دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزشتربیت کودک

آموزش سلام به کودکان ؛ چگونه کودک را برای ورود به اجتماع و تعامل با دیگران آموزش دهیم؟

همه‌ی والدین دوست دارند کودکی مودب و مبادی آداب داشته باشند. یکی از نشانه‌های بارز ادب در کودکی، سلام کردن او به بزرگترها و ادای احترام به آن‌هاست. سلام کردن کودک ، اگر چه تنها نشانه‌ی ادب در کودکان نیست اما می‌تواند احترام و نزاکت کودک را به بزرگترها نشان دهد. علاوه بر این، کودکان باید از همان سنین کودکی، تعامل و ارتباط با سایرین را یاد بگیرند و بتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند، بنابراین سلام کردن کودک به عنوان شروع‌کننده مسیری که به ارتباط با دیگران ختم می‌شود، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در این محتوا از و‌ب‌سایت پروماگ قصد داریم درباره  آموزش سلام به کودکان اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم ما را در این مقاله همراهی کنید:

چرا سلام کردن کودکان حائز اهمیت است؟

سلام کردن به عنوان راهی در باب آشنایی با دیگران و ورود به زندگی اجتماعی مساله‌ی مهمی است که کودک باید آن را بیاموزد. دیر یا زود کودک ناگزیر است وارد اجتماع بشود و با دوستان و گروه همسالان تعامل و ارتباط برقرار سازد. همچنین سلام کردن ، نشانه‌ای از ادب و احترام کودک به اطرافیان محسوب می‌شود و چنانچه کودکی نتواند این کار را به درستی انجام دهد، ممکن است در شخصیت اجتماعی او اثر منفی داشته باشد و او را به فردی خجالتی و گوشه‌گیر تبدیل سازد. در فرهنگ ایرانی ما، فوائد سلام کردن به دیگران بسیار پررنگ و چشمگیر است، ازین رو والدین وظیفه دارند، اولین گام ارتباط برقرار کردن با دیگران را که همان سلام کردن است را به کودک خود آموزش دهند و او را با انجام رفتار مودبانه آشنا سازند.

 

 

سلام کردن با اعتمادبنفس کودک ارتباط مستقیم دارد:

کودکی که از حضور در جمع نمی‌هراسد و آمادگی برقراری ارتباط با دیگران است، به این معنی است که اعتمادبنفس کافی در مواجهه با اجتماع را دارد و ازین رو بیشتر مورد توجه و محبت اطرافیان قرار خواهد گرفت که این خود عاملی است که اعتماد بنفس او را بیشتر تقویت خواهد کرد.

کودکان از چه سنی باید ادای سلام به دیگران را بیاموزند؟

تا حدود سن سه سالگی اگر کودک شما توانایی برقراری ارتباط کلامی با دیگران و به طور خاص سلام کردن را نداند، این مساله چندان حائز اهیمت نیست اما از سن سه سالگی به بعد و در سن چهار سالگی انتظار داریم که کودک بتواند به درستی به دیگران سلام کند و خود را معرفی کند و چنانچه در برقراری ارتباط با دیگران نقص داشته باشد باید همت بیشتری در یادگیری او به خرج دهید.

اما آموزش سلام به کودکان را باید از سن کمتری شروع کنید و کودک را برای ورود به اجتماع و ارتباط با دیگران آشنا کنید. زمانی که کودک توانایی صحبت کردن را داشته باشد و بتواند معانی کلمات را درک کند باید او را کم‌کم با آداب اجتماعی آشنا کنید.

 

آموزش سلام به کودکان

آموزش سلام به کودکان

الگوی خوبی برای کودک خود باشید:

کودکان بیش از آن‌که از گفتار شما چیزی را یاد بگیرند، از رفتار و عملکرد شما می‌آموزند. بنابراین لازم است خودتان الگوی مناسبی برای کودک‌تان باشید تا کودک نحوه‌ی رفتار مناسب با دیگران را از شما بیاموزد. زمانی که وارد منزل می‌شوید با صدایی رسا و لبخند به همسرتان و دیگران سلام کنید.

معنی سلام را برای کودک شرح دهید:

ممکن است کودک شما با فوائد و دلایل سلام کردن آشنا نباشد. لازم است برای کودک خود توضیح دهید که سلام کردن چه فوائدی دارد و نشان‌دهنده‌ی ادب و احترام او به دیگران است.

به زبانی که برای کودک قابل فهم باشد به او بگویید که سلام کردن به معنی دوست‌داشتن دیگران و آشنا شدن با آن‌هاست و ما با سلام کردن به دیگران می‌گوییم که از دیدن آن‌ها خوشحالیم و دوستشان داریم.

از انیمیشن‌های کودکانه یا کتاب‌های داستان بهره بگیرید:

امروزه انیمیشن و کتاب‌های کودک بسیاری تولید شده‌اند که آموزش‌های ساده و ابتدایی را در قالب داستان‌ها و برنامه‌های ویدئویی متنوع به کودکان آموزش می‌دهند که می‌تواند در روند و روال آموزش سلام به کودکان مفید و سودمند باشد. برای کودک خود کتاب داستان بخوانید یا قصه‌هایی را بازگو کنید که تاکید زیادی بر سلام کردن و ادای احترام دارد. این نکته را در نظر داشته باشید که کودکان در سن خردسالی بسیار خیال‌پرداز هستند و با قصه‌ها و داستان‌های کودکانه ارتباط برقرار می‌کنند و قصه‌گویی یا تعریف داستان در روند آموزشی آن‌ها بسیار مفید است.

از شعرهای کودکانه استفاده کنید:

شعرهای آموزشی که با زبان شعر و لحن آهنگین کودکان را تشویق به سلام کردن به دیگران می‌کند، روش مناسبی برای آموزش سلام بع کودکان است. معمولا این گونه شعر‌ها در مهدکودک‌ها آموزش داده می‌شود. شما نیز می‌توانید ازین شعر‌ها بهره بگیرید و از آن‌ها برای آموزش سلام به کودکان استفاده کنید.

 

 

بازی‌های آموزشی:

در قالب بازی‌های آموزشی، سلام کردن را به کودک خود بیاموزید.

به عنوان مثال گروهی از حیوانات عروسکی را در جنگل قرار دهید که هر کدام در مواجهه با همدیگر، سلام می‌کنند و به وسیله‌ی سلام کردن به بقیه حیوانات می‌گویند که دوستشان دارند و از دیدار آن‌ها خوشحالند.

در همین قالب بازی به کودک بگویید، زمانی که عروسکی به بقیه حیوانات سلام نمی‌کند، نشانه‌ای از بی‌ادبی او ست و ممکن است دیگران را ناراحت کند. به عنوان مثال در بازی نشان دهید عروسکی که به دیگران سلام نمی‌کند، دوستی ندارد و تنها مانده است.

همسالان کودک را به طور غیرمستقیم الگو قرار دهید:

کودکان از گروه هم‌سالان خود به شدت الگو می‌گیرند و شما می‌توانید ازین ویژگی‌ استفاده کنید.

کودک را تشویق کنید:

زمانی که کودک شما در برقراری ارتباط با دیگران پیشگام است و با احترام به آن‌ها سلام و ادای احترام می‌کند، او را مورد تشویق و نوازش قرار دهید تا او بداند که رفتار و برخورد مناسبی را از خود بروز داده است و باعث خوشحالی شما شده است. تشویق کردن کودک، به او انگیزه بیشتری می‌دهد تا رفتار مناسب خود را تکرار کند.

خداحافظی کردن هم مانند سلام اهمیت دارد:

همین طور که سلام کردن در مسیر اجتماعی شدن کودک موثر است، خداحافظی کردن از دیگران هم مساله‌ای ست که باید آموزش آن را نیز مد نظر قرار دهید. سلام کردن و خداحافظی کردن کودک هر دو نشانی از ادب و احترام کودک است و در مسیر تربیتی او نقش موثری دارد.

ادای سلام اختیاری است نه اجباری:

اگر چه سلام کردن کودک به دیگران فعلی بسیار ارزشمند است و کودک شما باید آن را یاد بگیرد، اما هرگز نباید او را مجبور کنید تا به شخصی سلام کند. این کار نه تنها روش موثری در آموزش سلام به کودکان نیست، بلکه اعتمادبنفس و خودپنداره‌ی کودک را در معرض تخریب قرار می‌دهد.

تنها از راه تشویق و آموزش بیشتر می‌توانید او را در راه سلام کردن به دیگران یاری دهید تا کم‌کم بتواند از عهده‌ی انجام این کار برآید.

 

آموزش سلام به کودکان

 

سخن پایانی:

آموزش سلام به کودکان راهی است که کودک شما را برای ورود به اجتماع آماده می‌کند. آموزش ادب و احترام به دیگران، یکی از مهم‌ترین اصولی ست که باید به کودک خود بیاموزید و سلام کردن اولین گام آن است.

سیما گودرزی هستم و از شما بابت همراهی با این مقاله در وب‌سایت پروماگ سپاسگزارم. امیدواریم این محتوا برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد.

مقالات مرتبط را در بخش آموزش بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا