دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

بارداری و زایمانزناشویی

14 نکته ی مهم که برای داشتن حاملگی سالم باید قبل از بارداری انجام دهید

قبل از بارداری چه کارهایی باید انجام داد ؟

برای شروع بارداری نیاز است که برنامه مدونی داشته باشید. اگر شما قبل از بارداری چک لیست زیر را تنظیم کنید و مطابق آن حرکت کنید مطمئن باشید که بارداری بی دردسر و راحتی را پشت سر خواهید گذاشت. سوالات متعددی ذهن زوجینی که می خواهند اقدام به بارداری کنند را مشغول می کند. ما در این مطلب از مجله ی آنلاین پروماگ بسیاری از سوالات مهم را در خصوص اقدامات پیش از بارداری پاسخ داده ایم با ما همراه باشید :

1- یکی از نکات مهم قبل از بارداری ورزش و افزایش تحرک است

بسیار حائز اهمیت است که قبل از بارداری انجام ورزش و افزایش تحرک داشته باشید. افرادی که دارای وزن مناسب هستند و شاخص توده بدن آنها در محدوده قرار دارد به مراتب بارداری خود را راحتر و سالمتر پشت سر می گذارند.

برای اینکه بتوانید قبل از بارداری وزن مناسب را بدست آورید، باید در کلاس های ورزشی شرکت کنید در روز 30 دقیقه ورزش وزن ایده آل را برای شما به ارمغان می آورد. ورزش های مناسبی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا راه های عالی برای تمرین هستند. یا اگر در جایی زندگی می کنید که کلاس های ورزشی برای خانم های در شرف بارداری برگزار می کنند سعی کنید در این کلاس ها شرکت کنید. با پزشک خود در مورد BMI مشورت کنید و مطمئن شوید که در محدوده قرار دارید.

نوشته های مشابه

 

چک لیست بارداری

2- قبل از بارداری چه غذاهایی بخوریم 

به زودی شما هوس خوردن بستنی و چیزهای ترش را خواهید داشت. اما پیش از بارداری تمرکز خود را روی خوردن غذاهای مفید بگذارید. شما به پروتئین، آهن، کلسیم و اسید فولیک نیاز خواهید داشت. مواد مغذی، آجیل، سبزیجات، برگ های سبز، غلات و محصولات لبنی کم چرب را در برنامه غذایی خود قرار دهید. چیپس، غذاهای آماده، تنقلات و نوشابه و در کل مواد غذایی بدون کالری را کنار بگذارید. از همسرتان بخواهید که سبد خرید خود را به مواد مغذی پیش گفته اختصاص دهد. 

3- قبل از بارداری چه ویتامین هائی بخوریم

جای اسیدفولیک در بالای ویتامین های مورد نیاز قرار دارد و این حاکی از اهمیت این ماده است. اسید فولیک می تواند مانع از بروز بسیاری از خطرات بارداری شود. شما  می توانید ویتامین B را با مصرف بسیاری از غذاها بدست آورید، این ویتامین را در سبزیجات برگ سبز، مرکبات و لوبیا پیدا خواهید کرد، اما اکثر زنان برای تامین کافی آن نیاز به مصرف قرص اسید فولیک دارند.

با ویتامین روزانه شروع کنید. هنگامی که شما در حال برنامه ریزی برای بارداری هستید، روزانه به دریافت  400 میکروگرم اسید فولیک نیاز دارید، این مقدار در اکثر مولتی ویتامین ها موجود است. 

ویتامین دی D یکی از ویتامین های مهم است که متاسفانه اکثر خانم ها از کمبود آن رنج می برند. لذا پیش از بارداری حتماً از پزشک خود بخواهید طی یک آزمایش میزان ویتامین دی را در بدنتان مشخص کند. در صورت لازم می توانید از مکمل های حاوی این ویتامین مصرف کنید.

4- کنترل وزن را جدی بگیرید

در این بخش از چک لیست نکات قبل از بارداری می بینیم که لاغری بیش از اندازه نیز در بارداری مضر است. در حالی که وزن زیاد و چاقی می تواند مشکلات زیادی همچنون دیابت بارداری و فشار خون بالا بهمراه داشته باشد، لاغری بیش از حد نیز می تواند مشکلاتی در زمان بارداری و پس از آن در زمان شیردهی برای شما ایجاد کند.

با پزشک خود در مورد وزن مناسب و داشتن یک برنامه غذایی مناسب مشورت کنید.

کنترل وزن قبل از بارداری5- چکاب های دوره ای را در برنامه پیش از بارداری خود قرار دهید

داشتن یک برنامه چکاب دوره ای سلامت شما و جنین تان را تضمین خواهد کرد، قبل از شروع بارداری پزشک خود را انتخاب کنید و در خصوص موارد زیر از او مشورت بگیرید :

  • تست ها و واکسن هایی که باید پیش از بارداری انجام و یا دریافت کنید.
  • چه ویتامین هایی باید قبل از بارداری مصرف کنید.
  • شرایط و روش های کنترل بهداشت و سلامت خود را از دکتر بپرسید.
  • در مورد داروهایی که مصرف می کنید و اینکه چه داروهایی می توانید مصرف کنید از پزشک خود راهنمایی بخواهید.

6- مشاوره ژنتیکی را حتماً انجام دهید

هیچ توپ کریستال جادویی نمی تواند به شما رنگ چشم های کودکتان را بگوید. ولی پزشک شما می توانید مشکلات ژنتیکی که بین اقوام شما وجود داشته را بررسی کنید و از احتمال اینکه جنین شما دچار آنها شود جلوگیری کند. یک آزمایش ساده خون یا بزاق می تواند نشان دهد که آیا شما ژن های فیبروز کیستی، سندرم X شکننده، بیماری Tay-Sachs یا بیماری سلول داسی را بصورت نهفته در خود دارید یا خیر ؟

7- محافظت از دندان ها یک اقدام مهم قبل از بارداری

اگر تا کنون به محافظت از دندان ها و درمان آنها اهمیت نمی دادید وقت آن است که این مورد بصورت جدی دنبال کنید. این هم برای لبخند زیبای شما و هم سلامت کودکتان بسیار مفید است. در دوران بارداری احتمال بروز مشکلات لثه و دندان بیشتر می شود پس لازمست در این دوره بشدت روی تمیزی دهان، لثه و دندان های خود حساس باشید. به دندان پزشک مراجعه کنید و دندان های خراب را ترمیم کنید و از مسواک مناسب، نخ دندان و دهان شویه و ضدعفونی کننده استفاده نمایید.

8- قبل از بارداری مصرف کافئین را کاهش دهید

بعضی از کارشناسان توصیه می کنند که اگر قصد بارداری دارید روزانه حداکثر بیشتر از 200 میلی گرم کافئین استفاده ننمائید. ولی ما به شما پیشنهاد می کنیم که در صورت امکان کلاً مصرف کافئین را کنار بگذارید و به جای آن یک لیوان شیر مصرف کنید.

اگر نمی توانید که آن را قطع کنید پس سعی کنید حداقل میزان ممکن را مصرف کنید. فنجان خود را تا می توانید کوچک کنید تا بتوانید میزان مصرف را کاهش دهید.

9- مصرف سیگار و دخانیات ممنوع

در بین مضرات زیاد سیگار و دخانیات قبل از بارداری می توان به ایجاد ضعف باروری در مردان و زنان اشاره کرد. مصرف سیگار در دوران بارداری نیز می تواند باعث زایمان زودرس، وزن کم نوزاد و احتمال سقط جنین شود. همچنین نوزاد شما در معرض خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) قرار می گیرد.  

قرار گرفتن در محیط حاوی دود سیگار و دخانیات نیز می تواند خطراتی برای شما مادر باردار به همراه داشته باشد. از همسر خود بخواهید در صورتی که سیگار می کشد حداقل برای مدتی قبل از بارداری تا بعد از بدنیا آمدن نوزادتان آن را کنار بگذارد، شاید این یاعث شود که آن را برای همیشه ترک کند.

10- نوشیدن مشروبات الکلی را متوقف کنید

از آنجا که بطور دقیق نمی توان شروع بارداری را تخمین زد پس بهتر است قبل از اقدام به بارداری در برنامه خود نوشیدن هرگونه الکل را متوقف کنید. الکل می تواند باعث بروز نقص و مشکلات مغزی در کودک شود. نگران نباشید اگر قبلا مقداری الکل مصرف می کردید، این تاثیر زیادی روی نوزاد شما نخواهد داشت. مهم اینست که کمی قبل از بارداری و در دوران بارداری نوشیدن آن را متوقف کنید.

11- بودجه مورد نیاز کودک خود را از قبل تامین کنید

شما قبل از بارداری و حین بارداری هزینه های متعددی خواهید داشت که باید خود را برای آنها آماده کنید. اما باید بدانید که یک کودک بعد از تولد هزینه های بیشتری به شما تحمیل خواهد کرد حدود 8000 هزار پوشک یک نوزاد نیاز دارد تا زمانی که از آن بی نیاز شود. لباس، صندلی ماشین، شیرخشک، کالسکه و پزشک دوره ای از دیگر هزینه های اولیه هستند که باید برای آنها تامین بودجه کرده باشید.

12- برنامه کاری خود را مشخص کنید

اگر شما شاغل هستید باید بدانید که از اوایل ماه سوم تقریباً مشکلات خستگی و کمر درد شما را اذیت خواهند کرد، این ممکن است باعث بروز کاهش راندمان کاری شما شود. اگر جایی کار می کنید از حقوق قبل و بعد از زایمان خود اطلاع کسب کنید و از صاحب کار خود بخواهید که برای شما شرایط استفاده از آن حقوق را فراهم کند. مانند مرخصی قبل و بعد از زایمان که ممکن است در نقاط مختلف متفاوت باشد.

13- پلن برنامه مسافرت دو نفره خود را پیش از بارداری به اتمام برسانید

بسیاری از زوجین هر ساله یک برنامه مسافرت دو نفره دارند و براحتی به هرکجا که می خواهند سفر می کنند. اگر شما هم از این دست زوجین هستید برنامه خود را نهایی کنید و آخرین مسافرت های مد نظرتان را بروید. در غیر اینصورت شاید برای چند سال نتوانید به راحتی به چنین مسافرت هایی بروید.

 

پیش از بارداری

14- حیوان خانگی خود را برای حضور کودکتان آماده کنید

اگر در خانه سگ و یا گربه نگهداری می کنید پیشنهاد اول ما این است که برای حفظ سلامت نوزادتان آن را به جای دیگری منتقل کنید. اما اگر اینکار برای شما غیر ممکن است، پس حتماً حیوان خانگی خود را نزد پزشک ببرید و از سلامت او کاملاً مطمئن شوید. واکسن های دوره ای را فراموش نکنید.

قبل از بارداری قوانین جدید را به او بفهمانید و اجازه ندهید بدون اجازه نزدیک نوزاد شما شود. لباس های نوزاد خود را از محل دسترسی او دور کنید و نگذارید با لباس های کودک شما تماسی داشته باشد.

 

از اینکه بار دیگر با یکی از مطالب بخش بارداری مجله ی پروماگ همراه بودید از شما سپاسگزاریم. لطفا نظرات خود را در انتهای این مطلب برای استفاده دیگران بنویسید.


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا