دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

سلامتمد و زیبایی

چگونه می توانیم ناخن های زیبا و سالم داشته باشیم ؟

ساختار ناخن های دست و پای انسان

ناخن عضوی است از جنس کراتین که به صورت صفحاتی شاخی در انتهای انگشتان دست و پا قرار دارد. در زیر صفحه کراتینه طبقه مالپیکی یا زاینده اپیدرم به همراه درم بستر ناخن را ایجاد می کنند. در قسمت انتهای آن در محل ارتباط ناخن به پوست انگشت هلال سفیدی وجود دارد که ماهک نام گرفته و پس از ماهک ریشه ناخن که به زیر پوست رفته قرار دارد. ناخن ها در واقع بعنوان یک محافظ در انتهای انگشتان دست و پا رشد می کنند.

ناخن ها فاقد رگ خونی و رگ عصبی هستن به همین دلیل ما می توانیم بدون احساس درد آنها را کوتاه کنیم. رشد ناخن ناشی از تقسیم سلول ها است که از انتها به جلو باعث رشد آن می شود. ناخنهای دست تقریباً دو برابر سریعتراز ناخن های پا رشد می کنند. که تقریباً هر 15 تا 20 روز یکبار نیاز به کوتاه کردن و سوهان زدن دارند.

رشد کامل یک ناخن دست انسان از محل ریشه تقریباً شش ماه طول می کشد.

ساختار ناخن انسان

علل تغییر شکل ناخن های دست و پاها

یکی از دلایل تغییر شکل ناخن ها جویدن مکرر ناخنها و یا ضربات فیزیکی هستند که باعث تغییر شکل و حالات غیر طبیعی آنها می شوند.

رژیم غذایی نامتعادل و فقر غذایی و یا بیماریهایی که باعث سوء تغذیه می شوند می تواند در سلامت و زیبایی ناخنها تاثیر بگذارند.

کم خونی و یا تغییر و نقص در خونرسانی به ناخنها باعث تغییر شکل و شکنندگی آنها می شود. عفونتهای قارچی و میکروبی و بیماریهای پوستی نیز باعث تغییر شکل در ساختار ناخنها می شوند.

ناخن های تغییر شکل یافته

چرا ناخن های بعضی ها زودتر می شکند ؟

ناخنها بمنظور محافظت و زیبایی به صورت صفحاتی شاخی در انتهای انگشتان دست و پا وجود دارند. در بعضی از افراد بدلیل ضعف ساختاری، ناخن محکم نمی باشد و سریع می شکند، این مشکل دلایل متفاوتی دارد که یکی از شایعترین علل آن کمبود آهن است. علاوه بر این بیماریهایی مانند کم کاری و یا پرکاری تیروئید نیز می تواند علت این ضعف باشد.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را حتماً مطالعه کنید : اسکراب بدن چیست و چه فوایدی دارد ؟

شستشوی مکرر دستها با مواد شوینده قوی نیز یکی دیگر از دلایل شکنندگی ناخنها است. البته گاهی علت زودشکنی آنها می تواند ناشی از اگزما باشد، که در این مورد درمان دارویی لازم است.

استفاده از دستکش مناسب در این گونه موارد الزامی است و لازمست پس از هر شستشو حتماً از کرمهای مرطوب کننده و چرب کننده استفاده کنید.

ناخن های شکننده

چگونه می توانیم ناخن های سالم و زیبا داشته باشیم ؟

  • ناخن های دست و پا در حال رشد هستند برای جلوگیری از شکستن و ترک برداشتن ناخنها و همچنین حفظ سلامتی و زیبایی آنها هفته ای یکبار باید ناخن ها کوتاه و مرتب شوند. ( مانیکور و پدیکور)
  • استفاده از دستکش مناسب در هنگام کار و شستشو با مواد شوینده را حتماً مد نظر داشته باشید.
  • بطور مرتب ناخنهای خود را با روغن های گیاهی طبیعی و یا کرم مناسب چرب کنید.
  • استفاده ابزاری از ناخنها ممنوع، باز کردن درب قوطی، شکستن پسته و چیزهای سخت را با ابزار مناسب آن انجام دهید نه با ناخنهای دست.
  • برای جلوگیری از خشکی ناخنها ناشی از سرما همیشه در زمستان دستکش بپوشید.
  • استفاده از ویتامین B ( بیوتین) باعث استحکام ناخنها شده و برضخامت آنها می افزاید و از شکستن و ترک برداشتن آنها نیز جلوگیری می کند.
  • رعایت بهداشت دست ها بسیار مهم است ولی اگر ناخنهای شکننده ای دارید سعی کنید زیاد دستهای خود را نشویید، و در صورت اجبار پس از هر بار شستشو دست های خود را حتماً مرطوب کنید.
  • استفاده از لاک بدلیل داشتن استون که می تواند رطوبت ناخنها را بگیرد در افرادی که دارای ناخنهای شکننده هستند تا حد امکان محدود شود.
  • داشتن تغذیه و رژیم غذایی مناسب نیز اثرات مثبتی بر سلامت ناخنها دارد. مصرف بادام زمینی، تخم مرغ، ماهی، سویا، هویج و کرفس را در برنامه غذایی خود قرار دهید.
  • برای افزایش استحکام ناخن های خود گاهی آنها را در محلول سرکه فرو ببرید. نمک یک ماده موثر بر استحکام ناخنها است. یک قاشق نمک را در یک لیوان آب بریزید و چند دقیقه ناخنها را در این محلول فرو ببرید. سعی کنید در هفته چند بار این کار را انجام دهید تا استحکام ناخنها افزایش یابد.

ناخن های زیبا

نقاط سفید روی ناخنها چه هستند ؟

شاید شما هم نقاط یا خطوط سفید روی ناخنهای خود را دیده باشید این نقاط و یا خطوط در اثر عوامل مختلفی مانند عفونت قارچی، ضربه و یا نارسایی کبدی ایجاد می شوند. عفونت قارچی ناخن معمولاً چند ناخن را درگیر می کند و سطح صاف و صیقلی آنها را از بین می برد و برای درمان آن باید به پزشک پوست مراجعه نمایید.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را حتماً مطالعه کنید : عمل اصلاح عیوب چانه جنیوپلاستی چیست ؟

یکی دیگر از دلایل ایجاد نقطه یا نوارهای سفید رنگ روی ناخنها ضربه است که این نقاط ناشی از ضربه خود به خود بر طرف می شوند و احتیاج به درمان خاصی ندارند. ناخنهای قاشقی شکل در اثر عواملی مثل کم خونی، فقرآهن، پرکاری و کم کاری غده تیروئید بوجود می آیند که با اصلاح عامل ایجاد کننده مشکلات ناخن نیز بر طرف می گردد.

مراقبت از ناخن ها برای مرد و زن الزامی است

برای داشتن ناخن های زیبا مراقبت از آنها به طور مرتب برای مرد و زن الزامی است. تمیزی ، زیبای و سلامت ناخنها در گروه مراقبت صحیح از آنهاست. گاهی ناخنها بسیار نرم و شکننده شده و حالت آنها غیر طبیعی می شود. در بعضی از افراد سطح ناخن ها لایه لایه شده و ناخن از وسط ترک بر می دارد. این عارضه اکثرا به دنبال خشکی بیش از حد صفحه کراتینه ناخن ایجاد می شود. درمان آن طولانی مدت بوده ولی نتایج آن بسیار خوب است. شما می توانید در روز یک یا دوبار از ترکیب مساوی روغن های اوسرین و لانولین استفاده نموده و سپس پس از استفاده از این ترکیب ناخنها را با دستکش های پلاستیکی بپوشانید. البته پرهیز از تماس مکرر با آب گرم و شوینده های قوی می تواند کمک بسیاری به درمان این مشکل نماید.

درمان ناخنهای خشک و ترک خورده و شکننده

در بعضی از افراد به علت کمبود ویتامین ها و فقر غذایی، استفاده از مواد شوینده قوی باعث ایجاد ناخنهای شکننده و ترک خورده می شوند. جهت درمان این مشکل باید به چند مورد دقت کرد :

در هنگام شستشو با شوینده ها از دستکش استفاده کنید. مقدار کمی از روغن گیاهی در دسترس مانند روغن زیتون یا نارگیل ، روغن جوانه گندم ، روغن بادام و …. را با حرارت ملایم گرم کنید و ناخن ها را به مدت 10 – 5 دقیقه در آن قرار دهید. این کار باعث نرمی کوتیکول ها و پوست اطراف آنها می شود. تکرار این عمل باعث درمان ناخنهای خشک و ترک خورده خواهد شد.

لوسیون جلوگیری کننده از شکنندگی ناخن ها

  1. آب لیمو ترش 1 ق . غ
  2.  ید سفید 1 ق ، غ

آب لیمو ترش و ید سفید را در یک ظرف شیشه ای ریخته و خوب هم بزنید در ظرف را بسته و روزانه چندبار این مخلوط را با پنبه بر روی ناخن ها بمالید. پس از چند هفته شکنندگی ناخن ها برطرف شده و ناخنها شفاف و محکم به نظر می رسند.

از شما همراه همیشگی مجله آنلاین پروماگ سپاسگزاریم که ما را تا انتهای این مقاله همراهی نمودید. امیدواریم این مطلب مورد استفاده شما قرار بگیرد. لطفاً نظرات خود را برای ما ارسال فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا