دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزش

چگونه کتابخوان شویم؟

خیلی ها دوست دارند خوره کتاب باشند، اما کتابخوان بودن، کار هرکسی نیست! با این نوشته کتابخوانی را یاد بگیرید.

یک دوست‌ کتاب‌خوان پیدا کنید

دوست کتاب‌خوان شکل‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد:

می‌تواند انجمن کتاب‌خوانی دو نفره‌ای باشد، که هر دو هم‌زمان یک کتاب را بخوانید و در دیدارهای منظم باهم به گفت‌وگو درباره‌ی کتاب بنشینید.

 یک دوست کتابخوان می‌تواند دوستی باشد که سلیقه‌ی مشابهی در کتاب با شما دارد و گه‌گاه به هم پیشنهاد کتاب می‌دهید و افکار خود را با هم مبادله می‌نمایید.

دوست کتاب‌خوان می‌تواند کسی باشد که شما او را به عنوان یک متفکر و کتاب‌خوان بستایید و گاهی از او توصیه‌هایی برای انتخاب کتاب بخواهید و به نوعی مشاور شما در مطالعه باشد.

دوست کتاب‌خوان شما می‌تواند یک شریک مسئولیت‌پذیر باشد که می‌توانید از او مشورت بگیرید و شما را برای رسیدن به هدف خود در مطالعه مسئولیت‌پذیرتر کند.

دوست‌ کتاب‌خوان

شما می‌توانید دوست‌ کتاب‌خوان خود را در میان هم‌کلاسی‌هایتان بیابید و با ایجاد یک چالش مشترک و استفاده از آن به عنوان نیرویی برای مطالعه‌ی بیشتر، با او رقابت بپردازید.

یا می‌تواند کسی باشد که حتی به ذهن من نمی‌رسد!

نکته‌ی مهم این است که هر نوع تعامل اجتماعی می‌تواند هم لذت‌بخشی تجربه‌ی مطالعه‌ را دوچندان کند و هم به شما در مسیر رسیدن به اهداف و آمال خود در زمینه‌ی مطالعه کمک کند.

مطالعه را به عادتی اجتماعی کنید.

گوشه‌ی دنجی برای مطالعه بسازید

مردم نظرات شدیدی درباره‌ی مطالعه‌ی هم‌زمان چند کتاب دارند. در مقام یک عمل‌گرا به شما می‌گویم که اگر این کار برای شما جواب می‌دهد، انجام دهید.

مخصوصا، فکر می‌کنم مطالعه‌ی هم‌زمان چند کتاب می‌توانید انگیزه‌ی مطالعه و لذت شما از این فرآیند را افزایش دهد. برای مثال، مطالعه‌ی کتاب‌های داستانی و غیرداستانی به طور هم‌زمان بسیار خوشایند است. گویی خواندن این دو سبک باهم باعث ایجاد تعادل شده و لذت کلی مطالعه را به عنوان یک فعالیت می‌افزاید.

ترفند کوچکی که می‌توانید در هر شرایطی امتحان کنید این است که کتاب‌هایی را که مشغول به مطالعه‌شان هستید در محل‌های مختلف قرار دهید. بعد از مدتی مطالعه در یک مکان خاص، آن‌ مکان مرتبط با عمل مطالعه می‌شود و از آن به بعد خود باعث ایجاد این رفتار می‌شود. این روش قدرتمندی برای تبدیل مطالعه‌ از چیزی سخت و مشقت‌بار به چیزی نسبتا ساده و ناخودآگاه است، به زبانی دیگر، مطالعه به عادت تبدیل می‌شود.

برای مثال، من اغلب کتابی روی تخت خوابم دارم تا این کتاب نشانه‌ای باشد که قبل از خوابیدن، مطالعه را شروع کنم.

همچنین کتابی روی میزکارم نگه می‌دارم تا اگر وقت آزادی پیدا کردم محیط اطرافم مرا به سمت مطالعه سوق دهد تا اینکه بخواهم به خودم یادآوری کنم که باید مطالعه کنم.

نشانه‌های قابل‌اطمینان اجزای ضروری هر عادتی هستند، که برای عادت مطالعه نیز صدق می‌کند. پس گوشه‌های دنجی در نظر بگیرید که نشانه‌هایی برای مطالعه‌ی منظم شوند.

از ابزارهای تعهد استفاده کنید

ابزار تعهد یک تکنیک روانشناسی است که به ما کمک می‌کند در مسیر رسیدن به آرزوهای بلندمدتمان اگر با وسوسه‌ها و حواس‌پرتی‌های کوتاه‌مدت مواجه شدیم، ثابت قدم بمانیم.

بیاید فکر کنیم هدف شما مطالعه به مدت 30 دقیقه هر روز است و برنامه دارید که هر شب بعد از شام این کار را انجام دهید. برخلاف عزم و نیتتان، وقتی که بالاخره شام تمام شد و ظرف‌ها را شستید و خانه را مرتب کردید و روی مبل لم دادید دیدن سریالی خیلی وسوسه‌انگیز به نظر می‌رسد و اغلب در آخر شما به جای مطالعه مشغول به تماشای تلویزیون می‌شوید.

یک مثال ساده از چگونگی به کارگیری ابزار تعهد برای کمک به پیگیری هدف مطالعه خود هرشب این است که به همسر خود بگویید به شما یادآوری کند که باید پیش از تماشای تلویزیون 30دقیقه مطالعه داشته باشید.

یا شاید هدفتان هرماه یک کتاب به مدت یک سال باشد. اگر هزینه‌ی ثبت‌نام در یک “انجمن هرماه یک کتاب” بدهید، احتمال مطالعه نکردن شما کمتر میشود چرا که دلتان نمی‌خواهد پولتان هدر برود.

مثال‌های متعددی از ابزار تعهد می‌توان زد که برای عادت به مطالعه می‌تواند به کار برده شود ولی قاعده‌ی کلی این است: به هنگام شروع یک هدف یا عادت جدید، هرگز تنها به اراده و قصد خود برای رسیدن به هدف اطمینان نکنید. در عوض، مکانیزمی بسازید که بدون توجه به شرایط ، برای رسیدن به مقصد کمکتان کند.

مطالعه خود را رهگیری کنید

برای بسیاری کلمه‌ی رهگیری یادآور محدودیت و الزام است، مثل رهگیری هزینه‌ها یا انجام دادن تکلیف‌. درحالی‌که رهگیری می‌تواند شما را ملزم به انجام عادت جدیدتان در مطالعه بکند، مزیت بزرگ دیگر آن ترغیب بیشتر به مطالعه است.

یکی از مهم‌ترین منابع انگیزه که بسیار دست‌کم گرفته می‌شود، تجربه‌کردن پیشرفت است. وقتی با چشم خودمان ببینیم و با همه وجودمان پیشرفت را هرچند کند، حس کنیم احساس خیلی خوبی به ما دست می‌دهد و انگیزه‌ی ما برای ادامه حتی در شرایط سخت بیشتر می‌شود.

در نتیجه، یکی از بهترین راهها برای شروع و ادامه‌ی عادت جدید به مطالعه‌، افزایش انگیزه با استفاده از رهگیری مطالعه است. من از روش ساینفیلد استفاده می‌کنم که در ادامه توضیح خواهم داد ولی هر شکل دیگری از رهگیری را می‌توانید استفاده کنید.

چگونگی استفاده از روش ساینفیلد برای رهگیری مطالعه:

روش استاینفیلد تکنیکی برای ایجاد عادات خوب است که توسط کمدین جری ساینفیلد به شهرت رسید. می‌توانید درباره‌ی جزییات آن اینجا بیشتر بخوانید. قواعد اصلی آن به شرح زیر است:

یک تقویم رومیزی یا دیواری تهیه کنید و آن را هرجایی که مطالعه می‌کنید قرار دهید. من تقویمم را روی میزم گذاشته‌ام.

هر روز وقتی که به هدف مطالعه‌ی خود دست می‌یابید، روی تقویم آن روز را با ماژیک سبز یا آبی روشن رنگ کنید.

مطالعه

اگر روزی یه هدفتان نرسیدید، یک ضربدر بزرگ قرمز در آن روز بکشید و تعداد روزهای متوالی که قبل از این روز هدفتان را عملی کردید یادداشت کنید.

حالا سعی کنید رکورد قبلی خود را بهبود ببخشید.

روش ساینفیلد به دلیل چند فاکتور اصلی خیلی خوب جواب می‌دهد:

به چشم می‌آید به طوری که به شما یادآوری می‌کند پیش از هرچیزی مطالعه کنید.

سبز کردن مربع‌ها در تقویم به خودی خود بسیار لذت‌بخش است، و همچون پاداش باعث تقویت عادت مطالعه‌ی روزانه می‌شود.

و به همین شکل، سختی رسم یک ضربدر قرمز در روزی که مطالعه نکردید ابتکاری برای بیزار شدن از تکرار این اتفاق است.

داشتن حساب روزهایی که به طور متوالی مطالعه داشتید شکل بازی به کل این فرآیند می‌دهد، و مطالعه را لذت‌بخش‌تر می‌کند و در نتیجه احتمال ادامه‌ی آن در آینده بیشتر می‌شود.

چه از روش استاینفیلد یا هر روش دیگری برای ردیابی مطالعه‌ی خود استفاده می‌کنید، به یاد داشته باشید که هدف اصلی این رهگیری الزام شما برای مطالعه نیست بلکه ایجاد یک نیروی مثبت و در نتیجه انگیزه برای افزایش احتمال ادامهی عادت مطالعه‌ی روزانه می‌باشد.

اخبار را کمتر دنبال کنید

معمول‌ترین دلیل و بهانه‌ای که افراد برای مطالعه نکردن و سخت بودن ایجاد عادت مطالعه می‌آورند کمبود وقت است.

خیلی مسخره است.

همه وقت داریم، فقط انتخاب می‌کنیم که وقتمان را متفاوت سپری کنیم و کارهای متفاوتی انجام دهیم. شاید مدیرعامل پرمشغله‌ی یک استارت‌آپ نوپا هستید که به تازگی خانواده تشکیل داده است و پدر یا مادر بیماری دارید که با شما زندگی می‌کند. بله، شما از اکثر مردم سرتان شلوغ‌تر است. با این حال هنوز هم اگر خوب نگاه کنید می‌توانید با دست کشیدن از بعضی چیزها وقتی برای مطالعه پیدا کنید.

اگر سرتان خیلی شلوغ باشد احتمالا پیدا کردن وقت برای مطالعه سخت است ولی یکی از مواردی که با دست کشیدن از آن می‌توانید وقتی برای مطالعه باز کنید اخبار است.

اکثر ما بیشتر از آن که تصور کنیم وقت برای اخبار می‌گذاریم. چه به یک گفت‌وگوی صبحگاهی در مسیر رفت به سرکار گوش دهید، چه روزنامه‌ی وال‌استریت را در وقت ناهار بخوانید یا 20دقیقه اخبار شبانگاهی را قبل از خواب ببینید، همیشه قسمت بزرگی از روز ما با اخبار گرفته می‌شود.

به غیر از این، اخبار مخصوصا اخبار روزانه، به ندرت منجر به اطلاعات مفید و رشد می‌شود پس هر روز و هرهفته کمتر اخبار را دنبال کنید و به‌جای آن مطالعه کنید.

برای مثال، به جای گوش کردن به اخبار در رفت‌وآمد روزانه‌ی خود یا خواندن اخبار در توییتر هنگام ناهار، هنگام رفت‌وآمد کتاب‌صوتی گوش کنید و مقاله‌ی بلندی که در نرم‌افزار پاکت ذخیره کرده‌اید را هنگام ناهار بخوانید.

فک می‌کنم متوجه باشید که با کم‌تر دنبال کردن روزانه‌ی اخبار اطلاعات خاصی را از دست نمی‌دهید ولی دانش بسیار عظیمی با ایجاد عادت 20دقیقه مطالعه در روز به شما اضافه می‌شود.


پیشنهاد پروماگ جهت مطالعه بیشتر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا