دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

بارداری و زایمان

چطور و با چه برنامه مدونی دوران بارداری سالم داشته باشیم؟

مثبت شدن تست حاملگی به معنای شروع یک سفر جدید و ایجاد تغییری مهم در زندگی شما است. با بزرگتر شدن و رشد نوزاد حتی پس از زایمان زندگی شما نیز مرحله به مرحله دچار تغییر و تحولات متعددی می شود. کلید داشتن زایمانی راحت و فرزندی سلامت در گرو داشتن دوران بارداری سالم و مراقبت های مهم و به جای قبل از زایمان است. برای داشتن دوران حاملگی خوب باید نکاتی را در نظر بگیرید و هر آنچه که لازم است را رعایت کنید تا این دوران شیرین و حساس را به نحو احسن و بدون هیچ خطری پشت سر بگذارید. در این مطلب از مجله پروماگ قصد داریم نکاتی را در مورد داشتن دوران بارداری سالم و بدون خطر به شما ارائه کنیم. با ما همراه باشید.

دوران بارداری سالم

برای اینکه بتوانید به طور سلامت و سالم زایمان کنید باید نکاتی را درطول حاملگی در نظر بگیرید. این نکات عبارتند از:

حفظ سلامتی

سالم بودن یک زن باردار عامل اصلی سالم و سلامت بودن نوزاد و زایمانی خوب است. زنانی که در مدت زمان حاملگی خود تغذیه خوبی دارند، به طور منظم ورزش می کنند و به طور کاملا منظم تحت مراقبت های قبل از زایمان قرار می گیرند، کمتر با مشکلات زایمان و حاملگی مواجه می شوند.

مصرف مواد مغذی لازم

داشتن رژیم غذایی پر از مواد مغذی در طول زمان بارداری ارتباط مستقیم و بسیار تنگاتنگی با رشد مغز جنین و وزن مناسب هنگام تولد دارد و درصد هر نوع نقص مادر زادی در تولد را تا حد زیادی کاهش می دهد. داشتن یک رژیم غذایی متعادل که غنی از انواع مواد مغذی لازم باشد می تواند به طور قابل توجهی نیز خطر ابتلا به کم خونی را کاهش می دهد و همچنین سایر علائم بارداری ناخوشایند مانند خستگی و کسلی صبحگاهی را از بین ببرد و به مادر احساس نشاط و سلامتی بدهد. به نظر می رسد که داشتن تغذیه خوب و سالم به کاهش مشکلات مربوط به احساسات و خلق و خوی کمک می کند و می تواند به مادر باردار کمک کند تا زایمان راحت تری را پشت سر بگذارد.

یک رژیم بارداری متعادل شامل انواع مواد مغذی و ویتامین های زیر باید باشد:

  • پروتئین
  • ویتامین سی
  • کلسیم
  • میوه ها و سبزیجات
  • غلات
  • غذاهای غنی از آهن
  • چربی کافی
  • اسید فولیک

دوران بارداری سالم

افزایش وزن

یک راه ساده برای برآوردن نیازهای تغذیه ای در مدت زمان بارداری، داشتن تغذیه روزانه از انواع گروه های مختلف غذایی است. بسیاری از زنان نگرانی های زیادی در مورد افزایش وزن در دوران بارداری خود دارند. برای داشتن دوران بارداری سالم باید با پزشک تان در مورد وزن و نیازهای تغذیه خود مشورت کنید. نیاز های تغذیه ای و افزایش وزن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برای مثال مادرانی که فرزند دو یا چند قلو دارند، نیازهای تغذیه ای متفاوتی دارند. به این ترتیب تنها فردی که می تواند به شما در این زمینه کمک کند پزشک تغذیه و پزشکی است که تحت مراقبت او قرار دارید.

پرهیز غذایی برای داشتن دوران بارداری سالم

برای محافظت از مادر و کودک از باکتری یا عفونت انگلی، مانند لیستریوز، یک مادر باردار باید حتما از شیر و لبنیات پاستوریزه استفاده کند. خوردن لبنیات غیر پاستوریزه می تواند خطرات زیادی را نه تنها برای مادر بلکه برای جنین ایجاد کند. اگر باردار هستید بهتر است خوردن غذاهای غیر سالمی که از نظر سلامتی مورد اطمینان نیستند را به طور کلی از رژیم غذایی خود حذف کنید. همچنین از خوردن غذاهای منجمد، غذاهای دریایی دودی و گوشت نیم پز (گوشت قرمز، مرغ یا ماهی) به شدت اجتناب کنید. اگر دچار حساسیت خاصی هستید و یا در بستگان نزدیک سابقه نوی آلرژی دارید، حتما با پزشک خود در این رابطه صحبت کنید تا بدانید از خوردن چه نوع خوراکی هایی باید پرهیز کنید.

مصرف ویتامین های پیش از زایمان

اکثر مواد مغذی مورد نیاز در دوران بارداری باید از مواد غذایی برای بدن تامین شود، اما نباید فراموش کرد که مصرف مکمل های ویتامینی قبل از تولد نقش مهمی ایفا می کنند. برنامه ریزی برای خوردن سه وعده از غذاهای حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن در روز کار نسبتا دشواری است اما مکمل های این امکان را فراهم می کنند تا زنان باردار تمام مواد مغذی اضافی را که برای رشد جنین دارند لازم است به راحتی فراهم کنند.

اسید فولیک (فولات) نوعی ویتامین B است که برای زنان باردار بسیار مهم است. مصرف مکمل های اسید فولیک چند هفته قبل از بارداری گرفته شده و 12 هفته اول بارداری خطر ابتلا کودک به مشکلاتی مانند اسپینا بیفیدا را کاهش می دهد. بیشتر مکمل های قبل از تولد حاوی 1 میلی گرم اسید فولیک هستند. قبل از شروع مصرف مکمل های پیش از تولد، با پزشک خود صحبت کنید و بهترین نوع مکمل را برای گرفتن بهترین نتیجه انتخاب کنید.

ورزش

ورزش ملایم نه تنها برای مادران خطرناک نیست بلکه برای مادر و کودک بسیار مفید است.  30 دقیقه روزانه باعث تقویت گردش خون، عضلات و کاهش استرس  می شود. با این حال، قبل از شروع به هر گونه ورزشی، به خصوص اگر در شرایط خاصی قرار دارید، باید با پزشک خود مشورت کنید. اگر قبل از بارداری از فعالیت جسمی کافی نداشتید و یا ورزش نمی کردید، با پزشک خود درمورد تمریناتی که می توانید در دوران بارداری خود انجام دهید صحبت کنید.

معمولا ورزش برای رنان باردار این مزایای فوق العاده را در پی دارد:

  • افزایش سطح انرژی
  • بهبود خواب
  • تقویت عضلات و استقامت
  • کاهش درد پشت
  • از بین بردن یبوست

انجام ورزش های هوازی، مانند پیاده روی، دو آهسته و شنا، باعث تحریک قلب و ریه ها و نیز افزایش فعالیت عضلانی و مفصلی می شود که در نهایت همه اینها منجر به افزایش اکسیژن و بهبود گردش خون می شود. خوشبختانه امروزه کلاس های ورزشی زیادی وجود دارند که با هدف ارائه ورزش های خاص مخصوص زنان باردار فعالیت می کنند و می توانند باعث راحت تر شدن زایمان برای زنان شوند.

دوران بارداری سالم

کنار گذاشتن عادات بد

داشتن عادات و سبک زندگی سالم و مناسب به طور مستقیم بر سلامت یک جنین رو به رشد و دوران بارداری سالم تاثیر می گذارد. مصرف سیگار، مصرف مواد مخدر و مصرف الکل عادات خطرناکی هستند که نه تنها سلامت مادر بلکه سلامت جنین را نیر به خطر می اندازند. این موارد ارتباط مستقیمی با مشکلات و نقایص دوران بارداری دارند. مصرف نوشیدنی های حاوی الکل در دوران بارداری با طیف وسیعی از مشکلات جنین در حال رشد مرتبط است. هر نوشیدنی الکلی که توسط مادر باردار مصرف شود، وارد جریان خون جنین می شود.

مصرف این نوع نوشیدنی خطرناک در طول بارداری می تواند منجر به سندرم الکل جنین (FAS) شود. آکادمی اطفال آمریکا هشدار می دهد که FAS می تواند سبب کاهش وزن نوزاد و اختلالات در سیستم عصبی مرکزی او شود.

مصرف الکل می تواند همچین موجب ایجاد مشکلاتی از این قبیل شود:

  • سقط جنین
  • زایمان زودرس
  • مرگ جنین

مصرف سیگار نیز در دوران قبل از بارداری تاثیر قابل توجهی بر کودک ندارد. اما سیگار کشیدن در دوران بارداری می تواند تا حد زیادی خطر آفرین باشد. سیگار کشیدن  بر جریان خون و رسیدن اکسیژن به کودک  و در نهایت رشد او تاثیر می گذارد. سیگار کشیدن در دوران بارداری یکی از رایج ترین علل کمبود وزن نوزاد است که به نوبه خود شایع ترین علت مرگ و بیماری در چند هفته اول زندگی او محسوب می شود. همچنین سیگار کشیدن نیز با انواع عوارض حاملگی مرتبط است که برخی از آنها عبارتند از:

مریضی و سرما خوردگی در دوران بارداری سالم 

زنان حامله بیشتر در معرض عفونت های خاصی مانند سرماخوردگی یا آنفلوآنزا هستند. اگرچه این بیماری ها باعث می شود شما احساس ناتوانی کنید، اما بر روی کودک شما تاثیر نمی گذارند. برخی از بیماری های رایج دوران بارداری عبارتند از:

  • سرماخوردگی
  • آنفلوآنزای فصلی
  • آبریزش بینی
  • ناراحتی معده

اگر دچار هر یک ازاین بیماری ها و مشکلات در طول بارداری شدید، حتما برای پیدا کردن بهترین راه درمان با پزشک خود صحبت کنید چراکه در این دوره حساس نمی توانید از هر نوع دارویی استفاده کنید. پیشگیری بهترین راه برای جلوگیری از بیماری است. یک رژیم غذایی سالم و ورزش، استراحت کافی و رعایت نکات بهداشتی می تواند سلامتی مادر باردار را در طول مدت زمان حاملگی تضمین کند. استفاده از واکسن آنفلوانزا بهترین راه برای پیشگیری از آنفلانزای فصلی است.

مراقبت های قبل از زایمان برای داشتن دوران بارداری سالم

شرکت در تمام مراحل مراقبت های قبل از زایمان به شما کمک و پزشکتان کمک می کند تا تمامی مراحل را تحت کنترل داشته باشید و از بروز هر نوع مشکلی جلوگیری کنید. ویزیت مرتب به شما این امکان را نیز می دهد تا هر گونه مشکل و سوالی که در طول مدت زمان این دوره حساس برای شما به وجود می آید را با پزشک خود در میان بگذارید و بهترین راه حل را برای آن پیدا کنید. به این ترتیب می توانید دوران بارداری سالمی داشته باشید.

دوران بارداری سالم

سخن آخر

مادران باردار با داشتن برنامه ریزی درست و توجه به تغذیه خود می توانند دوران بارداری سالمی داشته باشند و این دوران حساس را به خوبی و بدون دشواری پشت سر بگذارند و به این ترتیب خاطرات خوش و شیرینی را برای خود از این دوران حساس برای خود و فرزند دلبندشان رقم بزنند. برای اطلاعات بیشتر در زمینه سلامتی و بارداری اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا