دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

زناشویی

آنچه باید درباره اجرا گذاشتن مهریه بدانیم

قوانین اجرا گذاشتن و توقیف اموال برای مهریه

سنت مهریه قرن ها یکی از مهم ترین سنت های این سرزمین های دنیا مخصوصا کشور های مسلمان مانند کشور خودمان بوده است. اثاثیه، اموال و پولی که خانواده زوجی که به زودی ازدواج می کنند برای کمک به وحدت جدید تهیه می کنند «جهیزیه» نامیده می شود. به تمام کارهایی که در سنت تعبیه شده است مانند تهیه جهیزیه، بردن آن از خانه عروس به خانه داماد و نمایش آن را «سنت جهیزیه» می‌گویند.

در این مقاله سعی می کنیم نکاتی را که می خواهید در مورد سنت جهیزیه و مهریه از گذشته تا امروز وجود داشته را برای شما توضیح دهیم.

نوشته های مشابه

در برخی از خانواده ها تهیه جهیزیه از تولد نوزاد شروع می شود و تا زمان ازدواج دختر جوان ادامه می یابد. پسرها هم مهریه دارند، اما این مهریه به اندازه مهریه دختران مفصل و گسترده نبوده البته در دهه های گذشته تا به امروز مهریه نقش پررنگی را در زندگی زوجین ایفا می کند. و یکی از سوالات در زمان شکست ازدواج این است که چگونه می توان برای اجرا گذاشتن مهریه از راه توقیف اموال شوهر اقدام کرد؟ چرا که مهریه ارزش بیاری یافته و اغلب زوج ها مهریه زیادی را برای شروع زندگی مشترک تعیین می کنند.

می توان ظروف آشپزخانه و لوازم خانگی را در جهیزیه قرار داد. در بین خانواده ها اعتقاد بر این است که اگر وسایل جهیزیه فراوان و با ارزش باشد، برای خانواده شهرت می آورد. به اصطلاح هر چه بیشتر بهتر! از این رو خانواده ها سال ها با تلاش و حوصله فراوان جهیزیه دختران خود را تهیه می کنند. وقتی صحبت از سنت جهیزیه می شود، یکی دیگر از مواردی که به اندازه تهیه جهیزیه اهمیت دارد، نمایش جهیزیه است.

 در این مرحله جهیزیه به همه همسایه ها و اقوام نشان داده می شود تا تمام مهارت های عروس و همچنین اقوام عروس به همه نشان داده شود. پس از نمایش جهیزیه، جهیزیه به خانه زوجین برده می شود. جهیزیه که سال ها در خانه عروس تهیه می شد، قبل از عروسی به اقوام داماد تحویل می شود و توسط خانواده داماد به خانه زوج برده می شود. همانطور که مشاهده می شود، جزئیات بسیار ظریفی پیرامون سنت مهریه وجود دارد. با این حال، این سنت نیز مانند سنت های دیگر دستخوش تغییرات مختلفی شده است.

شرایط انتخاب مهریه

شرایط  انتخاب مهریه

بعد از این که بر سر مسائل مالی و مهریه در زمان عقد نکاح توافق شد عقد جاری می شود. بر اساس قانون ۱۰۸۵ قانون مدنی زنان تا زمان دریافت مهریه امکان عدم انجام وظایف خود در مقابل شوهر را دارند. به این عدم انجام وظایف تا زمان دریافت مهریه حق حبس مهریه می گویند. در این ماده از قانون مدنی به نکته قابل تاملی اشاره شده است که دین پرداخت مهریه بعد از جاری شدن عقد نکاح بر گردن مرد استوار می شود. مهریه بدهی مرد به زن می باشد که به محض درخواست زن باید به وی پرداخت شود و اگر مهریه از اموال غیر منقول باشد باید به زن تحویل گردد.

اگر زن از حق حبس برای دریافت مهریه بعد از عقد نکاح و قبل از تمکیل استفاده نماید و مرد مهریه زن را پرداخت کند، زن باید نسبت به وظایف خود در مقابل شوهر تمکین نماید.  اما اگر زن با توجه به اینکه شوهرش مهریه‌اش را پرداخت کرده است باز هم از شوهر خود تمکین نکند و وظایف زناشویی خود در مقابل شوهر را انجام ندهد، مرد می‌تواند از زن خود طبق قانون شکایت کند.

اجرا گذاشتن مهریه

چگونگی اجرا گذاشتن مهریه

با توجه به مطلبی که پیشتر نیز در این نوشتار به آن پرداخته شده است مهریه دین و بدهی مرد به زن است و زن هر زمان که بخواهد می تواند آن را مطالبه نماید. اما برای این که بدانیم چه مواردی را میتوان به عنوان مهریه قرار داد بهتر است به قانون مراجعه نماییم و یا از وکیل متخصص در این موضوع سوالات خود را بپرسید.

برای تقاضای مهریه باید 4 نکته را در نظرگرفت که اگر این شرایط برقرار نباشند، مهریه باطل می شود :

  • مهریه باید دارای ارزش مالی باشد یعنی بتوان برای آن پولی پرداخت کنیم
  • مهریه ای که تعیین می کنید باید از نظر مقدار مشخص باشد
  • مهریه باید در شرع از اموال مشروع باشد و نمی توان اموال نامشروع را به عنوان مهر قرار داد
  • مهریه باید قابلیت تملک و تصاحب را داشته باشد

زن می تواند برای اجرای مهریه به دفتر خانه ای که عقد نکاح در آنجا جاری شده است رجوع کند و درخواست اجراییه ثبتی برای اجرا گذاشتن مهریه را نماید. راه دیگری که زن می تواند برای اجرا گذاشتن مهریه انجام دهد رجوع به دادگاه صالح و درخواست اجرا گذاشتن مهریه است. اگر مرد از پرداخت مهریه امتناع نماید زن می تواند درخواست توقیف اموال برای مهریه را از دادگاه بخواهد. البته در خصوص توقیف اموال برای مهریه این نکته را در ذهن داشته باشید که اموالی که از جمله مستثنیات دین هستند را نمی توان توقیف نمود.


پیشنهاد پروماگ جهت مطالعه بیشتر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا