دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزشازدواجتربیت کودک

توضیح طلاق به کودکان ؛ آری یا خیر؟ آیا باید به کودکمان راجع به طلاق بگوییم؟

ازدواج می تواند یکی از شیرین ترین اتفاقاتی باشد که در زندگی هر انسانی رخ می دهد و در مقابل اگر ناموفق باشد، مانند زهر، تلخ و کشنده است. شیرین یا تلخ بودن ازدواج، به تصمیم شما، قدرت انتخابتان و میزان شناختی که از خودتان و طرف مقابل دارید باز می گردد. اما مساله ازدواج و طلاق به این آسانی ها نیست که بتوان آن را در هیئت واژگان تعریف کرد. زمانی که پای بچه ها در میان باشد، طلاق به راستی تبدیل به بحرانی بیش از پایان یک زندگی، تبدیل می شود. جدا از مشکلات روحی و روانی که طلاق برای کودکان در پی دارد، موضوعی که ما قصد داریم به آن بپردازیم چگونگی توضیح طلاق به کودکان است. آیا باید کودکان را در جریان این واقعه قرار داد؟ تا چه حد می توان در  توضیح طلاق به کودکان باید شفاف سازی کرد؟ با مجله ی آنلاین پروماگ همراه باشید تا بیشتر به مقوله بازگویی طلاق به کودکان بپردازیم.

آیا کودکان باید از تصمیم طلاق والدین آگاهی داشته باشند؟

در وهله ی اول، مهم ترین دغدغه این است که آیا اصلا لازم است کودک مان را در جریان طلاق قرار دهیم؟ در پاسخ باید گفت بله! باید موضوع طلاق را با کودکان در میان گذاشت و توضیحاتی در حد فهم و درک آن ها ارائه داد. اگر چه چیزی که باید به کودک بگویید تعریف مشخصی دارد، اما نحوه ی بیان آن برای سنین مختلف، متفاوت است. پنهان کردن مساله جدایی و عدم توضیح طلاق به کودکان ، خود اشتباهی ست که بر وخامت اوضاع می افزاید.

 

نوشته های مشابه

توضیح طلاق به کودکان

 

طلاق مساله ای ست که کودکان را مضطرب می سازد!

کودک شما چه در دوران کودکی و طفولیت باشد و چه در دوره ی نوجوانی و بلوغ، فشار روانی زیادی را در پروسه طلاق، تجربه خواهد کرد. البته که بُعد عاطفی ماجرا بسیار مهم است و بر ذهن و احساس کودک، تاثیرات نامطلوبی می گذارد اما این تنها چیزی نیست که باعث آزار کودک می شود.

یکی از مواردی که آسیب بیشتری را بر ذهن کودک ایجاد می کند، تغییر شرایط و برهم خوردن روال عادی زندگی ست و از آنجا که کودکان توانایی کمتری در درک و تطبیق شرایط دارند، تغییرات زندگی بر رویشان اثرات نامطلوبی خواهد گذاشت.

دلیل بعدی می تواند از دست دادن حمایت عاطفی یکی از والدین باشد. کودک برای رشد و بارور شدن، به حمایت و توجه هر دوی والدین خود احتیاج دارد و طلاق می تواند تکیه گاه مادی و معنوی کودک را دچار لغزش کند.

یکی دیگر از دلایلی که کودکان را دچار استرس و اضطراب می کند، نامعلوم بودن آینده بعد از طلاق است. دانستن این موضوعات به ما کمک خواهد کرد، بتوانیم موانعی را که باعث آشفتگی ذهنی کودک مان می شود، رفع کنیم و به او، بیشتر اطمینان خاطر دهیم تا بتواند آلام کمتری را تجربه کند.

طلاق بیش از مرگ والدین، در کودکان احساس استرس و اضطراب ایجاد می کند.

از خواندن جمله ی بالا حتما متعجب شده اید! اما بررسی ها نشان می دهد کودکان طلاق فشار روانی بسیار بالایی را تجربه می کنند، حتی بیشتر از زمانی که یکی از والدینشان را به علت مرگ از دست داده باشند. رخ دادن این مساله احتمالا به این دلیل است که کودکانی که یکی از والدین شان را از دست داده اند، محیط تنش زای کمتری را تجربه می کنند. همچنین کودکان در ذهن خود،  با پدر یا مادری که فوت کرده، ارتباط عاطفی و روانی برقرار می سازند. علاوه بر این، کودکانی که مرگ یکی از والدین را تجربه کرده اند، امید به بازگشت را از دست می دهند و سعی می کنند شرایط را بپذیرند و به دلیل فقدان پدر یا مادر، از سوی نزدیکان، محبت بیشتری دریافت می کنند.  

 

توضیح طلاق به کودکان
زمانی که پای کودک در میان است، طلاق مساله ای بسیار پیچیده خواهد بود.

برای کاهش میزان آسیب به کودکان در پروسه طلاق چه باید کرد؟

اگر چه طلاق به خودی خود آسیب زا و استرس زا ست اما با انجام راهکار هایی می توان از میزان آسیب های آن کاست:

  • موضوع طلاق را با کودک مطرح سازید. توضیح طلاق به کودکان اگر به درستی صورت گیرد از شدت آلام آنان خواهد کاست.
  • تا جایی که امکان دارد نظم موجود در زندگی کودک را تغییر ندهید.
  • نزد کودکان خود، با یکدیگر مجادله و جر و بحث نکنید.
  • صحبت با وکیل، مشاور و یا حتی درمانگر را زمانی انجام دهید که کودکان حضور ندارند.
  • گاهی همه ی اعضای خانواده با همدیگر به تفریح بپردازید. اگر چه دیگر همسر هم نیستید، اما تا پایان عمر و برای همیشه، پدر یا مادر کودک تان هستید.
  • اگر کودکتان با مشکل جسمی یا روحی مواجه می شود، هر دویتان در کنارش باشید.
  • هرگز با کودکتان راجع به همسرتان درد و دل نکنید و مشکلات تان را برای او بازگو نکنید.
  • از همسرتان نزد فرزند تان بازگویی نکنید و کودک تان را قربانی کشمکش های طلاق نکنید.
  • فراموش نکنید اگر چه دیگر همسر هم نیستید یا نخواهید بود، اما این حق طبیعی کودکتان است که هر دوی پدر و مادرش را دوست داشته باشد.
توضیح طلاق به کودکان
توضیح طلاق به کودکان به راستی کار دشواری ست.

مساله ی طلاق را چگونه با فرزندان مطرح کنیم؟ 

اگر کودکتان سنی دارد که توانایی درک مسائل را دارد ( تقریبا بالای سه سال ) باید او را در جریان طلاق قرار دهید. عدم توضیح طلاق به کودک ، باعث ایجاد حس دوگانگی و اضطراب بیشتر در کودک می شود. به طور حتم توضیح طلاق به کودکان ، یکی از سخت ترین کارهایی ست که باید انجام دهید اما برای کاهش آسیب روانی به کودک، راه گریزی از آن نیست.

در زیر چند راهکار ساده درباره توضیح طلاق به کودکان پیشنهاد می دهیم:

  • قبل از هر چیز با همسرتان مشورت کنید و صحبت هایی که لازم است در این ارتباط به کودک بگویید را هماهنگ کنید.
  • بهتر است زمانی که قصد دارید مساله طلاق را مطرح کنید، همه ی اعضای خانواده در کنار هم باشند. هم پدر و هم مادر موضوع طلاق را برای کودک یا کودکان تان توضیح دهید.
  • به هیج عنوان در این زمان با همسرتان جر و بحث نکنید و به یکدیگر برچسب نزنید. مواظب سخنان خود باشید و با طعنه با هم سخن نگویید یا تقصیر را بر گردن همدیگر نیندازید.
  • راجع به جزئیات طلاق با کودک تان صحبت نکنید. به عنوان مثال نگویید ” پدرت فلان کار را کرده و من دیگر نمیخواهم با او زندگی کنم.” تنها چیزی که کودکان باید بدانند این است که بگویید:

” پدر و مادر تصمیم گرفته اند از هم جدا زندگی کنند و تو هیج تقصیری در رخ دادن این ماجرا نداری. “

  • حتما این اطمنیان را به کودکتان بدهید که شما همیشه پدر و مادر او هستید و قصد ندارید ارتباط تان با او گسسته شود.
  • به کودک بگویید که احساسات انسان ها نسبت به هم تغییر می کند و دیگر نمی توانند با یکدیگر هم نظر باشند و برای همین مجبورند جدا از هم زندگی کنند.
  • به کودک تان تاکید کنید که هنوز و برای همیشه او را دوست دارید.
  • درباره ی آینده کودک، محل زندگی، تغییرات و اتفاقاتی که قرار است در پروسه طلاق رخ دهد، توضیح دهید و سعی کنید مسیر پیش روی کودک را به او نشان دهید.
  • ممکن است کودک نسبت به تغییرات جدیدی که قرار است اعمال شود، مانند تغییر محل زندگی یا مدرسه، واکنش و سرسختی نشان دهد. بهتر است با او صحبت کنید تا به یک توافق برسید.
  • اگر برای کودکتان سوالی پیش آمد، حتما آن را با صداقت توضیح دهید و سعی نکنید به آن ها دروغ بگویید.
  • لازم نیست دلیل اصلی طلاق را به صورت شفاف توضیح دهید. البته این مساله می تواند نسبت به سن کودک و میزان درک او، متغیر باشد.
  • به کودکتان بگویید که او را درک می کنید، احساساتش را می فهمید و خودتان هم از وضعیت پیش آمده ناراحت هستید اما این اتفاقی ست که همه باید آن را بپذیریم.
  • اصلی ترین چیزی که کودک شما باید بداند، این است که: شما برای همیشه پدر و مادر او هستید، دوستش دارید، اما به دلایلی قصد دارید از همسرتان جدا زندگی کنید و به همین علت تغییراتی در زندگی همه تان رخ خواهد داد. کودکتان در هر سنی که باشد باید این روال را برای او بازگو کنید، اما بیان این جملات، لحن و ادبیات آن، بستگی به سن کودک و میزان درکی است که او از زندگی دارد.
توضیح طلاق به کودکان
توضیح طلاق به کودکان می تواند در کاهش شدت آلام آنان، پر فایده باشد.

سخن پایانی:

توضیح طلاق به کودکان ، البته که کار سخت و دردناکی ست. هیچ والدینی، کودکی را به دنیا نمی آوردند تا روزی او را در کنار خود نشانده و چنین جملاتی را برای او بازگو کنند. در عین حال عدم توضیح طلاق به کودکان ، خود مساله ای آسیب زا ست و کودک را بیشتر دچار آلام روحی خواهد ساخت. بهتر است موضوع طلاق را با بیانی شیوا وخودمانی و متناسب با سن کودک، با او در میان بگذارید و همواره برای او اطمنیان خاطر ایجاد کنید که او را دوست دارید، درکش می کنید و همه ی تلاش تان را برای آرامش او خواهید کرد.

سیما گودرزی هستم و از همراهی شما با یکی دیگر از مقالات مجله ی آنلاین پروماگ سپاسگزارم. امیدوارم مطلبی که خواندید برای شما سودمند واقع شده باشد.

در پایان پیشنهاد می دهم سایر مقالات بخش آموزش را مطالعه کنید:

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا