دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

ورزشی

مصرف ال کارنیتین قبل ورزش سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد یا مضر است؟

مصرف ال کارنیتین قبل ورزش مضر است؟

مصرف ال کارنیتین قبل از ورزش برای چربی سوزی مفید است؟ غذایی که به‌صورت روزانه مصرف می‌کنید برای اینکه به انرژی تبدیل شود باید توسط اسیدهایی که به کارنیتین یا ال کارنیتین معروف‌اند، به بخش دیگری از بدن منتقل‌شده و سوزانده شوند. درواقع ال کارنیتین مانند خودروهای حمل سوخت، اسیدهای چرب حاصل از مواد غذایی را به داخل اندامک میتوکندری حمل می‌کند تا در آنجا به انرژی تبدیل شود. در این مقاله از مجله پروماگ به بررسی مصرف ال کارنیتین و تأثیرات آن بر ورزش و ورزشکاران می‌پردازیم.

مصرف ال کارنیتین

ال کارنیتین چیست؟

«کارنیتین» از واژه لاتین «کارنیس» به معنی گوشت گرفته‌شده است. ال کارنیتین یک نوع اسیدآمینه غیرضروری در بدن است که منجر به آزادسازی انرژی از سلول‌های چربی می‌شود.

بدن انسان به‌طورمعمول این اسیدآمینه را تولید می‌کند؛ اما بدن برخی از افراد ممکن است دچار کمبود کارنیتین شده که استفاده از قرص و شربت‌های ال کارنیتین مکمل‌هایی هستند که برای این افراد تجویز می‌شود. تولید ال کارنیتین در کبد و کلیه‌ها صورت می‌گیرد و در عضلات اسکلتی، قلب، مغز و اسپرم ذخیره می‌شود.

در اکثر باشگاه‌های ورزشی ورزشکاران حرفه‌ای با مشورت مربیان ورزشی خود به مصرف برخی مکمل‌های ورزشی و سایر مواد کمک کننده به روند ورزش روی می‌آورند. این مواد به صورت کلی مضر یا مفید نیستند. برخی از آن‌ها برای بدن مفید بوده و برخی دیگر ضررهایی را برای سلامتی به دنبال دارند. مصرف ال کارنیتین نیز از این قاعده مستثنی نیست. این ماده که اثرش را بر روی سوخت و ساز بدن می‌گذارد توسط برخی مربی‌های ورزشی و برای برای ورزشکارانی که در سلامت کامل به سر می‌برند توصیه می‌شود.

مصرف ال کارنیتین  که در طول ورزش و فعالیت ضربان قلب را افزایش می‌دهد و به سوخت و ساز بیشتر کمک می‌کند در واقع نتیجه فعالیت‌های شما را چند برابر کرده و اثرگذاری بیشتر برای ورزش به ارمغان می‌آورد. عدم مصرف این ماده به افرادی که دارای بیماری‌های قلبی هستند توصیه شده است. در واقع اگر هر نوع بیماری یا مشکل جسمی به خصوص مشکل و بیماری قلبی دارید لازم است از مصرف ال کارنیتین خودداری کنید.

مصرف ال کارنیتین در ورزش

مکانیزم فعالیت ال کارنیتین در بدن

اولین وظیفه ال کارنیتین در بدن کمک به سوخت‌وساز و تبدیل مواد غذایی به انرژی است. کمک به سوخت‌وساز چربی‌ها توسط ال کارنیتین با انتقال اسیدهای بلندزنجیره چرب به داخل میتوکندری انجام می‌شود. برای درک بهتر میتوکندری، آن را مانند موتورخانه سلول‌های بدن در نظر بگیرید که باید چربی‌های منتقل‌شده توسط ال کارنیتین درون آن به انرژی تبدیل شوند. با مصرف چربی‌ها که نقش منبع سوخت بدن را ایفا می‌کنند، ذخایر گلیکوژن عضلات مصرف نمی‌شوند و این موضوع باعث شادابی و تأخیر در بروز خستگی می‌شود.

افزایش سوخت و ساز بدن با مصرف ال کارنیتین

ال کارنیتین در مواد غذایی

بدن انسان ال کارنیتین مورد نیاز خود را با ترکیب دو اسیدآمینه لیزین و متیونین می‌سازد. ویتامین‌های B6، B3 و C از جمله ویتامین‌هایی هستند که بدن برای ساخت کارنیتین به آن‌ها نیاز دارد. این ویتامین‌ها را می‌توان از موادی غذایی مانند گوشت قرمز، لبنیات و آووکادو تأمین کرد.

منبع غنی ال کارنیتین، گوشت قرمز است؛ اما این ماده به‌صورت گسترده در مواد زیر وجود دارد:

  • آجیل و دانه‌هایی نظیر گردو، تخم آفتابگردان و کنجد
  • حبوبات مانند لوبیا، نخودفرنگی، عدس و بادام‌زمینی
  • سبزی‌ها نظیر مارچوبه، چغندر، سیب‌زمینی، کلم برکلی، سیر، بامیه، جعفری و کلم پیچ
  • میوه مانند موز
  • غلات نظیر گندم‌سیاه، ارزن، ذرت، بلغور جو، سبوس برنج و جوانه گندم
  • گرده عسل

مصرف ال کارنیتین قبل از ورزش

مصرف ال کارنیتین قبل از ورزش اصولا با استفاده از قرص یا مواد محلول در آب است. به این ترتیب ساعتی قبل از شروع فعالیت ورزشی میزان ال کارنتین خون بالا می‌رود. ال کارنیتین یکی از پرطرفدارترین مکمل‌ها بین ورزشکاران به‌خصوص بدن‌سازان به شمار می‌رود. در جام جهانی فوتبال در سال ۱۹۸۲ که در کشور اسپانیا برگزار شد، مصرف مکمل کارنیتین توسط تیم ایتالیا و قهرمانی این تیم در جام باعث محبوبیت هرچه بیشتر این مکمل در بین ورزشکاران شد.

ورزشکارانی که می‌خواهند چربی‌های خود را کاهش داده و حجم عضلات خود را افزایش دهند، مکمل‌های ال کارنیتین را مصرف می‌کنند؛ اما برخی از مهم‌ترین دلایل ورزشکاران برای مصرف ال کارنیتین قبل از انجام ورزش عبارت است از:

  • موجب افزایش رشد عضله و ماهیچه سازی می‌شود.
  • از خستگی زودرس در حین ورزش جلوگیری می‌کند.
  • انرژی بیشتری تولید می‌شود.
  • باعث سوزاندن چربی بیشتری می‌شود.
مصرف ال کارنتین

عوارض مصرف ال کارنیتین

تاکنون عوارض حادی در خصوص مصرف این مکمل گزارش نشده و از این‌جهت آن را مکملی امن می‌دانند؛ البته به‌شرطی که توصیه‌های کارخانه‌های سازنده آن رعایت شود. شادی و سرخوشی نسبی و کوتاه‌مدت یکی از عوارض مصرف این مکمل به شمار می‌رود. مصرف بیش‌از اندازه ال کارنیتین باعث می‌شود که فرد بوی ماهی بگیرد و علاوه بر آن، حالت تهوع، اسهال، استفراغ و سردرد را نیز به همراه دارد.  

انواع مختلف ال کارنیتین  

کارنیتین به شکل‌های مختلفی در بازار به فروش می‌رسد. متداول‌ترین آن ال کارنیتین است که در داروخانه‌ها به‌عنوان مکمل وجود دارد. با توجه به نیاز افراد مختلف و تشخیص پزشک، ال کارنیتین به شکل قرص، کپسول و پودر تجویز می‌شود که معمولاً به مقدار 2 تا 4 گرم در روز به همراه وعده‌های غذایی باید مصرف کرد.

مصرف ال کارنیتین و افزایش سوخت و ساز بدن

ال کارنیتین از آن‌جهت که به‌عنوان یک ترکیب درون‌زا باعث تثبیت متابولیسم سلول‌های بدن و سوخت‌وساز چربی‌ها می‌شود، اهمیت ویژه‌ای دارد. که ال کارنیتین فقط مسئول انتقال اسیدهای چرب به میتوکندری است، نه آن را می‌سوزاند و نه باعث تجزیه آن می‌شود.

 فقط زمانی از این ماده به‌عنوان مکمل می‌توان استفاده کرد که بتوان بدن را وادار به آزادسازی اسیدهای چرب از بافت‌های چربی کرد. انجام حرکات ورزشی یکی از راه‌هایی است که بافت‌های چربی را وادار به آزاد کردن این اسیدهای چرب می‌کند. ورزشکاران حرفه‌ای با مصرف مکمل‌های ال کارنیتین سوخت‌وساز چربی‌های بدن را بیشتر می‌کنند و حجم عضلات خود را افزایش می‌دهند. مصرف به‌اندازه این مکمل قبل از ورزش، هیچ‌گونه مشکلی برای ورزشکاران به همراه ندارد.

مصرف ال کارنیتین در ورزش

این ماده روند آزادسازی انرژی را تسهیل می‌کند بنابراین استفاده از آن بدون ورزش و فعالیت هیچ تاثیری بر بدن نخواهد داشت. ولی استفاده و مصرف ال کارنیتین و سپس فعالیت داشتن و ورزش کردن در سوخت و ساز بدن تاثیر گذاشته و منجر به تعرق خواهد شد. عرق کردن در ورزش به سبب مصرف این ماده طبیعی است زیرا سوخت و ساز بدن افزایش یافته و انرژی بیشتری آزاد می شود که به این معنی است که چربی بیشتری می سوزد.

با سپاس از شما مخاطبان همیشگی پروماگ که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا