دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزش

ویروس کرونا ؛ شبکه‌های اجتماعی چگونه به میزان استرس ما از کرونا ویروس ، دامن می‌زنند؟

بیماری کرونا یا درگیری با ویروس کووید 19 ، بحث داغ و نه چندان خوشایند این روزها در ایران و سراسر جهان است. ویروس کرونا ، اگر چه ذره‌ای ناچیز و میکروسکوپی است و برای دیدن آن باید دست به دامن میکروسکوپ‌ها و دستگاه‌های آن‌چنانی شوید، اما وحشت را تا اعماق وجود ما، جاری ساخته است. اما آیا براستی راه گریزی نیست تا بتوانیم خیال و ذهن‌مان را ازین موجود میکروسکوپی خلاص کنیم؟

 ویروس کرونا ، این روزها میهمان ناخوانده‌ی زندگی ما شده  است و شیرین‌ترین لحظات زندگی ما را تبدیل به دلهره‌آورترین روزها کرده و حتی برای بسیاری از خانواده‌ها، غم‌بارترین روزها را پدید آورده است. سرعت شیوع این ویروس، چنان است که به نظر می‌رسد هیچ جایی از دنیا، از شر آن در امان نیست و طبیعی است که این وضعیت، برای ما استرس‌زا باشد!

نگرانی، تحمل اضطراب و استرس، شاید اولین و طبیعی‌ترین واکنش ما در مواجهه با این مساله باشد. در این میان، اگر چه وجود مقداری استرس، طبیعی و منطقی است، اما به نظر می‌رسد عواملی وجود دارند که میزان استرس را ما را افزایش داده و باعث می‌شوند سطح آن از مقدار قابل کنترل، خارج شود. ما در این مقاله از وب‌سایت پروماگ قصد داریم به شما بگوییم این عوامل چه هستند و چه تاثیری بر سیستم ایمنی شما می‌گذارند و چگونه باید با مدیریت اطلاعات و داده‌هایی که به ذهن‌تان ارسال می‌کنید، می‌توانید میزان استرس و اضطراب‌تان را به کنترل خود در آورید.

ویروس کرونا

استرس؛ چگونه به وجود می‌آید؟

همانطور که اشاره شد، استرس یک واکنش طبیعی بدن انسان است و زمانی رخ می‌دهد که ذهن ما حس می‌کند توانایی مقابله و کنار آمدن با مشکلی را ندارد! در این هنگام، بدن با آزاد کردن هورمون کورتیزول، استرس را در بدن به وجود می‌آورد. استرس به میزان منطقی و کم، باعث افزایش آمادگی بدن، هوشیاری و همچنین کاهش التهاب می‌شود؛ اما سطح بالای استرس، نتیجه‌ی معکوس دارد و باعث می‌شود که بسیاری از بیماری‌های روان‌تنی که منشاء جسمی ندارند، به سراغ انسان بیایند. به غیر از بیماری‌های روان‌تنی، بیماری‌های جسمی مانند انواع سرطان‌ها نیز ارمغان درگیری طولانی مدت ذهن با استرس است.

نگرانی و استرس ؛ دو روی یک سکه!

همه‌ی احساسات بشری که خداوند در نهاد انسان قرار داده‌ است، بدون شک در جهت سلامتی او بوده و برای ادامه‌ی حیات او مفید است. خشم، استرس، نگرانی و ترس از جمله‌ی این احساسات و واکنش‌های طبیعی بدن در مواجهه با خطر است. این احساسات، در واقع واکنشی هستند که در یک موقعیت خطر بروز می‌کنند و با فعل و انفعالاتی که انجام می‌دهند باعث می‌شوند ما خود را از مهلکه یا خطری که در آن گرفتار شده‌ایم، برهانیم؛ اما همین موهبت‌های خدادادی، اگر از میزان طبیعی بیشتر شوند و یا در مواجهه با یک موقعیت خیالی یا موهوم رخ دهند، می‌توانند دردسر ساز شوند و خود عاملی شوند که سلامتی ما را تهدید نمایند.

استرس، در مواجهه با یک موقعیت خطرساز، مانند شیوع یک بیماری خطرناک همانند ویروس کرونا ، هم می‌تواند خوب باشد و هم بد! هم می‌تواند عاملی برای سلامتی باشد و باعث شود ما بیشتر از خودمان مراقبت کنیم و هم می‌تواند عاملی باشد که به روان ما را آسیب بزند و برعکس، باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن ما بشود.

سیستم ایمنی بدن تابع چه فاکتورهایی است؟

به غیر از عوامل فیزیولوژیکی که در خون انسان نهفته است، عوامل روانی نیز در ایمنی بدن نقش دارند. به عنوان مثال ورزش کردن علاوه بر اینکه باعث افزایش گردش خون و بالا رفتن دمای بدن می‌شود، از طریق رفع افسردگی و افزایش نشاط نیز به بالا بردن سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

عوامل منفی، مانند استرس و اضطراب، باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شوند. استرس باعث می‌شود تعداد گلبول‌های سفید خون و لنفوسیت‌ها کاهش پیدا کنند. لنفوسیت‌ها عاملی هستند که در مواجهه با ویروس‌ها و باکتری‌ها یا عوامل‌ سرماخوردگی، سد دفاعی محسوب می‌شوند؛ پس هر چه سطح استرس بالاتر باشد، بدن مقاومت کمتری در برابر ویروس‌ها از جمله ویروس‌های سرماخوردگی و کرونا ویروس از خود نشان می‌دهد و این به معنای شانس ابتلای بیشتر ما به انواع بیماری‌های ویروسی است.

اگر می‌خواهید سلامتی خود را بیشتر حفظ کنید، علاوه بر حفاظت از خود، باید کمتر در معرض استرس و اضطراب قرار بگیرید و هر عاملی که باعث نگرانی کنترل نشده در شما می‌شود را حذف کنید!

ویروس کرونا

شبکه‌های اجتماعی چگونه بر میزان استرس ما دامن می‌زنند؟

متاسفانه هیچ نظارت سازمان‌دهی شده‌ای بر روی شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام وجود ندارد. به معنای دیگر، سازمان یا نهادی وجود ندارد که بتواند به طور قانونمند، محتوای به اشتراک گذاشته شده در این بستر بزرگ اجتماعی را کنترل کند. البته چنین کاری نیز در عمل، غیر ممکن است. بنابراین واضح است که بسیاری از افراد با دلایل مختلف، عامدانه یا سهوا، سعی داشته باشند اخباری کذب و دروغ را منتشر کنند و از نگرانی و اضطراب ما سودجویی کنند.

کرونا، آب گل آلودی است که به دلیل هراسی که در اجتماع ایجاد کرده، به راحتی می‌توان در بستر آن ماهی گرفت! اگر بخواهیم ذهن و روان‌مان را به دست رسانه‌هایی بدهیم که هدفی جز بالا بردن کلیک‌ و بالا بردن تبلیغات اینستاگرامی و تلگرامی ندارند، عملا در دامی افتاده‌ایم که افرادی سودجو برایمان پهن کرده‌اند.

حتی بسیاری از شبکه‌های خبری با انتشار سیاهنمایی سعی دارند واقعیت را ترسناک‌تر و دشوار‌تر از آنچه که هست به ما نشان دهند، همانطور که بسیاری دیگر بنا به دلایلی دیگر، واقعیت را کم‌رنگ‌تر و بی‌اهمیت‌تر از آنچه که هست نشان می‌دهند!

در این میان، تصمیم‌گیرنده‌ی واقعی ما هستیم که باید کنترل ذهن‌ما را در اختیار داشته باشیم و اجازه‌ ندهیم هر رسانه‌ای، با محتوایی که تولید می‌کند و به خورد ما می‌دهد، ذهن ما را به سمتی هدایت کند که می‌خواهد و از آن منفعت می‌برد!

ویروس کرونا

چگونه خود را از شر استرس موجود در شبکه‌های اجتماعی خلاص کنیم؟

  • از شبکه‌های اجتماعی استرس‌زا خارج شوید. اگر حس می‌کنید یک کانال یا شبکه اجتماعی، حتی یک شبکه‌ی خبری، با انتشار خبر و محتوای استرس‌زا و وحشت‌ آفرین سعی دارد بر میزان استرس و نگرانی شما بیفزاید، از دنبال کردن آن انصراف دهید. حتی اگر آنچه می‌گوید واقعیت داشته باشد. دقت داشته باشید، هر واقعیتی، قرار نیست برای ما رخ دهد!
  • اخبار و اطلاعات را از کانال‌های خبری درست دنبال کنید.
  • به دنبال اخبار زرد و حاشیه‌های اکسپلور اینستاگرام نباشید.
  • شایعات، شایعه هستند، پس خیلی به آن‌ها بها ندهید! به یاد داشته باشید که همیشه افرادی هستند که از نگرانی شما به دلایل مختلف منفعت می‌برند.
  • اخبار را بیشتر از طریق روزنامه‌های ایرانی و خارجی دنبال کنید تا شبکه‌های اجتماعی!
  • هر ویدئویی را نبینید! هر عکسی را باز نکنید و هر خبری را نخوانید. برای ذهن خود ارزش قائل شوید. ذهن شما، سطلی نیست که شبکه‌های اجتماعی، هر زباله‌ای درون آن بیندازد.
  • به توصیه‌های ظاهرا پزشکی، دکتر‌ها و پرستارهای قلابی که در شبکه‌های اجتماعی ویدیو یا وویس تهیه می‌کنند، توجه نکنید؛ بسیاری ازین افراد، این وویس‌ها و ویدئو‌ها را برای معروف‌شدن و ارضاء عقده‌های روانی خود می‌سازند. سعی کنید توصیه‌های پزشکی و پرستاری را تنها از کانال‌های معروف و افراد شناخته شده دنبال کنید.
  • بیماری در تمام برهه‌های تاریخی بوده است و جزء جدایی ناپذیر زندگی بشر بوده است. ما اکنون در زمانی زندگی می‌کنیم که امکانات پزشکی بیش از هر زمان دیگری در دسترس‌مان‌ وجود دارد، اما نگرانی ما بیشتر است! چیزی که ما را بیش از گذشتگان نگران می‌کند، دسترسی آزاد ما به اطلاعات است. گذشتگان ما، به دلیل آنکه به اطلاعات دسترسی آزاد نداشتند، نمی‌توانستند بسیاری خبرها را پیگیری کنند و بالطبع کمتر هم نگران می‌شدند و استرس کمتری را تحمل می‌کردند و گاهی خود را به آنچه می‌سپردند که تقدیر برایشان رقم زده است.
  • به خدا و کائنات متوصل شوید. بررسی‌ها نشان داده است تمرکز کردن بر روی رخدادهای خوشایند مانند وارد شدن به کانال عشق، معنویت و شادی، می‌تواند به میزان قابل توجهی از میزان استرس و اضطراب شما بکاهد. پس به جای دنبال کردن شبکه‌های اجتماعی، به انجام مراقبه و اتصال به انرژی کائنات بپردازید. حتی ده دقیقه مراقبه در روز و انجام تمرین‌های معنوی، می‌تواند روحیه و توان شما را بالا ببرد و از میزان استرس و اضطراب‌تان بکاهد.

سخن پایانی :

ویروس کرونا ، میهمان ناخوشایندی است! بیماری که هم‌ اکنون با آن درگیر هستیم، اگر چه به راستی ناراحت‌ کننده و نگران کننده است، اما این ما هستیم که باید کنترل ذهن و روان خود را در دست بگیریم و باید بتوانیم داده‌های که از دنیای اطراف به ذهن‌مان می‌رسد را مدیریت کنیم.

 

اجازه ندهیم ذهن ما، زباله‌دان رسانه‌های مختلف باشد.

سیما گودرزی هستم و  امیدوارم این محتوا در کاهش استرس شما سودمند واقع شده باشد. ازین که همراه وب‌سایت پروماگ هستید از شما سپاسگزارم.


در پایان، مقالات بیشتری را در پروماگ بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا