دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

جواهرات

آیا طلا و جواهر با یکدیگر تفاوت دارند ؟

همه ما در صحبت هایمان در رابطه با زیورآلات به مقدار زیادی از کلمات طلا و جواهر استفاده می کنیم. اما آیا می دانستید این دو با یکدیگر تفاوت دارند؟ طلا و جواهر دو اصطلاحی است که به اشتباه در جامعه ما به جای یکدیگر به کار برده می شود. ما در این مقاله به توضیح تفاوت این دو و ویژگی های هر یک از آنها می پردازیم. با ما همراه باشید.

طلا چیست

طلا فلزی گرانبها و ارزشمند است که به دلیل کمیاب بودن، قیمت بالایی دارد. طلا به فرم های مختلفی مانند سکه، شمش و زیورآلات در بازار وجود دارد و خرید و فروش می شود. اما اصطلاحا به تمام زیورآلاتی که با این فلز ارزشمند ساخته میشوند طلا گفته می شود. طلای خالص، 24 عیار است که به دلیل نرمی زیاد، برای ساخت زیورآلات مناسب نیست و تنها در ساخت سکه و شمش از آن استفاده می شود. برای تعدیل نرمی این فلز و ساخت زیورآلات، طلای خالص را با فلزات دیگری چون مس ترکیب می کنند. در ایران طلای به کار رفته در زیورآلات 18 عیار است؛ یعنی 18 واحد طلا و 6 واحد فلزات دیگر در آن به کار برده شده است. بهترین و پرکاربردترین فلز برای ترکیب با طلا فلز مس است.

طلا چیست

نوشته های مشابه

جواهر چیست

وقتی در ساخت زیورآلات از سنگ های قیمتی استفاده می شود به آن جواهر گفته می شود. ترکیب یک فلز ارزشمند مانند طلا و یک سنگ قیمتی یا نیمه قیمتی مثل الماس و زمرد یک جواهر می سازد. ارزش جواهرات به مراتب بالاتر از طلا است و قیمت آن معمولا بر اساس ارزش سنگ های به کار رفته در آن تعیین می شود.

قیمت سنگ های قیمتی میتواند تا چندین برابر ارزش فلز به کار رفته در جواهر باشد و به همین علت نقش اصلی را در قیمت نهایی جواهر ایفا می کند.

قیمت سنگ های قیمتی نیز خود رنج بسیار گسترده ای دارد و با توجه به معیارهای متفاوتی سنجیده می شود. به عنوان مثال قیمت سرویس برلیان به عوامل مختلفی نظیر نوع سنگ به کار رفته در آن، تعداد سنگ ها، وزن خالص طلا و پیچیدگی یا سادگی ساخت آن بستگی دارد.

جواهر چیست

تفاوت طلا و جواهر در چیست؟

اکنون با توجه به تعاریفی که از طلا و جواهر کردیم باید واضح باشد که تفاوت این دو در چیست. به زیورآلاتی جواهر گفته می شود که بر روی طلای آن ها یک یا چند سنگ قیمتی کار شده باشد. در حقیقت تفاوت میان این دو، وجود یا عدم وجود سنگ ها و نگین ها هستند. برای ساخت جواهرات ابتدا قالب طلا یا همان پایه جواهر ساخته می شود و در آخرین مرحله سنگ ها توسط مخراجکار بر روی آن سوار می شود.

سنگ های قیمتی به کار رفته در جواهرات

سنگ های قیمتی به کار رفته در جواهرات 4 سنگ الماس، زمرد، یاقوت کبود و یاقوت سرخ هستند. معیارهای متعددی برای شناخت کیفیت این سنگ ها و در نتیجه ارزش گذاری آن ها وجود دارد. تشخیص کیفیت این سنگ ها امری تخصصی است و باید توسط دستگاه های مخصوص و افراد آموزش دیده انجام شود. موسسات معتبری در این زمینه وجود دارند که با صدور شناسنامه برای سنگ های قیمتی نه تنها مهر تاییدی بر اصل بودن آنها می زنند بلکه مشخصات آنها را نیز در آن توضیح می دهند تا خریداران اطلاعات کاملی در رابطه با سنگ مورد نظرشان داشته باشند.

یکی از موسسات معتبر در این زمینه موسسه گوهرشناسی آمریکا (GIA) است که به عنوان مثال برای الماس گواهینامه هایی صادر می کند که در آن 4 فاکتور اصلی تاثیرگذار بر قیمت الماس یعنی قیراط یا وزن، خلوص یا شفافیت، رنگ و برش آورده شده است. 

جواهری زمردی یکی از معتبرترین جواهری های ایران است که از الماس های دارای شناسنامه GIA در جواهرات خود استفاده می کند. اگر دوست دارید یک سرویس جواهرات خاص داشته باشید حتما از این جواهری دیدن کنید؛ هر سبک سلیقه ای که داشته باشید، چه مدرن و چه کلاسیک، برای شما طرح های متنوعی وجود دارد.

سرویس جواهرات

قیمت گذاری طلا و جواهر چگونه است؟

طلا و جواهر تفاوت کوچکی با یکدیگر دارند اما همین تفاوت، تاثیر بزرگی بر روی قیمت و نحوه ی قیمت گذاری آنها دارد. یک فرمول کلی در محاسبه قیمت این دو وجود دارد اما در مورد جواهرات پایبندی زیادی به این فرمول وجود ندارد.

قیمت طلا از جمع سه فاکتور قیمت روز هر گرم طلا، اجرت ساخت و سود فروشنده محاسبه می شود. اجرت و سود فروشنده رنج درصد دارند که با توجه به طراحی کار و یا میزان سختی ساخت طلا این قیمت کمی متفاوت است.

قیمت جواهر نیز از سه فاکتور ذکر شده به علاوه ی قیمت سنگ تزئینی به کار رفته در آن به دست می آید. از آنجایی که قیمت سنگ به کار رفته در جواهرات بسیار متغیر است، قیمت نهایی جواهرات تفاوت زیادی با یکدیگر دارد. اجرت و سود فروشنده در جواهرات نیز بسیار بالاتر است و با توجه به سختی کار تراش و مخراجکاری سنگ ها، این قیمت می تواند بسیار متغیر و حتی گاهی خارج از عرف بازار باشد.

ارزش طلا و جواهر

نکاتی که باید در هنگام خرید طلا و جواهر به آن دقت کنید

خرید طلا راحتتر از خرید جواهر است. شما برای خرید طلا تنها کافی است وزن طلا را بدانید و با مقایسه قیمت نهایی، هزینه اجرت و سود را بدانید. با این شیوه به راحتی می توانید بفهمید که آیا فروشنده نرخی بالاتر از عرف با شما حساب کرده است یا خیر. علاوه بر آن فروشنده به شما فاکتور ارائه می دهد که در هنگام فروش چار مشکل نشوید.

اما در مورد جواهر بحث کمی متفاوت و پیچیده تر است. شما علاوه بر نکات ذکر شده در مورد طلا باید از ارزش سنگ نیز آگاه شوید. تفاوت بین سنگ ها با چشم غیر مسلح و بدون تخصص تقریبا غیر ممکن است. از همین رو ما به شما توصیه میکنیم که اگر می خواهید برای خرید یک انگشتر جواهر و یا ست جواهر مقدار زیادی هزینه کنید از جواهراتی انتخاب کنید که دارای سنگ های شناسنامه دار هستند. در نتیجه در هنگام فروش هم دچار مشکل نخواهید شد و خریدار هزینه ی سنگ را نیز به شما پرداخت می کند.

برای سرمایه گذاری طلا بخریم یا جواهر؟

این نکته را در نظر بگیرید که اگر قصد سرمایه گذاری دارید، خرید جواهر نمی تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. در هنگام فروش طلا و جواهر هزینه اجرت و سود فروشنده از روی آن کم میشود. حتی در اغلب موارد هزینه ای که بابت سنگ پرداخت کرده اید نیز از قیمت جواهر کسر می شود. از آنجایی که اجرت ساخت و سود فروشنده در جواهرات بسیار بالاتر از طلا است، بهتر است برای سرمایه گذاری طلا بخرید که در هنگام فروش مقدار کمتری ضرر کنید.


پیشنهاد مجله پروماگ جهت مطالعه بیشتر :

‫7 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا