دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزشبودجه بندی زندگیخانومانهزندگیتو بساز

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد مرگی خاموش که خواب شیرین پدر و مادر ها را آشفته می سازد!

هیچ چیز ناخوشایند تر ازین نیست که وقتی نوزادی در خواب است، بدون هیچ گونه علتی، به مرگ خاموش برود. شاید درباره ی سندرم مرگ ناگهانی نوزاد چیزهایی خوانده یا شنیده باشید و یا ممکن است اولین بار باشد که با چنین عبارت دردناکی مواجه می شوید. من در زمانی که دو کودک خردسالم نوزاد بودند، با این عبارت آشنا شدم و بدون اغراق می گویم که تا سن یک سالگی کودکانم و دو سال تمام، این کابوس هر شب در ذهن من، خوابم را آشفته می کرد. آن زمان درباره ی سندرم مرگ ناگهانی نوزاد در خواب ، مطالعات زیادی انجام دادم و درباره ی آن، مطالب زیادی خواندم و حتی روزهایی از شدت استرس و نگرانی ترجیح می دادم، راجع به آن دیگر چیزی نخوانم.

امروز دوست دارم در مجله ی آنلاین پروماگ، اطلاعاتی راجع به این مساله برایتان بنویسم. اگر چه خواندن این مقاله برای کسانی که نوزاد دارند، تلخ و ناراحت کننده خواهد بود، اما داشتن اطلاعات کافی در این زمینه، باعث می شود که از عوامل افزایش دهنده خطر اجتناب کنید و با استفاده از راهکار هایی که وجود دارد، ریسک خطر ابتلای نوزادان را کاهش دهید. همراه این مقاله در بخش آموزش پروماگ باشید:

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد چیست؟

SIDS یا سندرم مرگ ناگهانی نوزاد ، به مرگ ناگهانی نوزادان و کودکان زیر یک سال گفته می شود که بدون بیماری و پیش بینی قبلی و حتی بدون بر جای گذاشتن اثری که در بررسی های بعدی قابل تشخیص باشد، در خواب شیرین از دنیا می روند. کودکانی که به وسیله ی سندرم مرگ ناگهانی نوزاد از بین می روند، علت مرگ شان در کالبد شکافی هم قابل تشخیص نیست و نمی توان هیچ علت مشخصی را برای مرگ شان توضیح داد.

از آنجا که SIDS در خواب نوزادان رخ می دهد، بدان لقب مرگ تختخواب نیز می دهند.

 

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد
نحوه خواباندن صحیح نوزاد در رخت خواب

 

مرگی خاموش با علتی نامشخص:

قسمت دردناک ماجرا جایی ست که علت این بیماری نامشخص است و هنوز دانشمندان نمی دانند که چرا این مرگ خاموش به سراغ نوزادان می آید. با این وجود عواملی هستند که می تواند می تواند در روند ابتلا کودکان به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد موثر باشد:

  • زودرس و نارس بودن نوزادان
  • قرار گرفتن نوزاد در معرض دود و دخانیات
  • خوابیدن نوزاد بر روی شکم
  • خوابیدن کودک در بستر نرم
  • عوامل ژنتیکی نامخشص
  • قرار گرفتن نوزاد در معرض شرایط دردناک و استرس زا
  • ختنه کردن نوزادان پسر در صورتی که با خونریزی شدید همراه باشد.
  • استعمال دخانیات و الکل در دوران بارداری
  • قنداق کردن یا پتوپیچ کردن نوزادان
  • کودکانی که از مادران زیر 20 سال متولد می شوند.
  • خواباندن کودک در اتاق گرم و لباس پوشاندن بیش از حد به نوزاد
  • و سایر عواملی که هنوز از نظر دانشمندان ناشناخته هستند.

گروه سنی که ریسک خطر در آنها بیشتر است:

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد در کودکان یک ماهه تا چهار ماهه بیشتر اتفاق می افتد. بعد از سن چهار ماهگی تا یکسالگی، ریسک خطر ابتلا نوزادان کاهش می یابد. طبق آخرین بررسی دانشمندان، سن خطر برای مرگ خاموش کودکان در خواب، از یک ماهگی تا نه ماهگی در نظر گرفته شده است.

از آنجا که علت سندرم مرگ ناگهانی نامشخص است و حتی در کالبد شکافی نوزادان هم مشخص نمی شود، این مساله برای پدر و مادرها، ایجاد استرس و ناراحتی فراوانی خواهد کرد.

 

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد

 

عوامل مرتبط با سندرم مرگ خاموش نوزاد :

همان طور که اشاره شد علت مرگ ناگهانی نوزاد در خواب نامشخص است. اما عواملی هستند که با خطر عارضه مرگ رختخواب کودک در ارتباط هستند:

  • کودک را در تختخواب خودتان نخوابانید:

طبق بررسی ها مشخص شده، نوزادانی که در تخت والدین شان می خوابند، بیشتر در معرض سندرم مرگ ناگهانی نوزاد هستند. علت این مساله، احتمالا وجود لوازم نرم مانند پتو و متکا ست. همچنین ایجاد چاله ای که به دلیل وزن، درون رختخواب ایجاد می شود و ممکن است نوزاد در آن گرفتار شود، علت دیگری برای مرگ ناگهانی نوزادانی ست که در تختخواب والدین شان می خوابند.

  • نوزاد را در رختخواب نرم و یا شریکی نخوابانید:

خواباندن نوزاد در رخت خواب نرم که پر از بالشت ، پتو یا وسایل نرم این چنینی باشد، عامل دیگری ست که ریسک خطر نوزاد را به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد افزایش می دهد. رخت خواب نوزاد نباید خیلی نرم باشد، به طوری که فرو برود. تشک نوزاد باید سفت باشد و فقط مخصوص خود او باشد. به بیانی دیگر، رخت خواب نوزاد، نباید با کودکان یا افراد دیگر حتی با خواهر یا برادر دوقلوشان مشترک باشد.

از خواباندن نوزاد بر روی مبل یا کاناپه اجتناب کنید و حتما نوزادان را در گهواره مخصوص خودشان بخوابانید. رخت خواب نوزاد علاوه بر سفت بودن باید ملحفه ای کش دار داشته باشد که کاملا به تشک تخت چسبیده باشد. نوزاد به هیچ بالشتی احتیاج ندارد اما می توانید از بالشت های مخصوص نوزاد که ضد خفگی هستند، استفاده کنید. رخت خواب کودک تان، را از هر گونه وسایل اضافی مانند عروسک و بالشت و پتوی اضافی ایمن نگهدارید.

  • در کنار نوزاد سیگار نکشید و او را کنار فرد سیگاری قرار ندهید:

هرگز در اتاق نوزاد سیگار نکشید، و اجازه ندهید فرد سیگاری در اتاق نوزادان بخوابد. وجود پدر یا مادر سیگاری یا حضور فرد سیگاری در کنار نوزادان، عامل مهمی ست که ریسک خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را افزایش می دهد.

  • نوزاد را با لباس های زیاد نپوشانید:

زیاد بودن لباس نوزاد و گرمای بیش از حد محیط، عامل دیگری ست که با سندرم مرگ ناگهانی نوزاد ، در ارتباط است. دمای اتاق را به اندازه ای که خودتان در آن راحت هستید، نگهدارید و یک لباس نازک بیشتر از لباسی که به تن خودتان است، به تن کودک بپوشانید. هرگز کودکان را با لباس های زیاد و استفاده از پتو های  ضخیم نپیچانید. خواباندن نوزاد در کنار وسایل گرماده مانند بخاری و شوفاژ که دما را افزایش می دهند، عامل دیگری ست که ریسک خطر را افزایش می دهد.

  • نوزاد را با قنداق کردن محدود نکنید:

نوزادانی که قنداق یا پتوپیچ می شوند، بیشتر در معرض ریسک ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد هستند. اجازه دهید نوزاد دست و پا بزند و در رخت خواب خود راحت باشد. اگر کودک تان در خواب تکان می خورد و بستن او به وسیله ی قنداق، به خواب او کمک می کند، یک پارچه ی نخی نازک را به دور او، به صورت شل بپیچید اما هرگز او را قنداق نکنید.

  • نوزادان را بر روی شکم نخوابانید:

این گونه به نظر می رسد، کودکانی که بر روی شکم می خوابند، خواب آرام تری دارند، اما بر روی شکم خوابیدن به علت فشار آمدن بر قلب و تنفس کودک، ریسک خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را افزایش می دهد. همچنین خواباندن نوزاد به پهلو نیز عامل، خطرناک دیگری ست زیرا ممکن است نوزاد تکان بخورد یا غلت بزند و بر روی شکم بیفتد، بنابراین حتما نوزادتان را بر روی کمر بخوابانید.

  • نوزاد را فقط در گهواره خودش بخوابانید:

 زمانی که نوزاد تان به خواب می رود، او را به رخت خواب ایمن خودش منتقل کنید. اجازه ندهید نوزادان به مدت طولانی در جایی غیر از رخت خواب خود بخوابند. نوزادان را زمانی که خواب هستند، در صندلی ماشین، کرییر،  تاب و … نگهداری نکنید. اگر به مهمانی می روید، رخت خواب ایمنی برای نوزادتان همراه ببرید.

  • به نوزادان در خواب پستانک دهید:

کودکانی که در خواب، پستانک به دهان می گیرند، کمتر دچار سندرم مرگ ناگهانی نوزاد می شوند. البته این به این معنی نیست که کودک را مجبور به خوردن پستانک بکنید. اما اگر نوزادتان به مکیدن پستانک علاقمند است، شب ها او را با پستانک بخوابانید.

  • نوزادان را با شیر مادر تغذیه کنید:

بررسی ها نشان داده است، نرخ ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد در کودکانی که شیر مادر می خورند کمتر است. علت این واقعه، احتمالا وجود آنتی بیوتیک های طبیعی ست که در شیر مادر وجود دارد و باعث محافظت کودک از ابتلا به بیماری هایی می شود که خطر مرگ ناگهانی نوزاد را افزایش می دهد.

 

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد

سخن پایانی:

ما دراین محتوا از احتمالات سخن گفتیم، بنابراین وجود هر کدام از فاکتور هایی که در بالا اشاره شد، به معنی وقوع حتمی سندرم مرگ ناگهانی نوزاد نیست.

SIDS یا سندرم مرگ ناگهانی نوزاد در پسران بیش از دختران شایع است و تعداد مرگ و میر کودکان بر اثر این عارضه در جهان رو به افزایش است، با این وجود هنوز علت مشخصی برای این واقعه دردناک مشخص نشده است. 95 درصد کودکانی که به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد مبتلا می شوند، زیر شش ماه سن دارند و حدود 60 درصد از آن ها بین گروه سنی دو تا چهار ماه قرار دارند. بررسی ها از کودکانی که به علت سندرم مرگ ناگهانی نوزاد درگذشته اند، نشان داده است که سرتونین خون این نوزادان کاهش یافته است. سرتونین عاملی ست که در تنظیم تنفس و ضربان قلب افراد در خواب موثر است.

سیما گودرزی هستم و از شما بابت خواندن این محتوا سپاسگزارم. تیم نگارش پروماگ آرزومند است هرگز کودکی به مرگ خاموش در رختخواب دچار نشود. آرزومند سلامت کامل برای همه نوزادان وکودکان سرزمین مان هستیم. نظرات و پیشنهادات خود را در تکمیل این محتوا برایمان بنویسید.

خواندن سایر مقالات بخش آموزش پروماگ را به شما پیشنهاد می دهیم:

بهبود رابطه ی زوجین ؛ دستور العمل های صمیمیت زوجین با راهکارهای پیشنهادی پروماگ….

تبعیض بین فرزندان چگونه پدید می آید و چگونه می توان از وقوع آن جلوگیری کرد؟

فرزند سالاری چیست و چگونه از وقوع این پدیده در شیوه ی تربیتی مان اجتناب کنیم؟

خواب راحت و آرام چه فوایدی دارد و چطور می‌توانیم با اختلالات خواب مقابله کنیم؟

روش هایی برای خواباندن نوزاد

سایر مقالات بخش آموزش پروماگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا