دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

پزشکیسلامت

مکمل های ال کارنیتین برای کاهش وزن: افسانه یا واقعیت؟

شاید شما هم شنیده باشید که مکمل های ال کارنیتین یا نوشیدنی های انرژی زای حاوی آن می توانند شما را لاغر کنند و یا توانایی تان را برای انجام حرکات ورزشی افزایش دهند. معمولا این اثرات به توانایی ال کارنیتین در افزایش دادن سوخت و ساز بدن نسبت داده می شود اما احتمال دیگری هم وجود دارد و آن این است که پشت تمام این حرف ها هیچ سند علمی وجود نداشته باشد. اگر می خواهید بدانید که حقیقت چیست در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید.

ال کارنیتین, ال کارنیتین برای لاغری, کاهش وزن, l carnitine
در طول 20 سال گذشته تحقیقات زیادی درباره ی اثرات ال کارنیتین انجام شده است، اما هیچ یک نتوانسته است توانایی ال کارنیتین در چربی سوزی را اثبات کند.

ال کارنیتین چیست؟

واژه ی ال کارنیتین ریشه در واژه لاتین «carnis» دارد که به معنای «گوشت» است.

کلیه ها و کبد شما ال کارنیتین را از دو اسید آمینه ی لایزین و متیونین می سازند، بنابراین دیگر لازم نیست آن را از طریق غذا دریافت کنید.

نوشته های مشابه

ال کارنیتین در عضلات اسکلتی، مغز و قلب شما ذخیره می شود. در اسپرم مردان نیز مقادیری ال کارنیتین ذخیره می شود.

این ترکیب نقش مهمی در بدن شما ایفا می کند. ال کارنیتین اسیدهای چرب زنجیره بلند را به درون میتوکندری های سلول های بدنتان می برد. میتوکندری ها از این اسیدهای چرب برای تولید انرژی استفاده می کنند. در فرایند تولید انرژی در میتوکندری ها ممکن است مواد به دردنخوری نیز تولید شوند. ال کارنیتین این محصولات را به بیرون از سلول ها می راند و در نتیجه از تجمع یافتن آن ها در داخل سلول جلوگیری می کند.

طبق اعلام اداره ی مکمل های غذایی موسسه ملی سلامت آمریکا، بزرگسالان سالم و کودکان نیازی به مصرف مکمل های ال کارنیتین ندارند، مگر آن که بیماری یا ناهنجاری ژنتیکی خاصی داشته باشند.

تحقیقات درباره ی مکمل های ال کارنیتین چه می گویند؟

بنابر اعلام اداره ی مکمل های غذایی، تحقیقات نشان داده اند مصرف 250 میلی گرم تا 4 گرم از مکمل های ال کارنیتین به طور روزانه می تواند میزان خستگی و کوفتگی را در بیماران سرطانی کاهش دهد. تحقیقات هم چنین نشان داده اند ال کارنیتین می تواند:

  • در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 دردهای با منشا عصبی را کاهش دهد. هم چنین می تواند حساسیت نسبت به انسولین را افزایش دهد.
  • قدرت باروری مردان را زیاد کند.
  • احتمال مرگ در اثر انفارکتوس ایسکمیک قلب و حمله ی قلبی را کاهش دهد.
  • در افراد پیر تا حدی عملکردهای ادراکی را بهتر کند.

در طول 20 سال گذشته تحقیقات زیادی درباره ی اثرات مکمل های ال کارنیتین انجام شده است، اما هیچ یک نتوانسته اند توانایی ال کارنیتین در چربی سوزی و به حداکثر رساندن توانایی جسمانی ورزشکاران را اثبات کنند.

ال کارنیتین, مکمل های ال کارنیتین, قرص ال کارنیتین, کپسول ال کارنیتین, l carnitine
مکمل های ال کارنیتین اگر روزانه به میزان ۳ گرم و بیشتر مصرف شوند، احتمالاً عوارض جانبی مانند تهوع، استفراغ، دردهای شکمی و اسهال ایجاد می‌کنند.

ال کارنیتین در چه غذاهایی یافت می شود؟

ال کارنیتین در غذاها – به خصوص غذاهای حاوی گوشت قرمز – نیز یافت می شود. یک تکه استیک 110گرمی، ۵۶ الی ۱۶۲ گرم ال کارنیتین دارد. هم چنین در یک تکه همبرگر ۱۱۰ گرمی، ۸۷ الی ۹۹ گرم ال کارنیتین وجود دارد. هرچه گوشت میوگلوبین بیشتری داشته باشد، میزان ال کارنیتین آن بیشتر است. میوگلوبین موجود در گوشت مسئول رنگ قرمز آن است. مقادیر کمتری از ال کارنیتین در گوشت ماهی، گوشت طیور و محصولات لبنی نیز وجود دارد.

مکمل های ال کارنیتین چه عوارض جانبی دارد؟

مکمل های ال کارنیتین اگر روزانه به میزان ۳ گرم و بیشتر مصرف شوند، احتمالاً عوارض جانبی مانند تهوع، استفراغ، دردهای شکمی و اسهال ایجاد می‌کنند. دریافت این مقدار از مکمل های ال کارنیتین می‌تواند زندگی اجتماعی شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد، چون باعث می شود بدنتان بوی ماهی بگیرد! افراد مبتلا به صرع یا بیماران کلیوی باید با احتیاط بیشتری مکمل های ال کارنیتین یا نوشیدنی های حاوی آن را مصرف کنند، چون ال کارنیتین می‌تواند سبب ضعف عضلانی در بیماران کلیوی و تشنج در مبتلایان به صرع شود. با این حال برخی مطالعات نشان داده‌اند که ال کارنیتین برای بیماران کلیوی که نوع خاصی از دیالیز را انجام می دهند ممکن است مفید باشد.

بیشتر بدانید:

ژل ضد خونریزی

سنسور پوستی که می تواند علائم حیاتی شما را ثبت کند

رسوبی از جنس ال کارنیتین

جدی ترین عارضه ی مرتبط با مصرف مکمل های ال کارنیتین افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی است. محققان کلینیک کلیولند آمریکا متوجه شده اند که یکی از محصولات حاصل از تجزیه ال کارنیتین احتمال ابتلا به آترواسکلروز (سخت شدن دیواره عروق) را افزایش می دهد. خود ال کارنیتین مشکلی ایجاد نمی کند؛ مشکل از جایی شروع می شود که ال کارنیتین موجود در غذاها و مکمل ها با باکتری‌های روده برخورد می‌کند. این باکتری‌ها یک ماده شیمیایی به نام تری متیل آمین تولید می کنند. تری متیل آمین سپس به وسیله کبد به «تری متیل آمین ان-اکسید» تبدیل می شود. «تری متیل آمین ان-اکسید» می تواند در دیواره عروق شما رسوب کند.

ال کارنیتین, مکمل های ال کارنیتین, پودر ال کارنیتین, l carnitine
جدی ترین عارضه ی مرتبط با مصرف مکمل های ال کارنیتین افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی است.

مزایای احتمالی گیاهخواری

به نظر می‌رسد باکتری‌های موجود در روده گیاهخواران با باکتری های موجود در روده کسانی که گوشت هم می خورند متفاوت باشد. بنابراین پس از مصرف گوشت یا قرص ال کارنیتین میزان «تری متیل آمین ان-اکسید» در بدن گیاهخواران خیلی افزایش پیدا نمی‌کند. محققان هنوز نمی داند که کدام باکتری های روده هستند که پس از خوردن گوشت یا مکمل های ال کارنیتین ، «تری متیل آمین ان-اکسید» تولید می کنند. مطالعات بیشتر برای شناسایی این باکتری ها ارتباط میان غذاهای مصرفی ما، باکتری‌های روده مان و احتمال ایجاد بیماری های قلبی را روشن تر خواهند کرد.

وقتی که مدافعان مکمل های ال کارنیتین عقب‌نشینی می‌کنند

شواهد به دست آمده درباره ال کارنیتین، «تری متیل آمین ان-اکسید» و رابطه آن ها با بیماری های قلبی؛ دکتر «محمت اُز» را مجبور به عقب نشینی از مواضع پیشین خود درباره مکمل های ال کارنیتین کرد. دکتر «اُز» که سابقاً از طرفداران پر و پا قرص مکمل های ال کارنیتین بود ادعاهای خود مبنی بر اثر ال کارنیتین در چربی سوزی را پس گرفت و به بیماران خود توصیه کرد که دیگر ال کارنیتین مصرف نکنند.

موارد مصرف مکمل های ال کارنیتین چیستند؟

شاید تا به این جا این سوال برای شما پیش آمده باشد که: «پس مکمل های ال کارنیتین برای چه کسانی ساخته شده است؟» نوزادان زودرسی که بدنشان قادر نیست به اندازه کافی ال کارنیتین تولید کند نیاز دارند که از این مکمل ها استفاده کنند. هم چنین کسانی که مبتلا به یک نقص ژنتیکی نادر به نام «کمبود کارنیتین اولیه» هستند ممکن است به مصرف مکمل های آن احتیاج داشته باشند. کسانی که به دلیل دیابت یا نوروپاتی دارای دردهای با منشا عصبی هستند، بیماران دارای اختلالات ادراکی، بیماران سرطانی تحت درمان و نیز کسانی که به دلایل خاص دچار کمبود ال کارنیتین شده‌اند ممکن است نیاز به مصرف مکمل های آن داشته باشد. البته این افراد قبل از هر اقدامی باید با پزشک خود مشورت کنند.

سایر افراد بهتر است از مصرف ال کارنیتین اجتناب کنند. اگر شما از طرفداران پر و پا قرص نوشیدنی های انرژی زای حاوی ال کارنیتین هستید، بهتر است بدانید بدنتان از لحاظ سوخت و ساز بهره ی چندانی از مصرف آن نخواهد برد. خوردن گاه به گاه استیک عوارض جانبی فوق را برایتان نخواهد داشت اما بهترین حالت آن است که مصرف گوشت قرمز را تا حد امکان کاهش دهید.

امیدوارم این مطلب برای شما خواننده ی عزیز مجله ی اینترنتی پروماگ سودمند بوده باشد. همیشه سالم و تندرست باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا