دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزش

فوائد بازی برای کودک ؛ نقش بازی در تقویت مهارت‌های زندگی چیست؟

فوائد بازی برای کودک ، چیزی نیست که قابل انکار باشد و بر خلاف تصور عموم، انجام فعالیت‌هایی که از نظر ما بازی نامیده می‌شود، ابدا کاری بیهوده و نامفید برای کودکان نیست! بلکه قسمت اعظم رشد جسمی و ذهنی کودک، در گرو بازی‌های کودکانه است. بازی و فعالیت‌های بازی محور ، بخش مهمی از نیاز‌های اولیه و ضروری کودکان در سنین ابتدایی زندگی آن‌هاست. در واقع هر چه بازی‌هایی که کودک انجام می‌دهد، پویاتر و سالم‌تر باشد، رشد جسمی و ذهنی کودک بیشتر پرورش خواهد یافت و شاخصه‌های زندگی اجتماعی در او، بیشتر نمودار خواهد شد. در این محتوا از وب‌سایت پروماگ قصد داریم راجع به فوائد بازی برای کودک اطلاعاتی را به شما ارائه دهیم. در ادامه همراه ما باشید:

 بازی چیست  و چه مشخصاتی دارد؟

بازی ، اگر چه طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های کودکان را در بر می‌گیرد، اما ماهیت همه‌ی آن‌ها تقریبا یکی است. طبق تعریف، به هر گونه فعالیت‌ جسمی یا ذهنی که کودک آن را با هدف کسب لذت و بدون اجبار انجام دهد، بازی گفته می‌شود. بر اساس تعریف فوق، بازی باید با هدف کسب لذت صورت گیرد و کودک در انتخاب نوع بازی ، کاللا آزاد باشد. در واقع بازی‌هایی که هدفی جز کسب لذت دارند و کودک در انتخاب آن‌ها آزاد نیست، بازی محسوب نمی‌شوند و خارج از تعریف فوق دسته‌بندی می‌شوند.

 

فوائد بازی برای کودک

  • تمرین زندگی :

بازی بستری است که در طی آن، کودک زندگی کردن را می‌آموزد و ازین طریق، با چالش‌های زندگی روبرو می‌شود. گاهی شکست می‌خورد و گاهی پیروز می‌شود!

  • بهبود مهارت‌های اجتماعی :

یکی از فوائد بازی برای کودک ، اجتماعی شدن او در روند بازی‌های گروهی است. کودکان معمولا به بازی‌های گروهی علاقه دارند و ترجیح می‌دهند به طور گروهی و با هم‌سالان خود بازی کنند. این گونه بازی‌ها باعث می‌شود کودک در مسیر دوست‌یابی و رشد اجتماعی فعال باشد و بتواند در مسیر اجتماعی شدن گام بردارد.

  • کمک به رشد جسمانی :

بازی‌های کودکانه ، معمولا با جنب و جوش و حرکات بدنی همراه است و این حرکات، برای کودک به منزله‌ی ورزش محسوب می‌شود و می‌تواند در روند رشد جسمانی، انعطاف‌پذیری و سلامت جسم او تاثیر مثبتی داشته باشد.

  • تخلیه انرژی جسمی :

می‌توان گفت کودکان بمب انرژی هستند و بازی، می‌تواند انرژی نهفته در بدن آن‌ها را تخلیه کند.

  • ایجاد سرگرمی :

کودک دوست دارد دائما در حال جنب و جوش و تکاپو باشد و بازی مسیر مناسبی است تا کودک را سرگرم کند.

  • تخلیه انرژی روانی و برطرف کردن حس کنجکاوی :

بازی ، روشی است کودک از طریق آن، کنجکاوی‌ها و دغدغه‌های ذهنی خود را آزاد می‌کند و می‌تواند راهی برای سوال‌هایی که ذهنش را مشغول کرده، پیدا کند.

  • هماهنگی بیشتر بدن و حفظ تعادل:

بسیاری از بازی‌های کودکانه ، احتیاج به ارتباط و هماهنگی بین اعضای بدن کودک دارند. کودک با انجام بازی‌های مختلف، می‌تواند ارتباط ذهنی و فیزیکی بیشتری بین اعضای بدنش برقرار کند و حتی بتواند حرکات بدنی دشوار مانند حفظ تعادل را نیز انجام بدهد.

  • بهبود مهارت حل مساله :

بازی می‌تواند مهارت حل مساله و پیدا کردن راه حل را به کودک بیاموزد. حتی بازی‌های ساده‌ای مانند قایم باشک، کودک را به سوی طرح مساله و حل آن سوق می‌دهد و چه بسا بازی‌هایی که اساس آن، طرح روش‌های حل مساله است.

  • تحمل دشواری‌ و ناکامی :

بازی‌های کودکانه ، معمولا با شکست و پیروزی همراه اند و این راهی است که کودک طعم موفقیت و پیروزی را در اثر تلاش و ممارست می‌چشد و از سویی دیگر، شکست را به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر زندگی تجربه می‌کند.

  • کاهش استرس :

کودک از طریق بازی و فعالیت‌های بازی‌ محور ، استرس و اضطراب درونی خود را کاهش می‌دهد و با این روش، مسیری برای ناکامی‌های روانی خود می‌یابد.

  • افزایش مسئولیت‌ پذیری :

بازی‌های کودکانه ، معمولا با قبول مسئولیت‌ همراه است. از آنجا که بازی فعالیتی آزاد و لذت‌بخش است، کودک با رغبت مسئولیت را بر عهده می‌گیرد و مسئولیت‌پذیری را بیشتر تمرین می‌کند.

فوائد بازی برای کودک

  • آموزش رهبری و فرمان‌پذیری :

از فوائد بازی برای کودک آموزش رهبری است. بازی‌های گروهی معمولا به نحوی هستند که یک نفر، رهبری تیم یا گروه را بر عهده می‌گیرد و سایر کودکان را هدایت می‌کند. ازین رو کودک رهبری کردن بر دیگران و هدایت تیم را آموزش می‌بیند. از سویی دیگر، فرمان‌پذیری و اطاعت از سرگروه، بخش مهمی است که کودک باید آن را نیز تمرین کند. بازی‌های گروهی هر دو این دو نقش را برای کودک ایجاد کرده و ازین طریق او را آموزش می‌دهد.

  • اطاعت از قانون و تبعیت از گروه :

بازی‌های کودکانه معمولا تابع قانون‌های کودکانه هستند. اطاعت از قانون گروه و قاعده بازی، تمرین خوبی برای کودک است که در بزرگسالی اطاعات از قانون را یاد بگیرد. کودکانی که به صورت گروهی بازی می‌کنند، معمولا با کودکان قانون‌گریز، بازی نمی‌کنند یا او را طرد می‌کنند و این درس بزرگی است که کودک را برای یک زندگی اجتماعی قانون‌مدار آماده می‌کند.

  • افزایش تمرکز :

یکی دیگر از فوائد بازی برای کودک ، افزایش فعالیت‌ها فکری و ذهنی، مانند تمرکز است. بسیاری از بازی‌هایی که کودکان انجام می‌دهند، نیازمند تمرکز است و این روشی است که می‌تواند قوای ذهنی کودک از جمله تمرکز را بهبود بخشد.

  • تقویت زبان آموزی :

کودکان در حین بازی‌های فردی یا گروهی، با خودشان یا دیگران صحبت می‌کنند. حتما دقت کرده‌اید که کودکان زمانی که به تنهایی نیز بازی می‌کنند، با خودشان یا اسباب بازی‌هایشان صحبت می‌کنند. همین صحبت‌های ساده چه با خود و چه با دیگران، در تقویت زبان‌آموزی کودک موثر است.

  • پرورش خلاقیت:

از دیگر فوائد بازی برای کودک ، پرورش خلاقیت است. کودک از طریق بازی خود را در نقش‌های مختلف فرو می‌برد و بسیار دیده شده است که با وسیله‌های مختلف، اسباب‌بازی‌های نمادین ساخته است. به عنوان مثال، استفاده از یک تکه چوب به عنوان اسب یا ماشین، نمونه‌ای از یک تفکر خلاقانه در کودک است.

 

 

  • افزایش اعتماد بنفس :

کودک از طریق بازی، به تواناهای مختلفی دست می‌یابد و این توانایی‌ها را در خود محک می‌زند. انجام بازی‌های مختلف، راهی است که کودک از طریق آن می‌تواند اعتماد بنفس بیشتری را برای زندگی کسب کند.

  • پرورش تخیل :

تخیل بخش جدایی‌ناپذیر بازی است. زمانی که کودک با یک غول فرضی می‌جنگد، در واقع در حال رشد تخیل و پرورش خیال است. بنابراین بازی مسیری است که تخیل را در کودک تقویت و پرواز می‌دهد.

بازی روشی مناسب برای آموزش است :

آموزش در سنین کودکی باید از طریق بازی باشد. بازی مسیری مناسب است تا شما آموزش‌های لازم را به کودک خود بیاموزید. به عنوان مثال، آموزش مسواک زدن می‌تواند با یک بازی خلاقانه صورت بگیرد.

 

فوائد بازی برای کودک

فوائد بازی برای کودک به حدی چشمگیر و غیر قابل چشم‌پوشی است که از آن به عنوان روش مناسبی برای درمان بسیاری از ناهنجاری‌ها در کودکان استفاده می‌شود و در اصطلاح به آن بازی درمانی گفته می‌شود.

سخن پایانی:

با خواندن این محتوا، حتما پی برده‌اید که بسیاری از مهارت‌هایی که امروزه در زندگی روزمره به آن‌ها احتیاج داریم و برای موفقیت‌های کوچک و بزرگ لازم داریم، مرهون بازی‌های کودکانه است که در سنین کودکی انجام داده‌ایم. همانطور که اشاره شد، بازی ، تمرین زندگی است. اگر دوست دارید که کودک شما زندگی را بیاموزد، او را آزاد بگذارید تا بیشتر بازی کند.

فوائد بازی برای کودک به مراتب بیشتر ازین چیزی است که در این محتوا آورده شد و همانطور که بیان شد، بازی فعالیتی بیهوده و در راستای اتلاف وقت نیست، بلکه به معنای واقعی، زندگی را به کودک می‌آموزد. پیشنهاد ما این است به جای پر کردن اوقات کودک با انواع کلاس‌های آموزشی، او را در بازی کردن آزاد بگذارید و از وقت بازی کودک در سنین پیش از مدرسه، نکاهید.

سیما گودرزی هستم و از شما بابت همراهی با این محتوا سپاسگزارم. امیدواریم این مقاله برایتان سودمند واقع شده باشد.

مقالات مرتبط را در بخش آموزش بخوانید: 

اسباب بازی مناسب برای کودکان ؛ معرفی ده اسباب بازی مفید برای کودک دلبند شما…

نشانه‌های کودک شاد چیست؟ چگونه بفهمیم کودکمان از روال زندگی‌اش راضی است؟

حیوان خانگی برای کودکان آری یا خیر؟ آیا برای کودک خود حیوان خانگی تهیه کنیم؟

مهارت دست‌ورزی در کودکان ؛ بازی‌هایی برای تقویت عضلات دست و چشم کودک…

اریگامی برای کودکان ؛ پانزده فایده شگفت‌انگیز اریگامی یا کاغذ و تا ….

۷ بازی برای تقویت خلاقیت در کودکان

‫4 دیدگاه ها

  1. آیا تصمیم دارید پروتز سینه انجام دهید؟ اگر هنوز نمی دانید برای انجام آن به سراغ کدام دکتر بروید، ما در این مقاله به شما در انتخاب بهترین جراح پروتز سینه کمک می کنیم . پروتز سینه یکی از عمل های زیبایی است که برای رسیدن به نتیجه ایده آل بهتر است به سراغ بهترین دکتر پروتز سینه بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا