دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزشزندگیتو بساز

تعادل کار و زندگی چگونه ممکن است؟ پروماگ از روش های تعادل در زندگی می گوید.

زمان زیادی از سال 1980 که در آن آلوین تافلر، پیش بینی کرده بود، با آمدن تکنولوژی و آمدن فناوری های جدید، تعادل کار و زندگی افراد دچار دگرگونی خواهد شد، نگذشته است! همه ی افرادی که در سال 1980 این سخن را در کتاب موج سوم تافلر خوانده بودند، هرگز تصور نمی کردند، این دگرگونی با این سرعت به وقوع بپیوندد. بدون شک پدید آمدن فناوری های نوین، مانند تلفن همراه، اینترنت، فضای مجازی، وجود ماهواره و غیره در این مساله دخیل است. در ادامه قصد داریم راجع به تعادل کار و زندگی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهیم:

مفهوم تعادل کار و زندگی :

در این دنیا همه چیز نسبی است؛ تعادل کار و زندگی هم تابع همین قانون است. مفهوم تعادل کار و زندگی ، برای هر کسی معنای جداگانه ای دارد. این مفهوم برای شما می تواند به معنی باشد که بتوانید در کنار شغل، به تحصیل هم بپردازید و یا اینکه بتوانید وقت آزاد خود را صرف فعالیت های دلخواه تان کنید. یا می تواند به این معنی باشد که بتوانید اوقات زیادی را در کنار خانواده داشته باشید.

هر کدام ازین معانی یا معانی دیگری که در ذهن شما باشد، یعنی تعادل در بین کار و زندگی شما وجود داشته باشد و این موضوع مورد رضایت شما باشد.

 

تعادل کار و زندگی
تعادل کار و زندگی مفهومی نسبی ست و برای هر کسی ممکن است متفاوت است.

عدم تعادل کار و زندگی ، چه عواقبی در پی دارد؟

اگر چرخه ی تعادل کار و زندگی وجود نداشته باشد، فرد احساس نارضایتی از زندگی خواهد کرد و استرس ناشی از نارضایتی می تواند فرد را دچار بیماری های روحی و جسمی مختلفی سازد:

  • فشار خون بالا
  • کم خوابی و بی خوابی ناشی از کار زیاد
  • عصبانیت و عدم کنترل خشم
  • ضعف سیستم ایمنی
  • سردرد های مداوم
  • عذاب وجدان و احساس گناه
  • و غیره …

تعادل کار و زندگی

چگونه برنامه ی تعادل کار و زندگی را اجرا سازیم؟

ایجاد تعادل کار و زندگی حقیقتا، کار دشواری ست و نیازمند برنامه ریزی و اخذ استراتژی های مختلف است. تحقیقاتی که در این زمینه انجام گرفته، ثابت کرده است افرادی که به نقطه ی تعادل در زندگی شان رسیده اند، اضطراب و استرس کمتری را تجربه می کنند و در زندگی از امنیت روانی بهتری برخوردارند.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را حتماً مطالعه کنید : 8 راهکار سریع برای دستیابی به موفقیت در کسب و کار

  • مدیریت زمان را در خود تقویت کنید:

با زمان بندی و مدیریت زمان می توانید گام موثری در ایجاد تعادل کار و زندگی تان بردارید. زمان بخش ارزشمند زندگی شماست و نباید اجازه دهید زمان شما بیهوده هدر رود.

  • اولویت بندی در کار ها را بیاموزید:

زندگی خود را اولویت بندی کنید. در گام اول، مشخص کنید چه کارهایی در اولویت روزمره زندگی شما ست. برنامه زندگی تان را به روی کاغذ بنویسید، برنامه کاری و اوقاتی را که باید با خانواده و کارهای شخصی خود بپردازید را، فهرست کنید و آن ها را اولویت بندی کنید. تفریح یا گذراندن وقت با خانواده یا رسیدگی به کارهای شخصی همانند مسائل کاری، از اهمیت یکسانی برخوردارند و هرگز نباید فدای اولویت بندی مسائل شغلی شوند.

  • در استفاده از شبکه های اجتماعی برنامه ریزی کنید:

امروزه استفاده از شبکه های اجتماعی، بین افراد فراگیر شده است و افراد زمان بسیاری را صرف شبکه های اجتماعی می کنند. اگر به درستی از شبکه های اجتماعی استفاده نکنید، تایم زیادی در طی روز از دست خواهید داد. همین مساله باعث می شود کمبود وقت را، با کم کردن زمانی که در کنار خانواده هستید، جبران کنید.

  • در کارتان وسواس به خرج ندهید:

داشتن وسواس و یا داشتن احساس مسئولیت زیادی، باعث می شود که چرخه ی کار و زندگی شما دچار برهم ریختگی و شلختگی شود. اگر چه داشتن حس مسئولیت خوب است اما اگر در این زمینه افراط کنید، دچار مشکلات زیادی خواهید شد. بهتر است از به عهده گرفتن مسئولیت های اضافی اجتناب کنید و در ارائه آن چه وظیفه شماست، وسواس به خرج ندهید.

 

تعادل کار و زندگی

 

  • نه گفتن را تمرین کنید:

رد کردن درخواست دیگران در صورتی که بیش از توان شما باشد و شما هم علاقه ای به انجام آن نداشته باشید، نوعی هنر محسوب می شود. شما هرگز نخواهید توانست همه ی اطرافیان خود را راضی نگهدارید. اگر از جمله افرادی باشید که همه ی کارهای دیگران را بدون چون و چرا انجام می دهید و نمی توانید به درخواست دیگران پاسخ منفی بدهید، سیل کارهای دیگران به سمت تان سرازیر خواهید شد و باید وقت ارزشمند خود را صرف راضی کردن وظایف دیگران کنید.

  • در محیط کارتان به خود استراحت دهید:

کار کردن مداوم و پیاپی، باعث می شود ذهن شما دچار خستگی و اضطراب شود. استراحت داشتن در حین انجام کار، نه تنها شما را از اضطراب و استرس می رهاند بلکه باعث می شود بازده کاری شما افزایش یابد. در حین 50 دقیقه کار، بین 5 تا 7 دقیقه استراحت کنید و اجازه دهید ذهنتان به آرامش برسد.

  • مسائل کاری را در محل کارتان جا بگذارید:

این یک واقعیت است که مسائل کاری، ذهن شما را به خود مشغول خواهد ساخت. اما شما باید ذهن خودتان را کنترل کنید و اجازه ندهید مسائل کاری در زندگی خصوصی تان اختلال ایجاد کنند. زمانی که شما در منزل هستید زمان، متعلق به خانواده و خودتان است و باید دغدغه های کاری خود را دور کنید.

تعادل کار و زندگی مفهومی نسبی و فردی است:

همان طور که اشاره شد تعادل کار و زندگی مفهومی فردی ست و هر کس بر مبنای علائق و نیاز های خود می تواند آن را تعیین کند. بنابراین اگر احساس می کنید که نیاز بیشتری به کار کردن دارید و یا تمایل دارید اوقات بیشتری را در محل کارتان بگذارید و در انجام این مساله، هیچگونه اجباری جز علاقه شما در کار نیست، نیاز نیست برنامه روزانه خود را تغییر دهید.

 

تعادل کار و زندگی
اگر چرخه ی تعادل کار و زندگی وجود نداشته باشد، فرد احساس نارضایتی از زندگی خواهد کرد.

سخن پایانی:

همه ی ما، بین مشکلات و دغدغه های روزمره خانوادگی و کاری خود درگیر هستیم و فشار ناشی از کار و مسائل روزمره زندگی را احساس می کنیم. در چنین اوضاعی ممکن است، تعادل کار و زندگی ، سخت و دست نیافتنی به نظر بیاید اما این مساله حتما با درایت قابل حل خواهد بود. کیفیت، مهم تر از کمیت است بنابراین باید از کمترین زمان هایی که در اختیار دارید بهترین استفاده را ببرید.

سیما گودرزی هستم و ازین که این محتوا را در بخش آموزش مجله آنلاین پروماگ مطالعه کرده اید از شما سپاسگزارم. امیدوارم این راهکار ها در برقراری چرخه ی تعادل کار و زندگی شما مفید واقع شود.

پیشنهاد ما به شما:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا