دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

پزشکیسلامتعلوم پایه

اسکیزوفرنی پارانوئید چیست نشانه های آن چه هستند و چگونه درمان می شود؟

اسکیزوفرنی پارانوئید یکی از نمونه های رایج بیماری اسکیزوفرنی است. همانطور که می دانید اسکیزوفرنی نوعی روان پریشی است که در آن ذهن فرد با واقعیت کنار نمی آید. در چنین شرایطی نحوه رفتار و افکار  نیز تحت تاثیر بیماری قرار می گیرد. معمولا این رفتارها به روش های مختلف و در بازه های زمانی متفاوت بروز می کند. این بیماری معمولا در اواخر دوره نوجوانی یا دوران جوانی آغاز می شود. افرادی که دارای توهم یا اسکیزوفرنی پارانوئید هستند به طور غیر منطقی به همه چیز شک دارند. همین امر باعث می شود چنین افرادی نتوانند در شغلی بمانند، با کسی دوست شوند و حتی به سراغ پزشک بروند. با اینکه چنین شرایطی می تواند دائمی باشد اما فرد می تواند به کمک داروها و راهنمایی های پزشک از بروز نشانه ها پیشگیری کند و زندگی راحت تری داشته باشد.

نشانه های اسکیزوفرنی پارانوئید:

توهم جزو اعتقادات همیشگی این افراد است حتی زمانی که شواهد قوی مبنی بر نادرست بودن اتفاقات وجود داشته باشد. این نوع توهم نشان دهنده ترس و اضطراب عمیق به همراه  از دست دادن توانایی فرد برای تمییز قائل شدن بین واقعیت و خیال است. در چنین شرایطی فرد بیمار ممکن است احساسات زیر را تجربه نماید:

  • احساس کند همکارش قصد اسیب رساندن به او را دارد. مثلا می خواهد غذایش را مسموم نماید.
  • احساس کند همسرش قصد خیانت به او را دارد.
  • احساس کند افرادی که در همسایگی اش زندگی می کنند می خواهند به او آسیب وارد نمایند.
اسکیزوفرنی پارانوئید

چنین رفتارها و افکاری مشکلات زیادی را در ارتباطات بیمار ایجاد می کند. افرادی که دارای اسکیزوفرنی هستند معمولا انسان های خشن و مهاجمی نخواهند بود اما برخی از اوقات توهم پارانوئیدی می تواند آن ها را عصبانی کند زیرا احساس می کنند جانشان در خطر است. ممکن است این بیماران دارای توهمات و افکار بیهوده هم باشند. در چنین شرایطی باور دارند که هیچ چیزی به درستی کار نمی کند. مثلا ممکن است صداهایی را بشنوند که اصلا وجود ندارد.

نوشته های مشابه

 علل و فاکتورهای خطر اسکیزوفرنی پارانوئید:

اسکیزوفرنی یک نوع اختلال روانی است. علل دقیق بروز چنین شرایطی هنوز معلوم نیست اما به احتمال زیاد فاکتورهای ژنتیکی و محیطی می تواند چنین شرایطی را تحریک کند. نشانه هایی که بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی تجربه می کنند ممکن است ناشی از عدم تعادل دوپامین و سروتونین باشد. هر دوی این ها انتقال دهنده عصبی هستند. فاکتورهای خطری که برای این بیماری در نظر گرفته می شود عبارت است از :

 ژنتیک: اگر فردی سابقه خانوادگی ابتلا به اسکیزوفرنی را داشته باشد خطر ابتلای او به این بیماری هم افزایش پیدا می کند. اگر سابقه خانوادگی وجود نداشته باشد خطر ابتلا به چنین شرایطی زیر 1 درصد است.

 سایر فاکتورهایی که می تواند در چنین شرایطی دخیل باشد عبارت است از :

  • عفونت ویروسی در مادر باردار
  • سوء تغذیه قبل از تولد
  • استرس، تروما یا سوء استفاده جنسی در دوران کودکی
  • مشکل در دوران زایمان

تجربیات استرس زا اغلب قبل از تشخیص اسکیزوفرنی رخ می دهد. قبل از اینکه نشانه های حاد اسکیزوفرنی پارانوئید خود را نشان دهد بیمار ممکن است شروع به تجربه رفتارهای بد، اضطراب و کمبود تمرکز نماید. این موضوع مشکلاتی را در روابط بیمار ایجاد می کند. نمی توان با اطمینان گفت که ایا اسکیزوفرنی باعث ایجاد استرس در فرد می شود یا استرس تحریک کننده این بیماری است. معمولا سن والدین به هنگام باروری نیز در این شرایط می تواند دخیل باشد. افراد مبتلا به اسکیزوفرنی اغلب والدینی با سن بالا دارند. استفاده از مواد مخدر هم می تواند بر روی ذهن و روان فرد تاثیر بگذارد.

افرادی که دارای توهم یا اسکیزوفرنی پارانوئید هستند به طور غیر منطقی به همه چیز شک دارند

 تشخیص اسکیزوفرنی پارانوئید:

برای تشخیص اسکیزوفرنی پارانوئید پزشک تلاش می کند سابقه خانوادگی و پزشکی بیمار را مورد بررسی قرار دهد و معاینات جسمی را انجام دهد. تست های تشخیصی دربرگیرنده ازمایش خون برای تعیین  سایر علل احتمالی بروز نشانه ها همچون اختلال در عملکرد تیروئید ، استفاده از الکل  یا سوء مصرف مواد مخدر است.

تست های تصویربرداری همچون سی تی اسکن و MRI هم می تواند مشکلات و ناهنجاری های موجود در ساختار مغز را نشان دهد.  معمولا بعد از بررسی جسمی، ارزیابی روانشناسی هم آغاز می شود. روانشناس از بیمار در مورد افکار، احساسات و الگوهای رفتاریش سوال می کند تا ببیند چه احساساتی نسبت به اتفاقات پیرامون خود دارد.  او تلاش می کند دوره های بروز نشانه ها و تعداد آن ها را مورد بررسی قرار دهد. در این شرایط صحبت کردن با دوستان و اعضای خانواده بیمار به پزشک کمک می کند شرایط موجود را بهتر واکاوی کند.

درمان اسکیزوفرنی پارانوئید:

 استفاده از دارو:

پزشک ممکن است داروهای ضد روان پریشی را برای کاهش توهمات موجود تجویز نماید. این داروها به صورت قرص، مایع یا شات ارائه می شوند. برای اینکه عملکرد دارو مشخص شود ممکن است بیش از چند هفته زمان نیاز باشد. در برخی از شرایط بیمار نیاز به ترکیب چند دارو دارد تا بهترین دارو برای شرایط او مشخص گردد. حتی زمانی که فرد احساس بهتری دارد باز هم باید داروی تجویز شده را مصرف نماید. اگر مصرف دارو متوقف شود توهمات قبلی باز خواهد گشت. در چنین شرایطی فرد باید از مصرف ماریجوانا، الکل، نیکوتین یا سایر محرک ها خودداری نماید. این مواد پارانوئید را بدتر می کنند.

مشاوره:

Paranoid personality disorderبعد از اینکه توهمات فرد تحت کنترل قرار گرفت می توان از مشاوره استفاده کرد. این مشاوره به فرد کمک می کند روابط خوبی با سایر افراد داشته باشد.افراد مبتلا به اسکیزوفرنی پارانوئید که مشاوره می گیرند بهتر می توانند با داروهای تجویز شده کنار بیایند. یک نوع از این مشاوره ها درمان شناختی رفتاری نام دارد که به فرد کمک می کند نشانه ها را مدیریت نماید و داروها را به موقع مصرف کند. حمایت مثبت و سازنده از طرف خانواده و دوستان نیز می تواند بسیار مفید باشد. از آنجایی که برخی از داروهای ضد روانپریشی باعث افزایش وزن می شوند بهتر است از رژیم غذایی درست و تمرینات ورزشی کمک بگیرید.

بستری شدن در بیمارستان:

 در برخی از شرایط توهمات پارانوئیدی یا سایر نشانه ها به حدی جدی و حاد می شود که فرد نیاز به بستری شدن در بیمارستان خواهد داشت. پزشک و کادر بیمارستان در این شرایط به بیمار کمک می کنند افکار خود را مدیریت نماید.

از شما خواننده محترم سپاسگزاریم که انتهای این مقاله با مجله پروماگ همراه بوده اید.

‫5 دیدگاه ها

  1. سلام من ۱۸ سالمه و از حدودا بچگی همش صداهایی احساس می‌کردم که بقیه نمیشنیدن و میدونستم که بقیه نمی‌شنوند ولی اون صدا همیشه حالت دستوری داشت و بهم دستور میداد چیکار کنم و چیکار نکنم و منم از روی استرس و اضطراب اون کارو انجام می‌دادم ولی هیچوقت حس نکردم که ممکنه یک بیماری باشه میشه بگین آیا این مشکل اسکیزوفرنیه؟!

  2. با سلام. کسانی که این مشگل رو دارند99درصدشون ترک تحصیل می کنند و چون از هر صد نفر یک نفر این مشگل رو داره در کشور آمار چند صدهزارنفری وجود داره ودرصد قابل توجهی هم به سراغ درمان و پزشک نمی‌روند چون شرایط اقتصادی اجازه نمیدهد به نظرم انجام مراقبه و مطالعه کتاب های مورد علاقه کمک کننده است و این جدای از کمک خانواده است یا حد اقل خانواده برایشان کتاب تهیه کنند و فضای مجازی مثل اینستا گرام برای این افراد مفید نخواهد بود و من خودم اینستاگرامم رو حذف کاربری کردم و مطمعا هستم خداوند در عوض این مشگل نعمت دیگه ای به این افراد داده و مهم اینه که از خودکشی این افراد پیش گیری بشه و انشاالله تا آخر مسیر رو طی کنند با تشکر از سایت و مطالبتون.

    1. سلام
      دقیقا منم ترک تحصیل کردم حتی مثل شما اینستارو حذف کردم .من یه ۶ ماهی پیش روانشناس رفتم واسم ۱۵ تومن آب خورد ولی بازم همونی هستم که بودم .
      اینم بگم اگه فکر میکنین این بیماریو دارین یا میگین ارثیه باید پیش روانشناس بالینی برین خیلی کمک میکنه

    2. سلام و وقت بخیر
      من شغلم رو هم دارم از دست میدم و تا اینجای کار خیلیییییی مقاوم بودم که در مقابل جامعه دوام آوردم و خودم رو بالا کشیدم😔 واقعا تنها راهکار به نظرم ****

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا