دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

پزشکی

5 تفاوت ایمپلنت و کامپوزیت که باید بدانید!

ایمپلنت و کامپوزیت از جمله روش‌های رایج برای درمان دندان‌ها در دندانپزشکی هستند. هر دو روش ایمپلنت و کامپوزیت علاوه بر اینکه جنبه درمانی دارند برای زیبایی هم استفاده می‌شوند. زیر امروزه بسیاری از افراد به دنبال زیبایی دندان‌ها و اصلاح طرح لبخند خود هستند بنابراین ضروری است که تفاوت ایمپلنت و کامپوزیت را بدانند تا بتوانند تصمیم صحیحی بگیرند.

در ابتدا باید بدانیم که ایمپلنت و کامپوزیت چیست و چه مزایایی دارند و در انتها درمورد تفاوت ایمپلنت و کامپوزیت صحبت خواهیم کرد.

ایمپلنت دندان چیست؟

کاشت ایمپلنت دندان، امروزه به یکی از بهترین روش‌ها برای حل معضل بی دندانی، تبدیل شده است. استفاده از روش کاشت ایمپلنت دندان علاوه بر جبران دندان ازدست‌رفته به زیبایی لبخند، بهبود جویدن غذا و همچنین به اصلاح تکلم نیز کمک می‌کند.

نوشته های مشابه

انواع سرویس‌های جراحی و کاشت ایمپلنت دندان:

۱. ایمپنت تک دندان
۲.ایمپلنت دندان فوری
۳. ایمپلنت دندان بر مبنای پونتیک
۴. جراحی‌های لیفت سینوس
۵. جراحی بازسازی استخوان فک در ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یا کاشت دندان مصنوعی یک روش نوین است که توانسته با ۹۸% احتمال موفقیت، دندان‌های دائمی ازدست‎رفته به‌دلیل بیماری لثه، پوسیدگی یا ضربه شدید را جایگزین کند. در واقع در این روش دندانپزشک به کمک سه جز میله تیتانیومی فیکسچر، اِباتمنت (تکیه‌گاه) و روکش یا تاج مصنوعی، یک دندان مصنوعی را درون استخوان فک جای‌گذاری می‌کند.

ابتدا با عمل جراحی و ایجاد یک سوراخ در استخوان فک، میله پیچ‌مانند فیکسچر به‌عنوان ریشه دندان مصنوعی ثابت می‌شود. پس از گذشت ۴ تا ۱۲ هفته و عجین شدن استخوان فک با فیکسچر، برای نصب اباتمنت اقدام می‌شود. در واقع اباتمنت به کمک یک جراحی سرپایی روی فیکسچر متصل می‌شود. در نهایت نیز روکش مصنوعی روی اباتمنت نصب می‌شود.

کامپوزیت دندان چیست؟

همه ما دوست داریم دندان‌های سالم، زیبا و درخشانی داشته باشیم. دندان‌هایی که به لبخند ما زیبایی می‌بخشند و زیبایی چهره ما را دوچندان می‌کنند. اما گاهی مسائل مختلفی مثل لب‌پَر شدن دندان‌ها، شکستگی دندانی یا به هم ریختگی دندانی پیش می‌آید که زیبایی دندان‌هایمان را پنهان می‌کند. خوشبختانه با پیشرفت علم و تکنولوژی در عرصه دندانپزشکی زیبایی، دیگر لازم نیست نگران این مسائل باشید! کامپوزیت ونیر یا ونیر کامپوزیت یکی از روش‌های رایج مورد استفاده برای زیبایی دندان است. کامپوزیت دندان جزء روش‌های برگشت پذیر بوده و انواع متفاوتی دارد. از طرفی کامپوزیت هم، مانند همه روش‌های زیبایی و درمانی دارای مزایا و معایب متفاوتی است. بنابراین می‌توان با صلاح‌دید دندانپزشک برای زیبایی دندان‌ها، کامپوزیت ونیر را انتخاب کرد.

کامپوزیت دندان

مطمئنا تغییر رنگ یا وجود لکه‌هایی روی دندان، شکستگی دندان، داشتن دندان‌هایی کج یا فاصله زیاد بین دندان‌ها می‌تواند ظاهر لبخند شما را نامطلوب کند. معمولا در چنین شرایطی دندانپزشک انجام روش‌هایی مانند باندینگ دندان را پیشنهاد می‌کند.

در روش کامپوزیت دندان از پوشش رزین کامپوزیت همرنگ دندان برای ترمیم استفاده می‌شود. در ابتدا دندانپزشک اقدام به تراشیدن سطحی مینای دندان‌ می‌کند تا بتواند حالت صیقلی آن را رفع کند. در مرحله بعد به کمک یک ماده ویژه، رزین کامپوزیت که ساختار بتونه‌ای دارد به سطح دندان چسبانده و فیکس می‌شود. مطمئنا با ناهموار شدن سطح دندان، رزین با قدرت بیشتری می‌چسبد.

پس از اعمال رزین، قالب‌گیری انجام می‌شود تا این ماده صاف شده و ظاهری مشابه دندان طبیعی‌ بگیرد. در نهایت به کمک تابش نور لیزر یا اشعه ماواءبنفش ساختار رزین کامپوزیت خشک و محکم می‌شود. معمولا کل این مراحل در یک جلسه ۳۰ تا ۶۰ دقیقه‎ای انجام می‌شود. در ادامه به تفاوت ایمپلنت و کامپوزیت می‌پردازیم.

تفاوت ایمپلنت و کامپوزیت چیست؟

ایمپلنت و کامپوزیت در اصل دو روش متفاوت هستند. از جمله تفاوت‌‌های ایمپلنت و کامپوزیت عبارت است از:

  1. ایمپلنت روش برای جبران دندان از دست رفته است در حالی که کامپوزیت روشی برای ترمیم دندان‌های آسیب‌ دیده است.
  2. در مقایسه میان ایمپلنت و کامپوزیت، کامپوزیت واقعا روشی مقرون‌به‌صرفه است که می‌تواند در طی یک جلسه ظاهر دندان‌ها را اصلاح و ترمیم کند. دقیقا برخلاف روش سنگین ایمپلنت که از جراحی برای ترمیم دندان ازدست‌رفته استفاده می‌کند.
  3. مواد به‌کاررفته برای کامپوزیت، یک نوع رزین مخصوص است که در مقایسه با انواع روکش‎های جدید واقعا قیمت بالایی ندارد. درحالی‌که ایمپلنت دندان نیاز به دو جز فلزی و از‌پیش‌ساخته فیکسچر و اباتمنت و یک جز کامپوزیتی تاج مصنوعی دارد و این مساله هزینه نهایی را افزایش می‌دهد.
  4. یکی از تفاوت‌های بارز ایمپلنت و کامپوزیت در این است که انجام کامپوزیت مداوم می‌تواند باعث آسیب به مینای دندان شود، چراکه سطح دندان تراشیده می‌شود. درحالی‌که ایمپلنت دندان نه تنها با هدف جایگزین‌کردن دندان‌های ازدست‌رفته انجام می‌شود، بلکه آسیبی به دندان‌های مجاور نیز وارد نمی‌کند. جالب است بدانید ازآنجایی‌که میله تیتانیوم فیکسچر به‌مرور زمان با استخوان فک شما عجین می‌شود، ساختار ایمپلنت‌ نمی‌لغزد، صدا ایجاد نمی‌کند یا به استخوان فک آسیب جدی وارد نمی‌کند.
  5. ایمپلنت را می‌توان یک روش مادام‌العمر به حساب آورد که بیش از ۲۰ سال طول عمر دارد. درحالی‌که انواع کامپوزیت بین ۵ تا ۱۰ سال دوام می‌آوردند و لازم است برای انجام دوباره این تکنیک اقدام کنید. این مورد از تفاوت میان ایمپلنت و کامپوزیت واقعا قابل توجه است.

دندانپزشکی میخک

آنچه که در انتخاب ایمپلنت و کامپوزیت اهمیت دارد این است که از متخصصان باتجربه و متعهد استفاده شود. شبکه تخصصی دندانپزشکی میخک با استفاده از بهترین دندانپزشکان، بالاترین کیفیت را در زمینه ایمپلنت و کامپوزیت ارائه می‌کند.

از طرفی شبکه تخصصی دندانپزشکی میخک با طرح پرداخت اقساطی زمینه را برای رسیدگی به سلامت دهان و دندان بیماران تسهیل می‌کند.

برای ارتباط با میخک اینجا را کلیک کنید!

منبع : http://mikhakdental.com/blog/تفاوت-ایمپلنت-و-کامپوزیت


پیشنهاد پروماگ جهت مطالعه بیشتر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا