دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

عطر و ادکلن

گرانترین عطر جهان از استفراغ نهنگ عنبر با نام عنبر سائل ساخته می‌شود

صنعت عطرسازی جهان به مواد اولیه طبیعی وابسته است. موادی در ساخت عطرها به کار می رود که در طبیعت یافت شده و به صورت شیمیایی ساخته نمی شوند. گرانترین عطر جهان از یکی از همین مواد طبیعی ساخته می شود ولی این ماده طبیعی نوعی استفراغ است. ترشحات گوارشی نهنگ عنبر بویی مطبوع دارد و برای ماندگاری عطر نیز از آن استفاده می شود و ماده اولیه عطرهای گران قیمت و ارزشمند بزرگ‌ترین کمپانی های عطرسازی است.

گرانترین عطر جهان از استفراغ نهنگ عنبر

مواد اولیه ساخت عطر

کمپانی های عطرسازی برای ساخت عطر از مواد اولیه طبیعی استفاده می کنند.  مواد طبیعی مانند گل ها، گلاب، چرم، انواع چوب، ادویه ها، مواد خوشبوی دریایی و هر ماده معطری در جهان برای تهیه عطر به کار می رود. از نمک، عود، عنبر و میوه ها به خصوص مرکبات نیز در صنعت عطرسازی بهره گرفته می شود. گرانترین عطر جهان از ترشحات روده نهنگی به نام عنبر ساخته شده که یک ماده طبیعی محسوب می شود.

وال بزرگی که بزرگ‌ترین نهنگ دندان‌دار است اسپرم یا عنبر نام دارد و به او شاه‌نهنگ هم می‌گویند. این وال ظاهری عجیب دارد و سرش حدودا یک سوم جسم او را تشکیل می‌دهد. در روده این نهنگ ماده‌ای روغنی ساخته می‌شود که با قرار گرفتن در معرض آب، آفتاب و هوا به ماده‌ای ارزشمند و قیمتی تبدیل می‌گردد.

نوشته های مشابه

عطرهای خوشبوی تقلبی از چه ساخته می شوند

عطرهای معطر و گاهاً ماندگاری در جهان تولید می شوند که از مواد شیمیایی ساخته شده اند. برای ساخت این عطرها از مواد طبیعی گران قیمت استفاده نمی شود. این عطرها که به عطر فیک یا تقلبی شهرت دارند بویی مشابه عطرهای اورجینال دارند ولی از مواد شیمیایی ساخته شده اند. عطرهای فیک گاهی دارای ماندگاری بالایی نیز هستند. استفاده از مواد شیمیایی در تهیه عطر راهی به صرفه است. در این روش از فرآیندهای خاص و پیچیده عطرسازی از مواد طبیعی خبری نیست و می توان بدون نیاز به مواد اولیه خاص عطر تولید کرد. اما مواد شیمیایی عطری برای سلامتی انسان مضر هستند و دانشمندان استفاده از این عطرها را توصیه نمی کنند. گرانترین عطر جهان از یکی از مواد اولیه نایاب به نام عنبر سائل تولید می شود ولی عطرهای تقلبی با این بو نیز در بازار وجود دارند.

نهنگ عنبر

دیور، شنل و دولچه گابانا گرانترین عطر جهان

از این ماده که در گرانترین عطر جهان استفاده می شود کمپانی های مشهور عطرسازی استفاده می کنند. در حال حاضر دیور، شنل و دولچه و گابانا از ماده ارزشمند عنبرسائل برای عطرهای گران قیمت و لاکچری خود استفاده می کنند. کمپانی های آمریکایی به دلیل ممنوعیت استفاده از عنبر سائل در عطر از استفاده از این ماده محروم هستند ولی کمپانی های مشهور فرانسوی در صنعت عطرسازی همچنان از این ماده طبیعی و خوش بو برای ساخت عطرهای خود استفاده می کنند.

گرانترین عطر جهان از عنبرسائل

ارزش عنبر سائل سی ساله

در تولید گرانترین عطر جهان از استفراغ نهنگ عنبر استفاده می شود. ولی شرکت های عطرسازی این ماده را در کجا می یابند؟ این ترشحات ارزشمند بر روی آب قرار گرفته که در ساحل آب های آزاد پیدا می شوند. اکثرا عنبر سائل در سواحل اقیانوس آتلانتیک، سواحل ماداگاسکار، برزیل، استرالیا، نیوزلند،چین، ژاپن و مالدیو یافته شده اند. ماده سنگ مانندی که ترشح گوارشی نهنگ عنبر است بر روی آب قرار گرفته، به ساحل آمده، در معرض آفتاب قرار گرفته و در اثر هوازدگی به عنبر تبدیل می شود. ترشح گوارشی نهنگ بدون آنکه سالها بر روی اقیانوس و ساحل قرار گرفته و در معرض هوازدگی و آفتاب باشد بوی خوشی ندارد. این ماده زمانی ارزشمند می شود و در صنعت عطرسازی به کار گرفته می شود که سالها در معرض آفتاب و هوا قرار بگیرد.

عنبر تازه سیاه و چسبناک است و بوی خوشی ندارد. مادامی که برای سال ها و حدود 30 سال بر روی اقیانوس قرار بگیرد لایه ای سفید روی آن تشکیل شده و این اکسید شدن آن را معطر می سازد. سال 1820 دو شیمیدان فرانسوی عنبر را کشف کردند و به آن نام عنبرین دادند.

عنبر سائل و کودک ثروتمند

پیدا کردن چنین ماده ارزشمندی مانند یافتن طلا است. چندی پیش روزی کودکی با خانواده خود به ساحل می رود. قسمتی از این ماده خوشبو را می یابد. این موضوع را در شبکه های اجتماعی مطرح می کند و پس از آن رقابتی عجیب بین شرکت های عطرسازی شکل می گیرد تا این ماده را از کودک بخرند. برای آنکه ارزش این ماده گرانبها را بدانید لازم است بگوییم که یک کیلو عنبر سائل 70 هزار دلار یا حدود 1 میلیارد تومان قیمت دارد. در گرانترین عطر جهان برای تثبیت بوی مطبوع از این ماده استفاده می شود.

گرانترین عطر جهان

عنبر در گذشته برای درمان برخی از بیماری ها مانند صرع و سردرد کاربرد داشته است. مصریان باستان برای معطر کردن آبی که با آن بخور می دادند از آن استفاده می کردند. بوی عنبر شیرین و شبیه کارامل است و برای نت پایه عطر مورد استفاده قرار می گیرد. شرکت های عطرسازی معتبری مانند دولچه و گابانا، کریستین دیور و آگونیست از عنبر در ترکیب عطرهای خود بهره می گیرند. شرکت آمریکایی تام فورد نیز تا پیش از ممنوعیت استفاده از عنبر در عطرها از این ماده برای عطرسازی استفاده می کرد. عطر معروف میس دیور از برند کریستین دیور و عطر عنبر سیاه از برند آگونیست دو عطری هستند که ماده عنبرسائل در ترکیبات آنها استفاده شده است. 

چرا ماده اولیه گرانترین عطر جهان در روده نهنگ است؟

برای نهنگ که بزرگ ترین جاندار جهان است تفکیک غذای خوب و بد معنی ندارد. او روزانه صدها ماهی و جاندار دریایی را می بلعد، بعضی از این جانوران تیغ های آزاردهنده ای دارند. روده نهنگ عنبر در واکنش به تیغ های تیز ماهی هایی مانند ماهی مرکب ترشحاتی روغنی را تولید می کند که وظیفه آن حفظ سلامت اعضای بدن نهنگ است ولی این ماده سرانجام در شیشه گرانترین عطر جهان جای می گیرد.

راه تشخیص عنبر سائل

عنبر سائل در برابر حرارت ذوب می شود. یکی از راه های تشخیص آن نیز همین موضوع است. هر گاه که عنبر سائل حرارت ببیند کاملا بخار می شود. به همین دلیل برای تشخیص اصالت آن از آزمونی به نام سوزن داغ استفاده می شود. در این تست سوزنی داغ را به عنبر سائل فرو می کنند و اگر تبدیل به ماده ای سیاه و چسبناک شد اصالت دارد.

با تشکر از شما مخاطبان همیشگی پروماگ که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید. پیشاپیش از نظرات شما درباره این مطلب سپاسگزاریم

‫3 دیدگاه ها

  1. البته هفتاد هزار دلار به قیمت امروز بیستم بهمن ماه سال یکهزار و چهارصد و دو معادل چهار میلیارد تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا