دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزش

خرید لوازم تحریر ؛ نکات مهم در زمینه انتخاب و خرید لوازم تحریر …

ماه مهر، با مدرسه و خرید لوازم تحریر و ابزار نوشتن عجین شده است. تنوع جنس و محصولات تحریر در بازار و نوسان قیمت‌ها، باعث سردرگمی بیشتر والدین و خانواده‌ها شده است. با توجه به شروع و بازگشایی مدارس، بر آنیم در این محتوا، به نکاتی که در خرید لوازم تحریر باید مد نظر قرار دهید اشاره کنیم، تا هم از نظر اقتصادی خرید به صرفه‌تری داشته باشید و هم راحتی فرزندتان را فراهم آورید. در ادامه همراه وب‌سایت پروماگ باشید:

نکات مهم در خرید لوازم تحریر

نکات مهم در خرید لوازم تحریر

  • لیست خرید تهیه کنید:

قبل از رفتن به فروشگاه و خرید لوازم تحریر ، لیست اجناسی که مورد نیازتان است را تهیه کنید. تهیه یک لیست کامل و متناسب با نیاز دانش‌آموز، از دوباره‌کاری جلوگیری می‌کند و لازم نیست در هفته‌های اول مهر ماه، دائما در مسیر خانه و فروشگاه لواز‌م تحریر باشید.

  • از لوازم با کیفیت استفاده کنید:

دانش‌آموزان به مدرسه و دبستان می‌روند تا درس بخوانند و علم بیاموزند و نباید وقت آن‌ها با تراشیدن مداد یا پاره شدن دفتر گرفته شود. بنابراین لازم است از لوازم تحریر باکیفیت و متناسب با نیاز کودکتان استفاده کنید تا او راحت‌تر بتواند تکالیف‌اش را به انجام برساند.

هدف از محصولات باکیفیت، بالا بودن قیمت‌شان نیست! اگر تصورتان بر این اساس است که هر وسیله‌ای که قیمت بیشتری دارد، لزوما کیفیت بهتری نیز دارد، بهتر است دیدگاه‌تان را عوض کنید.

 بسیاری از برند‌های لوازم تحریر، از تصاویر و اشکال فانتزی و کارتونی که مورد پسند و توجه کودکان است استفاده می‌کنند و به همین دلیل، محصول خود را با قیمت بیشتری می‌فروشند. بنابراین به کیفیت، بیش از زرق و برق ظاهری محصول توجه کنید.

  • لوازم تحریر را متناسب با نیاز کودک خود بخرید:

موضوع را پیچیده نکنید، بسیاری از دانش‌آموزان به چیزهایی فراتر از میزان استاندارد نیاز ندارند. به عنوان مثال، وجود یک جعبه مداد رنگی 12 رنگ استاندارد و باکیفیت، نیاز دانش‌آموزان دوره‌ی ابتدایی را رفع می‌نماید. پس بی‌دلیل به دنبال انواع 24 رنگی و 36 رنگی یا آپشن‌های متعدد نباشید.

خرید لوازم تحریر بیش از نیاز کودک، او را سردرگم کرده و حتی ممکن است آن‌ها را گم کند، خصوصا آنکه در دروان شروع و ابتدای تحصیل خود باشد.

  • از خرید لوازم تحریر فانتزی اجتناب کنید:

لوازم تحریر در عین حال که باید برای کودک جذاب باشد، بهتر است ساده باشد تا حواس دانش‌آموز و دوستانش را پرت نکند. بهتر است از دفتر‌، جامدادی، کیف و سایر لوازم‌ ساده استفاده کنید تا علاوه بر این که باعث حواس‌پرتی کودک نشود، از نظر سایر کودکان نیز هوس‌ برانگیز نباشد. 

  • کوله پشتی دو بند‌دار بخرید:

استفاده از کوله پشتی بسیار متداول است و کمتر والدینی اقدام به خرید انواع دیگر کیف‌های مدرسه می‌کنند. کوله‌ پشتی دانش‌آموزان علاوه بر اینکه باید سنگین نباشد و قابل شست‌وشو باشد، لازم است دارای دو بند باشد تا وزن کتاب و لوازم درون کیف، به طور مساوی بر روی شانه‌های کودک تقسیم شود.

به کودک خود آموزش دهید که کوله‌پشتی را بر روی هر دو شانه‌ بیندازد.

  • کیف مدرسه باید قابل شست‌وشو باشد:

کیف و کوله پشتی دانش‌آموز باید جا دار و قابل شستشو باشد. کیف کودکتان را به گونه‌ای انتخاب کنید که کتاب‌ها و لوازم مدرسه، به راحتی در آن جا بگیرد و البته، بیش از اندازه دارای جیب و زیپ‌های متعدد نباشد تا دانش‌آموز را سردرگم کند.

کیف‌ و جامدادی را از انواع قابل شست‌وشو و پارچه‌ای انتخاب کنید تا در وقت نیاز بتوانید آن را به راحتی بشویید و در طی سال تحصیلی، مجبور به تعویض آن نباشید.

از انتخاب و خرید لوازم تحریر فانتزی و لوکس اجتناب کنید.

  • از جامدادی‌های پارچه‌ای و زیپ‌دار استفاده کنید:

جامدادی یکی از مهم‌ترین وسایل در لیست خرید لوازم تحریر دانش آموزان است. همانطور که اشاره شده استفاده از جامدادی‌های پارچه‌ای قابل شست‌وشو، کار شما را برای نظافت و پاکیزگی وسایل کودک آسان‌ می‌کند. جامدادی‌های چوبی، فلزی، پلاستیکی و یا غیره، علاوه بر اینکه قابل شستشو نیستند، باعث ایجاد سروصدا در کیف دانش‌آموز شده و کوله‌پشتی او را نیز سنگین‌تر می‌کنند.

نکاتی برای انتخاب و خرید دفتر مدرسه:

انواع دفترهای مشق یک خط، نقاشی، دو خط و غیره، جزء جدایی ناپذیر پروسه خرید لوازم تحریر هستند.

برای هر درسی که نیاز به دفتر دارد، دفتری جداگانه و متناسب با نیاز او بخرید. برگه‌های دفتر هر چه ضخیم‌تر و سفید‌تر باشند، کیفیت آن بیشتر است.

چنانچه تعداد برگه‌های دفتر کمتر از نیاز دانش‌آموز باشد، باید در نیمه‌ی سال، یک دفتر جدید برای او بخرید و اگر بیش از نیاز او باشد، باعث سنگین‌تر شدن کیف او شده و مابقی آن اسراف می‌شود. بهترین کار این است که خرید دفتر را موکول به زمانی کنید که دانش‌آموز به مدرسه می‌رود و معلم او نیاز واقعی کودک را مشخص می‌کند.

در انتخاب جلد دفتر، از طرح‌های مختلف یا رنگ‌های متنوع استفاده کنید تا دانش‌آموز بداند هر دفتر مربوط به چه درسی است. طرح و شکل دفتر، بهتر است ساده باشد تا حواس کودک را پرت نکند.

سختی جلد دفتر، عامل مهمی در ماندگاری آن است. جلد‌های دفتر در انواع پارچه‌ای، چرمی، پلاستیکی، مقوایی و کاغذی داشته باشند که هر کدام مزایا و معایت خاص خود را دارند. بهترین جلد دفتر که مقاومت خوبی دارد و وزن آن نیز سنگین نیست، جلدهای پلاستیکی است. جلد‌های مقوایی وزن زیادی دارند و جلدهای کاغذی یا پارچه‌ای به راحتی کثیف یا پاره می‌شوند. دفاتر جلد چرمی، چنانچه سنگین نباشند، گزینه‌ی خوبی برای دفتر دانش‌آموزان هستند.

امروزه استفاده از دفترهای سیمی بسیار متداول هستند و کار دانش‌آموز را راحت‌تر می‌نمایند. با این وجود دانش‌آموزان کلاس اولی بهتر است از دفترهای سیمی استفاده نکنند، زیرا ممکن است کاغذ در زیر دست آن‌ها لیز بخورد.

در انتخاب دفتر، به ضخامت کاغذ، کیفیت کاغذ و نوع خط‌کشی آن توجه کنید که منطبق بر نیاز دانش‌آموز باشد. پیشنهاد می‌دهیم در انتخاب دفتر، تعداد، سایز و نوع صحافی آن با معلم کودک‌تان مشورت کنید.

  • بهترین جلد کتاب:

جلد‌های چسبی آماده، بهترین نوع جلد برای کتاب دانش‌آموزان است. این جلد‌ها علاوه بر اینکه ضد آب هستند، نحوه‌ی کار راحتی دارند و به دلیل شفاف بودن، جلد کتاب را به راحتی نشان می‌دهند.

از پوشاندن جلد کتاب با انواع کاغذ ‌کادو یا جلد‌های طرح‌دار اجتناب کنید.

  • انتخاب مداد سیاه و مدادرنگی :

دانش‌آموزان ابتدایی دوره اول، بهتر است از مداد به جای مداد نوکی یا اتود استفاده کنند. مداد انتخابی باید مشکی و روان باشد. از خرید انواع مداد‌هایی که مغزی سفت و خشک دارند اجتناب کنید زیرا باعث فشار آوردن به مچ دست و انگشتان کودک می‌شود.

مدادهایی که از جنس چوب ساخته شده‌اند نسبت به مداد‌های روزنامه‌ای ارجحیت دارند، زیرا راحت‌تر تراشیده می‌شوند. همچنین لازم است نوک مداد زیادی نرم و چرب نباشد تا به راحتی‌ نشکند و یا زود تمام نشود.

مداد سیاه و یا مداد‌های رنگی که برای کودک انتخاب می‌کند باید قطری متناسب با انگشتان دست کودک داشته باشد. به عنوان مثال، کودکان پیش‌دبستانی یا سال‌ اول دبستان، بهتر است از مداد‌رنگی و مداد‌های سه‌گوش که قطر بیشتری دارند استفاده کنند تا فشار کمتری به دست آن‌ها وارد آید.

  • نکات مهم در انتخاب خودکار :

خودکار‌های روان و ضخیم‌نوشت بخرید و حتما از انواعی تهیه کنید که درپوش داشته باشند تا مایع درون آن، به درون کیف و جامدادی کودک نشت نکند.

وزن خودکار بهتر است متعادل باشد، بنابراین باید از خرید خودکارهای فلزی سنگین اجتناب کنید زیرا باعث خستگی دست دانش‌آموز می‌شود. همچنین خودکار اگر بیش از اندازه سبک باشد، دست‌خط کودک را خراب می‌کند.

اگر کودک شما هنگام نوشتن فشار زیادی به خودکار و دست خود وارد می‌آورد، از خودکار‌های سه‌گوش که پوشش پلاستیکی قسمتی از آن را پوشانده استفاده کنید.

  • نکات مهم در خرید مدادتراش :

تراش تیز و پلاستیکی بخرید تا وزن کمتری داشته باشد. به غیر از آن، یک تراش رومیزی نیز تهیه کنید و مداد‌های کودک را در خانه با آن بتراشید.

در صورت امکان پیشنهاد می‌دهیم یک قوطی پلاستیکی کوچک در کیف  دانش‌آموز بگذارید تا او تراشه‌های مداد را درون آن بریزد و یا از تراش‌های محفظه‌دار کوچک استفاده کنید.

  • نکات مهم در انتخاب پاک‌کن :

پاک‌کن یکی از اجزای مهم لیست خرید لوازم تحریر برای دانش‌آموزان است. پاک‌کن نه باید آنقدر سفت باشد که کاغذ را پاره کند و نه آنقدر نرم باشد که خرد و تکه‌تکه شود.

در خرید پاک‌کن از انواع باکیفیت استفاده کنید و مطمئن باشید بو و رنگ و مواد بکار رفته در آن، برای کودک ایجاد حساسیت نمی‌کند. همچنین سایز پاک‌کن بهتر است متوسط یا نسبتا بزرگ باشد تا گم نشود و دانش‌آموز بتواند آن را به راحتی پیدا کند.

  • خرید ماژیک و مداد شمعی :

مداد شمعی و ماژیک از جمله لوازم مورد نیاز برای مدارس نیستند، این محصولات معمولا در دوران پیش از دبستان، مورد استفاده قرار می‌گیرند و ممکن است در لیست خرید لوازم تحریر کودکان دبستانی یا پیش از دبستانی قرار بگیرند.

نکته‌ی مهمی که در خرید ماژیک و مدادشمعی باید مد نظر قرار دهید، متناسب بودن آن با سن کودک شماست. مداد شمعی‌ و ماژیک معمولا آلرژی‌زا هستند و لازم است از انواعی استفاده کنید که متناسب با سن کودکان پیش از دبستان ساخته شده و از استاندارد بودن آن اطمینان دارید.

مداد شمعی‌های ماتیکی که به وسیله‌ی پوشش پلاستیکی ( نه کاغذی ) پوشانده شده‌اند، نسبت به انواعی که به وسیله‌ی کاغذ پوشانده شده‌اند، ارجحیت دارند.

سر ماژیک هر چه پهن‌تر و سفت‌تر باشد، نسبت به انواع نازک‌تر آن بهتر است.

در استفاده از مدادشمعی و ماژیک، لازم است قبل از خرید، نحوه‌ی استفاده از آن را به کودک خود آموزش دهید. به عنوان مثال، باید بداند که بعد از استفاده حتما باید دستان خود را با آب و صابون بشوید. مدادشمعی و ماژیک را نباید در دهان خود کند و یا نباید دستان آلوده به آن‌ها، چشم خود را لمس کند.

نکته‌ی مهمی که باید متذکر شویم این است که مداد شمعی‌ به شرط آنکه استاندارد و باکیفیت باشد، بهترین ابزار برای نقاشی کودکان در سنین پیش از دبستان است. برای اطلاعات بیشتر این مقاله را بخوانید:

نقاشی کودکان و دنیایی گسترده تر از آنچه در ذهن شما وجود دارد….

خرید لوازم تحریر ، پروسه‌ای جذاب و در عین حال مملو از ریره‌کاری است.

  • نکاتی در انتخاب خط‌کش و گونیا :

بهترین خط‌کش برای کودکان، خط‌کش‌های سبک چوبی یا ژله‌ای است. عدد‌های نوشته شده بر روی خط‌کش باید واضح و پررنگ باشند تا کودک برای خواندن آن دچار اشتباه نشود. اگر کودک شما در سنین بزرگتری است می‌توانید از انواع خط‌کش‌های فلزی نیز استفاده کنید. این نوع از خط‌کش‌ها چندین سال برای فرزند شما قابل استفاده است و لبه‌ها و شماره‌های آن خراب یا پاک نمی‌شود.

گونیا و نقاله، نیز تابع همان نکاتی است که در بالا گفته شد. هر نوع خط‌کش، گونیا یا نقاله که می‌خرید بهتر است شیشه‌ای نباشد زیرا به زودی می‌شکنند.

  • انتخاب و خرید ظرف غذا و ظرف آب:

امروزه ظرف غذا و ظرف آب، جای خود را در لیست خرید لوازم تحریر باز کرده‌اند و در انتخاب و خرید آن‌ها،‌ لازم است به نکات زیر توجه کنید:

از قمقمه‌های فلزی استیل سبک و کوچک به عنوان ظرف آب دانش‌آموز استفاده کنید. جنس قمقمه چنانچه از پلاستیک باکیفیت و مرغوب باشد، می‌تواند گزینه‌ی دیگری برای شما باشد، اما از خرید قمقمه‌های پلاستیکی بی‌کیفیت یا بطری‌های آب‌ معدنی خودداری کنید زیرا مواد سمی آن به درون آب نشت می‌کند.

ظرف غذای دانش‌آموز بهتر است دارای چند قسمت باشد. تعداد طبقات و بزرگی کوچکی ظرف غذا یا همان ظرف چاشت، بستگی به میزان ساعتی دارد که کودک در مدرسه حضور دارد. دانش‌آموزان دوران ابتدایی معمولا ساعت کمتری در مدرسه هستند، بنابراین ظر‌ف غذای کوچک و چند قسمتی کافی است. جنس ظرف بهتر است پلاستیکی باکیفیت یا استیل باشد. اگر غذای داغ درون ظرف می‌ریزید، ظرف غذا حتما باید فلزی باشد.

از خرید ظرف‌های شیشه‌ای و قابل شکستن اجتناب کنید. ظرف غذا بهتر است مربع یا مستطیل باشد. ظرف‌های غذای دایره‌ای شکل، جای بیشتری در کیف کودک اشغال می‌کنند.

 از چفت شدن و بسته شدن درب ظرف غذای کودک اطمینان داشته باشید و نوعی را انتخاب کنید که علاوه بر این که به راحتی باز و بسته می‌شود، از نظر باز و بسته شدن، ایمن باشد.

پیشنهاد می‌دهیم یک کیسه‌ی کوچک پارچه‌ای برای کودک تهیه کنید و لقمه یا ساندویچ آن را درون آن بگذارید تا به این طریق از استفاده‌ی بی‌رویه پلاستیک اجتناب کرده باشید.

سخن پایانی:

هر نوع لوازم تحریر که برای کودک خود انتخاب می‌کنید و می‌خرید، بهتر است ساده باشد تا توجه دیگر کودکان را جلب نکند. در نظر داشته باشید که مدرسه یک مکان عمومی است و هر دانش‌آموزی با هر طبقه اجتماعی و اقتصادی به درون آن پا می‌گذارد. بنابراین باید به گونه‌ای لوازم تحریر بخرید که باعث حسرت و غصه خوردن دیگر دانش‌آموزان نشود.

در انتخاب و خرید لوازم تحریر ، هرچه از محصولات باکیفیت‌تر استفاده کنید، آسودگی فرزند شما بیشتر خواهد بود، با این وجود به دلیل احتمال گم کردن لوازم، بهتر است از خرید لوازم تحریر گران‌قیمت نیز اجتناب کنید.

نیاز دانش‌آموز و در نهایت مشورت با معلم، لیست خرید شما را کامل می‌کند، بنابراین بهتر است تا بازگشایی مدارس در روز اول مهر صبر کنید.

سیما گودرزی هستم. امیدوارم مطالب گفته شده در این مقاله برایتان سودمند و مفید واقع شود. با آرزوی موفقیت برای تمام دانش‌آموزان ایران‌زمین….

مطالب مرتبط را در پروماگ بخوانید:

پاسخگویی به سوالات کودکان ؛ چگونه به سوالات عجیب کودکان پاسخ بدهیم؟

مهارت دست‌ورزی در کودکان ؛ بازی‌هایی برای تقویت عضلات دست و چشم کودک…

اریگامی برای کودکان ؛ پانزده فایده شگفت‌انگیز اریگامی یا کاغذ و تا ….

هوش هیجانی کودک و تاثیرات آن بر روند رشد احساسی و اجتماعی کودک…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا