دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزش

انتخاب مهدکودک مناسب برای کودکان ؛ یک مهدکودک استاندارد چه ویژگی‌هایی دارد؟

انتخاب مهدکودک مناسب برای کودکان در گروه پیش از دبستان ، بسیار با اهمیت است. خصوصا اینکه مهدکودک، اولین مکان اجتماعی است که کودک به آن پا می‌گذارد و والدین برای اولین بار است که از کودک خود جدا می‌شوند. انتخاب مهدکودک مناسب می‌تواند سلامت روان و جسم کودک شما را تضمین کند و این مهم‌ترین چیزی است که در سنین مهدکودک باید بدان توجه داشته باشید. در ادامه به شما خواهیم گفت در انتخاب مهدکودک مناسب برای کودکتان، باید به چه نکاتی توجه کنید. با پروماگ همراه باشید:

چرا انتخاب مهدکودک مهم است؟

شاید اینطور به نظر برسد که انتخاب مهدکودک مناسب ، به اندازه‌ی انتخاب مدرسه حائز اهمیت نباشد، اما این تصوری اشتباه است. مهدکودک و پیش‌دبستانی مناسب، نقش زیادی در موفقیت اجتماعی و آموزشی فرزند شما دارد و می‌توانند مسیر یادگیری و آموزش را برای او هموار کنند. بنابراین تصور نکنید که انتخاب مهدکودک چندان مهم نیست!

 

انتخاب مهدکودک مناسب

نکات مهم در انتخاب مهدکودک 

تاییدیه بهزیستی و آموزش و پرورش :

یکی از مهم‌ترین نکات در انتخاب مهدکودک مناسب برای کودکان، وجود تاییدیه از سازمان مربوط است. چه مهدکودک و چه پیش‌دبستانی ، باید زیر نظر یکی از دو سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش باشند. از ثبت نام کودک خود در مهدهایی که خارج از نظر این دو سازمان است اجتناب کنید. برای پی بردن به این موضوع می‌توانید به تابلوی مهدکودک توجه کنید و یا از سایت‌های مورد نظر این دو سازمان، استعلام بگیرید. روش دیگر، دیدن مجوز مدیر مسئول مهدکودک است که معمولا درون مهدکودک و در دیدرس عموم قرار دارد.

مهدکودک‌ها بسته به محدودیت‌هایی که دارند، مجازند که کودکان را از سن چهار ماهگی به بعد و تا شش سالگی نگهداری کنند و این بستگی به مجوز صادره از سوی سازمان بهزیستی دارد. مراکزی که زیر نظر آموزش و پرورش هستند، تنها مجاز به نگهداری کودکان پیش‌دبستانی هستند و نمی‌توانند کودکان را در گروه‌های سنی پایین‌تر نگهداری نمایند. بنابراین مهدکودک‌های زیر نظر بهزیستی، از نظر تنوع گروه‌های سنی، جامع‌ترند.

گروه‌های سنی مهدکودک :

کودکان در گروه‌های سنی مختلف، به رده‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  • شیرخواره : کودکان از ۴ ماه تا یک‌ونیم ساله
  • نوپا : کودکان یک‌ونیم ساله تا سه ساله
  • نوباوه : کودکان سه تا چهار ساله
  • پیش‌دبستانی اول : کودکان چهار تا پنج ساله
  • پیش‌دبستانی دوم : کودکان پنچ تا شش ساله

از ثبت نام کودک خود در مهدهایی که مجاز به نگهداری کودک در گروه سنی شما نیستند، خودداری کنید. سازمان بهزیستی استانداردهای مدون و مشخصی را برای مهدکودک‌ها تعریف کرده است و مهدکودک‌هایی که دارای استانداردهای لازم از نظر فضا و مکان باشند، تعداد گروه‌های سنی بیشتری از کودکان را می‌توانند نگهداری نمایند. لازم است در انتخاب مهدکودک مناسب برای کودک خود، به این نکات توجه کنید.

قابل ذکر است، مراکز پیش‌دبستانی زیر نظر سازمان آموزش و پرورش ، تنها مجاز به نگهداری کودکان در گروه پیش‌دبستانی یک و دو می‌باشند.

ستاره‌های مهدکودک :

مهدکودک‌ها با توجه به امکانات و داشتن استانداردهای مورد نظر سازمان محترم بهزیستی ، به چهار گروه زیر تقسیم می‌شوند:

  • مهدکودک بی‌ستاره: مهدکودک‌های تازه تأسیس که هنوز موفق به دریافت ستاره از سازمان بهزیستی نشده‌اند.
  • مهدکودک یک‌ستاره: مهدکودک‌هایی دارای استاندارد‌های حداقلی
  • مهدکودک دو ستاره: مهدکوک‌هایی دارای استاندارد متوسط
  • مهدکودک سه ستاره: مهدکودک‌های ممتاز دارای استاندارد بالا

در انتخاب تعداد ستاره‌های مهدکودک نکات بسیاری مد نظر کارشناسان سازمان بهزیستی قرار دارد که در زیر به برخی از آیتم‌های مد نظر اشاره می‌کنیم:

  • مساحت فضای مهدکودک
  • ایمنی فضای مهدکودک
  • رعایت نکات بهداشتی
  • سطح سواد مربیان
  • سابقه تاسیس مهدکودک
  • محل قرارگیری مهدکودک
  • وسیله‌های کمک آموزشی و استاندارد
  • و بسیاری نکات دیگر

قابل به ذکر است برای هر کدام از موارد بالا، آیتم‌های متعددی مدنظر سازمان بهزیستی قرار دارد و هر کدام امتیازات مختص به خود را دارند. میانگین جمع امتیازات حاصله و قرار دادن آن در جدول بهزیستی، تعداد ستاره‌ی مهدکودک را تعیین می‌کند. برای مشخص شدن این موضوع یک مثال می‌زنیم:

نبود چهارچوب قسمت پایینی درگاه که اصطلاحا به آن پاشنه در گفته می‌شود، یک امتیاز محسوب می‌شود. چنانچه درب کلاس‌های مهدکودک، دارای درگاه باشد، مهد نمی‌تواند در این زمینه، امتیازی کسب کند و در صورتی که درگاه درب، فاقد بلندی و زائده باشد، یک امتیاز مثبت محسوب می‌شود، زیرا مانع از گیر کردن پای کودک به درگاه می‌شود. اما لزوما همه‌ی مهدکودک‌های سه ستاره، فاقد این چارچوب درب نیستند و ممکن است در امتیاز بندی، امتیاز آیتم‌های دیگر را کسب کرده باشند، زیرا میانگین امتیازات، تعیین کننده رتبه مهدکودک است.  همین طور است دیگر موارد استاندارد که از سوی سازمان بهزیستی تعریف شده است.

در هر صورت آنچه که عیان است این است که یک مهدکودک سه ستاره دارای بیشترین استانداردهای لازم از نظر ایمنی و امنیت و کیفیت آموزشی است.

انتخاب مهدکودک مناسب

انتخاب مهدکودک مناسب ، گامی موثر در روند آموزشی کودک است.

 

 مهارت مربیان مهدکودک :  

در انتخاب مهدکودک مناسب برای کودک خود، به مهارت و سطح سواد مربی توجه کنید. مربی گروه سنی کودک شما، باید با حوصله و دوستدار کودکان باشد و انرژی و انگیزه کافی برای دوستی و مراقبت با کودک شما را داشته باشد. وجود مربیان باتجربه و آشنا با اصول آموزشی و نگهداری کودک، یکی از بهترین گزینه‌ها برای انتخاب مهدکودک هستند.

تعداد کودکان مهدکودک :

فارغ از استانداردهایی که وجودشان برای مهدکودک ضروری است، تعداد کودکانی که در هر کلاس ثبت نام می‌شوند، در سطح کیفی مهدکودک موثر هستند. بسیاری از مهدکودک‌های بزرگ و اسم‌ و رسم‌دار، تعداد کودکانی بیش از حد مجاز در کلاس‌های خود ثبت نام می‌کنند و لازم است شما به این نکته‌ی مهم توجه کنید. البته این مساله با الکترونیکی شدن مهدهای کودک، قابل پیگیری از سوی سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش است.

طبق استاندارد تعریف شده، هر کلاس درسی به ازای هر کودک، باید یک متر فضا داشته باشد. به این معنی که یک کلاس دوازده متری، باید دارای حداکثر دوازده کودک باشد و لازم است در انتخاب مهدکودک  این نکته را مد نظر قرار دهید.

سابقه‌ی مهدکودک :

یکی از بهترین آیتم‌ها در انتخاب مهدکودک مناسب برای کودکان، پرس‌وجو از والدینی است که کودک خود را در سال‌های گذشته در این مهدکودک ثبت نام کرده‌اند. آن‌ها گواه خوبی مبنی بر کیفیت آموزشی و نگهداری کودکان هستند.

توجه بیش‌ از حد به مبحث آموزش در مهدکودک یک اشتباه است.

به غلط اینگونه در ذهن والدین جا گرفته است مهدکودک‌هایی که به آموزش توجه بیشتری نشان می‌دهند، مهدکودک‌های بهتری هستند. در انتخاب مهدکودک باید به مهارت آموزی، بیش از آموزش توجه کنید. در واقع، کودک به مهدکودک می‌رود که مهارت‌های اجتماعی و فردی را آموزش ببیند و برای ورود به جامعه و مدرسه آماده شود. بنابراین مهدکودک‌هایی که به جای تاکید بر مهارت‌های شناختی، اجتماعی و فردی، تنها به بعد آموزش تاکید می‌کنند، چندان استاندارد نیستند.

خوب است بدانید در سنین پیش از دبستان ، آموزش باید تنها از طریق بازی باشد و ابدا نباید تاکیدی بر یادگیری نوشتن، حفظ شعر و سرودهای بلند، برگذاری جشن‌های تجملاتی، آموزش انگلیسی یا زبان‌های دیگر وجود داشته باشد. تحمیل آموزش به کودک ، یک اشتباه رایج در مهدکودک‌ ها است که باعث می‌شود مهدکودک‌ها از هدف‌ اصلی خود که همان افزایش مهارت‌های فردی و اجتماعی است، جا بمانند. پیشنهاد می‌دهیم گول تبلیغات فریبنده مهدکودک‌ها را نخورید و آموزش آکادمیک کودک را در سنین زودتری شروع نکنید!

 مهدکودک‌های دو زبانه و چندزبانه با متدهای آموزشی فلان و بهمان یا مهدکودک‌هایی که کلاس‌های فوق برنامه‌‌های عجیب و غریب دارند، تنها ذهن و جسم کودک شما را خسته می‌کنند و او را زودتر از زمانی که باید، درگیر آموزش‌ طاقت‌فرسا می‌نمایند.

فاصله محل زندگی تا مهدکودک :

از آنجا که کودکان در سنین پیش از دبستان ، هنوز کوچک هستند و حوصله و تحمل‌ مسافت‌های طولانی را ندارند، بهتر است در انتخاب مهدکودک مناسب برای کودکتان، به نزدیک بودن مهدکودک به محل ‌زندگی‌تان توجه کنید. بنابراین اگر خانه‌دار هستید مهدکودکی در نزدیکی محل سکونت خود که دارای استانداردهای لازم است را انتخاب کنید.

اما چنانچه شاغل هستید و ناگزیر هستید که کودک خود را در سنین پایین‌تر به مهدکودک بفرستید، بهتر است مهدکودکی را در نزدیکی محل کارتان انتخاب کنید تا اگر مشکلی برای کودک تان بوجود آمد، بتوانید در اسرع وقت خود را به کودک و مهدکودک برسانید.

 

انتخاب مهدکودک مناسب

همانطور که در تمام عکس‌های بالا نشان داده شد،مهدکودک‌های استاندارد در جهان، فاقد کلاس‌های خسته‌کننده و منضبط برای کودکان است.

 

انتخاب مهدکودک

در این محتوا سعی شد نکات مهمی که در انتخاب مهدکودکباید مد نظر قرار دهید را به شما یادآوری کنیم. بدیهی است در انتخاب مهدکودک مناسب برای کودک دلبند شما، آیتم‌ها و نکات ارزشمند بسیاری وجود دارد که گفتن آن‌ها از حوصله‌ی این مقاله خارج است.

با توجه به نکات گفته شده، حتما مهدکودک را از نزدیک بازدید کنید و اجازه ندهید زرق و برق‌های افراطی و تجملاتی، در تصمیم‌گیری شما مبنی بر انتخاب مهدکودک اثر بگذارند.

در انتخاب مهدکودک و پیش‌دبستانی برای کودک خود، تنها باید به رعایت نکات استاندارد و کیفیت نگهداری از کودک و همچنین راحتی و آرامش کودک خود فکر کنید، نه برگذاری جشن‌های خیره کننده و کلاس‌های فوق برنامه‌ی زیاد و خسته کننده که هدفی جز دریافت پول بیشتر از شما ندارند.

سیما گودرزی هستم و از شما بابت همراهی با این مقاله سپاسگزارم. در مقالات بعدی، حتما به صورت جامع‌تر به ذکر نکات تکمیلی در انتخاب مهدکودک مناسب برای کودکان خواهیم پرداخت.

مقالات را در بخش آموزش بخوانید:

درد دل با کودک را متوقف کنید! کودکان ابزار برنده شدن ما در منازعات نیستند!

فوبیا در کودکان ؛ علل و درمان / چگونه مانع ترس و فوبیا در کودک خود شویم؟

پاسخگویی به سوالات کودکان ؛ چگونه به سوالات عجیب کودکان پاسخ بدهیم؟

رفتار بالغانه والدین با فرزندان ؛ چگونه مانند یک پدر و مادر عاقل و بالغ با کودکمان رفتار کنیم؟

اسباب بازی مناسب برای کودکان ؛ معرفی ده اسباب بازی مفید برای کودک دلبند شما…

آموزش جنسی به کودکان ، چرا و چگونه باید صورت گیرد؟روش آموزش مسائل جنسی به کودکان!

معایب و مزایای مهد رفتن بچه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا