دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

سلامت

آنچه باید در مورد تاثیرات دیابت بر روی پاها بدانید

ممکن است شما بدانید که دیابت یک بیماری مزمن است که قند خون و میزان انسولین بدن تحت تاثیر کاهش و افزایش قرار می گیرد، اما می دانید که تقریباً 9 درصد مردم جهان به دیابت مبتلا هستند و هر ساله تعداد این افراد روبه افزایش است و حدود 5 درصد مردم دنیا دچار دیابت هستند ولی هنوز تشخیص داده نشده اند، تاکنون سه نوع دیابت کشف شده است دیابت نوع یک، دیابت نوع دو و دیابت بارداری و هر سه نوع می تواند عوارضی در پاها ایجاد کنند. در ادامه این مقاله از مجله پروماگ با ما همراه باشید تا تاثیرات دیابت برروی پاها و چگونگی جلوگیری از آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

دیابت چگونه روی پاهای ما تأثیر می گذارد ؟

دیابت باعث ضعف در سیستم ایمنی بدن می شود و مبارزه با عفونت ها برای بدن مشکل می شود، این عفونت ها می تواند به سیستم عصبی بدن آسیب وارد کند، این آسیب ها باعث می شود تولید عرق و ترشحات پوستی و مفصلی در پاها دچار اختلال شوند، بدون این ترشحات پوست، استخوان و مفاصل پاها آسیب می بینند.

گاهی اوقات افراد مبتلا به دیابت به موقع متوجه بروز مشکلات و زخم در پاهای خود نمی شوند، مهم است که سلامت پاهای خود حفظ کنید و در صورت مشاهده هر گونه آسیب سریعاً به پزشک مراجعه کنید، کفش های نامناسب اولین دلیل آسیب پا در افراد مبتلا به دیابت هستند. لکه‌های قرمز، زخم‌ها، تاول‌ها، میخچه‌ها، پینه‌ها یا هر درد مداوم را باید جدی گرفت و از کفش‌های مناسب استفاده کرد.

نوشته های مشابه

عدم کنترل و مدیریت صحیح دیابت می تواند باعث بروز بیماری نوروپاتی شود، تقریباً پنجاه درصد افراد مبتلا به دیابت به این بیماری نیز مبتلا می شوند، نوروپاتی دیابتی بیشتر به اعصاب ساق پاها و کف پاها آسیب می رساند، اما همچنین می تواند باعث مشکلاتی در سیستم گوارش، دستگاه ادراری، عروق خونی و قلب شود. انجام اقدامات پیشگیرانه و رعایت توصیه های پزشک برای کنترل و مدیریت دیابت اغلب می تواند از پیشرفت نوروپاتی دیابتی جلوگیری کند یا آن را کُند کند.

چه اقدامات پیشگیرانه ای می توانیم انجام دهیم ؟

در صورت عدم درمان یا کنترل دیابت، آسیب های پا می تواند منجر به مشکلاتی مانند از دست دادن انگشت پا، پا یا ساق پا شود. کنترل خوب دیابت و جلوگیری از آسیب، کلید حفظ سلامت پا است.

علاوه بر مدیریت دیابت، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای محافظت بیشتر از پاهای خود در برابر آسیب و عفونت انجام دهید. مهم است که روزانه پاهای خود را بشویید و چک کنید و هر مشکلی را فوراً درمان کنید تا از مشکلات بعدی جلوگیری شود. در ادامه برخی از اقدامات پیشگیرانه ذکر شده که می توانید انجام دهید :

  • پوست پاهای خود را به خوبی مرطوب، نرم و صاف نگه دارید.
  • به آرامی میخچه ها و پینه هایی را که ممکن است روی پاهای شما ظاهر شوند را از بین ببرید.
  • ناخن های پای خود را به طور منظم کوتاه کنید. اگر نمی توانید به پای خود برسید یا این کار را با خیال راحت انجام دهید، از متخصص پا یا یکی از عزیزان خود بخواهید که به شما کمک کند.
  • همیشه کفش و جوراب بپوشید، حتی زمانی که داخل خانه هستید. پاهای محافظت نشده می تواند منجر به افزایش خطر آسیب شود.
  • از پاهای خود در برابر دمای سرد و گرم محافظت کنید. جوراب هایی بپوشید که پاهایتان را گرم نگه دارد.
  • هر روز پاهای خود را چک کنید و هرگونه تغییر غیرطبیعی را به پزشک خود گزارش دهید.
  • کفشی بپوشید که مناسب باشد و برای شرایط خاص و یا سطح فعالیت شما طراحی شده باشد.

اگر متوجه هر گونه ناهنجاری در پاهای خود شدید، مهم است که فوراً آن را به پزشک متخصص پا اطلاع دهید. در حالی که مشکلات پای دیابتی می تواند منجر به شرایط جدی تری شود، اما می توان از آنها پیشگیری کرد. انجام این اقدامات پیشگیرانه، رعایت اقدامات بهداشتی خوب و مدیریت سطح قند خون، همگی برای سالم نگه داشتن پاهای شما ضروری و مهم هستند.


پیشنهاد پروماگ جهت مطالعه بیشتر :

یک دیدگاه

  1. سلام ممنون از بابت انتشار این مقاله مهم و مفید من در زمینه طبابت دیابت فعال هستم خواستم به افراد مبتلا به این بیماری بگم که مراقبت از پاها را در صورت داشتن دیابت جدی بگیرید، زخم پا در این افراد گاهی منجر به قطع کردن پا شده خواهشاً در صورت مشاهده هرگونه عارضه در پاها سریعاً به پزشکتون اطلاع بدید تا خدایی نکرده دچار قطع عضو نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا