دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

پزشکیسلامت

استفاده از آنتی بیوتیک ممکن است از عود سرطان سینه پیشگیری کند

یکی از اولویت های اصلی محققانی که در حوزه سرطان کار می کنند یافتن روش هایی است که بتواند خطر ابتلا به سرطان (سرطان سینه) را که عود کرده یا وارد فاز متاستاز شده کاهش دهد. یکی از مطالعات اخیر و کوچک انجام شده داروی موثر و مقرون به صرفه ای را معرفی کرده که می تواند برای این منظور مورد استفاده قرار گیرد. سلول های بنیادی سرطان که با عنوان سلول های آغاز کننده تومور هم شناخته می شوند در میان محققان جزو موضوعات داغ محسوب می گردند. این سلول ها به درمان های فعلی مقاومند و نقش مهمی در متاستاز و عود مجدد سرطان دارند. هر دوی این موارد جزو چالش های اصلی درمان سرطان و سرطان سینه محسوب می شوند. به همین خاطر یافتن روش های موفقیت آمیز برای نابود کردن چنین سلول هایی توجه بسیار از افراد را به خود جلب کرده است. 

محققان دانشگاه سالفورد از انگلستان درمانی کشف کرده اند که می تواند در این شرایط نقش بسیار مهمی ایفا کند. این دانشمندان زمان خود را برای تست داروهایی صرف کرده اند که اداره غذا و داروی آمریکا یعنی FDA در حال حاضر آن ها را تایید کرده است. این افراد وجود دارویی که بتواند در مبارزه با سرطان مفید باشد را مورد ارزیابی قرار دادند. تمرکز بر روی چنین داروهایی بدین معنی است که اگر وجود داروی مبارزه کننده با سرطان تایید شود می تواند سریع تر وارد فاز بالینی گردد. در مقاله ای که اخیرا در مجله Frontiers in Oncology منتشر شده، دانشمندان کاربرد آنتی بیوتیکی به نام داکسی سایکلین را در نابودی سلول های بنیادی سرطان مورد بررسی قرار داده اند.

استفاده هوشمندانه از آنتی بیوتیک ها برای مبارزه با سرطان (سرطان سینه) :

معمولا متخصصان داکسی سایکلین را برای درمان شرایطی همچون پنومونی، کلامیدیا، سینوزیت، سیفلیس، لایم و سایر موارد تجویز می کنند. این آنتی بیوتیک مانع از ایجاد میتوکندری های جدید در سلول ها می شود. میتوکندری کارخانه و منبع انرژی سلول ها محسوب می گردد. مهم تر از همه این است که داکسی سایکلین عوارض جانبی بسیار اندکی از خود نشان می دهد. در این مطالعه دانشمندان تنها 15 بیمار را در ایتالیا مورد بررسی قرار دادند. آن ها به نه نفر از بیماران هر روز و برای 14 روز داکسی سایکلین دادند. باقی مانده بیماران شرکت کننده در این مطالعه به عنوان گروه کنترلی عمل کردند و هیچ دارویی به آن ها داده نشد. 

نوشته های مشابه

بیشتر بخوانید : ژل ضد خونریزی

برای ارزیابی موثر بودن این انتی بیوتیک بر روی سلول های بنیادی سرطان و جلوگیری از عود تومورها، دانشمندان نشانگرهای زیستی را تعیین و تعداد آن ها را مورد ارزیابی قرار دادند. آن ها این نشانگرها را در بافت های توموری که قبل از عمل برداشته بودند و بر روی تومورهایی که در طول جراحی در بدن حضور داشتند سنجیدند. بعد از بررسی های فراوان دانشمندان به این نتیجه رسیدند که افراد مصرف کننده داکسی سایکیلین تعداد سلول های بنیادی توموری کمتری داشتند. اگرچه تعداد شرکت کنندگان این مطالعه بسیار اندک است اما نتایج بسیار قابل توجه است و این موضوع نشان می دهد می توان چنین روشی را در فازهای بالینی مورد استفاده قرار داد.

سرطان سینه
اکتبر (مهر) هر سال ماه آگاهی از سرطان سینه است.

چرا آنتی بیوتیک ها با سلول های بنیادی تومور مبارزه می کنند ؟

میتوکندری ها از باکتری ها تکامل یافته اند و آنتی بیوتیک ها به باکتری ها حمله می کنند. این موضوع بدین معنی است که استفاده درست و هوشمندانه از آنتی بیوتیک ها می تواند در هدف قرار دادن میتوکندری و پیشگیری از تکثیر مجدد سلول ها مفید واقع گردد.
پروفسور Federica Sotgia محقق اصلی این پژوهش در این باره چنین می گوید:

“بعد از بررسی های فراوان به این نتیجه رسیدیم که سلول های بنیادی به صورت انتخابی پروتئین های کلیدی مرتبط با میتوکندری را کپی می کنند. این موضوع بدین معنی است که اگر بتوانیم در عملکرد میتوکندری ها اختلال ایجاد کنیم قادر خواهیم بود عملکرد این سلول های بنیادی را هم با مشکل مواجه کنیم.”

این تحقیقات می تواند تاثیر بسیار زیادی در روند درمان سرطان داشته باشد. ما داروهای تایید شده اندکی برای هدف قرار دادن و کاهش سلول های بنیادی سرطان در اختیار داریم. به همین خاطر یافتن داروی موثر ، مقرون به صرفه و در دسترس برایمان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. دو سوم از بیمارانی که به خاطر سرطان جان خود را از دست می دهند بعد از اولین بار درمان، دچار عود نشانه های سرطان می شوند. 

در طول سال های اخیر دانشمندان و محققان زیادی بر روی میتوکندری به عنوان مسیر احتمالی برای درمان بیماری ها کار کرده اند. این یافته ها می تواند روند درمان بیماری ها را متحول کند. وجود چنین تحقیقاتی ارزش غربالگری داروهای فعلی برای درمان شرایط مختلف را اشکارتر می سازد. همانطور که پروفسور لیستانتی می گوید ، توانایی ما برای درمان سرطان تنها زمانی بهبود خواهد یافت که بتوانیم از داروهای فعلی و ارزان برای این شرایط استفاده کنیم.

حالا می توان از انتی بیوتیک هایی همچون داکسی سایکلین برای درمان سرطان (سرطان سینه) در فاز بالینی استفاده کرد و اثر آن بر روی بیماران را مورد بررسی قرار داد.

همراهان گرامی مجله ی آنلاین پروماگ از اینکه تا انتهای این مقاله با ما بوده اید، متشکریم و امیدواریم که همیشه در سلامت کامل باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا