دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

پزشکیسلامت

آیا می دانید مراقبت از دندان ها می تواند به جلوگیری از بیماری آلزایمر کمک کند ؟

تأثیر مراقبت از دندان در پیشگیری از بیماری آلزایمر

آیا شما از دندان های خود مراقبت می کنید؟ آیا تا به حال به این مسئله فکر کرده اید که مراقبت از دندان تنها بر روی سلامت خود دندان ها تأثیر ندارد و می تواند بر سلامت کل بدن تأثیر گذار باشد ؟ دندان های خود را به طور مرتب با مسواک بشویید، نخ دندان بکشید، و به طور منظم برای معاینه دندان ها به دندانپزشک خود مراجعه کنید. خب… حال این سوال پیش می آید که چرا باید این کار را بکنید؟ مطمئنا این کار را به خاطر جلوگیری از دردهای شدید دندان و داشتن لبخندی زیبا و درخشان انجام می دهید، اما به علاوه مراقبت از دندان دلایل و تأثیرات دیگری بر روی بدن و سلامت شما دارد.

مطالعاتی انجام شده است که نشان می دهند مراقبت از دندان می تواند در پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر موثر باشد. ما در این مطلب از مجله پروماگ می خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم. با ما همراه باشید.

ارتباط بین دندان ها و بیماری آلزایمر

یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله Science Advances جزئیات جدیدی در مورد تحقیقات بر روی دندان و آلزایمر منتشر کرد. بدین ترتیب که یک نوع باکتری به نام پورفیروموناس ژنژیوالیس (Porphyromonas gingivalis یا P. gingivalis) که همراه با پریودنتیت (التهاب لثه) است، در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر پیدا شده است. انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) می گوید: پریودنتیت یک نوع بیماری پیشرفته لثه یا عفونت بافت هایی است که از دندان ها حمایت می کنند. آنها عنوان می کنند که باکتری هایی که باعث عفونت های لثه می شوند، ممکن است به مغز منتقل شوند و فرد را به بیماری آلزایمر مبتلا سازند.

نوشته های مشابه

این تحقیق توسط یک شرکت داروسازی یعنی شرکت Cortexyme به صورت خصوصی انجام شده است، که می گوید این تحقیقات یک قدم به سوی دارویی است که می تواند انقلابی در درمان بیماری آلزایمر بر پا کند. علاوه بر این، در آزمایشات انجام شده بر روی موش ها، نویسندگان و محققان این مطالعه خاطرنشان کردند که عفونت P. gingivalis دهان همچنین باعث تولید بتا آمیلوئید می شود. این بتا آمیلوئیدها پروتئین هایی هستند که با یکدیگر ترکیب می شوند و نشانه ای برای بروز بیماری آلزایمر هستند. در نهایت، آنها دریافتند که سموم منتشر شده توسط عفونت P. gingivalis (به نام gingipains) در سلول های مغز افراد مبتلا به آلزایمر حضور داشتند. به طور کلی، ممکن است آلزایمر یک نوع عفونت مغزی باشد.

دندان

این شرکت داروسازی یک داروی تحقیقاتی به نام COR388 تولید کرده است. آنها گفته اند که آزمایشات دفاعی نشان داده اند که درمان CORE388، محافظی برای مغز است و باکتری P. gingivalis، تولید بتا آمیلوئید و التهاب را کاهش می دهد. استفن دومینی یکی از بنیانگذاران شرکت Cortexyme و نویسنده اصلی این مقاله در یک نشریه مطبوعاتی گفت: 

“نظریه های زیادی مبنی بر به وجود آمدن آلزایمر به دلیل عوامل عفونی وجود داشت، اما هیچ کدام نتوانسته بودند شواهد قانع کننده ای ارائه دهند. اما در حال حاضر و برای اولین بار، ما شواهد جامعی مبنی بر ارتباط پاتوژنز درون سلولی و پاتوژن گرم منفی، عفونت P. gingivalis و پاتوژنز آلزایمر پیدا کرده ایم و نیز شواهدی داریم که نشان می دهند همه این موارد در نتیجه عفونت های لثه و عدم مراقبت صحیح از دندان ها به وجود می آیند. همچنین ما دریافتیم که درمان های مولکولی کوچک می توانند مسیر این بیماری را تغییر دهند”.

تاریخچه بررسی عفونت دندان ها و لثه و ارتباط آنها با بیماری آلزایمر

این مقاله اولین مطالعه برای بررسی و ایجاد ارتباط بین بیماری لثه و آلزایمر نیست. به عنوان مثال، مطالعه ای که در سال 2017 در مجله Frontiers در مورد پیری اعصاب منتشر شد، به این مسئله اشاره کرد که التهاب مزمن بیماری های مربوط به دندان است که باعث پیشرفت بیماری آلزایمر می شود. 

این واقعیت که دانشمندان داروی امیدوار کننده ای در دست دارند که این روند را هدف قرار می دهد بسیار هیجان انگیز است، اما همچنین به موضوع بسیار ساده ای اشاره می کند که حتی شما می توانید آن را در خانه نیز انجام دهید: از دندانهای خود به خوبی مراقبت کنید. تحقیقات دیگری نشان می دهد که افراد مسن که دندانهای خود را از دست داده اند، با احتمال بیشتری به اختلالات حافظه خفیف دچار می شوند. 

پژوهشگران دانشگاه نیویورک در مقاله ای در مورد آلزایمر و عفونت دندان ها خاطر نشان کردند که پیشگیری از بیماری های مربوط به دندان ها باید به یکی از عادت های زندگی تبدیل شود که ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در سال های بعد را کاهش دهد.

طبق گزارشات تقریبأ نیمی از بزرگسالان بالای 30 سال دارای پریودنتیت مزمن هستند. برای یک دقیقه به این موضوع فکر کنید: عادت های بهداشت دندان تنها در سنین جوانی حائز اهمیت نیستند. عادت های بهداشت دندان شما در سنین پیری نیز باید همانند جوانی باشند! ژنژیوایتیس پیش آگهی پریودونتیت است و این وضعیت با علائم هشدار دهنده ای همراه است که شما به راحتی متوجه آنها می شوید. 

علائم اولیه شامل لثه های متورم و قرمزی است که هنگام مسواک زدن خونریزی می کنند. در این مقطع، هنوز هم می توانید بهداشت دهان و دندان خود را حفظ کرده و به دندانپزشک خود مراجعه کنید. اما زمانی که عفونت پیشرفت کند، همه چیز می تواند خیلی بد باشد و حتی ممکن است شما دندانهای خود را از دست بدهید. آیا می خواهید از دندان مصنوعی استفاده کنید؟ فکر نکنیم این را بخواهید…

دندان

سخن پایانی

بنابراین، دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید دندان های خود را مسواک کنید، از نخ دندان استفاده کرده، و یک رژیم غذایی سالم داشته باشید، به دندانپزشک خود به طور منظم مراجعه کنید. بهداشت دهان خود را رعایت کنید، تا به آلزایمر دچار نشوید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا