دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزش

حیوان آزاری و منع خشونت علیه حیوانات ؛ چگونه از بروز حیوان آزاری در کودکان پیشگیری کنیم؟

حیوان آزاری و خشونت ، مفاهیمی درهم تنیده‌اند که جامعه‌ی امروز، بیش از هر زمان دیگری به آموزش و پیشگیری در این حیطه نیاز دارد. وقت آن رسیده است که برای داشتن فردایی عاری از خشونت، کودکان خود را از همان سنین کودکی با این مفاهیم آشنا کنیم. بررسی‌های بدست آمده در این رابطه نشان می‌دهد، نزدیک به نود درصد از قاتلان زنجیره‌ای، در دوران کودکی خود، از آزار و اذیت حیوانات و همچنین کشتن آن‌ها لذت می‌برده‌اند! و این بدان معناست که ارتباط تنگاتنگی بین حیوان آزاری و انواع جرایم خشونت‌آمیز در بزرگسالی وجود دارد. با یک نتیجه‌گیری ساده می‌توان پی برد، آموزش حیوان دوستی و منع خشونت علیه حیوانات در سنین کودکی، می‌تواند از کودکان امروز ما،انسان‌های سالم‌تری در آینده بسازد. در این مقاله از وب‌سایت پروماگ قصد داریم راجع به منع حیوان آزاری و آموزش‌ آن به کودکان با شما سخن بگوییم. امیدواریم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید:

کودکان به طور غریزی حیوانات را دوست دارند.

در نگاه اول، کودکان به طور غریزی حیوانات و جانواران را دوست دارند و به واسطه‌ی تخیل و خیال‌پردازی ذاتی که دارند با حیوانات ارتباط برقرار می‌کنند و چنانچه تحت آموزش صحیح قرار گرفته باشند، میل به آزار و اذیت حیوانات ندارند. دوستی با حیوانات می‌تواند فوائد بی‌شماری برای کودک شما داشته باشد و او را از تنهایی رهانیده و به او در مسیر مسئولیت‌پذیر شدن کمک نماید.

این مقاله را بخوانید: حیوان خانگی برای کودکان آری یا خیر؟ آیا برای کودک خود حیوان خانگی تهیه کنیم؟

 

حیوان آزاری
ارتباط معناداری بین حیوان آزاری در کودکی و بروز خشونت در بزرگسالی وجود دارد.

حیوان آزاری چگونه باعث بروز خشونت در بزرگسالی می‌شود؟

این سوالی است که احتمالا در ذهن شما ایجاد شده است. حیوان آِزاری ، چگونه ممکن است در بزرگسالی به خشونت‌های وحشناک و غیر قابل باور منجر شود؟

حیوان آزاری ، خصوصا در سنین کودکی و نوجوانی، باعث کاهش حساسیت فرد، نسبت به رنج و آزار دیگران و سایر موجودات زنده می‌شود و این مقدمه‌ای است که باعث می‌شود فرد در بزرگسالی از آزار رساندن به دیگران دچار آلام روحی کمتری شده و از آسیب رسانی به دیگران، احساس عذاب وجدان نداشته باشد.

بررسی‌های بدست آماده توسط دانشگاه ماساچوست آمریکا نشان می‌دهد، افرادی که از حیوانات سوء استفاده می‌کنند و یا به آن‌ها آزار می‌رسانند، پنج برابر بیش از دیگران، احتمال دارد که مرتکب خشونت علیه انسان‌های دیگر شوند و این آماری است که نمی توان به سادگی از کنار آن عبور کرد.

حیوان آزاری؛ به چه معناست؟

با مقدمه‌ای که گفته شد، بد نیست تعریف کوتاهی از مفهوم حیوان آزاری داشته باشیم. حیوان آزاری که به انگلیسی بدان zoosadism گفته می‌شود، به نوعی ناهنجاری اجتماعی گفته می‌شود که در خلال آن، فرد حیوان آزار، از آزار رساندن و دیدن زجر حیوانات لذت می‌برد. بدیهی است حیوان آزاری ، ریشه در مشکلات و عقده‌های روانی و روحی افراد دارد و افرادی که حیوان آزار هستند از سلامت روان کافی برخوردار نیستند و نیاز به درمان و مداخلات پزشکی و روان‌پزشکی دارند.

خوب است بدانید حیوان آزاری ، در بسیاری از کشورهای پیشرفته و جهان اول، یک جرم محسوب می‌شود و فرد حیوان آزار ، در صورت ارتکاب حیوان آزاری، مورد پیگیرد قانونی قرار می‌گیرد و مجازات می‌شود.

حیوان آزاری در ایران !

حیوان آزاری در ایران، اگر چه جرم محسوب نمی‌شود، اما با تلاشی که انجمن‌های دوستدار محیط زیست و حیوانات انجام می‌دهند و همچنین تلاش گروهی افراد حیوان‌دوست در فضای مجازی، برخورد قاطع‌تری در سال‌های اخیر با افراد حیوان آزار شده است و در چند مورد، با این افراد، برخورد قانونی و قضایی نیز شده است که این مساله، یک گام مثبت و رو به جلو، محسوب می‌شود.

 

باغ‌وحش‌ها و مکان‌هایی که به خاطر منافع اقتصادی، حیوانات را به اسارت وا می‌دارند، مصداق بارز خشونت علیه حیوانات هستند.

 

چگونه از بروز حیوان آزاری در کودکان پیشگیری کنیم؟

پیشگیری، بهتر از درمان است و این تنها، یک شعار نیست! چنانچه بخواهیم در آینده از جامعه‌ی سالم‌تری برخوردار باشیم باید از امروز، به فکر تربیت و اصلاح کودکان باشیم و آن‌ها را برای دوستی با همه‌ی موجودات تربیت کنیم:

  • اولین و مهم‌ترین گام در پیشگیری از وقوع یک معضل، آموزش است. تنها از طریق آموزش است که می‌توانیم کودکان را با دوستی با حیوانات ترغیب کنیم. کتاب‌ها و داستان‌های آموزشی بسیاری در زمینه‌ی دوستی با حیوانات نگاشته شده‌اند که می‌تواند مسیر آموزش را برای شما هموار سازند. سعی کنید در این زمینه، دانش و معلومات خود را ارتقاء دهید و از مقالات جدید و به روز در این زمینه بهره بگیرید.
  • کودکان به طور ذاتی به حیوانات علاقمند هستند و از دیدن و لمس کردن آن‌ها لذت می‌برند. سعی کنید این احساس را با رعایت نکات بهداشتی و ایمنی تقویت کنید.
  • با وجود آن که غالب کودکان به حیوانات علاقمند هستند و با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند، اما کودکانی نیز هستند که به دلیل مشکلات روحی و روانی، رفتارهای حیوان آزارانه از خود بروز می‌دهند و میل و رغبت به حیوان آزاری در آن‌ها دیده می‌شود. پر واضح است که در اینگونه کودکان، درمان مشکل زمینه‌ای راه حلی است که می‌تواند علاوه بر دوستی با حیوانات، به سلامت روان کودک نیز منتهی شود.
  • متاسفانه در بسیاری از فرهنگ‌ها، خشونت و بد رفتاری با حیوانات، نشان دهنده‌ی شجاعت و دلیری محسوب می‌شود. با زدودن این طرز تفکر پوسیده و تاریخ مصرف گذشته، بد رفتاری کودک‌ با حیوانات را نشانه‌ای از شجاعت او قلمداد نکنید و او را تشویق نکنید.
  • اینکه گیاه‌خوار باشید یا گوشتخوار، یک ایدئولوژی شخصی است که محور صحبت ما در این مقاله نخواهد بود. اما آنچه ملزم به رعایت آن هستید این است که خشونت را نباید در جلوی چشم کودک‌تان علنی کنید. ذبح کردن حیوانات، تحت هر عنوانی، یکی از خشونت‌آمیز‌ترین تصاویری است که می‌تواند در ذهن یک کودک ثبت شود و ممکن است اثرات سوء آن سال‌ها بر روان کودک باقی بماند. هرگز در جلوی چشم کودکان، حیوانی را سر نبرید یا ذبح نکنید. این کار، علاوه بر اینکه ترویج خشونت در ملاء عام بوده، باعث لطمات روحی بی‌شماری به کودکان نیز می‌شود. قابل به ذکر است، در دین اسلام، ذبح حیوانات در ملاء عام و علی‌الخصوص در جلوی کودکان، عملی بسیار نکوهیده است و موکدا منع شده است.
  • شکار حیوانات را متوقف کنید و یا دست‌کم، در جلوی کودکان این کار را انجام ندهید.
  • از نشان دادن فیلم‌ها و تصاویری که در آن هر گونه خشونتی علیه حیوانات روا داشته می‌شود، خودداری کنید.
  • از پوشاندن لباس‌هایی که در آن از پوست حیوانات استفاده شده، برای خود یا کودک‌تان اجتناب کنید و اجازه ندهید خشونت علیه حیوانات، از سنین کودکی برای فرزندتان عادی شود.
  • از خریدن حیوانات خشک شده یا وسایلی که از پوست طبیعی حیوانات تهیه شده‌اند خودداری نمایید.
  • اگر کودک شما رفتاری خشونت‌آمیز با حیوانات دارد، نشان‌دهنده‌ی بیماری روانی در اوست و پیشنهاد ما این است که در اولین فرصت، این مساله را جدی گرفته و با یک روان‌شناس حاذق در این زمینه مشورت کنید.
تماشای اسارت حیوانات، مکانی جذاب و آموزنده برای کودکان ما نخواهد بود.

چگونه کودک‌مان را به دوستی با حیوانات تشویق کنیم؟

  • همانطور که اشاره شد کودکان به طور غریزی به حیوانات علاقمند هستند و دلیل این مساله را باید در خیال‌پردازی کودکان جستجو کرد. کودکان در سنین پیش از دبستان با اشیاء، اسباب‌بازی‌هایشان و حیوانات اطراف، ارتباط برقرار می‌کنند و به عنوان موجوداتی که احساساتی مشابه خودشان دارند، با آن‌ها هم‌ذات پنداری می‌کنند. بنابراین هر کودکی به طور غریزی ازین موهبت برخوردار است که با سایر موجودات زنده، ارتباط دوستانه‌ای داشته باشد. با پرورش این حس در کودک خود، می‌توانید نوع‌دوستی و حیوان دوستی را در او تقویت کنید.
  • به یک انجمن حمایت از حیوانات ملحق شوید و مقالات و کتاب‌های مرتبط با این موضوع را دریافت نمایید. در گام بعدی، کودک خود را نیز در این انجمن‌ها مشارکت دهید.
  • به حیوانات اهلی و بی‌سرپناه، امداد رسانی و غذا رسانی کنید و کودک را در این راه مشارکت دهید.
  • به درمان حیوانات ولگرد و بی‌سرپناه حساس باشید و کودک را در این مسیر با خود همگام کنید.
  • از بردن کودکان به سیرک‌ها که حیوانات را در آن‌ها مشارک می‌دهند، دلفیناریوم‌ها و یا باغ‌وحش‌هایی که حقوق حیوانات در آن‌ها نقض می‌شود، اجتناب کنید. همانطور که می‌دانید در سیرک‌ها و دلفیناریوم‌ها و مکان‌هایی ازین قبیل، حیوانات را برای انجام حرکاتی خاص آموزش می‌دهند و این آموزش‌ها، جز با تنبیه حیوانات میسر نمی‌شود. با تحریم این‌گونه مکان‌ها، گام موثری علیه حیوان آزاری برداشته‌ایم. همچنین بسیاری از باغ‌ وحش‌ها که حیوانات در آن‌ها به اسارت گرفته می‌شوند و حقوق طبیعی و اولیه آن‌ها نقض می‌شود نیز، ازین قاعده مستثنی نیستند و لازم است از بردن کودکان خود به این مکان‌ها اجتناب کنیم.
  • از ریختن زباله و پلاستیک در طبیعت اجتناب کنید و این مهم را نیز به کودک خود آموزش دهید. زباله‌هایی که ما خواسته یا ناخواسته در طبیعت رها می‌کنیم، به طور قابل توجهی به حیوانات و محیط زیست آسیب می‌رسانند و لازم است ما از همان سنین کودکی، این مساله‌ی مهم را به کودک خود آموزش دهیم و با او تمرین کنیم.
  • در صورتی که برایتان مقدور است از یک حیوان خانگی نگهداری کنید و مسئولیت آن را به کودک خود بسپارید.
  • در غالب قصه و داستان و فیلم‌های آموزشی، دوستی با حیوانات را به کودک‌تان آموزش دهید و او را برای دوستی با محیط زیست و سایر موجودات تربیت کنید.
منع حیوان آزاری در کودکان
قلب یک انسان را می‌توان از نحوه‌ی رفتارش با حیوانات قضاوت کرد.

سخن پایانی :

حیوان آزاری عملی ناپسند و غیرانسانی است که با سرشت و فطرت آدمی در تضاد است. همان‌طور که ما انسان‌ها حق حیات و زندگی داریم، حیوانات نیز مستحق این حق قانونی بوده و ما وظیفه داریم به عنوان موجوداتی قدرتمند و دارای شعور، این حق را محترم شمرده و به کودکان خود نیز آموزش دهیم.

سیما گودرزی هستم و از شما بابت همراهی با این مقاله سپاسگزارم. امیدواریم مطالب گفته شده در این محتوا برایتان سودمند واقع شده باشد.

این محتوا برداشت آزادی از مقاله‌ی از حیوان آزاری تا خشونت علیه بشر بوده است.

در پروماگ بیشتر بخوانید:

آموزش جنسی به کودکان ؛ چرا باید به دنبال آموزش جنسی باشیم و آن را به کودکان خود آموزش دهیم؟

رفتار بالغانه والدین با فرزندان ؛ چگونه مانند یک پدر و مادر عاقل و بالغ با کودکمان رفتار کنیم؟

شرایط خواب کودک ؛ راهکارهای مناسب برای بهبود خواب در کودکان و نوجوانان…

فرهنگ کتابخوانی در کودک ؛ چگونه فرزندی کتاب خوان پرورش دهیم؟

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام😔
    من همین الان داشتم سگم رو خفه میکردم😭
    چون داشت گازم میگرفت (منظورم از خفه کردن سگم این بود که از گردن پرتش کردم اون ور😞) و الان خیلی حالم بده و خیلی خیلی گریه کردم 😢 اون موقع اصلا کنترلم دست خودم نبود واقعا نیاز دارم با کسی حرف بزنم😞💔🥀

  2. سلام کاش کمی مردم به این نکات مقاله سایتتتون توجه می کردند و حیوانات رو کمتر اذیت می کردند، متاسفانه حیوان آزاری شد تفریح برای مردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا