نوشیدنی‌های سرد اجتناب کنید!

 چانه

بروز مشکلاتی در طحال، سیستم تنفسی و کلیه؛ باعث ظهور جوش در نواحی چانه شما خواهد شد. همچنین بسیاری از متخصصان،‌ دلیل ایجاد جوش بر روی چانه را اختلالات هورمونی می‌دانند.

برای جلوگیری از وقوع مشکلات این‌چنینی، می‌بایست رژیم غذایی خود را تغییر دهید و غذاهای سالم مصرف کنید، البته ورزش هم که جای خود را دارد! اما درصورتی‌که جوش‌ها در منطقه چانه به دلیل اختلالات هورمونی ایجاد شوند، برای از بین بردن آن‌ها باید به متخصصان پوست مراجعه کنید.

اطراف چشم‌ها

جوش‌هایی که در اطراف چشمان شما ظاهر می‌شوند، بیانگر مشکلاتی در ناحیه کبد هستند.

کنار گذاشتن مصرف شکلات، لبنیات پرچرب و نوشیدنی‌های الکلی، شما را از دست جوش‌های دور چشم خلاص خواهد کرد.

لب

مشکلات مختلف روده‌ای نظیر یبوست باعث ایجاد جوش در دور لب‌ها خواهد شد، البته این اتفاق در بانوان ممکن است به دلیل تخمک‌گذاری باشد.

به همین منظور از خوردن غذاهای تند و سرخ‌کرده پرهیز کنید.

 گوش

اگر بر روی گوش‌هایتان، جوشی را مشاهده کردید،‌ بدانید که کلیه‌های شما با مشکل مواجه شده‌اند.

ازاین‌رو، باید میزان مصرف کافئین را کاهش دهید.

 سینه

بالا بودن میزان استرس در شما، باعث ایجاد جوش در نواحی قفسه سینه خواهد شد.

 پس هرچه زودتر عامل استرس‌زا را پیداکرده و از زندگی خود خارج کنید! البته ورزش‌ها و تمرینات تمرکزی نیز شما را در این راه یاری خواهند داد.

 گردن

جوش‌های ایجادشده در نواحی گردن، پیام‌آور وجود عفونت در بدن شما هستند و اینکه بدن شما در حال مبارزه با آن‌ها است.

پس با نوشیدن آب فراوان، استراحت کافی و رژیم غذایی سالم به بدن خود کمک کنید!

جوش در هر منطقه از بدن

درواقع جوش‌ها زنگ هشداری برای بدن شما هستند و می‌توانند شما را از بیماری‌های مختلف آگاه سازند! اگر همه افراد بتوانند سبک زندگی سالم را در پیش بگیرند و به‌طور مداوم از روش‌های اصولی و مراقبتی پوست استفاده کنند؛ میزان ظاهر شدن جوش بر روی صورتشان به کمترین میزان خود خواهد رسید. در پایان باید به این نکته نیز اشاره کرد که در صورت ادامه‌دار شدن جوش‌ها،‌ بهتر است به متخصصان پوست مراجعه کنید.

راه های درمان جوش

روش‌های طبیعی برای درمان جوش صورت

تصور کنید یک روز صبح، درحالی‌که قرار ملاقات مهمی در پیش رو دارید، ناگهان متوجه جوش‌های ناخوشایند صورت خود شوید. در این حالت، جوش صورت در میزان اعتمادبه‌نفس شما تا چه اندازه تأثیرگذار است؟ درواقع، جوش به‌عنوان یک مشکل پوستی مطرح است که اغلب ما به دلایل گوناگون و در سنین و بازه‌های زمانی مختلف با آن روبرو می‌شویم.

در این میان، شما می‌توانید به‌جای استفاده از مواد شیمیایی، لایه‌برداری و روش‌های مختلف درمانی نظیر لیزر، از روش‌های طبیعی و خانگی و داروهای گیاهی برای از بین بردن جوش و آکنه بهره ببرید. اگر به دنبال پوستی درخشان، مرطوب و سالم هستید، با ما همراه باشید تا چند روش طبیعی را برای درمان جوش صورت به شما معرفی کنیم.

 معرفی روش‌های طبیعی برای درمان جوش صورت

استفاده از یخ

یخ به‌عنوان نخستین روش درمانی سریع برای از بین بردن جوش شناخته می‌شود و برای جوش‌هایی که هنوز عفونی نشده‌اند، مناسب است. یخ علاوه بر کاهش التهاب، سبب انقباض غدد چربی می‌شود تا چربی و میکروب‌های اضافی را از پوست خارج کند.

روش استفاده از یخ

شما می‌توانید یخ را درون پارچه قرار دهید و به مدت چند ثانیه بر روی بخشی از صورت که دارای جوش است، نگه‌دارید. سپس با برداشتن و گذاشتن مجدد یخ، این مرحله را تکرار کنید. این کار باید به‌دفعات دلخواه انجام گیرد تا جوش در طی یک الی دو روز از بین رود.

عسل

یکی از مهم‌ترین خواص عسل، خاصیت ضدعفونی‌کنندگی و ضد باکتریایی است. به همین علت برای نابودی عوامل میکروبی در پیرامون غدد چربی مؤثر خواهد بود. ازاین‌رو، عسل سبب کاهش میزان میکروب و تسریع روند بهبود و درمان جوش می‌شود.

 روش استفاده از عسل

یک گوش پاک‌کن پنبه‌ای، آغشته به عسل را بر روی پوست بمالید. اجازه دهید تا به مدت 30 دقیقه بر روی پوست باقی بماند و پس‌ازآن با آب گرم صورت خود را بشویید. لازم به ذکر است که برای ایجاد خمیر سفت‌تر می‌توانید پودر دارچین را به عسل اضافه کنید و این ماده را برای اثرگذاری بیشتر، شب تا صبح بر روی جوش قرار دهید.

آب‌لیمو

 استفاده از آب‌لیموی تازه یکی دیگر از راه‌های مؤثر جهت از بین بردن جوش و آکنه است. درواقع آب‌لیمو خاصیت ضدالتهابی و ضد میکروبی دارد و به همین علت سبب نابودی میکروب‌های دخیل در ایجاد جوش می‌شود. خارج‌سازی چربی‌های اضافی پوست یکی دیگر از ویژگی‌های این ماده معجزه‌آسا است.

 روش استفاده از آب‌لیمو

گوش پاک‌کن استریل پنبه‌ای را وارد ظرف حاوی آب‌لیمو کنید و بر روی جوش صورت خود بمالید. دقت کنید که برای جوش‌های ملتهب باید پودر دارچین و آب‌لیمو را با یکدیگر مخلوط کرد و قبل از خواب بر روی پوست صورت قرار داد. این کار درعین‌حال که باعث از بین رفتن جوش می‌شود؛ اما برای پوست‌های حساس توصیه نمی‌شود.

خمیردندان

خمیردندان برای درمان جوش فوق‌العاده است و پس از یخ، سریع‌ترین اثر را دارد. در این روش باید از خمیردندان‌های سفیدرنگ و غیر سفیدکننده استفاده کرد و از کار با خمیردندان‌های ژل‌مانند خودداری کنید.

 روش استفاده از خمیردندان

در بخشی از پوست که دارای جوش است، مقداری خمیردندان بمالید و اجازه دهید از شب تا صبح بر روی محل موردنظر باقی بماند. بعد از بیدار شدن از خواب، صورتتان را با آب سرد بشویید. برای برخی از پوست‌ها، خمیردندان ایجاد حساسیت می‌کند؛ بنابراین توجه داشته باشید که این روش بااحتیاط مورداستفاده قرار گیرد.

روغن درخت چای

روغن درخت چای، خواص درمانی فوق‌العاده‌ای برای عفونت‌های پوستی موضعی دارد. این روغن یکی از مفیدترین روغن‌های دارویی است که عوامل میکروبی در سطح پوست را از بین می‌برد. به‌علاوه، یکی دیگر از خواص آن مقابله با قارچ‌های پوستی است که باعث قرمزی و خارش پوست می‌شوند. روغن درخت چای همچنین با خشک‌کردن جوش‌ها، روند بهبود جوش را تسریع می‌کند.

 روش استفاده از روغن درخت چای

 پنبه را به داخل ظرف حاوی روغن درخت چای غوطه‌ور کنید و در محل موردنظر بمالید. اجازه دهید به مدت 15 تا 20 دقیقه بر روی پوست شما باقی بماند و سپس پوست خود را بشویید. همچنین می‌توانید چند قطره از روغن درخت چای را با یک قاشق ژل آلوئه‌ورا مخلوط‌کنید. ترکیب موردنظر را بر روی جوش‌ها و سایر نواحی ملتهب پوست بمالید و پس از گذشت ۲۰ دقیقه صورت خود را بشویید. لازم به ذکر است که در صورت حساس بودن پوست، نباید از این روغن استفاده کنید. 

خیار

خیار با ترکیب‌های ضدالتهابی خود به دفع مواد اضافی از بدن و رفع حساسیت‌های پوستی کمک می‌کند. این میوه حاوی پتاسیم و منبعی عالی برای ویتامین‌های A، C و E است. به‌علاوه خیار با خواص خنک‌کنندگی پوست، درمانی مؤثر برای آن قلمداد می‌شود. آب خیار نیز در کاهش التهاب پوستی نقش بسزایی دارد، به‌طوری‌که با قرار دادن خیار بر روی پوست آفتاب‌سوخته، از میزان حساسیت و ورم آن کاسته می‌شود.

 روش استفاده از خیار

 ابتدا خیار خردشده را به مدت 60 دقیقه در ظرف محتوی آب قرار دهید. پس از انتقال مواد درون خیار نظیر ویتامین A، پتاسیم و کلروفیل به آب، می‌توانید از آن برای نوشیدن و یا شستن صورت بهره ببرید. همچنین ماسک خیار یکی از بهترین ماسک‌های صورت به شمار می‌رود که دارای خواص پاک‌کنندگی و خنک‌کنندگی است. این ماسک را باید به مدت ۱۵ دقیقه روی صورت قرار دهید تا علاوه بر از بین بردن آلودگی‌ها از منافذ پوست، سبب شادابی آن نیز شود.

 روغن‌زیتون

روغن‌زیتون سرشار از ویتامین‌های A و E ، آنتی‌اکسیدان‌های قوی و آهن است. این روغن با مرطوب کردن پوست شما، منافذ را تمیز کرده و به ترمیم جای جوش کمک می‌کند.

 روش استفاده از روغن‌زیتون

 با استفاده از مقداری روغن‌زیتون، پوست خود را به شکل دورانی ماساژ دهید. این ماساژ باید تا زمانی ادامه یابد که روغن جذب پوست شود. سپس یک حوله تمیز را به آب‌گرم آغشته کنید و روی پوست صورت خود قرار دهید تا بخار به پوست منتقل شود. چربی اضافی را به‌آرامی از روی پوست بردارید. پس از گذشت چند دقیقه می‌توانید صورتتان را با آب بشویید.

بخور

 بخور یکی از روش‌های مؤثر جهت پاک کردن پوست و باز کردن منافذ آن است. همچنین در روش بخور دادن، مواد زائد نظیر آلودگی‌ها، چربی‌ها و سلول‌های شاخی از سطح پوست خارج می‌شوند.

روش استفاده از بخور

 بخور آب، به‌عنوان کاربردی‌ترین انواع بخور محسوب می‌شود. در این روش، ابتدا داخل یک ظرف، آب داغ بریزید، سپس صورت خود را در معرض بخارآب قرار دهید. دقت کنید بخار باعث سوختگی پوست شما نشود. لازم به ذکر است که باید بخور را به مدت 30 دقیقه انجام دهید تا سطح پوست شما به‌طور کامل تمیز و مرطوب شود.

درمان جوش صورت با بخور

درمان انواع جوش صورت و بدن

پیدایش و شدت جوش به مجموعه‌ای از عوامل بستگی دارد، ازجمله مهم‌ترین این عوامل ژنتیک، میکروب‌ها، نوع غذا، مشکلات روحی و روانی، مصرف بعضی از داروها، عملکرد هورمون‌ها، سرعت طبیعی سیستم تجدید پوست و غیره است. در این میان، چنانچه از جوش‌های صورت خود در عذابید، برای درمان و مقابله با آن‌ها می‌توانید از طب سنتی و روش‌های گیاهی استفاده کنید.

به‌کارگیری این روش‌ها در کنار توصیه‌های بهداشتی ساده نظیر شستشوی روزانه صورت، رژیم غذایی سالم و مصرف آب، داشتن فعالیت‌های ورزشی مداوم و خواب کافی، علاوه بر رفع جوش‌ها، سبب می‌شود تا جوش‌های جدید بر روی صورت شما فرصت ظهور نیابند.

ماسک صورت برای درمان جای جوش

جوش یا آکنه، ضایعه‌ای پوستی‌ است که به دلایل مختلفی ممکن است روی پوست شما ظاهر شود! جوش‌ها باید به‌مرور درمان شوند تا از تشدید و به‌جای ماندن جای آن‌ها جلوگیری شود. از بین بردن جای جوش، دغدغه بسیاری افراد و به‌خصوص جوانانی است که بیشتر دچار این مشکل می‌شوند. در ادامه می‌خواهیم چند ماسک صورت برای درمان جای جوش ذکر کنیم. با ما همراه باشید.

ماسک‌های طبیعی برای جوش صورت

در این بخش به معرفی انواع یا روش تهیه گونه‌های مختلف ماسک جای جوش می‌پردازیم.

ماسک جای جوش با آب لیموترش

این ماسک به درمان جای جوش‌های تیره بسیار کمک می‌کند. آب‌لیموی تازه دارای ماده‌ای به نام هیدروکسی اسید است که در بسیاری از کرم‌های درمان جای جوش استفاده می‌شود. آب‌لیمو همچنین خاصیت آنتی‌باکتریال و روشن‌کنندگی پوست دارد. برای تهیه این ماسک به روش زیر عمل کنید:

آب ‌لیموی تازه را با فشردن لیمو بگیرید و به کمک پنبه روی جوش‌ها بمالید. بعد از حدود نیم ساعت، صورت خود را با آب سرد بشویید. اگر با استفاده از آب‌لیمو پوست شما دچار سوزش شد، صورت خود را همان لحظه بشویید. می‌توانید مقداری نمک دریا را نیز به آب‌لیمو بیفزایید.

ماسک جای جوش با جوش‌شیرین

جوش‌شیرین دارای خاصیت لایه‌برداری است. بنابراین با ساییدن بافت صورت در نقاط تیره، موجبات از بین رفتن جای جوش را فراهم می‌کند. برای تهیه این ماسک اینگونه عمل کنید:

دو تا سه قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین را با کمی آب مخلوط کنید و هم بزنید. یک خمیر از بی‌کربنات سدیم به دست می‌آید. خمیر را روی جای جوش بمالید. پس از گذشت چند دقیقه و خشک شدن خمیر، می‌توانید صورت خود را با آب سرد بشویید.

عسل یک ماسک طبیعی

عسل یکی دیگر از انواع ماسک صورت برای درمان جای جوش است. عسل دارای خواص ضد باکتریایی بوده و برای درمان انواع بسیاری از ناراحتی‌های پوستی ازجمله جای جوش مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای درمان جای جوش با ماسک عسل، به روش زیر عمل کنید:

مقداری عسل را روی جوش‌ها بمالید. پس از گذشت ده دقیقه می‌توانید پوست خود را با آب سرد بشویید. برای نتیجه بهتر می‌توانید هفته‌ای دو بار از این ماسک برای صورت استفاده کنید.

از دیگر موادی که هرکدام به‌تنهایی می‌توانند ماسک مناسبی برای درمان جای جوش باشند می‌توان به آب خیار، آلوئه‌ورا، گلاب، زردچوبه و … اشاره کرد.

ساخت چند ماسک برای درمان جای جوش صورت

در این بخش به روش درمان جای جوش با ماسک‌های طبیعی که از ترکیب چند ماده تهیه می‌شوند، می‌پردازیم.

ماسک چای سبز، عسل، لیمو، شکر

برای تهیه این ماسک شما به مواد زیر نیاز دارید.

  • چای سبز، یک قاشق غذاخوری یا یک عدد کیسه‌ای
  • عسل، یک قاشق غذاخوری
  • آب‌لیمو، یک قاشق چای‌خوری
  • شکر، سه قاشق چای‌خوری

تمام مواد را باهم مخلوط کنید و روی تمام صورت خود به‌جز ابروها، چشم‌ها و دهان بمالید. به مدت 1 تا 2 دقیقه خوب ماساژ دهید. پس از 10 تا 15 دقیقه، صورت خود را با آب گرم بشویید.

ماسک طبیعی جوش‌شیرین،‌ عسل، روغن نارگیل یا زیتون

درمان جای جوش با ماسک ترکیبی جوش‌شیرین، عسل و روغن نارگیل یا زیتون نیز امکان‌پذیر است.

  • یک قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین
  • یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی
  • یک قاشق چای‌خوری روغن نارگیل یا زیتون

مواد مذکور را مخلوط کنید و به مدت 1 تا 2 دقیقه این مواد را روی صورت خود به‌آرامی و با چرخش‌های دایره‌ای ماساژ دهید. پس از 10 تا 15 دقیقه، صورت خود را با آب گرم شستشو دهید.

ماسک طبیعی ماست، آرد برنج و زردچوبه

برای تهیه این ماسک شما به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • ماست ساده، 3 قاشق غذاخوری
  • آرد برنج، 2 قاشق چای‌خوری
  • پودر زردچوبه، یک قاشق چای‌خوری

ماست را در کاسه بریزید. زردچوبه و آرد برنج را به آن اضافه کنید و هم بزنید. ماسک را به کمک یک قلم‌مو یا دست، بر روی صورت خود بمالید. به مدت 15 تا 20 دقیقه به ماسک فرصت دهید تا به‌خوبی جذب پوست شود. حال می‌توانید صورت خود را با آب سرد بشویید.

برای نتیجه بهتر، این ماسک جای جوش را می‌توانید دو تا سه بار در هفته استفاده کنید.

جای جوش صورت

درمان جوش صورت با ماسک

در این مقاله سعی کردیم به انواع ساده‌ای از ماسک صورت برای درمان جای جوش که ساخت یا دسترسی آن‌ها در خانه‌ها بیشتر است بپردازیم. شما می‌توانید برای درمان یا جلوگیری از بروز آکنه، در کنار ماسک‌های طبیعی کارهای دیگری نیز انجام دهید. برای مثال می‌توانید سرکه سیب یا لبنیات دارای پروبیوتیک میل کنید! درمان‌های قطعی بسیار دیگری همچون لیزر، لایه‌برداری و … نیز وجود دارند که نتیجه سریع‌تری را نیز در پی خواهند داشت! اما یقیناً نیازمند هزینه به‌مراتب بالاتری نسبت به ماسک‌های طبیعی هستند!

از اینکه تا انتهای این مطلب با ما در مجله پروماگ همراه بودید از شما متشکرم.

بیشتر بخوانید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا