دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

بارداری و زایمان

روش های درمان ناباروری

روش های درمان ناباروری در مردان

گزینه های مردان ممکن است شامل درمان مشکلات جنسی عمومی یا عدم وجود اسپرم سالم باشد. درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تغییر سبک زندگی

بهبود شیوه زندگی و عوامل رفتاری می تواند شانس بارداری را بهبود بخشد ، از جمله کاهش انتخاب دارو ، کاهش / از بین بردن مواد مضر ، بهبود دفعات و زمان روابط ، ورزش منظم و بهینه سازی سایر عواملی که ممکن است به باروری آسیب برساند.

  • داروها

برخی از داروها ممکن است تعداد اسپرم را افزایش داده و احتمال موفقیت در بارداری را افزایش دهند. این داروها ممکن است عملکرد پروستات ، از جمله تولید و کیفیت اسپرم را افزایش دهند.

  • عمل جراحی

در شرایط انتخابی ، ممکن است جراحی بتواند انسداد اسپرم را معکوس کرده و باروری را بازگرداند. در موارد دیگر ، درمان جراحی واریکوسل ممکن است شانس کلی بارداری را بهبود بخشد.

  • بهبود اسپرم

این تکنیک ها باعث می شوند اسپرم در حین انزال یا در هنگام عدم انزال نطفه ای با مشکل روبرو شود. همچنین ممکن است در مواردی که تکنیک های تولید مثل با استفاده از تکنیک های تولید مثل کاهش یا غیرمعمول باشد ، استفاده شوند.

لطفا برای اطلاعات بیشتر روی لینک روند درمان ای وی اف کلیک نمایید.

درمان هایی برای نازایی در زنان

اگرچه ممکن است یک زن برای بازگرداندن باروری فقط به یک یا دو روش درمانی احتیاج داشته باشد ، اما ممکن است چندین روش درمانی مختلف قبل از درک آن لازم باشد که در ذیل به این روش ها اشاره کرده ایم.

  • استفاده از داروهای تحریک تخمک گذاری

در مشکلاتی نظیر سندرم تخمدان پلی کیستیک، ناباروری با علت نا مشخص و اندومتریوز خفیف از داروهای خوراکی یا تزریقی برای بهبود تخمک گذاری استفاده می شود. شروع استفاده از این داروها از روزهای ابتدایی قاعدگی است و پس از مصرف دارو با مدت زمان مناسب سونوگرافی واژینال برای بررسی پاسخ تخمدانی مناسب انجام می شود. فولیکول های تخمدانی تشکیل شده توسط سونوگرافی مشخص می شوند و با رسیدن فولیکول ها به سایز مناسب داروی ازاد سازی و زمان مناسب برای انجام نزدیکی به بیمار توضیح داده می شود.

  • ای یو ای به همراه تحریک تخمک گذاری

در روش ای یو ای ابتدا نمونه اسپرم داخل ظروف استریل جمع اوری می شود. سپس نمونه جمع اوری شده به ازمایشگاه اندرولوژی فرستاده می شود. در ازمایشگاه نمونه اسپرم فراوری می شود. انتی بادی های اضافی حذف شده و اسپرم های دارای شکل نرمال و حرکت بیشتر جمع اوری می شود.

 این نمونه خالص شده توسط یک کاتتر مخصوص به داخل رحم زن تزریق می شود. تزریق اسپرم به داخل رحم باید در زمان ازادسازی تخمک انجام شود. بنابراین اگر خانمی تخمک مناسب ندارد باید از داروهای تحریک تخمک گذاری استفاده شود. تشکیل تخمک مناسب توسط سونوگرافی واژینال نیز باید تایید شود.

  • جراحی لاپاراسکوپی برای درمان نازایی

در روش لاپاراسکوپی یک برش بسیار کوچک اطراف ناف داده می شود. تروکار که یک وسیله لوله ای شکل است به داخل شکم فرو برده می شود. در ادامه توسط لنز و دوربین مخصوص ارگانهای شکم و لگن به صورت مستقیم دیده می شود. رحم، لوله های رحمی و تخمدان ها دیده می شوند.

توسط تزریق ماده حاجب به داخل رحم از باز بودن لوله های فالوپ مطمئن می شویم. در صورت وجود کیست های تخمدانی، اندومتریوز و فیبروم های رحم همزمان با انجام لاپاراسکوپی تشخیصی اقدامات جراحی برای درمان این ضایعات نیز انجام می شود.

برای اطلاعات بیشتر روی لینک روش های درمان اندومتریوز کلیک نمایید.

ناباروری زنان

لاپاراسکوپی بهترین روش برای تشخیص اندومتریوز از نوع خفیف است. این نوع از اندومتریوز می تواند منجر به ناباروری شود. ولی با روش های معمول مثل سونوگرافی واژینال قابل تشخیص نیست. به روش لاپاراسکوپی نقاط اندومتریوز کوتر می شود وتا حدودی میزان باروری افزایش می یابد.

اما بیشتر بدانید از اندومتریوز و کیست اندومتریوز چیست؟       

  • جراحی هسیتروسکوپی برای درمان نازایی

در جراحی هیستروسکوپی حفره داخل رحم توسط دوربین اندوسکوپی دیده می شود. پاتولوژی های داخل رحم نظیر فیبروم، پولیپ های بزرگ و سپتوم های رحمی توسط ابزارهای داخل رحم قابل اصلاح هستند. گاهی قبل از انجام ای وی اف برای افزایش لانه گزینی جنین هیستروسکوپی انجام می شود.در افرادی که به دلیل سابقه عفونت های لگنی یا کورتاژهای خشن دچار چسبندگی های رحمی شدید می شوند از سلولهای بنیادی به همراه هیستروسکوپی برای درمان استفاده می شود.

  • روش درمانی ای وی اف

باید بدانید که قبل از استارت دوره درمان آی وی اف تقریبا یک ماه برای انجام سونوگرافی های اولیه و آزمایشات هورمونی باید اقدام کنید و بعد از آن انجام مراحل آی وی اف شروع می شود. مراحل آی وی اف معمولا به ترتیب زیر انجام می گیرد:

  • تحريک تخمدان‌ها

درمرحله اول آی وی اف، قبل از اعمال لقاح، برای فراهم نمودن تخمک، برای خانم داروهای القای تخمک‌گذاری تجویز می گردد و شرایط فولیکول‌های تخمدان و رحم را توسط سونوگرافی و تست خون ارزیابی می‌نمایند.

  • گردآوری تخمک

درمرحله دوم آی وی اف، بعداز تحریک مطلوب تخمدان‌ها و تزریق داروی محرک تخمک‌گذاری (HCG) حدود یک روز و نیم بعد از آن فرصت مناسب برای استخراج تخمک‌ها (اووسیت) می باشد. که در آن مرحله سوزن اختصاصی را از (واژن) و بعد از آن محوطه لگن گذرانده و به تخمدان‌ها می رسانند. ناگفته نماند که ‌این عمل تحت نظر سونوگرافی واژینال انجام می گیرد. در‌این مرحله برای از بین بردن درد از بیهوشی، تزریق آرام بخش و یا مسکن استفاده می‌نمایند. همچنین بعداز استخراج، آن‌ها‌را از لحاظ ميزان بلوغ تخمک و كيفيت ارزیابی می‌كنند و بر حسب آن تخمک‌ها را به مدت زمان موردنیاز در محيط آزمایشگاه نگه می‌دارند.

  • گردآوری اسپرم ها

درمرحله سوم آی وی اف، زوجین باید در همان روز استخراج تخمک‌ها، نمونه اسپرم را در يك ظرف پلاستيكی‌ استريل شده فراهم كنند. معمولا نمونه ی اسپرم را چند بار در آزمايشگاه شستشو داده و این امر موجب بهبود كيفيت اسپرم‌ها می شود. به عنوان مثال اسپرم‌های متحرك‌تر را برای لقاح به کار می گیرند. ودر آخر اسپرم‌هایی با بالاترين كيفيت را برای لقاح استفاده می‌كنند.

  • مرحله ایجاد لقاح و کشت جنين

درمرحله چهارم آی وی اف، به منظور اعمال لقاح، اسپرم‌های باکيفيت بهتر را به تخمک‌های جمع‌آوری گردیده اضافه می‌نمایند. معمولا تعداد صد هزار اسپرم به ازای هر تخمک استفاده می‌گردد.حدود 11 تا 19 ساعت بعد از اعمال لقاح، تخمک‌ها را ارزيابی و با دقت بررسی می‌كنند و از باروری و وضعيت مطلوب آن اطمينان حاصل می‌كنند.

  • مرحله جابجایی جنين

درمرحله پنجم آی وی اف حدود دو تا شش روز بعد از استخراج تخمک‌ها، بعداز آنكه جنين حاصل، مراحل رشدش را پشت سر گذاشت، آن را به وسيله يك كاتتراز طريق گردن رحم وارد رحم می‌نمايند. معمولا اين مرحله به سرعت و بدون درد می باشد. دو هفته بعد از انجام انتقال جنین، آزمایش خون بارداری انجام می گیرد. در صورت مثبت بودن آزمایش خون حاملگی، باید دو تا سه هفته بعد سونوگرافی جهت ارزیابی شرایط حاملگی انجام شود.

کلام پایانی

طبق آمارهای به دست آمده، در بین روش های کمک باروری موجود، آی وی اف پر استفاده ترین روش کمک باروری محسوب می شود. همچنین مهم است که بدانید نرخ بارداری با روش های کمک باروری به اندازه نرخ بارداری های طبیعی نیست. گاها این روش ها چندین بار باید تکرار شوند تا بارداری حاصل گردد.

درصد موفقیت آی وی اف یا لقاح آزمایشگاهی به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال سوابق تولید مثل و سن مادر، همچنین علت ناباروری و عوامل مرتبط با سبک زندگی نیز بی تاثیر نیست.

چنانچه تخمک های سالم تولید نشود و مرد عقیم باشد، یا از دیگر شیوه های درمان ناباروری نتیجه ای حاصل نشود، می توان از آیتم تخمک اهدایی، اسپرم اهدایی و یا جنین های اهدایی استفاده نمود. اما بهتر می باشد در چنین مواقعی با یک مشاور متخصص مشورت فرمائید. چون شما باید از شرایط حقوقی مرتبط با اهدای سلول های جنسی مانند حقوق قانونی اهداکننده آگاه گردید.

منبع: دکتر فاطمه سروری (صفحه اینستاگرام)


پیشنهاد مجله پروماگ جهت مطالعه بیشتر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا