دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

گل و گیاه

آیا سبزیجات همیشه به کوددهی نیاز دارند ؟

بدانید چه زمان و چه مقدار کوددهی کنید همه سبزی‌ها نیاز به کود یکسانی ندارند.

هنگامی که صحبت از کودهی سبزیجات می شود باید بدانید که سبزیجات برخلاف گیاهان و درخت ها به میزان کود بالا نیاز ندارند، میزان و نوع کوددهی به سبزیجات به خاک محل کاشت آنها بستگی دارد، اگر شما اطلاع دقیقی از خاک خود نداشته باشید و شروع به کوددهی سبزیجات خود کنید مطمئناً بدست خود آنها را نابود می کنید.

برای اینکه بدانید چه میزان و چه نوع کودی مناسب سبزیجات شماست قبل از هرکاری باید خاک محل کاشت آنها را مورد آزمایش قرار دهید خاک شما ممکن است از نوع شنی، رسی و یا لومی باشد و مواد مغذی داخل آن و همچنین PH آن متفاوت باشد و این تاثیر مستقیم بر رشد سبزیجات شما و کوددهی آنها دارد.

همچنین سبزیجات براساس نوع کاشت چه در گلدان یا باغچه و یا از نوع هیدروپونیک نیازمند مواد مغذی متفاوت هستند، و باید بطور کاملاًً اصولی و علمی اینکار را انجام دهید، در ادامه این مقاله از مجله پروماگ با ما همراه باشید تا شما را با نکات مهم کوددهی سبزیجات آشنا کنیم.

آیا همه سبزیجات به کود نیاز دارند ؟

پاسخ کوتاه بله است، اما همه آنها به کود یکسانی نیاز ندارند در کل سبزیجات را می توان به دو دسته تقسیم کرد :

دسته اول سبزیجات کند رشد با برگ های ضخیم و یا سوزنی شکل که دارای ساقه های فیبری و چوبی هستند، معمولاً این گونه سبزیجات در خاک های معمولی و غیر حاصل خیز رشد خوبی دارند و جزء سبزیجات چند ساله هستند مانند :

  • اسطوخودوس
  • برگ بو
  • نعناع
  • پونه کوهی
  • رزماری
  • مریم گلی
  • ترخون
  • آویشن
  • مرزنجوش

دسته دوم سبزیجات سریع رشد با برگ های بزرگتر و نازکتر، این نوع سبزیجات معمولاًً یکساله هستند مانند :

  • گشنیز
  • ریحان
  • گل گاوزبان
  • کرفس 
  • شوید
  • جعفری
  • پیازچه

از این دو دسته میتوان گفت که دسته اول به کوددهی بیشتری نیاز دارند.

سبزیجات به چه نوع مواد مغذی نیاز دارند ؟

با کاشت سبزیجات در خاک سالم و غنی از مواد معدنی شروع کنید، علاوه براین سبزیجات شما به کودهای آلی و آهسته رهش حاوی مواد مغذی مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم نیاز دارند اما اگر خاک شما شنی است حتماً از کود نوع آهسته رهش استفاده کنید تا دیر با خاک ترکیب شده و سریع از بین نرود.

برای اینکه سبزیجات سریع رشدی را که اغلب برداشت می‌کنید تقویت کنید، می‌توانید امولسیون ماهی، یک کود آلی با نیتروژن بالا، با نسبت NPK 4-1-1 و یا 5-1-1 NPK استفاده کنید.

کوددهی به سبزیجات

چندبار سبزیجات را کوددهی کنیم ؟

بهترین زمان کوددهی سبزیجات فصل رشد آنهاست، در اوایل بهار هنگامی که رشد آنها آغاز می شود و در زمانی که سبزیجات ما در اوج رشد هستند بهترین زمان بکار بردن یک کود متعادل است.

برای سایر سبزیجات استفاده از کود آهسته رهش بصورت ماهیانه می تواند کافی باشد، مگر اینکه وضعیت برگ سبز دچار تغییر شود و حالت رنگ آن به زردی بزند در این حالت ممکن است گیاه شما از کمبود نیتروژن رنج ببرد، در این صورت استفاده از امولسیون ماهی می تواند این کمبود را برطرف سازد، البته قبل از انجام اینکار مطمئن شوید که زردی برگ ها عامل دیگری نداشته باشد.

کوددهی سبزیجات کاشته شده در گلدان 

ممکن است شما سبزیهای خود را در گلدان کاشته باشید در اینصورت میزان کوددهی بایستی بیشتر باشد زیرا با آبیاری مواد مغذی خاک شسته می شوند و از انتهای گلدان خارج می گردند، مانند خاک شنی که زهکشی بالایی دارد، در این حالت استفاده از کودهای کند رهش گزینه مناسبی هستند.

دقت کنید ریشه سبزی ها در گلدان از قدرت کمتری برخوردار هستند و کوددهی بیش از حد می تواند به سرعت به آنها آسیب برساند، در این حالت پیشنهاد می شود از کودهای آلی به جای کودهای مصنوعی استفاده کنید و یا در صورت اجبار به استفاده از کودهای مصنوعی نصف مقدار توصیه شده براساس برچسب کود را استفاده کنید.

کوددهی به سبزیجات کاشته شده به روش هیدروپونیک

کوددهی در این روش کاملاً متفاوت با روش کاشت سبزیجات در خاک باغچه و یا گلدان است، طبق دستورالعمل کاشت هیدروپونیک خود باید از انواع کودهای مغذی و داروهای مخصوص هیدروپونیک استفاده کنید.

سبزیجات کشت شده به روش هیدروپونیک مستعد کمبود منیزیم هستند، زیرا آبی که گیاهان در آن رشد می کنند منیزیم کافی را تامین نمی کند. این کمبود ریز مغذی خود را به صورت زرد شدن برگ‌های کلروتیک، معمولاً بین رگبرگ‌های برگ نشان می‌دهد. برای رفع آن، یک مکمل منیزیم مایع که معمولاً به صورت ترکیبی از کلسیم و منیزیم فروخته می‌شود را طبق دستورالعمل برچسب به آب سیستم هیدروپونیک خود اضافه کنید.

کاشت سبزیجات

آیا کوددهی بیش از حد به سبزیجات امکان دارد ؟

افزودن بیش از حد کود به سبزیجات معمولاً منجر به افزایش نیتروژن می شود که نتایج نامطلوبی به خصوص برای سبزی های با رشد کند دارد. برای ریحان و سایر گیاهان با برگ های نازک (دسته دوم)، رشد سریع برگ ناشی از نیتروژن خوب است زیرا می خواهید گیاهانتان شاداب باشند. با این حال، برای رزماری و سایر سبزیجات دسته اول، رشد سریع برگ در آنها به این معنی است که غلظت کمتری از اسانس‌ها در برگ ایجاد می گردد، که باعث می‌شود سبزی ها کمتر معطر شوند و طعم ضعیف‌تری داشته باشند.


پیشنهاد مجله پروماگ جهت مطالعه بیشتر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا