دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

زناشویی

⭐️ روش دقیق محاسبه مهریه به نرخ روز براساس فرمول قوه قضاییه

هریه حقی است که طبق ماده 1082 قانون مدنی از لحظه جاری شدن خطبه عقد به زن تعلق می گیرد و مرد موظف به پرداخت آن می باشد. در صورتیکه مهریه در زمان عقد به زن پرداخت نشود، به عنوان یک بدهی برای مرد محسوب می شود و هر زمان همسرش مهریه خود را مطالبه کند، باید پرداخت شود.

از آنجایی که مهریه انواع مختلفی داشته و عوامل زیادی همچون آداب و رسوم هر منطقه، فرهنگ هر خانواده، شرایط اقتصادی حام بر جامعه در زمان عقد و … در تعیین نوع مهریه دخیل هستند، تبصره ای در قانون مهریه تحت عنوان محاسبه مهریه به نرخ روز وجود دارد. در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

قانون مهریه به نرخ روز چیست و چه مواقعی کاربرد دارد؟

همانطور که گفتیم مهریه می تواند اشکال مختلفی از جمله طلا، سکه، ملک، وجه نقد و … داشته باشد. از آنجایی که ارزش مهریه هایی هچون طلا، سکه و ملک در طول زمان حفظ می شود، هر زمان که خانمی این نوع مهریه خود را مطالبه کند لایق دریافت هرآنچه در عقدنامه نوشته شده است می باشد.

نوشته های مشابه

به عنوان مثال قیمت سکه از سال 1376 با قیمت سکه مهریه ۱۴۰۲متفاوت است و باتوجه به تغییر ارزش پول از سال 1376 تا 1402 رشد صعودی داشته است. بنابراین اگر مهریه به صورت سکه و طلا انتخاب شده باشد، گذر زمان سبب بی ارزش شدن مهریه نمی شود.

اما اگر در همان سال مهریه فردی 5 میلیون تومان تعیین میشد، آیا در سال 1402 ارزش مهریه ایشان حفظ شده است؟ پاسخ قطعاً خیر است. بنابراین این فرد در سال 1402 لایق دریافت مبلغی به ارزش 5 میلیون تومان در سال 1376 می باشد.

به همین دلیل برای مهریه هایی که به صورت وجه نقد رایج مملکت (ریال) تعیین شده است، قانون محاسبه مهریه به نرخ روز وجود دارد.

محاسبه مهریه به نرخ روز براساس فرمول قوه قضاییه

روش محاسبه مهریه به نرخ روز براساس فرمول قوه قضاییه چیست؟

برای محاسبه نرخ روز مهریه به جدول اعداد شاخص سالانه که توسط بانک مرکزی ارائه می شود نیاز دارید. عدد شاخص براساس نرخ تورم در پایان هرسال مشخص می شود. بنابراین برای محاسبه نرخ روز مهریه باید از آخرین عدد شاخص سالانه استفاده کرد. یعنی برای محاسبه مهریه به نرخ روز 1402 به عدد شاخص سال 1401 نیاز دارید.

فرمول قوه قضاییه به صورت زیر است:

(مبلغ مهریه مندرج در عقدنامه × عدد شاخص سال قبل از مطالبه مهریه) ÷عدد شاخص سال برقراری عقد

در ابتدا لازم است مبلغ مهریه را در شاخص سال پیش از مطالبه ضرب کرده و سپس حاصل را بر عدد شاخص قیمت سال عقد تقسیم کنید. نتیجه به دست آمده مبلغ مهریه به نرخ روز می باشد.

برای تبدیل مهریه به نرخ روز به صورت آنلاین کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا