دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزش

زندگی اسلایسی در شبکه های اجتماعی در تقابل با زندگی های واقعی …!!!

زندگی بخش های زیادی دارد. ما در طول مسیر تولد تا مرگ، اندوه و شادی را به صورت پراکنده و پر تکرار تجربه کرده ایم و در آینده نیز تجربه خواهیم کرد. اگر بخواهیم منصفانه زندگی مان را تا امروز مورد  قضاوت قرار دهیم، باید بگوییم لحظات زیادی از زندگی را خندیده ایم؛ خنده هایی از ته قلب که اگر چه شیرین بودند اما چندان دوامی نداشتند و ما برای فراموش نشدنشان دست به دامن دوربین های عکاسی شدیم! و در مقابل غم های بسیاری را نیز تجربه کرده ایم که اگر چه آن ها هم ناپایدار بودند اما ما را در چنان اندوهی فرو بردند که نخواستیم آن ها را ثبت کنیم و از به یاد آوری شان دوباره مکدر شویم! زندگی چیزی جز تجربه ی غم و شادی و تقابل آن در کنار هم، نیست. همه ی ما می دانیم همان طور که شادی در گذر است، غم نیز می گذرد. امروزه با حضور پررنگ تر تکنولوژی در عرصه های مختلف زندگی، چرخه ی غم و شادی زندگی هایمان دچار اشکال شده است. شبکه های اجتماعی، با نشان دادن برش های مخصوص از زندگی اطرافیان که به زندگی اسلایسی معروف است، بلای جانمان شده اند و ما را با دغدغه های جدیدی مواجه کرده اند. این مقاله پروماگ، به زندگی اسلایسی و نقش آن در افزایش افسردگی  افراد اشاره دارد. امیدوارم ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

 

زندگی اسلایسی
شبکه های اجتماعی با نشان دادن زندگی اسلایسی دیگران، ما را در افسردگی فرو خواهد برد.

نیاکان ما درباره ی زندگی چگونه می اندیشیدند؟

با نگاهی ریز بینانه تر به زبان و ادب پارسی، می توان مشاهده کرد که نیاکان، شعرا و بزرگان سرزمینمان، نگاهی عمیق تری به چرخه ی غم و شادی در زندگی داشته اند. ضرب المثل ها، اشعار و داستان و حکمت های بسیاری را در زبان فارسی خواهید یافت که در این زمینه از گذشته برای ما به یادگار مانده است:

حافظا چون غم و شادی جهان در گذر است   بهتر آن است که من خاطر خود خوش دارم   (حافظ)

وین غم و شادی که اندر دل خطی است    پیش از آن شادی و غم، جز نقش نیست   (مولانا)

گر در غمت بمیرم شادی به روزگارت    پیوسته نیکوان را غم خورده اند و شادی  (سعدی)

ازو شادمانی و زو در نهیب   زمانی فراز ست و روزی نشیب  (فردوسی)

نیکی و بدی که در نهاد بشر است    شادی و غمی که در قضا و قدر است  ( خیام)

ز غم مباش غمین و مشو ز شادی شاد   که شادی و غم گیتی نمی کنند دوام   (پروین اعتصامی)

غم مخور، ای دل که باز ایام شادی هم رسد   هر کجا دردی ست آن را عاقبت مرهم رسد   (امیر خسرو دهلوی)

 

ابیات بالا تنها بخش کوچکی از ادبیات کهن ایران زمین است و نشان دهنده ی آن است که بزرگان ما زندگی را همواره در تقابل غم و شادی می دیده اند و آن را اینگونه توصیف کرده اند. اما اکنون ما را چه شده است که با دیدن زندگی های برش داده و نمادین دیگران، کام خود را تلخ کرده ایم؟ چگونه است که با دیدن زندگی افراد در شبکه های اجتماعی اینگونه خود را دچار ملال و افسردگی کرده ایم؟ و چرا از داشته های خود احساس لذت نمی کنیم؟

 

زندگی اسلایسی
در متون مذهبی هم به دفعات از سختی و آسایش در کنار هم یاد شده است:
فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا  پس [بدان که] با دشوارى آسانى است. سوره الشرح آیه 5

 

انسان به طور ذاتی به دیده شدن نیازمند است:

همه ی انسان ها به تایید گرفتن و جلب توجه از سوی دیگران نیازمندند و شبکه های اجتماعی بستر مناسبی را برای ارضای این وجه طبیعی در انسان به وجود آورده است. اگر چه امروز کمتر در مهمانی ها و دوره همی ها شرکت می کنیم و نمی توانیم پای خنده ها و گریه های اطرافیانمان باشیم اما به جای آن، از فرسنگ ها دور تر، زندگی اسلایسی دیگران را مشاهده می کنیم. دوستان مجازی ما از مهمانی های شیک، رستوران های لوکس و سفر های آن چنانی خود عکس می گیرند و آن را با ادبیاتی مبالغه آمیز با ما به اشتراک می گذارند و ما همواره فکر می کنیم تنها زندگی ماست که دچار ملال و اندوه می شود  و خود را غمگین تر می سازیم. 

افراد از شکست ها و ناکامی های خود در شبکه های اجتماعی چیزی نمی گویند؟

انسان ها به طور تاریخی تمایل ندارند غم ها و ضعف هایشان را به نمایش بگذارند. انسان ها از ابراز نقطه ضعف ها و ناکامی ها، احساس بی ارزشی و سر خوردگی می کنند و دوست ندارند آن را به اشتراک عمومی بگذارند. آن ها از شکست ها و رنج هایی که برای نیل به پیروزی کشیده اند، چیزی نمی گویند چرا که با بیان آن احساس دوست داشته نشدن می کنند. بنابراین سعی می کنند داشته هایشان را آشکار تر و پررنگ تر نشان دهند و ناکامی ها را بیشتر پنهان کنند.

افراد معمولا غم ها و غصه هایشان را با ما به اشتراک نمی گذارند! دعواهای خانوادگی شان را پنهان می کنند. وام ها و قرض هایشان را در تنهایی پرداخت می کنند و هیچ عکسی از آن نمی گیرند. هیچ صحبتی از حسرت هایی که می خورند و یا زجر هایی که می کشند نمی کنند و در یک کلام افراد ترجیح می دهند لحظات غمبار زندگی شان را با ما سهیم نشوند! 

 

زندگی اسلایسی
با گسترش بیشتر شبکه های اجتماعی ما کمتر احساس شادی می کنیم.

زندگی اسلایسی باعث می شود ما از داشته های خود لذت نبریم:

همه ی ما در زندگی چیزهایی داریم و در مقابل چیزهای دیگری را نداریم. ما با مشاهده زندگی اسلایسی دیگران و مقایسه ی آن با زندگی خود، دچار حسرت و ناکامی خواهیم شد. ما در دیدن زندگی اسلایسی دوستان مجازی مان، تنها همان اسلایس هایی را می بینیم که آن ها تمایل داشته اند برای ما آشکار کنند، نه آن چیزی که در واقعیت و به صورت کامل وجود دارد. ما از غم ها، درد ها و ناکامی ها و شکست هایی که خورده اند، چیزی نمی دانیم. ما از شکست ها و سختی هایی که آن ها برای موفقیت متحمل شده اند, چیزی نمی دانیم و تنها لحظه ی موفقیت آن ها را می بینم.

اگر چه همه ی انسان ها لحظات شاد بسیاری را در طول زندگی خود تجربه می کنند و تمایل دارند این لحظات را با دیگران سهیم شوند، اما آن چه شما از زندگی دوستان مجازی خود میبینید، تنها همین بخش است نه کل آن. ما تصور می کنیم زندگی عاطفی و شخصی دوستانما هیچ چالشی ندارد و آن ها را تنها از روی اسلایس هایی که به ما نمایش می دهند، قضاوت می کنیم. ما با دیدن برش های منتخب زندگی دیگران دچار خشم و اندوه می شویم چرا که حس می کنیم دیگران خوشبخت تر از ما هستند! 

دیدن زندگی اسلایسی دیگران باعث اشکال در زندگی ما می شود!

دوستان اجتماعی ما، معمولا جشن ها، هدایا، احساسات خوب، آغوش ها و بوسه های خود را نشان می دهند و اشک ها، تضاد ها، ناراحتی ها و بغض های خود را در دل خود پنهان می کنند و ما در زمان هایی که غم و اندوه را تجربه می کنیم با دیدن زندگی اسلایسی دیگران، دچار اندوه بیشتری می شویم. زمانی که از مشکلات عاطفی با همسر خود رنج می بریم، با دیدن بوسه های دیگران آه می کشیم و فکر می کنیم فقط ماییم که از فقدان روابط عاطفی ایده آل درد می کشیم. زمانی که بیمار می شویم، سفرهای سرشار از سلامتی دیگران را می بینیم. دیگر یک شاخه گل ما را عاشق نمی سازد، زیرا دسته گل های بزرگ گل سرخ دیگران را با آن مقایسه می کنیم. ما حتی نمی توانیم از دریافت هدایای کوچک ابراز خوشحالی کنیم چرا که به انگشتر های برلیان و الماس دیگران فکر می کنیم. اگر چه همه ی اینها نمادهایی از یک زندگی شیرین و زیباست اما همه ی اینها تنها بخشی ست از یک زندگی اسلایسی نه همه ی آن…

به شما پیشنهاد می دهیم این مطالب را مطالعه کنید:

بهبود رابطه زوجین ؛ با آسان ترین راهکار هایی که پروماگ پیشنهاد می دهد…

مشاجره و اختلاف نظر در بین زوجین ؛ جزء جدا نشدنی زندگی زناشویی!

چرا شبکه‌های اجتماعی شما را افسرده می‌کنند؟

 

زندگی اسلایسی
ما با دیدن زندگی دیگران غبطه می خوریم که در واقع برشی ست از یه زندگی اسلایسی…

 

سخن آخر:

زندگی اسلایسی که در شبکه های اجتماعی از افراد می بینیم ، تنها برشی از زندگی آن هاست همان بخشی که افراد تعمد دارند از زندگی خود به شما نمایش دهند. هرگز با دیدن زندگی اسلایسی دیگران خود را دچار اندوه بیشتری نکنید و این نکته را در نظر داشته باشید که تقابل غم و شادی در کنار هم مسیر زندگی را می سازد. با قطعیت به شما می گوییم که اگر دیگران زندگی بدتری از شما نداشته باشند، زندگی شادتری از شما نیز نخواهند داشت! لازم است از داشته هایتان بیشتر لذت ببرید و با دیدن شادی های نمایشی دیگران، لحظات معمولی خود را تلخ نکنید.

ازین که این محتوا را در بخش آموزش مجله آنلاین پروماگ خوانده اید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم نظرات ارزشمند خود را برای ما بنویسید.

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام من متولد 1371/2/18 هستم و تاریخ آخرین قاعدگیم ۲۱ بهمن هست برای بارداری کی اقدام کنم بچه پسر میشه؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا