دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

آموزشتربیت کودک

مدیریت مالی کودکان ؛ چگونه مدیریت مالی را به کودکان آموزش دهیم؟

مدیریت مالی یکی از مهم ترین مهارت های زندگی محسوب می شود. افرادی که با روش های پس انداز کردن و نحوه ی صحیح مدیریت مالی آشنایی دارند، در بُعد اقتصادی زندگی خود موفق تر هستند. همان طور که می دانید، پول ابزار مهمی برای رفع نیازها و خواسته های ما است و وجود آن در زندگی ضروری است. اما مدیریت مالی مبحثی نیست که یک شبه بتوان آن را فرا گرفت، بلکه آن را باید از سنین کودکی به فرزندانمان آموزش دهیم و آن ها را برای ورود به جامعه آماده سازیم. یادگیری مدیریت مالی ، باعث افزایش اعتماد به نفس، افزایش قدرت تصمیم گیری و تمرین صبر در کودکان می شود. مجله ی آنلاین پروماگ قصد دارد در این محتوا، ده روش موثر برای آموزش مدیریت مالی به کودکان را به شما پیشنهاد دهد. لطفا تا انتهای این مقاله همراه ما باشید:

آموزش مدیریت مالی به کودکان با ده روش پیشنهادی پروماگ

 

  • یادگیری در کودکان بر اساس مشاهده انجام می گیرد:

یادگیری کودکان تا سن هفت سالگی، بر اساس مشاهده صورت می گیرد، یعنی کودکان تنها از طریق مشاهده رفتار والدین، می آموزند و یاد می گیرند. بنابراین در اولین گام برای مدیریت مالی کودکان، باید خودتان مدیریت مالی داشته باشید و آن را به روش غیر مستقیم به کودک تان نشان دهید.

کودکان رفتار شما را می بینند و آن را ارزیابی کرده و یاد می گیرند. چگونگی هزینه کردن، نحوه ی پرداخت اقساط و تعهدات مالی، و یا حتی نگرش شما نسبت به پول، باعث شکل گیری رفتار کودکان می شود.

 

مدیریت مالی کودکان
آموزش مدیریت مالی کودکان بخش مهمی از آموزش آنان در سن کودکی محسوب می شود.

 

  • با کودکتان بازی های آموزشی انجام دهید:

بازی روش دیگری برای یادگیری کودکان است. شما در قالب بازی های مختلف می توانید مدیریت مالی را به کودکتان آموزش دهید. به وسیله ی بازی های مختلف، می توانید به کودکتان خرید کردن، ارزش پول و تبادل کالا با پول را آموزش دهید و او را با مفاهیمی مانند کارت اعتباری، بانک، پول خرد و اسکناس آشنا سازید.

  • برای کودکانتان اسباب بازی های مانند قلک تهیه کنید:

از کودکی برای کودکانتان قلک و کیف پول تهیه کنید و به آن ها پس انداز کردن را آموزش دهید. به صورت روزانه یا هفتگی به کودکتان پول دهید و از او بخواهید که پول ها را در کیف پول خود نگه دارد تا در صورت نیاز، بتواند از آن ها استفاده کند.

  • خرید کردن را به کودکان آموزش دهید:

لازم است کودکان بیاموزند برای داشتن چیزی، باید بهای آن را بپردازند. به عنوان مثال کودکتان باید یاد بگیرد برای خرید یک بسته شکلات باید وجه آن را پرداخت نماید. یادگیری این مساله، از طریق بازی امکان پذیر است.

همچنین به کودکتان بگویید، اجازه ندارد همه ی پول هایش را خرج کند، بلکه همیشه باید مقداری از آن را در کیف خود نگهدارد و برای روز های بعد ذخیره کند.

  • به  کودکتان فرصت تصمیم گیری بدهید:

اجازه بدهید کودکان در مورد کالاهایی که با پس انداز خود خرید می کنند، آزاد باشند. آزاد بودن در نحوه ی خرج کردن پول، باعث افزایش اعتماد به نفس و افزایش مهارت تصمیم گیری در آن ها می شود. شما می توانید در این راه، کودکان را راهنمایی کنید اما هرگز چیزی را به آن ها تحمیل نکنید. کودکان باید فرصتی برای انتخاب و تصمیم گیری بر اساس نیازهایشان داشته باشند و اشتباهات خود را ببینند و تجربه کنند.

 

مدیریت مالی کودکان
قلک اسباب بازی مناسبی جهت آموزش مدیریت مالی کودکان محسوب می شود.

 

  • اجازه دهید کودکان محدودیت های مالی را درک کنند:

کودکان باید یاد بگیرند که مقدار و اندازه ی پول محدود است و همواره نمی توان با پولی که در اختیار داریم، هر آنچه که دوست داریم تهیه کنیم. بنابراین اجازه بدهید که کودکان خودشان این محدودیت را بشناسند و تجربه کنند. آنها را به بازار خرید ببرید و از آنها بخواهید آنچه را که دوست دارند انتخاب کنند و در صورتی که بیش از مقدار پس انداز آن ها بود، این فرصت را به آن ها بدهید که این موضوع را لمس کنند. از کمک کردن به آن ها اجتناب کنید و در عوض محدودیت را برای آن ها توضیح دهید.

  • اولویت بندی خرید و ارزش گذاری آن ها:

لازم است کودکان یاد بگیرند که هر آنچه در بازار هست، قابل خریدن نیست و نمی توانیم هر چیزی را که اراده کردیم یا بدان تمایل داشتیم را به خانه بیاوریم. به آن ها نشان دهید زمانی که پولی را صرف خرید چیزی می کنیم، دیگر نمی توانیم آن را برای خرید کالای دیگری صرف کنیم و فرصتی را از دست می دهیم. به آن ها نشان دهید که اولویت خرید با کالاهایی ست که از نظر ما اهمیت و ارزش بیشتری دارند. زمانی که با کودکتان به خرید می روید، به او بگویید در قبال خرید این عروسک یا اسباب بازی، پولمان تمام می شود و دیگر نمی توانیم بقیه اسباب بازی ها را بخریم و فرصت خرید آن ها را از دست می دهیم.

  • صرفه جویی را به کودکتان آموزش دهید:

در وهله ی اول خودتان صرقه جویی کنید تا کودکانتان از شما یاد یگیرند. به او یاد دهید که از منابع، مانند برق و یا آب، به صورت بهینه استفاده کند. به عنوان مثال از او بخواهید زمانی که از اتاق خوابش خارج می شود، برق اتاق را خاموش کند و یا زمان مسواک زدن، از لیوان برای شستشوی دهانش استفاده کند. زمانی که خودتان صرفه جویی می کنید، آن را به کودکتان نشان دهید و برایش توضیح دهید که مقدار پول محدود است و صرفه جویی بخشی از هزینه های ما را کاهش می دهد.

  • استفاده بهینه از وسایل را به کودکتان آموزش دهید:

از آنجا که کودکان معمولا وسایل و اسباب بازی های خود را خراب می کنند، می توانید در این حین به آن ها آموزش دهید که با خراب کردن اسباب بازی یا وسایلشان، مقداری از هزینه و پول صرف خرید، تعمیر و جایگزین کردن وسیله ای می شود که او خراب کرده است. به او بگویید با محافظت از وسایلش می تواند پول بیشتری ذخیره سازد و آن را صرف خرید چیزهایی کند که دوست دارد.

  • منابع مالی را به کودکان آموزش دهید:

لازم است کودکان یاد بگیرند که پولی که در خانه خرج می شود از کجا تهیه می شود. منابع مالی و شغل تان را برای کودکتان توضیح دهید و بگویید به چه طریقی پول تهیه می کنید. برای او توضیح دهید، بخشی از پولی که شما تهیه می کنید را به عنوان پول توجیبی به او می پردازید و او باید از پولش محافظت کرده و برای خرج کردن آن، برنامه و هدف معینی داشته باشد.

 

مدیریت مالی کودکان
مباحثی مانند پس انداز ، صرفه جویی و قناعت در مدیریت مالی کودک گنجانده می شوند

 

به شما پیشنهاد می دهیم این مقالات را بخوانید:

ازدواج سفید زوجین را متوجه چه آسیب هایی در جامعه ایرانی می کند؟

مسئولیت پذیری کودکان را با راهکار های پیشنهادی پروماگ در کودکتان درونی سازید!

پس انداز پول با هفت روش ساده

 

سخن پایانی:

مدیریت مالی مبحثی است که کودکان باید از سنین کودکی با آن آشنایی داشته باشند. مفاهیمی مانند معامله، پول، صرفه جویی، پس انداز و …. مباحثی هستند که کودکان می توانند از کودکی آن ها را یاد بگیرند و در مقیاس خودشان آن ها را تجربه کنند. وظیفه ی ما به عنوان پدر و مادر این هست که امکان رشد و انتخاب و تصمیم گیری را در اختیارشان قرار دهیم و استفاده بهینه از منابع را به آن ها آموزش دهیم.

ما در این مقاله ده راهکار راجع به آموزش مدیریت مالی به کودکان به شما ارائه دادیم و امیدواریم از به کار گیری آن ها، نتایج سودمندی دریافت نمایید. ازین که همراه بخش آموزش مجله ی آنلاین پروماگ بوده اید از شما سپاسگزاریم. لطفا نظرات خود را در ارتباط با این مقاله برای ما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا